연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
박사
수업 중 예측하지 못한 순간에 대한 초등교사의 인식과 대응
우재경
2011년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
우재경
형태사항
천연색삽화: ix, 164 p.
일반주기
지도교수: 조연순, 참고문헌: p. 149-159
학위논문사항
학위논문(박사)-, 2011. 2. 졸업, 초등교육학과, 이화여자대학교 대학원
발행지
서울
언어
kor
출판년
2011
발행사항
이화여자대학교 대학원
참고문헌( 106)
유사주제 논문( 0)
인용/피인용
수업 중 예측하지 못한 순간에 대한 초등교사의 인식 ...
' 수업 중 예측하지 못한 순간에 대한 초등교사의 인식과 대응'
의 참고문헌
박사
해석-언어적 접근을 통한 과학수업의 이해와 그 함의
이정아
서울대학교 대학원 박사학위논문
[2009]
표준국어대사전
[1999]
폴라니 인식론에 기초한 교사 지식의 성격 탐구 : 이론-실천 간의 통합적 발달
부성희
폴라니 인식론에 기초한 교사 지식의 성격 탐구: 이론-실천 간의 통합적 발달
[2007]
초등학교 저경력 교사의 수업 읽기를 통한 사회과 수업 전문성 소고
홍미화(Hong Mi-hwa)
사회과 교육
[2007]
초등학교 국어 수업 실습에 나타난 반성적 사고 내용
이경화
학습자중심교과교육연구
[2008]
초등학교 교사의 과학교수효능감 분석
김효남
[2010]
박사
초등학교 과학실험 수업의 돌발 상황에 대한 교사들의 인식과 대처방안 조사
이미경
대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문
[2007]
초등교사의 수업관련 실천적 지식의 작동 및 형성 과정에 대한 사례 연구
김종훈
소경희
교육학연구
[2010]
초등교사의 발달단계와 수업전문성과의 관계
윤근영
초등교육학연구
[2007]
질적연구자료 분석의 혁명
박종원
질적연구자료 분석의 혁명
[2005]
질적연구방법론 . 2 = Software and qualitative analysis
김영천
[2008]
질적 연구 : 방법과 사례
조용환
[1999]
지식기반사회에서 수업 전문성 향상을 위한 교사의 핵심역량 개발
이광우
이성흠
한국교원교육학회 학술대회자료집
[2003]
지리과 교실수업연구를 위한 이론적 탐색
김혜숙
[2005]
중등 초임 과학교사의 수업 전문성 개발 실태 분석
곽영순 ( Young Sun Kwak )
[2009]
중등 과학영재 지도교사의 수업 전문성에 관한 사례연구
김희백 ( Heui Baik Kim )
배미정 ( Mi Jung Pae )
중등 과학영재 지도교사의 수업 전문성에 관한 사례연구
[2010]
중등 과학교사 양성 교육과정과 교수내용지식 연구 동향의 탐색
강영진
고영자
권석민
김희경
박대식
조영신
조희형
교과교육학연구
[2006]
중등 과학 예비교사들이 교육실습에서 겪는 어려움 분석
강경희 ( Kyung Hee Kang )
[2009]
우리나라 예비교사들의 '실천적 경험에 대한 반성'의 특징
곽덕주
조덕주
진석언
[2007]
예비 교사의 반성적 사고 수준 향상을 위한 실제적 맥락 안에서의 저널쓰기 연구
곽덕주
조덕주
진석언
교육학연구
[2008]
영아-교사간 상호작용의 질적 수준과 교사의 민감성이 영아의 부모와 교사에 대한 애착과 사회적 행동에 미치는 영향
김숙령(Kim Sook-Ryong)
[2010]
수업컨설팅 지원 프로그램 및 교과별 내용 교수법(PCK) 개발 연구-2006 KICE 교수학습개발센터 운영을 중심으로
이화진
[2006]
수업전문성의 재개념화를 위한 실천적 탐색
함영기
[2010]
수업분석
[2011]
수업반성활동이 유치원 교사의 교수활동에 미치는 영향
강순미 ( Soon Me Kang )
이세나 ( Sae Na Lee )
[2007]
수업 컨설팅 바로하기 : PCK로 들여다 본 수업이야기
곽영순
수업 컨설팅 바로하기: PCK로 들여다 본 수업 이야기
[2007]
수업 전문성의 근거 :지식의 통합성
안효일
수업 전문성의 근거: 지식의 통합성
[2007]
수업 전문성 재개념화 연구 동향 및 과제
진영은(Youngeun Chin)
함영기(Younggi Ham)
열린교육연구
[2009]
수업 전문성 일반 기준과 활용 방안
임찬빈
[2006]
수업 전문성 요인분석
박균열
[2005]
수업 갈등과 대응 전략 : 초등 사회과 5학년 네 교사의 수업 딜레마
강기원 ( Kang Gi Won )
수업 갈등과 대응 전략: 초등 사회과 5학년 네 교사의 수업 딜레마
[2003]
사회과 수업 전문성 담론의 이론과 실천의 정합성
민윤
사회과교육연구
[2010]
박사
분수에 대한 교사 지식의 변화에 관한 연구
이종욱
한국교원대학교 대학원 박사학위논문
[2005]
반성적 실천을 통한 연구자로서의 미술교사 되어가기 과정에 관한 체험 연구
류수진(Ryu su jin)
미술교육논총
[2010]
반성적 교사교육 : 실제와 이론
[2007]
반성과 실천: 교사의 전문성 개발에 대한 소고
서혜경
반성과 실천: 교사의 전문성 개발에 대한 소고
[2005]
박사
물 속에서의 무게와 압력 단원에서 초등 교사의 교수내용지식에 따른 수업 분석
박재원
한국교원대학교 대학원 박사학위논문
[2006]
교육실습 과정에서 배우는 초등예비교사의 수학 교수학적 내용 지식에 관한 사례연구
남윤석
수학교육
[2006]
교육과정의 운영과 교원 능력개발
