좋은 대학수업의 특성에 대한 문화기술적 사례 연구

안지혜 2014년
' 좋은 대학수업의 특성에 대한 문화기술적 사례 연구' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • characteristics of good college class
  • ethnographic case study
  • good class
  • good college class
  • good teaching
  • qualitative study
  • 문화기술적 사례 연구
  • 우수 수업
  • 좋은 대학수업
  • 좋은 대학수업의 특성
  • 좋은 수업
  • 질적 연구
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
17,603 12

0.0%

' 좋은 대학수업의 특성에 대한 문화기술적 사례 연구' 의 참고문헌

  • 학생들이 인식하는 좋은 강의의 특성 연구 : 국내 대학과 해외 대학의 강의 체험 분석을 중심으로
    민혜리 열린교육연구 19 (1) : 57 ~ 88 [2011]
  • 학교급과 교사 경력에 따른 좋은 수업에 대한 중요도 및 실행수준 인식 차이
    권성연 열린교육연구 18 (4) : 78 ~ 103 [2010]
  • 학교 교육 내실화 방안 연구(Ⅱ)-좋은 수업 사례에 대한 질적 접근-
    김주훈 [2002]
  • 학교 교육 내실화 방안 연구(Ⅰ)
    조난심 [2001]
  • 참여관찰 방법
    Spradley, J. P. 대한교과서 주식회사 [1989]
  • 질적연구-방법과 사례-
    조용환 교육과학사 [1994]
  • 질적 연구 방법론
    신경림 이화여자대학교출판부 [2004]
  • 질적 사례 연구
    Stake, E. R. 창지사 [2000]
  • 좋은 수업의 조건 : 교수론적 관점들
    손승남 교육사상연구 20 (20) : 115 ~ 134 [2006]
  • 좋은 수업에 대한 관점과 개념: 교사와 학생 면담 연구
    서경혜 교육과정연구 22 (4) : 165 ~ 187 [2004]
  • 좋은 대학수업의 특징과 그 의미: 한국 대학생의 관점에서
    이은화(李恩花) 교육사상연구 22 (1) : 123 ~ 146 [2008]
  • 좋은 대학수업의 특성 분석 연구
    안지혜 한국교육인류학회 제140차 월례발표회(2013.03.02) 자료집 : 3 ~ 49 [2013]
  • 제7차 교육과정 적용에 따른 수준별 수업 자료 개발 연구
    이화진 [2001]
  • 연구중심대학의 강의 질 향상 정책 및 전략 연구
    이혜정 교육학연구 47 (4) : 145 ~ 174 [2009]
  • 세계의 대학교수
    이성호 문음사 [1995]
  • 분류체계 성분분석법 재개발 실행연구 : 수업분석 적용사례를 중심으로
    이용숙 열린교육연구 17 (1) : 99 ~ 128 [2009]
  • 미국 최고의 교수들은 어떻게 가르치는가
    Bain, K. 뜨인돌 [2005]
  • 문화기술적 면접법
    Spradley, J. P. 시그마프레스 [2003]
  • 명강의 노하우 & 노와이
    조벽 해냄출판사 [2010]
  • 대학에서의 좋은 수업에 대한 학생의 인식 ―다시 듣고 싶은 수업 에세이 분석―
    박민정 인문학연구 35 (3) : 229 ~ 253 [2008]
  • 대학에서의 좋은 수업에 대한 교수자와 학습자의 인식
    정은이 교육방법연구 22 (3) : 25 ~ 44 [2010]
  • 대학에서의 인문학 수업에 대한 교수와 학생의 인식과 우수 인문학 강의 사례 분석
    김태완 교육과학연구 37 (1) : 101 ~ 128 [2006]
  • 대학생들의 의견 조사를 통한 대학 수업 개선 영역 고찰
    김재건 교육학연구 46 (1) : 121 ~ 150 [2008]
  • 대학교육의 수월성강화를 위한 대학수업의 질적 개선에 대한 사례연구
    김경화 열린교육연구 11 (2) : 345 ~ 375 [2003]
  • 대학교수개발의 주요지표 분석과 교수개발에 대한 평생학습원리 적용의 기대효과
    이영호 교육학연구 42 (4) : 615 ~ 651 [2004]
  • 대학 교육 개혁의 과제와 지향
    민경찬 대학교육개발센터협의회 제6회 하계워크숍 발표자료 : 17 ~ 27 [2008]
  • 교육과정론
    이성호 양서원 [2009]
  • 교원양성교육에서의 좋은 수업에 대한 예비교사의 인식
    정미경 교육과정연구 25 (3) : 247 ~ 264 [2007]
  • 人文系 高等學校 敎職文化 연구
    李仁孝 서울대학교 [1990]
  • ‘우수수업 상’ 수상 교수의 수업유형과 특성에 대한 문화기술적 연구*
    이용숙 교육방법연구 23 (1) : 175 ~ 211 [2011]
  • ‘성공적 대학 수업’의 장점 및 개선점에 대한 교수, 학생의인식 분석 연구
    안지혜 열린교육실행연구 13 : 69 ~ 94 [2010]
  • What makes a teacher great
    Bartlett, T. Chronicle of Higher Education 50 (16) : 8 ~ 10 [2003]
  • Using study groups to create a professional community
    Sanacore, J. Journal of Reading 37 (1) : 62 ~ 66 [1993]
  • The impact of training of university teachers on their teaching skills, their approach to teaching and the approach to learning of their students
    Gibbs, G. Active Learning in Higher Education 5 (1) : 87 ~ 100 [2004]
  • The Superior College Teacher from the Student’s View
    Feldman, K. A. Research in Higher Education 5 : 243 ~ 288 [1976]
  • Teaching. Educational practices series (Monograph No. 1)
    Brophy, J. International Bureau of Education
  • Teaching excellence and the inner life of faculty
    Kraft, R. G. Change 32 (3) : 48 ~ 52 [2000]
  • Teaching excellence : What great teachers teach us
    Johnson-Farmer, B, J. Journal of Professional Nursing 25 (5) : 267 ~ 272 [2009]
  • Teacher study groups for professional development
    Cramer, G. Phi Delta Kappa Educational Foundation [1996]
  • Taking teaching seriously: Meeting the challenge of instructional improvement
  • Survey of 12 strategies to measure teaching effectiveness
    Berk, R. A. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 17 (1) : 48 ~ 62 [2005]
  • Students' perceptions of the characteristics of teaching excellence
    Cravens, T. ERIC document reproduction service(ED393476) [1996]
  • Rethinking teaching in higher education: From a course design workshop to a faculty development framework
    Saroyan, A. Stylus publishing [2004]
  • Resolving the dispute : Teaching is academe's core value
    Leslie, D. W. The Journal of Higher Education 73 (10) : 49 ~ 73 [2002]
  • Relations between teachers'approaches to teaching and students' approaches to learning
    Trigwell, K. Higher Education 37 : 57 ~ 70 [1999]
  • Qualitative research and case study applications in education: Revised and expanded form case study research in education
    Merriam, S. B. Jossey-Bass [1998]
  • Qualitative research & evaluation methods
    Patton, M. Q. Sage Publications [2002]
  • On the effectiveness of students'evaluative feedback to university instructors
    Rotem, A. Review of Educational Research 49 : 497 ~ 511 [1979]
  • Objectivism versus constructivism: Do we need a new philosophical paradigm?
    Jonassen, D. H. ETR&D 39 (3) : 5 ~ 14 [1991]
  • New Directions for Teaching and Learning : 47 ~ 56
    Seldin, P. [1988]
  • Learning and instruction: Theory into practice
    Gredler, M. E. Merrill Prentice-Hall [2001]
  • Korean Higher Education: Its Emergence, Development &Future challenges
    Lee, Sungho H. Hakjisa Publisher [2006]
  • Improving college teaching : A critical review of research
    Levinson-Rose, J. Review of Educational Research 51 (3) : 403 ~ 434 [1981]
  • How people learn: Brain, mind experience and school
    Bransford, J. D. National Academy Press [2002]
  • How learning works: 7 research-based principles for smart teaching
    Ambrose, S. A. Jossey-Bass [2010]
  • Good teaching: Insights from the work of the institute for research in teaching
    Brophy, J. [1987]
  • Good Teaching and Learning: pupils and teachers speak
    Morgan, C. Open University Press [1999]
  • First year students' perceptions of the importance of good teaching : Not all things are equal
    Zimitat, C. Research and Development in Higher Education 29 : 386 ~ 392 [2006]
  • Faculty study groups : Solving"good problems"through study, reflection, and collaboration
    Wildman, T. M. Innovative Higher Education 24 : 247 ~ 263 [2000]
  • Effective teaching method
    Borich, G. D. Prentice Hall [2000]
  • Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches
    Johnson, B. Pearson [2004]
  • Designing environments for constructive lerning
    Duffy, T. Springer-Verlag [1993]
  • Crisis in the Academy: Rethinking higher education in America
    Lucas, C. J. St. Martin's Press [1996]
  • Creative significant learning experiences-An integrating approach to designing college courses
    Fink, L. D. Jossey-Bass [2003]
  • Best practices for high school Classrooms: What award -winning secondary teachers Do
    Stone, R. Sage Publications [2002]
  • Best practice :New standards for teaching and learning in America's schools
    Zemelman, S. Heinemann [1998]
  • Best Teacher의 수업특성 : 포항공대 졸업생의 추천기준 분석
    이은실 고등교육연구 12 (1) : 91 ~ 118 [2001]
  • 21세기의 대학사명
    이준형 한국사회와 행정연구 15 (1) : 259 ~ 282 [2004]