박사

국어교사의 쓰기 지도 효능감 수준과 쓰기 지도 성향에 따른 쓰기 수업 분석 연구 = An Analysis of Writing Instruction by the Efficacy Levels and Teaching Methods of Korean Writing Teachers

조성만 2015년
논문상세정보
' 국어교사의 쓰기 지도 효능감 수준과 쓰기 지도 성향에 따른 쓰기 수업 분석 연구 = An Analysis of Writing Instruction by the Efficacy Levels and Teaching Methods of Korean Writing Teachers' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교수대화 내용
  • 교수대화 분석
  • 규범적 쓰기 지도 성향
  • 쓰기 지도 성향
  • 쓰기 지도 효능감
  • 쓰기수업
  • 자연적 학습을 통한 쓰기 지도 성향
  • 현시적 쓰기 지도 성향
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
19 0

0.0%

' 국어교사의 쓰기 지도 효능감 수준과 쓰기 지도 성향에 따른 쓰기 수업 분석 연구 = An Analysis of Writing Instruction by the Efficacy Levels and Teaching Methods of Korean Writing Teachers' 의 참고문헌

  • 현장 연구자를 위한 질적데이터의 과학적 관리와 분석:NVivo8프로그램의 활용
    박종원 서울: 형설출판사 [2009]
  • 피그말리온 효과-기대와 칭찬의 힘
    심재관 서울: 이끌리오, [Rosenthal & Jacobson(1968), Pygmalion in the Classroom. New York: Holt]. [2003]
  • 초등학교 교사의 교수행동과 신념에 관한 사례 연구
    민용성 학 습자중심교과교육연구제 5권 제 1호, 서울: 학습자중심교과교 육학회 [2005]
  • 초등학교 교사가 일제시험 기간에 겪는 경험의 실체
    나흥하 초 등교육연구제 21권 제 3호, 전남: 한국초등교육학회 [2008]
  • 작문 교육의 현황과 발전 과제
    이재승 작문연구제 1집, 서울: 한국작문학회 [2005]
  • 작문 교육론
    박영목 서울: 역락 [2008]
  • 자아개념과 자기효능감 이론을 통한 사회과 교사의 태도 연구
    박성호 석사학위논문, 서울: 고려대학교 [2009]
  • 예비국어교사의 쓰기 평가 효능감 분석
    박영민 청람어문교육 제 42집, 충북: 청람어문교육학회 [2010]
  • 예비국어 교사의 쓰기 동기에 영향을 미치는 요인
    박영민 새국 어교육제 75호, 충북: 한국국어교육학회 [2007]
  • 언어교육과 심리학
    김진우 서울: 중앙대학교 출판부 [1990]
  • 쓰기지도방법
    박영민 서울 : 역락 [2013]
  • 박사
    쓰기 수업의 교수대화 양상 분석 연구
    이수진 박사학위논문, 충 북: 한국교원대학교 [2004]
  • 수업평가의 이해와 적용
    원효헌 서울: 교육과학사 [2002]
  • 수업장학과 수업분석, 서울: 학지사. 손충기(1994), “교사의 수업 행동 진단척도 개발과 그 타당화 연구,”
    김경현 변영계 박사 학위논문, 인천: 인하대학교 [2005]
  • 수업대화 분석 연구의 필요성과 그 과제, 국어교육학의 새로운 지평
    이창덕 서울: 한국문화사 [2002]
  • 수업관찰과 분석
    주삼환 서울: 원미사 [1999]
  • 사회과학연구를 위한 SPSS AMOS활용의 실제
    김석우 서울 : 학지사 [2011]
  • 사고와 표현
    박영민 성낙수 한철우 서울: 교학사 [2003]
  • 민무숙정해숙강태중, “여교사의 교단 진입 증가에 따른 학교 현 장 실태 분석 ,” 한국여성개발원 연구보고서
    강태중 민무숙 정해숙 서울: 한국여성개 발원 [2000]
  • 김아영김민정, “초등교사들의 교사효능감과 학교조직풍토의 관 계,” 교육심리연구, 제 16권 제 3호
    김민정 김아영 교육심리연구, 제 16권 제 3호, 서울: 한국교육심리학회. [2002]
  • 국어교사의 쓰기 평가 효능감 분석