허숙
한국교원교육연구
[2001]
박사
교사의 전문성 향상을 위한 반성적 수업분석 모형 개발
유신영
유신영
이화여자대학교 대학원 석사학위논문
[2005]
교사의 수업반성이 토의수업행동에 미치는 영향
홍소영
학습자중심교과교육연구
[2009]
교사의 발달단계에 따른 수업전문성의 차이 분석
윤근영(Youn, keun-young)
조호제(Cho, ho-je)
열린교육연구
[2009]
교사의 반성적 교육실천을 위한 이론적 기초탐구
조덕주
교육학연구
[2006]
교사양성 교육과정으로서 교육실습의 가치
조석훈(Jo Seog-hun)
교육행정학연구
[2008]
교사들의 과학 교과교육학 지식 측정도구 개발
박성혜
한국교원교육연구
[2003]
과학영재교육 교사 교수방법 전문지식의 수준 분석
박경희
박지은
서혜애
교과교육학연구
[2007]
과학 교과교육학 지식의 본질과 발달
임청환
지구과학연구
[2003]
Understanding and Developing Science Teachers' Pedagogical Content Knowledge
Berry
Loughran
Mulhall
[2006]
Those who understand knowledge growth in teaching
Shulman, L
Those who understand: Knowledge growth in teaching
[1987]
Theory, practice and performance in teaching: Professionalism, intuition, and jazz
Humphreys
Hyland
Theory
[2002]
The teacher's "practical knowledge": Report of a case study
Elbaz
The teacher's practical knowledge: Report of a case study
[1981]
The scientific basis of the art of teaching
The scientific basis of the art of teaching
[1978]
The reflective teaching model:A professional development model for in-service mathematics teachers
Hart
Najee-Ullah
Schultz
The reflective teaching model: A professional development model for in-service mathematics teachers
[2004]
The making of a teacher : teacher knowledge and teacher education
Grossman, Pamela L
The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education
[1990]
The generic nature of pedagogical content knowledge among college professors
Fern?ndez-Balboa
Stiehl
[1995]
The Relationship between Theory and Practice: Back to the Classics
Kessels
Korthagen.Fred A.J
[1996]
The Reflective practitioner
Sch?n, D. A.
[1983]
The Knower and the Known: The Nature of Knowledge in Research on Teaching
Fenstermacher
The Knower and the known: The nature of knowledge in research on teaching
[1994]
Teachers as curriculumplanners: Narratives of experience, 교사와 교육과정: 교사들의 경험에 대한 내러티브
Teachers as curriculum planners: Narratives of experience. 교사와 교육과정: 교사들의 경험에 대한 내러티브
[1988]
Style of knowing regarding uncertainties
Helsing
[2007]
Researching teaching: Exploring teacher development through reflexive inquiry
Cole
Knowles
[2000]
Representation in teaching: Inferences from research of expert and novice teachers
Craven
Hogan
Rabinowitz
[2003]
Reflective pedagogical thinking, critical reflection and change: Possibilities and problems
Dolton
Pasch
Simmons
Sparks-Langer
Starko
Reflective pedagogical thinking
[1990]
Reflection is at the heart of practice
Hole
McEntee
[2003]
Reflection in teacher education
Grimmett, Peter Philip
Reflection in teacher education
[1988]
Qualitativeresearch & evaluation methods(3rd ed.)
