교사-학생 관계, 성취목표지향성, 학업적 자기효능감이 학습몰입에 미치는 영향

김희정 2015년
' 교사-학생 관계, 성취목표지향성, 학업적 자기효능감이 학습몰입에 미치는 영향' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • academic self-efficacy
  • achievement goal orientation
  • learning flow
  • teacher-student relationship
  • 교사-학생관계
  • 성취목표지향성
  • 학습 몰입
  • 학업적 자기효능감
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
1,497 0

0.0%

' 교사-학생 관계, 성취목표지향성, 학업적 자기효능감이 학습몰입에 미치는 영향' 의 참고문헌

  • 한국 청소년의 학습동기에 영향을 미치는 사회문화적 요인 탐색
    봉미미 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 14 (1) : 319 ~ 348 [2008]
  • 학업적 자기효능감 개발 및 타당화 연구
    김아영 박인영 교육학 연구 39 (1) : 95 ~ 123 [2001]
  • 학업적 자기효능감
    김아영 한국교육학회 39 (1) : 95 ~ 123 [2007]
  • 학습몰입의 발달경향 분석
    김희정 학습자중심교과교육연구 14 (12) : 69 ~ 90 [2014]
  • 학습몰입의 내ㆍ외적요인에 관한 메타분석
    김진아 청소년학연구 21 (8) : 49 ~ 78 [2014]
  • 학습몰입의 구조: 척도, 성격, 조건, 관여
    석임복 경북대학교 대학원 [2007]
  • 학생들의 자기효능감과 성취목표 형성에 영향을 미치는 교사의 말과 행동
    봉미미 교육방법연구 22 (1) : 167 ~ 193 [2010]
  • 학구적 실패에 대한 내선의 관련 변인 연구
    김아영 교육심리연구 11 (2) : 1 ~ 19 [1997]
  • 플로우, 미치도록 행복한 나를 만나다
    Csikszentmihalyi, M. 한우림 [2004]
  • 박사
  • 초등학생의 학업성취에 영향을 미치는 교사-학생 관계와 학급풍토 및 학습몰입의 경로분석
    이숙정 초등교육연구 23 (4) : 207 ~ 227 [2010]
  • 박사
    초등학생의 학급풍토와 학습몰입의 관계
    이광호 진주교육대학교 교육대학원 [2009]
  • 초등학생의 자기효능감, 스트레스와 학습몰입 및 학업성취도의 관계
    김종운 학습자중심교과교육연구 12 (1) : 97 ~ 118 [2012]
  • 초기 청소년의 휴대폰 활용이 학교적응에 미치는 영향 : 학습활동, 학교규칙, 교우관계, 교사관계를 중심으로
    성은모 교육정보미디어연구 19 (2) : 253 ~ 281 [2013]
  • 청소년이 지각한 학급풍토, 가정의 도전과 지원, 학습동기, 자기주도적 학습능력과 학습몰입간의 관계
    유은주 최성열 최영숙 계명대학교 대학원 [2010]
  • 박사
  • 청소년들의 관계성(교사-학생), 정서조절 및 학습몰입 간의 관계
    유다미 열린교육연구 23 (3) : 219 ~ 239 [2015]
  • 청소년 학교수업 몰입에 영향을 주는 교사특성의 연구
    권재원 청소년학연구 13 (4) : 173 ~ 195 [2006]
  • 중학생의 학습몰입 영향 요인 탐색 : 자기결정성 동기, 가족건강성, 또래관계를 중심으로
    윤소정 한국교육학연구 18 (3) : 235 ~ 259 [2012]
  • 중학생의 긍정심리와 부모양육태도, 학습몰입, 학업성취도의 관계
    김희중 충남대학교 대학원 [2012]
  • 중고등학교 시기 교사-학생관계, 교우관계의 종단적 변화가 자기결정성에 미치는 영향
    김민성 교육심리연구 26 (2) : 429 ~ 459 [2012]
  • 중·고등학생의 교사-학생관계, 학습동기 변인, 학습몰입 간의 관계 모형 검증
    김희정 교육심리연구 27 (2) : 409 ~ 429 [2013]
  • 자기결정성 학습동기, 메타인지, 자기주도적 학습능력, 학습몰입과 학업성취도간의 구조적 관계분석
    이지혜 충북대학교 대학원 [2009]
  • 인생을 바꾸는 자기혁명 - 몰입
    황농문 위즈덤하우스 [2007]
  • 박사
  • 박사
  • 성취목표지향성의 안정성 검토
    양명희 정윤선 교육심리연구 26 (1) : 251 ~ 270 [2012]
  • 성취목표지향성과 내재적 동기간의 종단적 인과관계 검증
    문병상 교육심리연구 27 (2) : 329 ~ 343 [2013]
  • 성인용 학습몰입 척도 개발 및 타당화
    김아영 교육심리연구 24 (1) : 39 ~ 59 [2010]
  • 비교문화적 관점에서 본 한국적 창의성의 통합 모형 탐구
    성은현 영재와 영재교육 8 (3) : 43 ~ 61 [2009]
  • 몰입에 대한 학습동기와 인지전략의 관계
    이은주 교육심리연구 15 (3) : 199 ~ 216 [2001]
  • 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취와의 관계 연구
    송인섭 교육심리연구 14 (2) : 29 ~ 64 [2000]
  • 대학생의 학습몰입과 자기효능감이 대학생활적응과 학업성취에 미치는 영향
    이숙정 교육심리연구 25 (2) : 235 ~ 253 [2011]
  • 기본심리욕구와 수업참여를 매개로 한 학생-교사애착관계와 학업성취도의 관계: 교사지지와 학생-교사애착관계의 의미와 역할의 차이를 중심으로
    김남희 교육심리연구 25 (4) : 763 ~ 789 [2011]
  • 구조방정식 모델링의 이해와 적용
    문수백 학지사 [2009]
  • 교육학 연구에 구조방정식 모형의 적용
    홍세희 한국교육평가학회 방법론 워크숍 [2004]
  • 교육의 인간학
    Bollnow, O. F. 문음사 [1988]
  • 박사
  • 공부하는 힘
    황농문 위즈덤하우스 [2013]