    박영민 청람어문교육제 44집. 충북: 청람어문교육학회 [2011]
  • 국어교사 효능감의 성별 및 경력별 차이의 변화 분석
    박영민 이수나 학습자중심교과교육연구제 13권 제 5호, 서울: 학습자 중심교과교육학회. [2013]
  • 국어교사 쓰기 지도 효능감의 구성 요인과 경력 및 성별에 다른 수준 차이 분석
    박영민 박종임 새국어교육제 94호, 충북: 한국국어교육학회. [2013]
  • 국어과교육론
    권경안 노명완 박영목 서울: 갑을출판사 [1991]
  • 국어과 교육과정의 현실과 지향
    박영민 국어교과교육학회제 18집, 서울: 국어교과교육학회 [2011]
  • 국어 교사 효능감의 구성 요인 분석
    박영민 최숙기 학습자중심 교과교육연구제 9권 제 1호. 서울: 학습자중심교과교육학회. [2009]
  • 박사
  • 교사효능감의 개념, 측정, 효과, 영향요인에 대한 연구동향
    주동범 한국수산해양교육연구제 21권 제 4호, 부산: 한국수산 해양교육학회 [2009]
  • 박사
  • 교사효능감 척도의 타당화를 위한 일 연구
    박관성 석사학위논 문 , 서울: 이화여자대학교 [1999]
  • 교사 효능감의 제고 가능성에 대한 실증 분석
    Hong Chang-nam 홍창남 교육행정 학연구제 24권 제 5호, 충북: 한국교육행정학회 [2006]
  • 교사 효능감 관련 변인의 분석
    임성택 주동범 교육학연구제 40 권 제 2호, 서울: 한국교육학회. [2002]
  • 교사 효능감
    임성택 서울: 강현출판사 [2011]
  • 교사 화법 교육의 내용과 방법
    원진숙 국어교육학연구제 13 집, 서울: 국어교육학회 [2001]
  • 『교육심리학』
    김진규 서울: 학지사 [2009]
  • “특수교육교사의 쓰기 교수와 효능감 연구,”
    김자경 학습장애연구 제 6권 제 1호. 경북: 한국학습장애학회 [2009]
  • “중학교와 인문계고등학교 교사의 교사효능감과 수업행동 과의 관계,”
    유태문 석사학위논문, 강원: 강원대학교 [2007]
  • “중등 체육교사효능감의 개념적 구조 및 타당성 검증,”
    임무경 석 사학위논문, 서울: 국민대학교 [2005]
  • “자기주도성 향상을 위한 독서 워크숍 지도 방안 연구,”
    한철우 홍인선 독서연구제 13호, 서울: 한국독서학회. [2005]
  • “수학교사의 성별에 따른 수업 방식의 차이 비교분석 연 구,”
    박종단 석사학위논문, 서울: 홍익대학교 [2003]
  • “수업분석을 통한 논술수업의 양상 연구,”
    이영진 한국어문교육 제 19집. 충북: 한국교원대학교 한국어문교육연구소 [2009]
  • “대화의 특성과 지도 방법,”
    노은희 텍스트언어학제 7집, 서울: 한국텍스트언어학회 [1999]
  • “국어교사의 쓰기 지도 효능감 검사 도구 개발 연구,”
    조성만 청 람어문교육제 46집, 충북: 청람어문교육학회. [2012]
  • “교수화법론-국어 화법과 담화 전략,”
    민현식 화법연구제 7호, 서울: 한국화법학회 [2001]
  • “교사효능감에 대한 교사의 인적 환경요인들의 효과,”
    박진호 석사 학위논문, 전남: 순천대학교 [2007]
  • “교사효능감과 학습자의 자아 효능감 및 학습몰두시간과의 관계,”
    황선이 석사학위논문, 충북: 한국교원대학교 [1994]
  • “교사효능감과 교사의 학생통제관의 관계 분석 ,”
    임성택 석사학위 논문 , 강원: 강원대학교 [1993]
  • “교사의 특성과 교사 효능감이 교수행동에 미치는 영향,”
    임용규 석사학위논문, 충남: 순천향대학교 [2000]
  • “교사의 인식론적 신념과 교사효능감 교수전략과의 관련성 연구,”
    양명희 조윤정 열린교육연구제 16권 제 1호, 서울: 한국열린교 육학회. [2008]
  • “과정중심의 쓰기 수업 분석 요소,”
    박태호 새국어교육제 67호, 충북: 한국국어교육학회 [2005]
  • Tschannen-Moran, M., Woolfolk-Hoy, A. & Hoy, W. K.(1998), Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure. Review of Educational Research, 68(2), pp. 202~248.
