위기관리에서 상황적 위기 커뮤니케이션 이론의 전개과정과 향후연구를 위한 제언

' 위기관리에서 상황적 위기 커뮤니케이션 이론의 전개과정과 향후연구를 위한 제언' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 공익사업
  • attribution theory
  • crisis communication
  • culturalapproach
  • 귀인 이론
  • 문화적 관점
  • 위기커뮤니케이션
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
269 2

0.2%

' 위기관리에서 상황적 위기 커뮤니케이션 이론의 전개과정과 향후연구를 위한 제언' 의 참고문헌

  • 홈페이지 분석을 통한 국내 기업의 사회적 책임 활동에 대한 연구
    이현우 한국광고홍보학보 8 (2) : 53 ~ 81 [2006]
  • 한국인의 ‘정’이 위기 대응 전략에 미치는 효과에 관한 연구
    윤문영 한국광고홍보학보 15 (3) : 156 ~ 186 [2013]
  • 한국 언론사의 관계 권력 구조에 대한 연구: 연고에 의한 사적 신뢰 요인을 중심으로
    권장원 한국언론학보 48 (2) : 164 ~ 188 [2004]
  • 조직 위기상황에서의 사과광고 메시지 전략과 용서 : 개인정보유출 사건을 중심으로
    문빛 한국언론학보 53 (6) : 354 ~ 378 [2009]
  • 정치인의 이미지 회복 커뮤니케이션 분석 : 김영삼 대통령의 IMF 사태 관련 언변 중심
    김영욱 광고학연구 15 (5) : 397 ~ 421 [2004]
  • 정부의 공공서비스 위기 대응에 대한 국민의 평가위기 커뮤니케이션 전략과 감성적 소구, 쟁점 관여도, 정부 책임성이국민의 커뮤니케이션 수용과 정부신뢰에 미치는 영향
    박경희 홍보학연구 17 (3) : 414 ~ 471 [2013]
  • 위험, 위기, 그리고 커뮤니케이션 : 현대 사회위험, 위기, 갈등에 대한 해석과 대응
    김영욱 이화여자대학교 출판부 [2008]
  • 위기유형과 관계관리에 따른 위기 커뮤니케이션 전략 연구
    차희원 홍보학연구 6 (2) : 189 ~ 232 [2002]
  • 위기관리 커뮤니케이션
    Coombs, W. T. 커뮤니케이션북스 [2001]
  • 위기 유형에 따른 사과문 선호도 연구
    조수영 홍보학연구 13 (2) : 99 ~ 132 [2009]
  • 위기 대응 전략의 일치성이 전략수용성과책임성에 미치는 영향동종업계 다수기업 위기상황을 중심으로
    최윤형 광고연구 (96) : 194 ~ 220 [2013]
  • 우리나라 조직의 사과 수사학 : 신문에 난 사과광고문의 내용과 수용여부 분석
    김영욱 광고학연구 17 (1) : 179 ~ 207 [2006]
  • 언론보도에 반영된 조직의 위기관리 전략 분석: GS칼텍스 개인정보 유출 사건을 중심으로
    김지윤 언론과학연구 9 (3) : 37 ~ 69 [2009]
  • 식품업계의 위기관리 PR 전략에 따른 수용효과
    정희정 언론과학연구 13 (2) : 329 ~ 369 [2013]
  • 식품 기업의 위기관리를 위한 위기 커뮤니케이션 전략 연구
    전혜미 호텔경영학연구 18 (4) : 245 ~ 260 [2009]
  • 스포츠 선수의 스캔들에 대한 스포츠 구단의 위기 커뮤니케이션 전략
    박혜원 언론과학연구 11 (4) : 259 ~ 295 [2011]
  • 수용자의 관점에서 본 위기 커뮤니케이션 전략: 공중은 조직의 위기 커뮤니케이션 전략을 어떻게 평가하고 있는가?
