연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
박사
쓰기 발달의 양상과 특성 연구
가은아
2011년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
가은아
형태사항
x, 213 p: 26 cm: 삽도
일반주기
한국교원대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다, 지도교수 : 박영민, 참고문헌 : p.192-202
학위논문사항
2011. 2, 한국교원대학교 대학원, 학위논문(박사)-, 국어교육학과 국어교육전공
발행지
청원군
언어
kor
출판년
2011
발행사항
한국교원대학교 대학원
주제어
국어교육
쓰기 교육
쓰기 능력
쓰기 능력과 쓰기 태도의 상관
쓰기 발달
쓰기 발달의 성차
쓰기 태도
참고문헌( 152)
유사주제 논문( 385)
쓰기 교육 151건
쓰기 능력 106건
국어교육 78건
쓰기 발달 32건
쓰기 태도 18건
인용/피인용
쓰기 발달의 양상과 특성 연구
' 쓰기 발달의 양상과 특성 연구' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 요약
주제
국어교육
쓰기 교육
쓰기 능력
쓰기 능력과 쓰기 태도의 상관
쓰기 발달
쓰기 발달의 성차
쓰기 태도
동일주제 총논문수
논문피인용 총횟수
주제별 논문영향력의 평균
392
8
0.4%
자세히
주제별 논문영향력
논문영향력
주제
주제별 논문수
주제별 피인용횟수
주제별 논문영향력
주제어
쓰기 능력
107
2
1.9%
쓰기 교육
152
1
0.7%
국어교육
79
0
0.0%
쓰기 능력과 쓰기 태도의 상관
1
0
0.0%
쓰기 발달
33
0
0.0%
쓰기 발달의 성차
1
0
0.0%
쓰기 태도
19
0
0.0%
계
392
3
0.4%
* 다른 주제어 보유 논문에서 피인용된 횟수
5
닫기
' 쓰기 발달의 양상과 특성 연구'
의 참고문헌
학생 작문의 다니엘 효과와 예상독자 인식의 방법
박영민
[2005]
학령에 따른 쓰기 능력 발달에 대한 연구 : 분석적 평가를 통한 양적 측면을 중심으로
주영미
[2001]
태도와 설득
Erwin, Phill
[2006]
타당도와 신뢰도
성태제
[1996]
초등학생의 설명 텍스트에 나타난 쓰기 발달 특성 연구
임천택
『청람어문교육』 32
[2005]
초등학생 필자의 쓰기 태도 발달 연구
윤준채 ( Jun Chae Yoon )
[2009]
초·중학생의 지적 ·정의적 발달수준 분석 연구(Ⅱ)
한국교육개발원
[2001]
초?중학생의 지적?정의적 발달수준 분석연구(Ⅲ)
이재분
[2002]
중학생의 쓰기 동기 수준 및 성별에 따른 쓰기 수행의 차이
가은아
박영민 ( Young Min Park )
[2009]
중학생 쓰기 수행의 성별 차이 연구
박영민 ( Young Min Park )
최숙기
[2008]
중학교 교육 과정 해설
교육과학기술부
[2008]
박사
작문학습에서의 동료평가활동 과정 분석
이재기
작문 학습에서의 동료평가활동 과정 분석
[1997]
작문수행능력에 영향을 미치는 요인
박영목
『한국교육』 14
[1987]
작문 능력 평가 방법과 절차
박영목
『국어교육』 99
[1999]
작문 교육론
박영목
[2008]
자기평가 후 피드백 유형이 쓰기 능력과 쓰기 태도에 미치는 영향
김미정
김정환
『학습자중심교과교육연구』7
[2007]
자기조절전략 수업과 상위인지가 아동의 작문수행에 미치는 효과
김유미
박사학위논문
[1996]
읽기의 개념과 읽기 능력의 발달 단계
천경록
『청람어문교육』 21
[1999]
일반화 가능도 이론
이종성
[1988]
인지적 및 동기적 변인들과 성별이 고등학생의 텍스트 유형별 쓰기수행에 미치는 영향
신현숙 ( Hyeon Sook Shin )
[2005]
인지과학 : 학문 간 융합의 원리와 응용