  • Tschannen-Moran, M.(2000), The Development of a Newmeasure of Teacher Efficacy. Paper Presented at the Annualmeeting of the American Educational Research Association, NewOrleans.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk-Hoy, A.(2001), Teacher Efficacy: Capturing an Elusive Construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), pp. 783~805.
  • Soodak, L. C. & Podell, D. M.(1993), Teacher Efficacy and Student Problem as Factors in Special Education Referral. Journal of Special Education, 27(1), pp. 66~81.
  • Skaalvik, E. & Skaalvik, S.(2010), Teacher Self-Efficacy and Teacher Burnout: A Study of Relations, Teaching and Teacher Education, 26(4), pp. 1059~1069.
  • Schulman, L. S.(1986), Paradigms and Research Programs in the Study of Teaching. In M. C. Wittrock(Ed.), Handbook of Research on Teaching(3rd). New York: Macmillan.
  • Schommer, M.(1994), An Emerging Conceptualization of Epistemological Beliefs and Their Role in Learning. In R. Garner & P. Alexander (Eds.), Beliefs about Text and Instruction with Text (pp. 25~40). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Ross, J., Cousins, B. & Gaddalla, T.(1996), Within-Teacher Predictors of Teacher Efficacy. Teaching and Teacher Education, 12(4), pp. 385~400.
  • Riggs, I. & Enochs, L.(1990), Toward the Development of an Elementary Teacher's Science Teaching Efficacy Belief Instrument. Science Education, 74, pp. 625~638.
  • Reigeluth, C. M. & Merrill, M. D.(1979), Classes of Instructional Variables. Educational Technology, 19(3). pp. 5~24.
  • Pressly, M., Rankin, J. & Yokoi, L.(1996), A Survey of Instructional Practices of Primary Teachers Nominated as Effective in Promoting Literacy. Elementary School Journal, 96(4), pp. 363~384.
  • Pajares, F.(1992), Teachers' Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research, 62(3), pp. 307~332.
  • Nystrand, M., Greene. S. & Wiemelt. J.(1993), Where Did Composition Studies Come From. Written Communication. 10(3). pp. 267~333.
  • Nystrand, M.(1989), A Social Interactive Model of Writing. Written Communication. 6(1). pp. 66~85.
  • Nicholls, J. C.(1975), Causal Attributions and Other Achievement Related Cognition: Effects of Task Outcome, Attainment Value and Sex. Journal of Personality and Social Psychology, 31(3), pp. 379~389.
  • Mehan, H.(1979), Learning Lessons. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • Medley, D. M.(1979), The Effectiveness of Teachers, In P. L. Peterson, & H. J. Walberg(Eds.), Research on Teaching. CA: McCutchan.
  • Maccoby, E. E. & Jacklin, C. N.(1974), The Psychology of Sex Differences. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Lemke, J. L.(1985), Using Language in the Classroom, Geelong, Vic.: Deakin University Press.
  • Hoy, W. K. & Woolfolk, A. E.(1993), Teachers’ Sense of Efficacy and the Organizational Health of Schools. The Elementary School Journal, 93, pp. 355~372.
  • Harste, J., Woodward, V. & Burke, C.(1984), Examining Our Assumptions: A Transactional View of Literacy and Learning. Research in the Teaching of English, 18(1), pp. 84~108.
  • Guskey, T. R. & Passaro, P. D.(1994), Teacher Efficacy: A Study of Construct Dimensions. American Educational Resrarch Journal, 31(3), pp. 627~643.
  • Graham, S., Harris, K. R., MacArthur, C. & Fink, B.(2002), Primary Grade Teachers' Theoretical Orientations Concerning Writing Instruction: Construct Validation and a Nationwide Survey, Contemporary Educational Psychology 27(2), pp. 147~166.
  • Graham, S., Harris, K. R., Barbara, C. & MacArthur, C. A.(2001), Teacher Efficacy in Writing: A Construct Validation With Primary Grade Teachers, Scientific Studies of Reading, 5(2), pp. 177~202.
  • Good, T. L. & Brophy, J. E.(1986), Teacher Behavior and Student Achievement. In M. C. Wittrock(Ed.), Handbook of Research on Teaching(3rd). New York: Macmillan.
  • Good, T. L. & Brophy, J. E.(1984), Looking in Classrooms. New York: Harper & Row.
  • Gibson, S. & Dembo, M.(1984), Teacher Efficacy: A Construct Validation, Journal of Educational Psychology, 76(4), pp. 569~582.