    윤영민 한국언론학보 51 (5) : 424 ~ 442 [2007]
  • 사과광고의 메시지 유형에 따른 공중의 반응 연구
    백진숙 한국광고홍보학보 8 (2) : 184 ~ 229 [2006]
  • 사과 포함 여부가 책임귀인과 위기 커뮤니케이션 전략 수용에 미치는 영향 : 방어적 사과 전략의 효용성 탐구
    윤영민 한국언론학보 52 (5) : 207 ~ 226 [2008]
  • 미디어크러시와 위기 커뮤니케이션 : 위기 뉴스의 매체 구조
    조정열 홍보학연구 8 (2) : 269 ~ 301 [2004]
  • 미디어, 관계성과 이미지회복전략이 공중의 위기커뮤니케이션 수용에 미치는 영향: 신문과 트위터(Twitter) 비교 분석 중심
    김민지 한국언론정보학보 61 (1) : 134 ~ 158 [2013]
  • 문화유형과 타인이해 양상의 차이 15 (1) : 104 ~ 139
    조긍호 [1996]
  • 기업의 제품 관련 위기 유형과 대응 전략별 효과에 관한 연구
    이상경 한국광고홍보학보 9 (3) : 186 ~ 218 [2007]
  • 기업의 위기유형에 따른 사회공헌활동의 효과 연구 - 위기에 대한 기업의 책임정도와 사회공헌활동의 적합성을 중심으로
    이세진 광고연구 (89) : 66 ~ 86 [2011]
  • 기업의 위기 커뮤니케이션 전략과 정보원, 메시지 전달 유형에 따른 커뮤니케이션 효과
    천정호 광고연구 (91) : 378 ~ 414 [2011]
  • 기업의 위기 이력과 평판이 공중의 위기 커뮤니케이션 전략 평가에 미치는 영향: 식품 사고를 중심으로
    김소연 광고학연구 21 (2) : 81 ~ 105 [2010]
  • 기업의 수용적 사과에 대한 공중의 태도 : 제품 안전사고 위기의 경우
    박경희 한국언론학보 57 (1) : 423 ~ 451 [2013]
  • 기업의 사전 명성과 위기 커뮤니케이션 전략이 위기 발생 후 명성과 위기인식에 미치는 효과 연구
    김윤진 홍보학연구 15 (2) : 5 ~ 39 [2011]
  • 기업위기에서 기업 이미지가 사과의 수용, 책임 귀인, 반복성 판단에 미치는 영향: 삼성, 현대 자동차 CEO 위기를 중심으로
    이상경 홍보학연구 10 (2) : 198 ~ 232 [2006]
  • 기업 위기에 대한 공중의 인식 유형과 위기 커뮤니케이션에 관한 연구:석면 위기를 중심으로
    박주형 광고학연구 22 (7) : 35 ~ 60 [2011]
  • 기업 위기 상황에서의 환심 사기 전략의 효과
    이현우 홍보학연구 14 (1) : 5 ~ 32 [2010]
  • 기업 명성과 기업의 사회적 책임 활동의 동기와 적합성이 위기 시 기업 정당성 인식에 미치는 영향 - 삼성중공업 기름유출 사례를 중심으로
    박수정 한국언론정보학보 45 (1) : 496 ~ 532 [2009]
  • 공중의 정서가 기업 위기 커뮤니케이션에 미치는 영향에 관한 연구
    정현 광고연구 (95) : 349 ~ 371 [2012]
  • “Mistakes were made”: Organizations, apologia, and crises of social legitimacy
    Hearit, K. M Communication Studies 46 : 1 ~ 17 [1995]
  • Victims and shareholders: The dilemmas of presenting corporate policy during a crisis
    Marcus, A. A Academy of Management Journal 34 : 281 ~ 305 [1991]
  • Unpacking the halo effect: Reputation and crisis management
    Coombs, W. T. Journal of Communication Management 10 (2) : 123 ~ 137 [2006]
  • Trust and relational commitment in corporate crisis: The effects of crisis communication strategy and form of crisis response
    Huang, Y. H Journal of Public Relations Research 20 (3) : 297 ~ 327 [2008]
  • Treachery by any other name: A case study of the Toshiba public relations crisis
    Hobbs, J. D Management Communication Quarterly 8 : 323 ~ 346 [1995]
  • Transforming the crisis-prone organization: Preventing individual, organizational, and environmental tragedies
    Pauchant, T. C Jossey-Bass [1992]
  • Toward a Public-Driven, Emotion Based Conceptualization in Crisis Communication: Unearthing Dominant Emotions in Multi-Staged Testing of the Integrated Crisis Mapping model
    Jin, Y Journal of Public Relations Research 24 : 266 ~ 298 [2012]
  • Thinking about the unthinkable
    Mitroff, I. I Across the Board 33 (8) : 44 ~ 48 [1996]
  • They spoke in defense of themselves: On the generic criticism of apologia
    Ware, B. L Quarterly Journal of Speech 59 : 273 ~ 283 [1973]
  • The tarnished star: Restoring Texaco’s damaged public image
    Benoit, W. L Management Communication Quarterly 12 : 483 ~ 509 [1999]
  • The psychology of interpersonal relations
    Heider Wiley [1958]
  • The psychology of attitudes
    Eagly, A Harcourt College Publishers [1993]
  • The protective powers of crisis response strategies: Managing reputational assets during a crisis
    Coombs, W. T. Journal of Promotion Management 13 : 241 ~ 260 [2006]
