다중메뉴모델에 기초한 학교 현장에서의 STEAM 교육과정 제안

' 다중메뉴모델에 기초한 학교 현장에서의 STEAM 교육과정 제안' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • key competency
  • keyknowledge
  • methodology
  • multiplemenumodel(mmm)
  • steamcurriculum
  • steam교육과정
  • 다중메뉴모델
  • 방법론
  • 핵심 역량
  • 핵심 지식
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
1,415 0

0.0%

' 다중메뉴모델에 기초한 학교 현장에서의 STEAM 교육과정 제안' 의 참고문헌

  • 한국의 다빈치 교육
    교육과학기술부 융합인재교육(STEAM) 2011년 성과발표회 자료집 [2011]
  • 학문 통합적 유비를 활용한 창의적 문제해결력 지향 대학교 화학 실험 수업 전략의 개발 및 효과
    방담이 이화여자대학교 대학원 [2011]
  • 초등학교 교사들의 융합인재교육(STEAM)에 대한 인식 연구
    신영준 초등과학교육 30 (4) : 514 ~ 523 [2011]
  • 융합인재교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안
    김성원 한국과학교육학회지 32 (2) : 388 ~ 401 [2012]
  • 외국의 STEM/STEAM 교육사례
    이효녕 2012년 한국과학교육학회 총회 및 제61차 동계학술대회 발표 [2012]
  • 기술교육의 새로운 통합교육 방법인 STEM 교육의 탐색
    김진수 한국기술교육학회지 7 (3) : 1 ~ 29 [2007]
  • 과학 교사의 전공과 비전공에 따른 고등학교 과학 수업의 비교연구
    박미현 한국교원대학교 교육대학원 [2004]
  • 고등학교 융합형 과학교과의 운영실태 및 과학교사들의 인식 조사
    조정화 한국교원대학교 교육대학원 [2012]
  • 박사
  • 고등학교 과학, 화학Ⅰ, 화학Ⅱ 중심의 2009 개정 과학과 교육과정과 2007 개정, 제7차 교육과정 비교 분석
    정혜미 성신여자대학교 교육대학원 [2011]
  • The multiple menu model: A practical guide for developing differentiated curriculum. Mansfield Center
    Renzulli, J. S Creative Learning Press [2000]
  • The big ideas of nanoscale science and engineering
    Stevens, S. National Science Teachers Association Press [2009]
  • Technology education research symposium : An actional research approach
    Merrill, C. The Technology Teacher 65 : 6 ~ 10 [2006]
  • Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8
    Duschl, R. A. National Academies Press [2007]
  • Standards of technological literacy: Content for the study of technology
    International Technology Education(ITEA) International Technology Education(ITEA) [2007]
  • Situated learning: Legitimate peripheral participation
    Lave, J. Cambridge University Press [1991]
  • Science, Technology, Engineering, and Mathematics(STEM) education: Background, federal policy, and legislative action. Congressional Research Service Reports, Paper 35
  • Science for all Americans
  • Science as an ideal : Teachers' orientations to science and science education
    Witz, K. G. Journal of Curriculum Studies 41 (3) : 409 ~ 431 [2009]
  • STEM, STEM education, STEM mania
    Sanders, M. The Technological Teacher 68 (4) : 20 ~ 26 [2009]
  • STEM pedagogical commons for contextual learning
  • STEAM교육론
    김진수 양서원 [2012]
  • Reporting on the status of technology education in the US : The data on STL and AETL usage is positive in the respect that more and more states are becoming informed about what technology/technological literacy encompasses
    Meade, S. D. The Technology Teacher 63 : 29 ~ 35 [2004]
  • Reconceptualization of scientific literacy in South Korea for the 21st century
    Choi, K. Journal of Research in Science Teaching 48 (6) : 670 ~ 697 [2011]
  • Ohio STEM action plan
    Dieffenderfer, D. Ohio Department of Education [2006]
  • Motivation Issues in the Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Education: A Meta-Analytic Approach
    권혁수 이효녕 중등교육연구 56 (3) : 125 ~ 147 [2008]
  • Invention by Design: How Engineers Get from Thought to Thing
    Petroski, H Harvard University Press [1996]
  • Integrative STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Education: Contemporary Trends and Issues
    Mark Sanders 중등교육연구 59 (3) : 729 ~ 762 [2011]
  • Implications of research on children's learning for standards and assessment: A proposed learning progression for matter and the atomic molecular theory
    Smith, C. L. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspective 14 (1-2) : 1 ~ 98 [2006]
  • Handbook of gifted education
    Renzulli, J. S Allyn and Bacon : 75 ~ 99 [1991]
  • Expanding the umbrella: An interview with Joseph Renzulli
    Renzulli, J. S Reoper Review 26 : 65 ~ 67 [2004]
  • Cross-national differences in participating in tertiary science, technology, engineering and mathematics education
    van Langern, A. Comparative Education 41 (3) : 329 ~ 350 [2005]
  • Conceptual framework for new science education standards
    National Research Council(NRC)
  • Concept and contexts in engineering and technology
    Rossouw, A. International Journal of Design and Technology Education 21 (4) : 409 ~ 424 [2011]
  • Art and science
    Ede, S. I. B. Tauris & Co Ltd [2005]
  • Advancing STEM education : A 2020 vision
    Bybee, R. W. Technology and Engineering Teacher 70 (1) : 30 ~ 35 [2010]
  • A rationale for new approaches to STEM education and STEM education graduate
    Sanders, M. Education Conference. Section IV: Issues in STEM Education [2006]
  • A model for the integration of science, technology, engineering, and mathematics
    Clark, A. C. The Technology Teacher 66 (4) : 24 ~ 26 [2007]
  • A method for identifying variables for predicting STEM enrollment
    Nicholls, G. M. Journal of Engineering Education 96 (1) : 33 ~ 44 [2007]
  • A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas
    National Research Council(NRC) The National Academies Press [2012]
  • 2011년 업무보고서: 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국
  • 2007 개정 교육과정과 2009 개정 교육과정의 비교연구:고등학교 과학과목을 중심으로
    조은영 경북대학교 대학원 [2011]