  • Frieze, I., Fisher, J., Hanusa, B., McHugh, M. & Vall, V.(1979), Attributions of the Causes of Success and Failure as Internal and External Barriers to Achievement in Women: In J. Sherman & F. Denmark(Eds.), Psychology of Women: Future Directions of Research(pp. 124~162). New York: Psychological Dimensions.
  • Fisher, C. & Hiebert, E.(1990), Characteristics of Tasks in Two Approaches to Literacy Instruction. Elementary School Journal, 91(1), pp. 3~18.
  • Fenstrmacher, G. D.(1979), A Philosophical Consideration of Recenet Research on Teacher Effectiveness, In L. S. Shulman(Ed.), Review of Research in Education (Vol. 6, 157~185). Itasca IL: F. E. Peacock.
  • Evertson, C. M., Emmer, E.T., Clements, B. S., Sanford, J. P. & Worsham, M. E.(1984), Classroom Management for Elementary Teachers, Englewood Cliffs, NJ: Pretice-Hall.
  • Dwyer, C. A.(1993), Teaching and Diversity: Meeting the Challenges for Innovative Teacher Assessments. Journal of Teacher Education, 44(2), pp. 119~129.
  • Dweck, C. S., Davidson, W., Nelson, S. & Enna, B.(1978), Sex Differences in Learned Helplessness: The Contingencies of Evaluative Feedback in the Classroom. Developmental Psychology, 14(3), pp. 268~276.
  • Dreher, J.(1990), Preservice Early Childhood Teachers' Attitudes toward the Process Approach to Writing. Early Child Development and Care, 56, pp. 65~79.
  • Deemer, S. A. & Minke, K. M.(1999), An Investigation of the Factor Structure of the Teacher Efficacy Scale. The Journal of Educational Research, 93(1), pp.3~10.
  • DeFord, D.(1985), Validating the Construct of Theoretical Orientation in Reading Instruction. Reading Research Quarterly, 20(3), pp. 351~367.
  • Cunningham, J. & Fitzgerald, J.(1996), Epistemology and Reading. Reading Research Quarterly, 31, pp. 36~60.
  • Coladarci, T. & Breton, W.(1997), Teacher Efficacy, Supervision, and the Special Education Resource-Room, Teacher. Journal of Educational Research, 90, pp. 230~239.
  • Clark, C. & Peterson, P.(1986), Teachers' Thought Processes. In M. Wittrock(Ed.), Handbook of Research on Teaching, 3, pp. 255~296. New York: MacMillan.
  • Christie, F.(1991), Pedagogical and Content Registers in a Writing Lesson, Linguistics and Education 3(3). pp. 203~224.
  • Cazden, C. B.(1988), Classroom Discourse, NH: Heinemann Portsmouth.
  • Berman, P., McLaughlin, M., Bass, G., Payly, E. & Zellman, G.(1977), Federal Programs Supporting Education Change, Vol. 7: Factors Affecting Implementation and Continuation, Santa Monica, CA: Rand.
  • Baumann, J. & Ivey, G.(1977), Delicate Balances: Striving for Curricular and Instructional Equilibrium in a Second-Grade, Literature/Strategy-Based Classroom. Reading Research Quarterly, 32, pp. 244~275.
  • Barfield V. & Burlingame, M.(1974). The Pupil Control Ideology of Teachers in Selected Schools. The Journal of Experimental Education, 42(4), pp. 6~11.
  • Bandura,A.(1977),Self-efficacy:Toward a unifying theory ofbehavioralchange,PsychologicalReview,84,pp.191-215.
  • Bandura, A.(1997), Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Camridge University Press.
  • Bandura, A.(1986), Perceived Self-Efficacy in Cognitive Development and Functioning. Educational Psychologist. 28, pp. 117~148.
  • Ashton,P.T.,& Webb,R.(1986).Makingadifference:Teachers'senseofefficacyandstudentachievement.New York:Longman.
  • Ashton, P. T.(1985), Motivation and the Teacher's Sense of Efficacy. In C. Ames & Ames(Eds.), Research on Motivation in Education Vol. 2. Orland, FL: Academic Press.
  • Ashton, P. T.(1984), Teacher Efficacy: A Motivational Paradigm for Effective Teacher Education. Journal of Teacher Education, 35(5), pp. 28~32.
  • Amore, D., Corny?Oseguera, P., Cox, M., King, N., McDonell, L., Pascal, A., Pauly, E. & Zellman, G.(1976), Analysis of the School Preferred Reading Program in Selcted Los Angeles Minority Schools. (Reprot No. R-007-AUSD). Santa Monica, CA: Rand.