  • The organization-public relationship and crisis communication: The effect of the organization-public relationship on publics’ perceptions of crisis and attitudes toward the organization
    Park, H International Journal of Strategic Communication 5 : 240 ~ 260 [2011]
  • The negative communication dynamic:Exploring the impact of stakeholder affect on behavioral intentions
    Coombs, W. T. Journal of Communication Management 11 : 300 ~ 312 [2007]
  • The handbook of crisis communication
    An, S Blackwell : 65 ~ 90 [2010]
  • The effects of consumer expertise on evoked set and service loyalty
    Wirtz, J Journal of Services Marketing 17 (7) : 649 ~ 665 [2003]
  • The effectiveness of corporate communicative responses to accusations of unethical behavior
    Bradford, J. L Journal of Business Ethics 14 : 875 ~ 872 [1995]
  • The crisis manager: Facing risk and responsibility
    Lerbinger, O Lawrence Erlbaum Associates [1997]
  • Sustainability: A new and complex ‘challenge’ for crisis managers
    Coombs, W. T. International Journal of Sustainable Strategic Management 2 (1) : 4 ~ 16 [2010]
  • Stakeholder reactions to company crisis communication and causes
    McDonald, L. M Public Relations Review 26 : 263 ~ 271 [2010]
  • Responding to crisis: A rhetorical approach to crisis communication
    Coombs, W. T. Lawrence Erlbaum Associates [2004]
  • Research on emotion in organizations, Volume 1: The effect of affect in organizational settings
    Coombs, W. T. Elsevier : 271 ~ 288 [2005]
  • Prepare for business-related crises
    Carney, A Public Relations Journal 49 : 34 ~ 35 [1993]
  • Overcoming ethnocentrism: The role of identity in contingent practice of international public relations
    Choi, Y Journal of Public Relations Research 17 (2) : 171 ~ 189 [2005]
  • Organization-Public relationships and crisis response strategies: Impact of attribution of responsibility
    Brown, K. A Journal of Public Relations Research 23 (1) : 75 ~ 92 [2011]
  • Oratorical encounters: Selected studies and sources of 20th century political accusation and apologies
    Dionisopolous, G. N Greenwood Press : 214 ~ 252 [1988]
  • Measuring causal attributions: The revised Causal Dimension Scale(DCII)
    McAuley, E Personality and Social Psychology Bulletin 18 : 566 ~ 573 [1992]
  • Level of crisis responsibility and crisis response strategies of the media
    An, S Journal of Communication Management 15 (1) : 70 ~ 83 [2011]
  • Legitimation endeavors: Impression management strategies used by an organization in crisis
    Allen, M. W Communication Monographs 61 : 44 ~ 62 [1994]
  • Laying your crisis on the table
    Loewendick B. A Training and Development [1993]
  • Is the medium the message? Perception of and reactions to crisis communication via twitter, blogs and traditional media
    Schultz, F Public Relations Review 37 (1) : 20 ~ 27 [2011]
  • Integrated crisis mapping: Towards a public-based, emotion-driven conceptualization in crisis communication
    Jin, Y Sphera Publica 7 : 81 ~ 96 [2007]
  • Impact of past crises on current crisis communications:Insights from situational crisis communication theory
    Coombs, W. T. Journal of Business Communication 41 : 265 ~ 289 [2004]
  • If the organizations won’t give us information: The use of multiple new media for crisis technical translation