이정모
인지과학 : 학문 간 융합의 원리와 응용
[2009]
인지 심리와 교수·학습
이용남
인지심리와 교수-학습
[1994]
인문계 고등학생의 쓰기 동기 구성 요인
박영민 ( Young Min Park )
[2007]
언어발달
Hoff, Erika
[2007]
쓰기 효능감 및 성별 차이가 중학생의 쓰기 수행에 미치는 효과
김승희
박영민 ( Young Min Park )
[2007]
쓰기 표현 능력의 발달 경향: 설명글과 논설글을 중심으로
곽유미
김선미
신현숙
[2007]
쓰기 평가 연구의 주요 과제
박영목(Park Youngmok)
작문연구 6
[2008]
쓰기 평가 방법 연구
김정자
국어교육연구 45
[1992]
박사
쓰기 태도에 영향을 미치는 요인 조사 연구
서변이
석사학위논문
[2007]
쓰기 태도 및 쓰기 효능감 발달 연구 -6학년에서 10학년 학생들을 대상으로-
가은아 ( Eun A Ka )
[2010]
쓰기 지식과 쓰기 동기가 중학생의 설명문 쓰기 능력에 미치는 영향
박영민
[2010]
박사
쓰기 동기와 쓰기 수행의 상관 연구
문광진
석사학위논문
[2009]
쓰기 능력 발달에 영향을 미치는 요인 고찰
조은수
청람어문교육 17
[1997]
쓰기 과제 구성에 대한 연구
김정자
[2004]
설명문 쓰기 능력 발달 연구 -초6에서 고1 학생들을 중심으로-
가은아 ( Eun A Ka )
[2010]
박사
서사문 쓰기 발달 양상 연구
한선희
한국교원대학교 석사논문
[2001]
문화적 문식성의 국어교육적 재개념화
박인기
국어교육학연구 15
[2002]
문식성의 변화와 기호학적 관점의 국어과 교육과정 모델
정혜승
[2008]
문식성 교육의 사회?문화적 접근
최인자
문식성 교육의 사회
[2001]
문식성 교육 지배 담론의 주체 형성 효과
이재기
[2004]
메타인지의 영역 일반성과 영역 특수성 비교
신종호
최효식
[2007]
박사
메타인지 작문수업이 아동의 작문능력에 미치는 효과
노인석
[1997]
맥락 중심 문식성 교육 방법론 고찰
이재기 ( Jae Ki Lee )
청람어문교육 34
[2006]
논술형 고사와 예체능계 실기고사를 위한 채점자간 신뢰도 추정
성태제
교육평가연구 7(1)
[1994]
글쓰기 능력의 지표화 방안 연구
이은희
국어교육학연구 15
[2002]
글쓰기 능력 발달 단계 연구
이성영
국어국문학 126
[2000]
박사
국어교사의 쓰기 효능감 및 쓰기 신념이 학생 쓰기 평가에 미치는 영향
가은아
석사학위논문
[2008]
국어과 쓰기 수행평가 도구 개발
곽재용
초등교육연구 11
[2001]
박사
교사의 피드백 유형이 초등학생의 일기 쓰기 태도에 미치는 영향
이연정
석사학위논문
[2008]
고등학생 필자의 쓰기 태도 발달에 관한 연구
오택환(Oh Taeg-hwan)
국어교육연구』 45
[2009]
고등학교 교육과정 해설
교육과학기술부
[2008]
「아동발달의 이해」
정옥분
아동 발달의 이해
[2003]
Writing tasks and gender: influences in writing quality of black and white students
[1994]
Writing self-efficacy and its relation to gender, writing motivation, and writing competence: a developmental perspective
Cheong.Y.F
Pajares
Valiante
Writing self-efficacy and its relation to gender
[2007]
Writing process theory: A functional dynamic approach
Bergh
Rijlaarsdam
[2006]
Writing on interesting topic: Does writing foster interest?
