박사
일상적 경험에 기초한 유아 수교육 활동의 적용 효과 = The effects of applying the arithmetic educational activity based on young childrens daily-life experiences
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
저자
김갑순
형태사항
v,190 p.: 26 cm
일반주기
지도교수: 조형숙, 참고문헌 수록
학위논문사항
중앙대학교 대학원, 학위논문(박사)-, 유아교육학과 유아교육학전공, 2009. 2
발행지
서울
언어
kor
출판년
2009
발행사항
중앙대학교 대학원
'
일상적 경험에 기초한 유아 수교육 활동의 적용 효과 = The effects of applying the arithmetic educational activity based on young childrens daily-life experiences' 의 참고문헌
박사
한국 유아 수단어 획득에 관한 연구
[1990]
학습이론에 기초한 수학교육 지도방안: 행동주의와 인지주의 중심으로
학령전기 아동의 수세기 능력에 따른 수, 양 차원 변별
민정아
학령전기 아동의 수세기 능력에 따른 수
[2008]
표상의 개념, 상징, 이미지, 모방과의 관계. 유아교육연구
평생수학, 유아기에 결정된다
평생수학
[2007]
박사
박사
탐구중심 수?조작영역 활동이 유아의 수학적 문제해결력 및 태도에 미치는 효과
초롱반 만 5세 유아들의 수학적 문제해결에 관한 문화기술적 연구
박사
초등학교 아동의 어림셈 능력과 전략 분석
[1994]
박사
조작경험 중심의 수학활동이 유아의 문제해결능력과 수학적 접근태도에 미치는 영향
박사
자연물을 이용한 한 줌 수학활동이 유아의 수량 어림하기와 수세기 능력에 미치는 영향
박사
일상생활 자료를 통한 수학교육이 유아의 수학개념 습득과 태도에 미치는 영향
이해를 위한 교수법에 기초한 유아 요리 프로그램이 과학적 탐구능력에 미치는 영향
박사
의사소통 중심 수업이 수학적 성향에 미치는 영향
유치원 수학적 탐구영역과 초등학교 1학년 수학교육 과정의 연계성에 관한 연구
박사
박사
박사
박사
유아의 수세기와 분류하기, 분배하기 능력 간의 관계
유아의 수세기 활동이 수학 성취와 수학문제해결 능력에 미치는 영향
유아의 수세기 행동 및 수세기에 대한 생각
[2003]
유아의 수세기 능력과 수표상 발달에 관한 연구
유아교사변인과 가정환경변인이 유아 수개념에 미치는 영향
유아 수학능력 발달과 교육
유아수학능력 발달과 교육
[2004]
유아 수학교육의 효과적 지도: 구체적 조작에 의한 활동중심과 학습지에 의한 교사중심교수방법의 비교연구
황정숙
유아 수학교육의 효과적 지도: 구체적 조작에 의한 활동중심과 학습지에 의한 교사중심 교수방법의 비교연구
[1996]
유아 수교육 내용 및 방법에 관한 문화심리적 고찰
이지현
유아 수교육 내용 및 방법에 관한 문화 심리적 고찰
[1999]
유아 대상 수학 학습지의 내용 및 보모 인식 분석
박사
유아 교사의 수학교수 효능감 관련변인: 수학교육에 대한 인식과 자원환경 및 교수 만족도를 중심으로
요리를 중심으로 한 수학적 탐구활동이 유아의 수학개념 및 태도에 미치는 영향
영유아 대상 교사 방문형 학습지의 학습효과에 대한 부모의 인식도 조사
박사
숲체험 활동을 통한 수학적 탐구활동이 유아의 수학 문제해결력과 수학 접근태도에 미치는 영향
서영민
숲 체험 활동을 통한 수학적 탐구활동이 유아의 수학 문제해결력과 수학접근 태도에 미치는 영향
[2007]
수학적 문제해결력 및 추론 능력과 관련된 저의적 요소와 그 차이에 관한 분석
박사
수학과 관련된 동화를 활용한 수학활동이 유아의 수학개념 및 수학적 태도에 미치는 효과
수학게임을 통한 유아의 수학적 지식, 수학적 가정기술, 수학적태도에 대한 평가 도구 개발연구
김소향
수학게임을 통한 유아의 수학적 지식
[2004]
수학 학습에서 구성주의와 사회문화적 관점에 대한 연구
수판셈 활용 학습이 학습부진아의 덧셈과 뺄셈능력과 수학학습태도에 미치는 효과
수준별 학습이 초등학교 아동의 수학적 성향에 미치는 영향
수준별 소집단 협동학습이 학업성취도와 정의적 영역에 미치는 영향
[2005]
박사
수어림하기 활동이 유아의 수세기와 수표상에 미치는 영향
오재연
이지현
수어림 하기 활동이 유아의 수세기와 수표상에 미치는 영향
[2004]
수교육 교수 접근법에 따른 효과 연구
[1994]
박사
박사
소집단 협동학습이 수학적 동기유발과 학습에 미치는 영향
박사
박사
박사
박사
박사
버들 유치원 만 5세 유아가 역할놀이 영역에서 경험 하는 수학 활동에 관한 연구
미술을 통한 수학교육이 유아의 수학적 접근태도에 미치는 영향
미술과 수학통합 활동이 유아의 수표상 능력에 미치는 영향
박사
박사
만 5세 유아가 조형역역에서 수학활동에 관한 문화기술적 연구
만 2세 영아의 어린이집에서의 일상적 수학경험과 수학개념이해에 관한 탐색
임은화
만 2세 영아의 어린이집에서의 일상적 수학경험과 수학개념 이해에 관한 탐색
[2007]
가정과 연계된 요리활동이 유아의 과학개념 및 수학능력에 미치는 영향
Young children's notations for fractions
Young children doing mathematic: Observation of every activities
Young Children's Exposure to Mathema- tics: The Child Care Context
Understanding the representational mind. Cambridge
Understanding of number concepts in low attaining 7-9 year olds: part 1. and 2
Transitions in the numerical and arithmetic development of typical and special children between the ages of 2 and 6 years. In D. H. Clements & A. M. Dibiase(Eds.). Enga- ging young children in preschool and kindergarten mathematics education
Tools of the mind: the Vygotskian approach to early childhood education
Brodova
Leong
Tools of the mind: The Vygotskian approach to early childhood education
[1996]