    Stephens, K. K Journal of Public Relations Research 21 (2) : 229 ~ 239 [2009]
  • How publics respond to crisis communication strategies: The interplay of information form and source
    Liu, B. F Public Relations Review 37 : 345 ~ 353 [2011]
  • Helping crisis managers protect reputational assets: Initial tests of the situational crisis communication theory
    Coombs, W. T. Management Communication Quarterly 16 : 165 ~ 186 [2002]
  • Handbook of crisis communication
    Jin, Y Wiley-Blackwell : 677 ~ 682 [2010]
  • Further information on consumer perceptions of product recalls
    Mowen, J. C Advances in Consumer Research 7 : 519 ~ 523 [1980]
  • From crisis prone to crisis prepared: A framework for crisis management
    Pearson, C. M Academy of Management Executive 7 (1) : 48 ~ 59 [1993]
  • Emotions matter in crisis the role of anger and sadness in the publics’ response to crisis news framing and corporate crisis response
    Kim, H. J Communication Research 38 (6) : 826 ~ 855 [2011]
  • Effects of apologies and crisis responsibility on corporate and spokesperson reputation
    Verhoeven, W. M Public Relations Review 38 (3) : 501 ~ 504 [2012]
  • Designing Post-Crisis Messages: Lessons for Using Crisis Response Strategies
    Coombs, W. T. Review of Business 21 (3) : 37 ~ 41 [2000]
  • Defending the Mercedes A-class: Combining and changing crisis response strategies
    Ihlen, O Journal of Public Relations Research 14 : 185 ~ 206 [2002]
  • Cultural issues in airline crisis communications: A Japan-US comparative study
    Haruta, A Asian Journal of Communication 13 (2) : 122 ~ 150 [2003]
  • Crisis? What crisis
    Bergman, E Communication World 11 (4) : 9 ~ 13 [1994]
  • Crisis situations, communications strategies, and media coverage: A multicase study revisiting the communicative response model
    Huang, Y. H Communication Research 33 : 180 ~ 205 [2006]
  • Crisis communicative strategies in Taiwan : Category, continum, and cultural implication
    Huang, Y. H Public Relations Review 31 : 229 ~ 238 [2005]
  • Crisis communication strategies in the media coverage of chemical accidents
    Holladay, S. J Journal of Public Relations Research 21 (2) : 208 ~ 217 [2009]
  • Crisis communication in Chinese culture: A case study in Taiwan
    Yu, T. H Asian Media Information and Communication Centre 13 (2) : 50 ~ 64 [2003]
  • Corporate publics and rhetorical strategies: The case of Union Carbide's Bhopal crisis
    Ice, R Management Communication Quarterly 3 : 41 ~ 62 [1991]
  • Consumers' response to Mattel product recalls in online bulletin boards: Exploring two types of emotion
    Choi, Y Journal of Public Relations Research 21 (2) : 198 ~ 207 [2009]
  • Consumer response to crisis: Exploring the concept of involvement in Mattel product recalls
    Choi, Y Public Relations Review 35 : 18 ~ 22 [2009]
  • Consumer reaction to negative publicity : Effects of corporate reputation, response, and responsibility for a crisis event
    Dean, D. H Journal of Business Communication 41 : 192 ~ 211 [2004]
  • Components of consumer reaction to company-related mishaps: A structural equation model approach
    Jorgensen, B. K Advances in Consumer Research 23 : 346 ~ 351 [1996]
  • Comparing apology to equivalent crisis response strategies : clarifying apology's role and value in crisis communication
    Coombs, W. T. Public Relations Review 34 : 252 ~ 257 [2008]