Borghetto
Boscolo
[2007]
Writing in the secondary foreign language classroom: The effects of prompts and tasks on novice learners of French
Joiner
Seaman
Way
[2000]
Writing in early adolescence: A review of the role of self-efficacy beliefs
Klassen
[2002]
Writing experiences, attitudes, and achievement of first to sixth graders
Knudson
Writing experiences
[1995]
Writing as problem solving
Flower
Hayes
[1980]
Writing
White
[1987]
Writer-based prose: A cognitive basis for problems in writing
Flower
[1979]
Write for insight: Empowering content area learning, grades 6-12
Strong
Write for insight: Empowering content area learning
[2006]
Working memory, thought, and action
Baddeley, Alan D.
Working memory
[2007]
Why write? A consideration of rhetorical purpose
Nelson
[2007]
Validation methods for direct writing assessment
Crocker
Miller
[1990]
Understanding attitudes and predicting social behavior
Ajzen, Icek
Understanding attitudes and predicting social behavior
[1980]
The structural relationship between writing attitude and writing achievement in frist and third grade students
Fan
Graham
[2007]
The role writing apprehension in writing performance and competence
Daly
Faigley
Witte
[1981]
The role of production factors in writing ability
Bereiter
Goleman
Scardamalia
[1982]
The role of literate communities in the development of children's interest in writing
Nolen
[2007]
The role of interest and self-efficacy in science-related expository writing
[2007]
The psychology of written composition
Bereiter, Carl
The psychology of written composition
[1987]
The psychology of writing
Kellogg, Ronald Thomas
[1999]
The psychology of attitudes
Eagly, Alice Hendrickson
[1993]
The multiple meanings of motivation to write
Boscolo
Hidi
[2007]
The influence of the task upon writing performance
Park, Young M
[1986]
The history of writing
Olsen
[2009]
The four-phase model of interest development
Hidi
Renninger
[2006]
The emergence of writing
Tolchinsky
[2006]
The effects of rhetorical task type, English, proficiency, and writing anxiety on senior high school students' English writing performance
Cheng
Tasi
The effects of rhetorical task type
[2009]
The effects of available information responses to school writing tasks
Langer
[1984]
The effect of mode discourse on student writing performance: Implication for policy
Kegley
[1986]
The development writing abilities(11-18)
Britton
Burgress
Martin
McLeod
Rosen
[1975]
The development of written argumentation: An analysis and comparison of argumentative writing at four grade levels
Knudson
[1992]
The development of writing in children: Pre-K through grade 8
Klein
[1985]
Text generation and recall by high-knowledge and low-knowledge individuals
Spillich
Vesonder
Voss
[1980]
Students' metacognitive knowledge about how to write informational texts
Anderson
Englert
Fear
Raphael
[1988]
Strategy instruction and the teaching of writing: A meta-analysis
Graham
[2006]
Stages of reading development
Chall, Jeanne Sternlicht
[1996]
Speculation about the nature and development of metacognition
Flavell
[1987]
Social foundations of thought and action : a social cognitive theory
Bandura, Albert
Social foundations of thought and action: A social cognitive theory
[1986]
Showing students how to assess: Demonstrating techniques for response in the writing conference
Beach
[1989]
Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practices
Schunk
Zimmerman
[1998]
Self-efficacy: The Exercise of Control
Bandura.A
Self-efficacy: The exercise of control
[1997]
Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature
Pajares
Self-efficacy beliefs
[2003]
Self-efficacy beliefs and the writing performance of entering high school students
[1996]
Self-efficacy and education and instruction
Schunk
[1995]
Rhetoric
Kinneavy
Nelson
[2003]
Research on revision in writing
Fitzgerald
[1987]
Research on Written composition
Hillocks, G, Jr.
[1986]
Our daughter learns to read and write: A case study from to three
Baghban
[1984]
New direction writing theory
Hayes
[2006]
Motivation and writing
Boscolo
Hidi
[2006]
Motivation and schooling in the middle grades
Anderman
Maehr
[1994]
Modifying Hayes and Flower's model of skilled writing to explain beginning and developing writing
Berninger V.W
Swanson
[1994]
Metacognitive aspects of problem solving
Flavell
[1976]
Metacognition, Executive Control, Self-Regulation, and Other More Mysterious Mechanisms
Ann Brown
Metacognition
[1987]
Metacognition and cognitive monitoring; A new area ofcognitive-developmental inquiry
Flavell
Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry
[1979]
Measuring maturity
Hudson
[2009]
Measuring attitude toward writing: A new tool for teachers
Ambrosio
Coffman
Kear
Kear, Dennis J.
