대학 이러닝 수업에서 학업스트레스와 정서적 학업소진 및 학습지속의향 간 관계에서 학업정서의 조절효과 탐색

유지원 2015년
' 대학 이러닝 수업에서 학업스트레스와 정서적 학업소진 및 학습지속의향 간 관계에서 학업정서의 조절효과 탐색' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • academic stress
  • boredom
  • emotionalacademicburnout
  • enjoyment
  • persistence
  • 정서적 학업소진
  • 즐거움
  • 지루함
  • 학습지속의향
  • 학업 스트레스
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
1,064 1

0.0%

' 대학 이러닝 수업에서 학업스트레스와 정서적 학업소진 및 학습지속의향 간 관계에서 학업정서의 조절효과 탐색' 의 참고문헌

  • 희망과 자아탄력성이 청소년의 학업스트레스에 미치는 영향
    강명희 미래청소년학회지 9 (4) : 281 ~ 302 [2012]
  • 한국 대학생의 이러닝 수업에서 학업정서 척도(e-AES) 개발 및 타당화
    유지원 열린교육연구 20 (3) : 19 ~ 44 [2012]
  • 학업스트레스와 학업소진의 관계에서 학업탄력성의 조절효과
    이영만 사고개발 10 (4) : 79 ~ 101 [2014]
  • 학업스트레스 척도의 개발 및 타당화
    박병기 교육심리연구 26 (2) : 563 ~ 585 [2012]
  • 학업성취 압력이 학업소진에 미치는 영향 -자기통제감의 조절 효과를 중심으로-
    남상필 아동교육 21 (3) : 219 ~ 230 [2012]
  • 체육수업에서 과제가치, 성취목표, 정서 및 과제 지속성과의 인과적 관계: 다중매개모형 검증
    박중길 한국스포츠심리학회지 21 (4) : 71 ~ 90 [2010]
  • 청소년의 탄력성 과정에서 희망과 삶의 의미의 매개효과
    김택호 상담학연구 5 (3) : 743 ~ 772 [2004]
  • 중학생의 정신건강과 학업소진의 단기종단연구
    신효정 한국심리학회지:학교 8 (2) : 133 ~ 152 [2011]
  • 이러닝 성인학습자의 내재적 가치와 학업적 자기효능감에 따른 학습지속의향, 만족도, 학업성취도의 예측
    하영자 한국HRD연구 5 (4) : 49 ~ 67 [2010]
  • 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려 사항
    서영석 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 22 (4) : 1147 ~ 1168 [2010]
  • 사이버수업에서 학업스트레스, 성취동기, 학습환경, 학교몰입, 학습지속의향간의 구조적 관계
    주영주 컴퓨터교육학회 논문지 14 (3) : 73 ~ 81 [2011]
  • 사이버대학생들의 학업스트레스와 성취도의 관계에서 학업적 자기효능감, 과제가치의 조절효과
    주영주 평생학습사회 8 (1) : 73 ~ 92 [2012]
  • 사이버 대학생의 학업적 자기효능감, 학습몰입, 학업스트레스, 정신적 소모에 따른 과목 만족도 예측
    주영주 컴퓨터교육학회 논문지 15 (3) : 61 ~ 69 [2012]
  • 대학생의 학업․취업 스트레스 대처방식과 학업 스트레스로 인한 소진 및 취업 스트레스 간의 관련성에 관한 연구
    유계숙 상담학연구 14 (6) : 3849 ~ 3869 [2013]
  • 기업 사이버교육에서 학습자의 중도탈락에 대한 결정요인 분석
    주영주 교육정보미디어연구 14 (4) : 5 ~ 25 [2008]
  • 고등학생의 학업낙관성, 학업스트레스, 학습몰입 및 학업성취도의 구조적 관계
    조한익 교육심리연구 27 (4) : 783 ~ 803 [2013]
  • 고등학생의 과중한 학업요구와 학업소진과의 관계에서 학업적 자기효능감과 학업적 실패내성의 매개효과
    조혜진 상담학연구 14 (3) : 1605 ~ 1621 [2013]
  • Work avoidance as a manifestation of hostility, helplessness, andboredom
    Jarvis, S. Alberta Journal of Educational Research 48 : 174 ~ 187 [2002]
  • What students feel in school influences the strategies theyuse for learning : Academic emotions and cognitive/meta-cognitive strategies
    King, R. B. Journal of Pacific Rim Psychology 8 (1) : 18 ~ 27 [2014]
  • What have we learned about burnout and health?
    Maslach Maslach, C. Psychology and Health 16 : 607 ~ 611 [2001]
  • Using emotional and social factors to predict student success
    Pitchard, M. E. Journal of College Student Development 44 (1) : 18 ~ 28 [2003]
  • Transition to first-year university : Patterns of change in adjustment across life domains and time
    Gall, T. L. Journal of Social and Clinical Psychology 19 (4) : 544 ~ 567 [2000]
  • Transactional presence as a critical predictor of success in distance learning
    Shin, N. Distance Education 24 (1) : 69 ~ 86 [2003]
  • The stress of life
    Selye, H. McGraw-Hill [1956]
  • The role of academic emotions in the relationship between perceived academic control and self-regulated learning in online learning
    You, J. W. Computers & Education 77 : 125 ~ 133 [2014]
  • The control-value theory of achievement emotions : Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice
    Pekrun, R. Educational Psychology Review 18 : 315 ~ 341 [2006]