Thenature,effectsandreliefofmathematicsanxiety
The sociology of childhood
The relationship of pupil control to preservice elementary science teacher self efficacy and outcome experience
박사
The early childhook collaborative: A progressional Development model to communicate and implement the standards. In D. H. Clements, J. Jarama, & A. DiBiase(Eds.), Engaging young children in mathematics
Copley
The early childhook collaborative: A progressional Development model to communicate and implement the standards. In D. H. Clements
[2002]
The development of math competence in the preschool and early school years. In J. M. Royer(Ed.)
The development of informal counting number and arithmetic skill and concept
The child's understanding of number, Cambridge
The challenge to care in schools. NY: Teachers College beginnings
The acquisition of addition and subtraction concepts in grades 1-3
The acquision and elabration of the number word sequence. IN C. J. Brainerd(Ed.)
The Formation of an logical Consciousness
The Encyclopedia of human development and education: Theory, research, studies
Thomas
The Encyclopedia of human development and education: Theory
[1992]
The Classroom that Math Built: Encouraging Young Mathematicians to Pose Problems
Tell-Tale Signs of the Inquiry-Oriented Classroom
Teaching elementary school mathematics: Children's attitudes toward mathematics
Teaching & Learning early number. Buckingham
Teacher-clinicians encourage to think as mathematicians
Teacher education for effectivescience instruction a social cognitive perspective
Studying attitude to mathematics
Spectrums of performance in tow digit addition and subtraction. In J. P. Ponte., & J. F. Matos(Eds.)
Gray
Spectrums of performance in tow digit addition and subtraction. In J. P. Ponte.
[1994]
Social cognition. In W Damon, D. Kuhn., & Siegler(Eds.)
Self-Efficacy Perspective on Achievement Behavior
Ready To Learn: Developing Young Children's Mathematical Powers
Proofs and Regulations: The Logic of Mathematical Discovery
Promoting Inquiry- Based Instructional Practice; The longitudinal impact of professional development in the context of systemic reform
Principles and Standards of School Mathematics
[2000]
Preschoolers' Recognition lf Numerical Equivalence: Sequential Sets
Preschoolers and academics: Some throught
[1990]
Prekindergarten Mathematics; Connecting with National Standards
Piaget and post-Piaget conceptions of development and their implications for science education in early childhood
Performance across different areas of mathematical cognition in children with learning difficulties
Patterns-a fundamental idea of mathematical thinking and learning
Part-Whole number knowledge in preschool children
One, Two, Three and Counting
Numberact of young children in Singapore, Beijing & Helsinki
Jessie
Pirjo
Numberact of young children in Singapore
[2006]
Number sense Growth in Kindergarten: Longitudinal Investigation lf Children at Risk for Mathematics Difficulties
Mental representation: A dual coding approach
Paivio, A.
Mental representation? A dual coding approach
[1986]
Mathematics-for-Teaching: an Ongoing Inves- tigation of the Mathematics that Teachers
Mathematics in the preschool
[2000]
Mathematics as a language. In P. C. Elliott(Ed.)