  • Communication yearbook 29
    Lee, H. K Lawrence Erlbaum Associates : 275 ~ 308 [2005]
  • Communication and attributions in a crisis: An experimental study of crisis communication
    Coombs, W. T. Journal of Public Relations Research 8 (4) : 279 ~ 295 [1996]
  • Communication Yearbook 21
    Seeger, M. W Sage : 231 ~ 275 [1998]
  • Communicating during crisis: Use of blogs as a relationship management tool
    Sweester, K. D Public Relations Review 33 (3) : 340 ~ 342 [2007]
  • Choosing the right words: The development of guidelines for the selection of the “appropriate” crisis response strategies
    Coombs, W. T. Management Communication Quarterly 8 : 447 ~ 476 [1995]
  • CSR 적합성과 위기 발생 영역, 위기 대응 커뮤니케이션이 기업에 대한 태도에 미치는 영향
    김윤지 광고학연구 23 (8) : 61 ~ 85 [2012]
  • CEO 트위터 사과메시지의 위기관리 효과: 트위터 사과여부, 사과주체, 감성적 소구를 중심으로
    박노일 광고학연구 23 (3) : 85 ~ 108 [2012]
  • CEO 이미지, 위기 책임성, 그리고 공중의 이미지 회복전략 수용 간 관련성
    김영욱 광고연구 (77) : 37 ~ 58 [2007]
  • Brands in crisis: Consumer help for deserving victims
    Stockmyer, J Advances in Consumer Research 23 : 429 ~ 435 [1996]
  • Audience-oriented approach to crisis communication: A study of Hong Kong consumer’s evaluations of an organizational crisis
    Lee, B. K Communication Research 31 : 600 ~ 618 [2004]
  • Attribution: Perceiving the Causes of Behaviour
    Kelly, H General Learning Press : 151 ~ 175 [1972]
  • Attribution theory as a guide for post-crisis communication research
    Coombs, W. T. Public Relations Review 33 : 135 ~ 139 [2007]
  • Applying the involvement construct to organizational crises
    McDonald, L. Proceeding of the Australian and New Zealand Marketing Academy Conference, Visionary Marketing for the 21st Century : Facing the ChallengeProceeding of the Australian and New Zealand Marketing Academy Conference, Visionary Marketing for the 21st Century : Facing the Challenge : 799 ~ 803 [2000]
  • Apologies and public relations crises at Chrysler, Toshiba, and Volvo
    Hearit, K. M Public Relations Review 20 : 113 ~ 125 [1994]
  • An extended examination of the crisis situation: A fusion of the relational management and symbolic approaches
    Coombs, W. T. Journal of Public Relations Research 13 : 321 ~ 340 [2001]
  • An attribution theory of achievement motivation and emotion
    Weiner, B Psychology Review 92 : 548 ~ 573 [1985]
  • An attribution analysis of excuse giving: Studies of a naive theory of emotion
    Weiner, B Journal of Personality and Social Psychology 53 : 316 ~ 324 [1987]
  • An attribution analysis of compliance-gaining interactions
    Wilson, S. R Communication Monographs 60 : 352 ~ 372 [1993]
  • Accounts, excuse, and apologies: A theory of image restoration
    Benoit, W. L State University of New York Press [1995]
  • AT&T: Apologies are not enough
    Benoit, W. L Communication Quarterly 42 : 75 ~ 88 [1994]
  • A relational approach examining the interplay of prior reputation and immediate response to a crisis
    Lyon, L Journal of Public Relations Research 16 (3) : 213 ~ 241 [2004]
  • A critical analysis of USAir’s image repair discourse
    Benoit, W. L Business Communication Quarterly 60 : 38 ~ 57 [1997]
  • A Firm’s image following alleged wrongdoing : Effects of the firm's prior reputation and response to the allegation
    Decker, W. H Corporate Reputation Review 15 (1) : 20 ~ 34 [2012]