  • The Korean ‘Examination Hell’ : Long hours of studying, distress, and depression
    Lee, M. Journal of Youth and Adolescence 29 : 249 ~ 272 [2000]
  • Stressors, self-efficacy, coping resources, and burnout among secondary school teachers in Spain
    Betoret, F. D. Educational Psychology 26 (4) : 519 ~ 539 [2006]
  • Staff burn-out
    Freudenberger, H. J. Journal of Social Issue 3 (1) : 159 ~ 165 [1974]
  • Self-efficacy, stress, and academic success in college
    Zajacova, A. Research in Higher Education 46 (6) : 677 ~ 706 [2005]
  • SPSS/ AMOS를 이용한 알기쉬운 통계분석: 기술통계에서 구조방정식모형까지
    성태제 학지사 [2007]
  • Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experience
    Tugade, M. M. Journal of Personality and Social Psychology 86 : 320 ~ 333 [2004]
  • Positive academic emotions moderate the relationship between self-regulated learning and academic achievement
    Villavicencio, F. T. British Journal of Educational Psychology 83 : 329 ~ 340 [2013]
  • Persistence of women in online degree completion programs
    Müller, T. International Review of Research in Open and Distance Learning 9 (2) : 1 ~ 18 [2008]
  • Perceived control and emotions : Interactive effects on performance in achievement settings
    Ruthig, J. C. Social Psychology of Education 11 : 161 ~ 180 [2008]
  • Online university students’ satisfaction and persistence : Examining perceived level of presence, usefulness and ease of use as predictors in a structural model
    Joo, Y. U. Computer & Education 57 : 1654 ~ 1664 [2011]
  • Online technologies self-efficacy and self-regulated learning as predictors of final grade and satisfaction in college-level online course
    Puzziferro, M. American Journal of Distance Education 22 (2) : 72 ~ 89 [2008]
  • Measuring emotions in students’ learning and performance : The achievement emotions questionnaire(AEQ)
    Pekrun, R. Contemporary Educational Psychology 36 : 36 ~ 48 [2011]
  • Maslach Burnout Inventory
    Maslach, C. Consulting Psychologists Press [1981]
  • Learned resourcefulness moderates the relationship between academic stress and academic performance
    Akgun, S. Educational Psychology 23 (3) : 287 ~ 294 [2003]
  • Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan's technical-vocational college
    Yang, H. J. International Journal of Educational Development 24 (2) : 281 ~ 301 [2004]
  • Emotion in Education
    Pekrun, R. Academic Press : 13 ~ 36 [2007]
  • Canonical correlation analysis on life stress and learning burnout of college students in Taiwan
    Huang, Y. International Electronic Journal of Health Education 13 : 145 ~ 155 [2010]
  • Burnout in sport : A systamatic review
    Goodger, K. The Sport Psychologist 21 (2) : 127 ~ 151 [2007]
  • Burnout and engagement in university students
    Schaufeli, W. B. Journal of Cross-Cultural Psychology 33 : 464 ~ 481 [2002]
  • Boredom in achievement settings : Exploring control-value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion
    Pekrun, R. Journal of Educational Psychology 102 (3) : 531 ~ 549 [2010]
  • Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences
    Cohen, J. Erlbaum [2003]
  • Achievement goals and discrete achievement emotions : A theoretical model and prospective test
    Pekrun, R. Journal of Educational Psychology 98 (3) : 583 ~ 597 [2006]
  • Academic expectations as sources of stress in Asian students
    Tan, J. B. Social Psychology Education 14 : 389 ~ 407 [2011]
  • