빈곤가정 청소년의 학업수행능력에 부모-자녀 활동 및 자율적 행동역량이 미치는 영향: 초등학생 및 중고등학생 비교분석

논문상세정보
' 빈곤가정 청소년의 학업수행능력에 부모-자녀 활동 및 자율적 행동역량이 미치는 영향: 초등학생 및 중고등학생 비교분석' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • keycompetencyofactingautonomously
  • parent-adolescent activity
  • perceived poverty
  • school performance
  • 부모-청소년 의사소통
  • 자율적 행동역량
  • 지각된 경제수준
  • 학업수행능력
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
51 2

0.0%

' 빈곤가정 청소년의 학업수행능력에 부모-자녀 활동 및 자율적 행동역량이 미치는 영향: 초등학생 및 중고등학생 비교분석' 의 참고문헌

  • 한부모 가정 청소년 자녀의 발달과 적응에 관한 최근 연구동향 고찰
    남현주 한국심리학회지:여성 18 (1) : 129 ~ 168 [2013]
  • 한국청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구 : 자기 효능감과 성취 동기를 중심으로
    박영신 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 10 (3) : 37 ~ 59 [2004]
  • 한·중·일 3국의 가치변화 성향 분석- 신세대와 기성세대간 비교 -
    박희봉 한국행정논집 20 (2) : 501 ~ 532 [2008]
  • 학업수행 부진에 부모빈곤이 미치는 영향 및 자기주도적 학습능력의 매개효과
    이경혜 아동학회지 30 (4) : 57 ~ 68 [2009]
  • 학업성취와 학교만족도의 종단적 상호 관계: 빈곤 및 비빈곤 집단 차이를 중심으로
    박현선 이현주 정익중 사회복지연구 42 (3) : 183 ~ 206 [2011]
  • 학업성취와 자율적 행동역량: 독서시간의 매개효과를 중심으로
    이정민 아동학회지 32 (6) : 1 ~ 13 [2011]
  • 학력 부진 아동의 특징 및 발생 원인에 대한 면담 연구
    김경근 교육사회학연구 17 (3) : 27 ~ 52 [2007]
  • 초등학교 고학년 학생의 완벽주의, 성취목적, 부모 양육방식 및 학업성위간의 관계 모형
    표경선 아동교육 15 (2) : 211 ~ 227 [2006]
  • 청소년의 학업 성취 변화에 영향을 주는 요인:잠재성장모형을 적용하여
    고미선 김선숙 한국청소년연구 18 (3) : 5 ~ 29 [2007]
  • 청소년의 주관적 웰빙에 미치는 가족기능 및 진로정체감의 영향: 한국-중국 비교 연구
    이명숙 청소년학연구 20 (4) : 151 ~ 174 [2013]
  • 청소년의 자율적 행동 역량 프로그램 개발 및 효과 검증
    권일남 한국청소년연구 22 (1) : 81 ~ 100 [2011]
  • 청소년의 삶에 대한 기대와 주관적 웰빙: 일반 성인과의 비교 연구
    서경현 청소년학연구 19 (12) : 137 ~ 157 [2012]
  • 청소년들의 미래목표 인식, 자기조절학습전략, 학업성취도 간의 종단적 관계 분석
    문병상 교육심리연구 26 (4) : 983 ~ 1000 [2012]
  • 청소년 학교적응에 대한 가족요인의 영향: 가족배경요인과 가족관계요인의 상대적 영향력
    강유진 문재우 한국청소년연구 16 (1) : 283 ~ 316 [2005]
  • 청소년 생애핵심역량 개발 및 추진방안 연구 Ⅱ: 자율적 행동 영역
    김기헌 [2009]
  • 중등단계 청소년의 자기효능감, 사회경제적 수준 및 학업성적과 진로성숙변화의 관계에 대한 구조방정식 변화모형
    최수정 한국청소년연구 18 (3) : 31 ~ 57 [2007]
  • 중고생의 교사신뢰와 자아존중감, 학습동기, 학업성취 및 학급풍토간의 관계모형 검증
    이숙정 교육심리연구 20 (1) : 197 ~ 218 [2006]
  • 주거빈곤이 아동발달에 영향을 미치는 과정 분석
    임세희 한국사회복지학 62 (4) : 377 ~ 402 [2010]
  • 자율적 행동 역량 증진 프로그램의 효과: 핵심역량, 만족도, 진로계획 및 학업성취도
    권해수 교육심리연구 24 (1) : 83 ~ 102 [2010]
  • 자녀의 학업성취에 미치는 가족배경. 사회자본 및 문화자본의 영향
    김현주 한국인구학 30 (1) : 125 ~ 148 [2007]
  • 연령집단별 사회적 자본과 삶의 만족도 관계비교
    정순둘 보건사회연구 32 (4) : 249 ~ 272 [2012]
  • 아동․청소년의 학업성취도에 대한 가족소득의 수준별 영향의 차이 : 아동 발달단계별 비교를 중심으로
    김광혁 한국청소년연구 21 (2) : 35 ~ 65 [2010]
  • 빈곤청소년의 진로결정수준에 대한 진로결정 자기효능감의 영향과 사회적 지지의 조절효과 분석
    엄태영 청소년상담연구 17 (2) : 69 ~ 85 [2009]
  • 빈곤이 아동의 학구적 성취에 영향을 미치는 과정 분석
    김광혁 한국사회복지학 58 (4) : 265 ~ 290 [2006]
  • 빈곤의 세대간 이전 과정에 관한 생애사 연구: 30~40대 자활사업 참여자를 중심으로
    김이배 사회복지정책 40 (2) : 89 ~ 121 [2013]
  • 빈곤아동의 학업수행 부진 발생요인의 예측과 조기중재모형 개발
    이경혜 정서·행동장애연구 22 (1) : 175 ~ 196 [2006]
  • 빈곤가정 청소년의 자아탄력성 및 자아존중감에 영향을 미치는 변인 탐색 : 부모의 양육태도 및 또래·교사관계의 질을 중심으로
    임양미 한국가정과교육학회지 25 (2) : 147 ~ 167 [2013]
  • 빈곤, 주거환경, 이웃환경과 청소년발달의 구조적 관계
    김진희 청소년학연구 18 (5) : 385 ~ 411 [2011]
  • 빈곤 청소년의 사회적 자본이 학업성취에 미치는 영향
    신원영 청소년학연구 15 (4) : 57 ~ 87 [2008]
  • 부모의 학력이 청소년 자녀의 학업성취에 미치는 영향 - 빈곤, 비행, 부모자녀관계, 자아존중감의 매개효과를 중심으로 -