Mathematical thinking intervention programmes for preschool children with normal and low number sense
Mathematical communication in the classroom: A Teacher Makes a Difference
Making decisions about children: Psychological question and answers
Making Sense of Number Sense: Implications for Children With Mathematical Disabilities
Learning theoriesand psychology in mathematicseducation:Teaching secondary and middle schoolmathematics:
Brahier
Learning theories and psychology in mathematics education: Teaching secondary and middle school mathematics
[2000]
Instructional models for Early childhood: In search of a child-regulated/ Teacher-guided pedagogy. In S. L. Golbeck (Ed.). Psychological perspectives on Early childhood Education
Instruction supporting children's counting on for addition and counting up for subtraction
How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. 2nd ed
Polya
How to solve it: A new aspect of mathematical method(2nd Ed.)
[1957]
How does constructivist teach teacher
How and why to teach all aspect of preschool and kindergarten math naturally, democratically, and effectively-part 1
Greenberg
How and why to teach all aspect of preschool and kindergarten math naturally
[1993]
Hor does the child experience the world of thing?
History and educational applications of behavirism. In R. M. Thomas(Ed.)
Historical backgrounds of learning theory. In R. M. Thomas(Ed.)
Guiding children's learning of mathe- matics
Growing mathematical ideas in kinder- garden
Good research and good questions: Exceedingly extended with extremely small matters. 유아교육에서의 질적 연구
From protoquanties to operators: Building mathematical competence on a foundation of everyday knowledge. IN G. Leinfardt, R. Putnam, & Hattrup, R, A. (Eds.)
Resnik
From protoquanties to operators: Building mathematical competence on a foundation of everyday knowledge. IN G. Leinfardt
[1992]
Fostering children's mathematical power-An investigation approach to R-8 mathematics instruction
Experiences in math for young children(4nd ed.)
Charlesworth
Experiences in math for young children(4nd ed
[2000]
Examining the Tasks of Teaching When Using Students' Mathematical Thinking
Encouraging children to count
Effects of model persistence and statements or confidence on children's self-efficacy and problem solving
Effects of early numeracy of a program using number books and games
Effects of counting and matching on Conservation of number
Effectiveness ofthe Additional Early Mathematics program for teaching childrenearly mathematics
Early development in children's use of counting to solve quantitative problems
Early childhood mathematics
[1997]
Duality, ambigutty and flexibility: A perceptual view of simple arithmetic
Development of numerical estimation in young children
Developing mathematical knowledge in the young child. J. Payne,(Ed.). Mathematics for the young child
Hiebert
Lindquist
Developing mathematical knowledge in the young child. J. Payne
[1990]
Developing mathematical knowledge
Developing Conceptions of Algevraic Reasoning in the Prunary Grades
Curriculum and evaluation standards for school mathematics
NCTM
Curriculum and evaluation standards for school mathe- matics
[2000]
Cultural psychology: A once and Future Discipline
Cole
Cultural Psychology: A once and future discipline
[1996]
Count-on: The parting of the ways in simple arithmetic
Cooking and eating with children
Constructivist learning and teaching
Concepts of number. In J. N Payne. Mathematics for the Young Child(pp. 63-87)
Cognitive development(3rd Ed.). Englewood Cliffs
Cognition: Young Children's construction of mathematics. In Research ideas for the classroom: Early childhood mathematics(Ed.), R. J. Jensen, 3-21
Baron
Ginsburg
Cognition: Young Children's construction of mathematics. In Research ideas for the classroom: Early childhood mathematics(Ed.)
[1993]
Cognition as a collaborative process. In W Damon., D. Kuhn., R. S. Siegler (Eds.)
Rogoff
Cognition as a collaborative process. In W Damon.
[1998]
Children'sthinking(3rded.)
Siegler
Children's thinking(3rd ed.)
[1998]
Children's mathematical thinking
Baroody
Children's mathematical thinking
[1987]
Children's early learning of number in school and out. In I. Thompson(Eds,)
Aubrey
Children's early learning of number in school and out. In I. Thompson(Eds
[1997]
Children's countingtypes: Philosophy theory and application
[1983]
Children's beliefs about counting. In I. Thompson (Ed.)
Children's Math: The learning process
Children Learning Mathematics
Child development(3re Ed)
Child Quality and Chil- dren's Social Development
Child Psychology: The Modern Science(5th Ed)
Building number since with Number Worlds: a mathematics program for young children
Basic numerical abilities. In R. J. Sternberg. (Ed)
Advances in child development and behavior. 16
A practical guide to early childhoodcurriculum(7th ed.)
A New Mathematics Pedagogy for the Early Years: In Search of Principles for Practice
3세와 4세 유아의 비형식적 수지식에 대한 연구
박사
3,4,5세 유아의 합리적 수세기,더하기,빼기 능력 발달에 관한 연구
3, 4, 5세 유아를 위한 수학교육과정 모델개발의 준거. 청삼아동문제연구시리즈, 14
'
일상적 경험에 기초한 유아 수교육 활동의 적용 효과 = The effects of applying the arithmetic educational activity based on young childrens daily-life experiences'
의 유사주제(
) 논문