창의융합의 과학교육적 의미와 과학 교실문화의 방향

논문상세정보
' 창의융합의 과학교육적 의미와 과학 교실문화의 방향' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • community of practice
  • creativeclassroomculture
  • creativity
  • integration
  • integrativeapproach
  • science education
  • steam
  • 과학교육
  • 실행공동체
  • 융합
  • 창의성
  • 창의적교실문화
  • 통합적 접근
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
5,878 15

0.4%

' 창의융합의 과학교육적 의미와 과학 교실문화의 방향' 의 참고문헌

  • 핵심역량과 융합교육에 초점을 둔 과학과 교육과정 개선방향 연구
    곽영순 한국과학교육학회지 34 (3) : 321 ~ 330 [2014]
  • 통합개념을 중심으로 한싱가포르, 캐나다와 미국의 과학교육과정 내용 요소 분석
    이윤하 한국과학교육학회지 34 (1) : 21 ~ 32 [2014]
  • 통합 과학교육을 실천하고 있는 두 중등학교의 사례 -무엇이 통합 과학교육을 가능하게 하는가?-
    안정용 한국과학교육학회지 33 (4) : 763 ~ 777 [2013]
  • 창의적인 교사, 창의적인 학생
    Baer, J. 창지사 [2001]
  • 창의적 융합인재에 관한 개념 틀 정립: 과학기술과 예술 융합 관점
    김왕동 영재와 영재교육 11 (1) : 97 ~ 119 [2012]
  • 창의성교육
    조연순 이화여자대학교 출판부 [2008]
  • 집단지성을 활용한 문제중심학습 기반 프로그래밍 수업 모형 개발
    김길모 컴퓨터교육학회 논문지 14 (2) : 23 ~ 32 [2011]
  • 집단 창의성 교육을 위한 방안으로서 과학 교육에 디자인적 사고의 도입과 속성 탐색
    이도현 한국과학교육학회지 34 (2) : 93 ~ 105 [2014]
  • 집단 지성 기반 비즈니스 모델 사례 연구
    안효영 Entrue Journal of Information Technology 12 (1) : 151 ~ 164 [2013]
  • 일상적-전문적 창의성의 암묵 이론적 구조
    정은이 교육심리연구 16 (4) : 147 ~ 167 [2002]
  • 융합형 과학교과서 ‘우주의 기원’단원의 내용기술의 특징: 반성적 / 도구적 유형을 중심으로
    김민나 교육과학연구 43 (4) : 165 ~ 190 [2012]
  • 융합인재교육(STEAM)실행방향 정립을 위한 기초연구
    백윤수 [2012]
  • 융합 및 통합 과학교육 관련 국내 연구 동향 분석
    권난주 한국과학교육학회지 32 (2) : 265 ~ 278 [2012]
  • 온라인과 오프라인에서 집단 글쓰기 과정 및 집단지성 발현 요인
    김세미 이화여자대학교 대학원 [2014]
  • 수월성 교육
    Ferrari, M 아카넷 [2011]
  • 손에 잡히는 STEAM 교육 - 무엇이 아이들을 즐겁게 하는가
    한국과학창의재단 한국과학창의재단 [2012]
  • 대학생 환경교육캠프 사례에서의 집단 토의 활동에 있어서 상호작용 기능과 양상에 따른 역할 형성 양상
    정원영 한국과학교육학회지 32 (4) : 555 ~ 569 [2012]
  • 교사들의 아이디어 융합 과정에서 나타나는 교역지대의 진화과정 탐색:자율적 학습공동체‘STEAM 교사 연구회’사례연구
    이준기 한국과학교육학회지 33 (5) : 1055 ~ 1086 [2013]
  • 과학적 창의성 모델의 제안-인지적 측면을 중심으로-.
    박종원 한국과학교육학회지 24 (2) : 375 ~ 386 [2004]
  • 과학교사들의 2009 개정 교육과정 융합형 ‘과학’ 수용에 관한 인과 모델 연구
    하민수 한국과학교육학회지 34 (3) : 235 ~ 246 [2014]
  • 과학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책9])
  • 개인과 집단의 창의성 비교와 집단의 보상 효과 연구
    하주현 창의력교육연구 11 (1) : 89 ~ 108 [2011]
  • Using out-of-school experience in science lessons: Reality or rhetoric?
    Mayoh, K. International Journal of Science Education 19 : 849 ~ 867 [1997]
  • Toward a theory of organizational creativity
    Woodman, R. W. Academy of Management Review 18 (2) : 293 ~ 321 [1993]
  • Torrance test of creative talent
    Torrance, E. P. Scholastic Testing Service [1990]
  • Thinking and problem solving
    Lubart, T. I. Academic Press : 289 ~ 332 [1994]
  • The social psychology of creativity
    Amabile, T. M. Springer-Verlag [1983]
  • The effects of personal and contextual characteristics on creativity : Where should we go from here?
    Shalley, C. E. Journal of Management 30 (6) : 933 ~ 958 [2004]
  • The ecology of team science: Understanding of contextual influences on transdisciplinary collaboration
    Stokols, D. American Journal of Preventive Medicine 35 (2S) : S96 ~ S115 [2008]
  • The Wisdom of Crowds: Why the Many Are Smarter Than the Few
    Surowiecki, J. Abacus [2005]
  • The Handbook of Social Psychology
    Fiske, A. P. The McGraw-Hill Co : 915 ~ 981 [1998]
  • The Cultural Relativity of Organizational Practices and Theories
    Hofstede, G. Journal of International Business Studies (Fall) : 75 ~ 89 [1983]
  • Teaching for creativity: towards sustainable and replicable pedagogical practice
    McWilliams, E. Higher Education 56 : 633 ~ 643 [2008]
  • Teacher and student perceptions of creativity in the classroom environment
    Fleith, D. Roeper Review 22 (3) : 148 ~ 153 [2000]
  • Synectics: The development of creative capacity
    Gordon, W. J. Harper [1961]
  • Socio‐psychological environments and learning : a quantitative synthesis
    Haertel, G. D. British educational research journal 7 (1) : 27 ~ 36 [1981]
  • Science education for everyday life: Evidence-based practice