  • 가족건강성과 학습몰입의 관계에서 학교적응의 매개효과
    강승희 중등교육연구 60 (4) : 937 ~ 961 [2012]
  • Within-grades in Korea girls' motivation and perceptions of the learning environment across domains and achievement levels
    Bong, M. Journal of Educational Psychology 97 (4) : 656 ~ 672 [2005]
  • The role of perceived skill, perceived challenge, and flow in the experience of positive and negative affect
    Mundell, C. E. George Mason University [2000]
  • The relationship between immediate communication, flow and motivation on continuous learning and to integrate technology
    Linger, W. University of San Francisco [2001]
  • The Relation of Self-Determination and Achievement Goals to Taiwances Eighth Graders' Behavioral and Emotional Engagrment in Schoolwork
    Shih, S. S. Elementary School Journal 108 (4) : 313 ~ 334 [2008]
  • Teacher as facilitations : What sutonomy supportive teachers do and why their students benefit
    Reev, J. Elementary School Journal 106 (3) : 225 ~ 236 [2006]
  • Talented teenagers the roots ofsuccess and failure
    Csikszentmihalyi, M. Cambridge University Press [1993]
  • Student engagement in campus-based and online education
    Coates, H. Routledge [2006]
  • Sociological methodology
    Soble, M. E. Jossey-Bass : 159 ~ 186 [1986]
  • Self-regulation of learning and performance:Issues and educational applications
    Schunk, D. H. Lawrence Erlbaum : 75 ~ 99 [1994]
  • Self-motivation for academic attainment : The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting
    Zimmerman, B. J. American Educational Research Journal 29 (3) : 663 ~ 676 [1992]
  • 박사
  • Relationship-centered counseling : A humanistic model of integration
    Kelly, E. W. Jr. Journal of Counseling & Development 75 (5) : 337 ~ 345 [1997]
  • Perceptions of the school psychological environment and early adolescents' psychological and behavioral functioning in school : The mediating role of goals belongung
    Roeser, R. W. Journal of Educational Psychology 88 (3) : 408 ~ 422 [1996]
  • Perceived classroom control, self-regulated learning strategies, and academic achievement
    Eshel, Y. Educational Psychology 23 (23) : 249 ~ 260 [2003]
  • Perceived achievement goal structure and college student help seeking
    Karabenick, S. A. Journal of Educational Psychology 96 (3) : 569 ~ 581 [2004]
  • Optimal experience in work and leisure
    Csikzentmihalyi, M. Journal of personality and Social Psychology 56 (5) : 815 ~ 822 [1989]
  • Multimedia and E-Content Trends, A : 21 ~ 37
    Kye, B. [2009]
  • Motivational and self~regulated learning components of classroom academic performance
    Pintrich, P. R. Journal of Educational Psychology 52 (1) : 33 ~ 40 [1990]
  • Leisure ststs and"flow"experience : Testing perceived freedom and intrinsic motivation hyporthese
    Mannell, R. C. Journal of Leisure Research 20 : 289 ~ 304 [1988]
  • Improving Learning Disabled Student’s Skills at Composing Essays : Self-instructional Strategy raining