[2000]
Literacy for the 21st century : a balanced approach
Tompkins, Gail E
[2001]
Literacy and learning through talk : strategies for the primary classroom
Corden, Roy
[2000]
Literacy Assessment: Helping Teachers PlanInstruction
J.David Cooper
Nancy D.Kige
Literacy assessment: Helping teachers plan instruction
[2001]
Knowledge of writing and the composing process attitude toward writing, and self-efficacy for students with and without learning disabilities
Graham
MacArthur
Schwartz
Knowledge of writing and the composing process attitude toward writing
[1993]
Interest and its Contribution as a mental resource for learning
Suzanne Hidi
[1990]
Influence of self-efficacy on elementary students' writing
[1997]
Individual differences in interest and narrative writing
Albin
Benton
Khramtsova
[1996]
Individual differences in children's working memory and writing skill
Berninger
Swanson
[1996]
Improving the writing performance, knowledge, and self-efficacy of struggling young writers: The effects of self-regulated strategy development
Graham
Harris
Mason
Improving the writing performance
[2005]
Implicit Writing Beliefs and Their Relation to Writing Quality
Bruning
White
White, M. J.
[2005]
Identifying the organization of writing processes
Flower
Hayes
[1980]
Goals and progress feedback: Effects on selfefficacyand writing achievement
Schunk
Swartz
Goals and progress feedback: effects on self-efficacy and writing achievement
[1993]
Effects of ethnicity in attitudes toward writing
Knudson
[1993]
Effects of discourse and response mode on the measurement of writing competence
Capell
Chou
Quellmalz
[1982]
Development of writing attitude survey for grades 9 to 12: Effects of gender, grade, and ethnicity
Knudson
Development of writing attitude survey for grades 9 to 12: Effects of gender
[1993]
Development in writing
Bereiter
[1980]
Designing writing tasks for the assessment of writing
Ruth, Leo
Designing writing tasks for the assessment of writing
[1988]
Creating an integrated approach to literacy instruction
Raphael, Taffy
[1996]
Connecting reading and writing: College learners’ metacognitive awareness
El-Hindi
[1997]
Coming to Terms: How Researchers in Learning and Literacy Talk About Knowledge
Alexander,P.A.
Hare,V.C.
Schallert,D.L.
[1991]
Collaborative writing: The effects of metacognitive prompting and structured peer interaction
Topping
Yarrow
[2001]
Cognitive strategies instruction: From basic research to classroom instruction
Harris
Pressley
[2006]
Cognitive processes in revision (Technical Report No
[1985]
Cognitive monitoring
Flavell
[1981]
Cognitive factors in the development of children's writing
McCutchen
[2006]
Children's metacognition about reading: Issues in defintion, measurement, and instruction
Jacobs
Paris
Children's metacognition about reading: Issues in defintion
[1987]
Best practices in promoting motivation for writing
Boscolo
Gelati
[2007]
Best practice in teaching writing to adolescents
Perin
[2007]
Best narrative writing practices when teaching from a developmental framework
[2007]
Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research
Ajzen
Frishbein
Belief attitude
[1975]
Audience adaptation in the essays of proficient and non proficient freshmen writers
Rafoth
[1985]
Assessment of planning, translating, and revising in junior high writers
Assessment of planning
[1996]
Assessing writers' knowledge and processes of composing
Faigley, Lester
[1985]
Analyzing revision
Faigley
Witte
[1981]
A meta-analysis of writing instruction for adolescent students
Graham
Perin
[2007]
A cross-case study of writing motivation as empowerment
Oldfather
Shanahan
[2007]
A critical examination of the causal structure of the Fishbein/Ajzen attitude-behavior model
Liska
[1984]
A New Framework for Understanding Cognition and Affect in Writing
John
A new framework for understanding cognition and affect in writing
[2000]
A Cognitive Process Theory of Writing
Flower
Hayes
[1981]
2008 국가 수준 학업성취도 평가 연구: 국어
남민우
[2009]
(2007개정)초등학교 교육과정 해설
김영신
[2007]
' 쓰기 발달의 양상과 특성 연구'
의 유사주제(
) 논문