    이중섭 한국가족복지학 16 (1) : 65 ~ 88 [2011]
  • 박사
  • 물질적 어려움 경험이 청소년의 학업성취에 미치는 영향: 경향점수 가중치 적용을 통한 고찰
    정선영 한국청소년연구 24 (4) : 149 ~ 175 [2013]
  • 가족자원 및 부모양육태도가 청소년 학업성적에 미치는 영향
    이선애 한국가족복지학 14 (1) : 5 ~ 24 [2009]
  • 가족의 사회경제적 배경이 청소년기 아동의 학업성취도 발달궤적에 미치는 영향 - 잠재성장모형을 적용하여 -
    김광혁 아동학회지 28 (5) : 127 ~ 141 [2007]
  • 가족구조와 고등학생의 학업성취 간의 관계; 부모소득, 학업지원행동의 매개효과
    추상엽 청소년학연구 14 (3) : 135 ~ 157 [2007]
  • Welfare reform, poverty, and children's performance in school : challenges for the school community
    Orthner, D. K. Children & Schools 24 (2) : 105 ~ 122 [2002]
  • The recipient statistics of National Basic Livehood Security Program in 2011
  • The mechanisms mediating the effects of poverty on children’s intellectual development
    Guo, G. Demography 37 (4) : 431 ~ 447 [2000]
  • The influence of parent education and family income on child achievement : The indirect role of parental expectations and the home environment
    Davis-Kean, P. E. Journal of Family Psychology 19 (2) : 294 ~ 304 [2005]
  • The family model stress and maternal psychological symptoms : Mediated pathways from economic hardship to parenting
    Newland, R. P. Journal of Family Psychology 27 (1) : 96 ~ 105 [2013]
  • The effects of poverty on the mental, emotional, and behavioral health of children and youth : Implicaam R. for preventi R
    Yoshikawa, H. A. J. American Psychologist 67 (4) : 272 ~ 284 [2012]
  • The effects of poverty on children's socioemotional development : An ecologival systems approach
    Eamon, M. K. Social Work 46 (3) : 256 ~ 266 [2001]
  • The effects of antipoverty programs on children's cumulative level of poverty-related risk
    Gassman-Pines, A. Developmental Psychology 42 (6) : 981 ~ 999 [2006]
  • The definition and selection of key competencies
    OECD [2005]
  • Successful principalship of high-performance schools in high-poverty communities
    Mulford, B. The Journal of Educational Administration 46 (4) : 461 ~ 480 [2008]
  • Socioeconomic status and child development
    Bradley, R. H. Annual Review of Psychology 53 : 371 ~ 399 [2002]
  • Socioeconomic position, maternal IQ, home environment, and cognitive development
    Tong, S. Journal of Pediatrics 151 : 284 ~ 288 [2007]
  • Socioeconomic disadvantage and child development
    McLoyd, V. American Psychologist 53 (2) : 185 ~ 204 [1998]
  • Social support, sense of community in school and self-efficacy as resources during early adolescence : and integrative model
    Vieno, A. American Journal of Community Psychology 39 (1) : 177 ~ 190 [2007]
  • Social support as a buffer in the relationship between socioeconomic status and academic performance
    Malecki, C. K. School Psychology Quarterly 21 (4) : 375 ~ 395 [2006]
  • Social competence, social support, and academic achievement in minority, low-income, urban elementary school children
    Elias, M. J. School Psychology Quarterly 23 (4) : 474 ~ 495 [2008]
  • Race, poverty and SAT scores : modeling the influences of family income on Black and White high school students' SAT performance
    Dixon-Roman, E. Teachers College Record 115 (4) : 6 ~ 15 [2013]