Patton
Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.)
[2002]
Qualitative research design: An interactive approach (2nd ed.), 질적 연구 설계: 상호작용적 접근
Maxwell
고문희
김춘미
이명선
Qualitative research design: An interactive approach (2nd ed.)
[2005]
Qualitative research and case study applications in education (2nd ed.), 정성연구방법론과 사례연구
Qualitative research and case study applications in education (2nd ed.)
[1998]
Qualitative data analysis (2nd ed.)
Miles, M. B.
[1994]
Professional development and reform in science education: The role or teachers' practical knowledge
Beijaard
Van Driel
Verloop
[2001]
Professional development and reform in science education: The role of teachers' practical knoledge
Beijaard
Driel
Verloop
[2000]
Perceptions of student behavior as a function of expertise
Berliner
Claridge
[1991]
Pedagogical content konwledge: An introduction and orientation
Gess-Newsome
[1999]
Pedagogical content knowledge: How do student teachers identify and describe the cause of their pupils' learning difficulties?
Penso
[2002]
Pedagogical content knowledge: Form a mathematical case to a modified conception
Marks
[1990]
Pedagogical content knowledge in social science
Gudmundsdottir
Shulman
[1987]
Pedagogical content knowing: An integrative model for teacher preparation
Cochran
DeRuiter
King
Pedagogical content knowing: An integrative model for teacher preparation
[1993]
박사
PDS에서의 교육과정 연구 및 개발에 참여한 교사들의 반성과 전문성 변화에 대한 연구
유솔아
이화여자대학교 대학원 박사학위논문
[2006]
Nature, sources, and development of PCK
Borko
Krajcik
Magnusson
Nature
[1999]
National Science Education Standards
National Research Council
[2000]
Learning for creativity
Sawyer
[2010]
Knowledge use among experienced teacher
Gudmundsdottir
[1988]
Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
Sulman
Knowledge and teaching: Foundations of the new reform
[1987]
Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States, 초등학교 수학 이렇게 가르쳐라
승영조
신현용
Knowing and teaching elementary mathematics: Teachers' understanding of fundamental mathematics in China and the United States
[2002]
Introduction
Pautrot, J.-L.
[2012]
In search of pedagogical content knowledgein science: Developing ways of articulating and documenting professional practice
Berry
Loughran
In search of pedagogical content knowledge in science: Developing ways of articulating and documenting professional practice
[2004]
Improvised lessons: Collaborative discussion in the constructivist classroom
Sawyer
[2004]
Has Shulman Got the Strategy Right?
Sockett
Has Shulman got the strategy right?
[1987]
Experienced secondary science teachers' representation of pedagogical content knowledge
Lee
Luft
[2008]
Elementary student teachers' science content representations
Blumenfeld
Krajcik
Zembal-Saul
[2002]
Educating the reflective practitioner
Schon, Donald A
[1987]
Doing qualitative research in educational settings
Hatch, J. A
[2002]
Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. 살아 숨쉬는 현장이해를 위한 자연주의적 연구 방법 실천하기
[2006]
Documenting science teachers' pedagogical content knopwledge through PaP-eRs
[2001]
Differences among teachers in a task characterized by simultaneity, multidimensionality, and immediacy
Berliner
Cushing
Sabers
Differences among teachers in a task characterized by simultaneity
[1991]
Developing Science Teachers' PedagogicalContent Knowledge
Van Driel
Verloop
de Vos
[1998]
Desingin measures for assessing teachers' pedagogical content knowledge of geometry and measurement at the middle school level
Manizade
[2006]
Designing qualitativeresearch(4thed.)
Marshall
Rossman
Designing qualitative research (4th ed.)
[2006]
Creative teaching: Improvisation in the constructivist classroom
Sawyer
[2004]
Classroom organization and management
Doyle
[1986]
Changing primary teacher trainees' attitude to science
Blanco
Mallado
Ruiz
[1998]
Case study research: Design and methods (3rd ed.)
Yin
서아영
신경식
[2003]
Assessment and measurement ofpedagogical content knowledge
Baxter
Lederman
Assessment and measurement of pedagogical content knowledge
[1999]
Art of case study research. 질적 사례 연구
[2000]
An information processing analysis of expert and novice teachers' problem solving
Swanson,H.L.
[1990]
About Learning: Report of the Learning Working Group London
Hargreaves
[2005]
' 수업 중 예측하지 못한 순간에 대한 초등교사의 인식과 대응'
의 유사주제(
) 논문