    Graham, S. Except child 56 (3) : 201 ~ 214 [1989]
  • Handbook of self-regulation: Theory, research, and applications
    Pintrich, P. R. Academic Press : 451 ~ 502 [2000]
  • Handbook of positive psychology
    Nakamura, J. Oxford University Press : 89 ~ 105 [2002]
  • Handbook of motivation theory rescarch, 3 : 45 ~ 17
  • Goals in the classroom
    Ames, C. Journal of Educational Psychology 80 : 260 ~ 267 [1988]
  • Goals and perceived ability : Impact on student valuing, self-regulation and persistence
    Miller, R. E. Contemporary Educational Psychology 18 : 710 ~ 718 [1993]
  • Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning
    Schunk, D. H. Educational Psychologist 25 : 71 ~ 86 [1990]
  • Further support for the developmental significance of the quality of the teacher–student relationship
    Hughes, J. N. Journal of School Psychology 39 (4) : 289 ~ 301 [2001]
  • Editorial: Student perceptions of teacher-student relations in class
    Wubbels, T. International Journal of Educational Research 43 : 1 ~ 5 [2005]
  • Cultivating competence, self-efficacy, and intrinsic interest though proximal self-motivation
    Bandura, A. Journal of personality and Social Psychology 41 : 586 ~ 598 [1981]
  • Change in self-efficacy, challenge avoidance and intrinsic value in response to grades: The role of achievement goals
    Songok, S. The Journal of Educational Psychologist 34 : 43 ~ 57 [2005]
  • Behaviorally at-risk African American students : The importance of student-teacher relationship for student outcomes
    Decker, D. M. Journal of school Psychology 45 : 83 ~ 109 [2007]
  • Are mastery and ability goals both adaptive? Evaluation, initial goal construction and the quality of task engagement
    Butler, R. British Journal of Educational Psychology 76 (3) : 595 ~ 611 [2006]
  • Approach and avoidance motivation and achievement goals
    Elliot, A. J. Educational Psychologist 34 : 169 ~ 189 [1999]
  • An introduction to the sociology of Learning
    Boocock, S. S. Houghton Mifflim Co : 130 ~ 133 [1970]
  • An introduction to motivation
    Atkinson, J. W. D. Van Nostrand [1957]
  • An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research
    Pintrich, P. R. Contemporary Educational Psychology 25 : 92 ~ 104 [2000]
  • Achievement goals, efficacy beliefs and coping strategies in mathematics : The roles of perceived parent and teacher goal emphases
    Friedel, J. M. Contemporary Educational Psychology 32 : 434 ~ 458 [2007]
  • Achievement goal and intrinsic motivation: Their relation and their role in adaptive motivation
    Heyman, G. D. Motivation and Emotion 16 : 231 ~ 247 [1992]
  • Academic and social achievement goals and early adolescent’s adjustment : A latent class approach
    Shim, S. S. Learning and Individual Differences 30 : 98 ~ 105 [2014]
  • A social-cognitive approach to motivational and personality
    Dweck, C. S. Psychological Review 95 : 256 ~ 273 [1988]
  • 2*2 성취목표지향성과 자기조절학습과의 관련성 검토
    양명희 교육심리연구 20 (3) : 745 ~ 764 [2006]