    Aikenhead, G. S. Teacher College Press [2006]
  • STEAM 프로그램을 적용한 과학수업이초등학생의 창의성과 과학교과 흥미도에 미치는 영향
    김덕호 한국과학교육학회지 34 (1) : 43 ~ 54 [2014]
  • STEAM 교육의 추진과 과제
    서예원 교육개발 2011 여름호 : 68 ~ 77 [2011]
  • Perceptions of the best and worst climates for creativity : Preliminary validation evidence for the situational outlook questionnaire
    Isaksen, S. G. Creativity Research Journal 13 (2) : 171 ~ 184 [2001]
  • Organizational culture and leadership: A dynamic view
    Schein, E. H. Jossey-Bass Publishers [1985]
  • Organizational climate for creativity and innovation
    Ekvall Ekvall, G. European Journal of Work and Organizational Psychology 5 (1) : 105 ~ 123 [1996]
  • Moving the science of team science forward: Collaboration and Creativity
    Hall, L. American Journal of Preventive Medicine 35 (2S) : S243 ~ S249 [2008]
  • Infusing creativity into Eastern classrooms: Evaluations from student perspectives
    Cheng, V. M. Thinking Skills and Creativity 6 (1) : 67 ~ 87 [2011]
  • Improving science education: The contribution of research
    Fensham, P. J. Open University Press : 147 ~ 164 [2000]
  • Handbook of Creativity
    Plucker, J. A. Cambridge University Press : 35 ~ 61 [1999]
  • Fostering creativity or teaching to the test? Implications of state testing on the delivery of science instruction
    Longo, C. The Clearning House 83 : 54 ~ 57 [2010]
  • Emerging conceptions of giftedness : Building a bridge to the new century
    Renzulli, J. S. Exceptionality : A Special Education Journal 10 (2) : 67 ~ 75 [2002]
  • Culture's consequences: International differences in work-related values (Vol. 5)
    Hofstede, G. Sage [1980]
  • Cross-cultural science ed ucation: Acognitive explanation of a cu ltural phenomenon
    Aikenhead Aikenhead, G. S. Jegede Journal of Research in Science Teaching 36 (3) : 269 ~ 287 [1999]
  • Creativity: some definitions: the creative personality; the creative process;the creative classroom
    Wallace, B. Gifted Education International 4 : 68 ~ 73 [1986]
  • Creativity in science education: Perspectives and challenges for developing school science
    Kind, P. M. Studies in Science Education 43 : 1 ~ 37 [2007]
  • Creativity in physics : Response fluency and task specificity
    Diakidoy, I. A. N. Creative Research Journal 13 : 401 ~ 410 [2001]
  • Creativity in crisis in design & technology : Are classroom climates conducive for creativity in English secondary schools?
    McLellan, R. Thinking Skills and Creativity 9 : 165 ~ 185 [2013]
  • Creativity : A social approach
    Cropley, A. Roeper Review 28 (3) : 125 ~ 130 [2006]
  • Creativity
    Guilford, J. P. American Psychologist 5 : 444 ~ 454 [1950]
  • Creative problem solving : An intro-duction
    Treffinger, D. J. Prufrock Press Inc [2000]
  • Creative collaboration
    John-Steiner, V. Oxford University Press [2006]
  • Collaborative creativity: Unleashing the power of shared thinking
    Ricchiuto, J. Oakhill Press [1997]
  • CoP혁명
    Wenger, E. 물푸레 [2004]
  • Classroom environment instruments : Development, validity and applications
    Fraser, B. J. Learning Environments Research 1 (1) : 7 ~ 34 [1998]
  • Can investigative practical work in high school biology foster creativity?
    Haigh, M. Research in Science Education 37 : 123 ~ 140 [2007]
  • Big idea를 중심으로 한 통합형 과학 교육과정 틀 설계
    방담이 한국과학교육학회지 33 (5) : 1041 ~ 1054 [2013]
  • Beyond big and little : The four c model of creativity
    Kaufman, J. C. Review of General Psychology 13 (1) : 1 ~ 12 [2009]
  • Applied imagination: Principles and procedures of creative problem-solving
    Osborn, A. F. Scribners [1963]
  • An analysis of creativity
    Rhodes, M. Phi Delta Kappan 42 (7) : 305 ~ 310 [1961]
  • A Causal Model of Organizational Performance and Change
    Burke, W. W. Journal of Management 18 (3) : 523 ~ 545 [1992]
  • 2015 문․이과 통합형 교육과정 총론 주요 사항 공청회(자료집). 2014년 9월 12일, 한국교원대학교 개최