  • Principles and practice of structural equation modeling
    Kline, R. B. Guilford Press [2005]
  • Poverty, family resources and children's early educational attainment : the mediating role of parenting
    Kiernan, K. British Educational Research Journal 37 (2) : 317 ~ 336 [2011]
  • Poverty level and school performance : Using contextual and self-report measures to inform intervention
    Chapman, M. V. Children &Schools 25 (1) : 5 ~ 18 [2003]
  • Moving and children's social connections : neighborhood context and the consequences of moving for low income families
    Petit, B. Sociological Forum 19 (2) : 285 ~ 311 [2004]
  • Mobility, persistence, and the intergenerational determinants of children's success
    Corcoran Focus 21 (2) : 16 ~ 20 [2000]
  • Maternal and paternal parenting styles in adolescents : Association with self esteem, depression
    Milevsky, A. Journal of Child Family Study 16 : 39 ~ 47 [2007]
  • Low-income children's self-regulation in the classroom : Scientific inquiry for social change
    Raver, C. C. American Psychologist 67 (8) : 681 ~ 689 [2012]
  • Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural analysis
    Loehlin, J. C. Erlbaum [1987]
  • Income is not enough : Incorporating material hardship into models of income associations with parenting and child development
    Gershoff, E. T. Child Development 75 (1) : 70 ~ 95 [2007]
  • Family dynamics, supportive relatinships and educational resilience during adolescence
    Crosnoe, R. Journal of Family Issues 25 (5) : 571 ~ 602 [2004]
  • Exploring the changes in economic hardship and children's wellbeing over time : The"linked lives"of parents and children
    Yuan, A. S. V. Advances in Life Course Research 13 : 321 ~ 341 [2008]
  • Economic pressure in African American families : a replication and extension of the family stress model
    Conger, R. D. Developmental Psychology 38 : 179 ~ 193 [2002]
  • Childhood trauma, poverty, and adult victimization
    Klest, B. Psychological Trauma:Theory, Research, and Policy : 1 ~ 7 [2011]
  • Childhood socioeconomic status is associated with psychosocial resources in African Americans : the Pittsburgh Healthy Heart Project
    Beatty, D. L. Health Psychology 30 (4) : 472 ~ 480 [2011]
  • Causal relationship between careed indecision and careed decision making self-efficacy : A longitudinal cross-lagged analysis
    Greed, P. Journal of Career Development 33 (1) : 47 ~ 65 [2006]
  • Adult outcomes as a function of an early childhood educational program : An Abecedarian Project follow-up
    Campbell, F. A. Developmental Psychology 48 (4) : 1033 ~ 1043 [2012]
  • Adolescent resilience : a concept analysis
    Olssen, C. A. Journal of Adolescence 26 : 1 ~ 11 [2003]
  • Academic achievement and its relationship with anxiety, self-esteem, optimism, and pessimism in Kuwaiti students
    El-Anzi, F. O. Social Behavior and Personality 33 : 95 ~ 104 [2005]
  • Absent parents are more than money : Then joint effect of activities and financial support on youths' educational attainment
    Menning, C. L. Journal of Family Issues 23 (5) : 648 ~ 671 [2002]
  • 2008청소년 가치관 국제비교조사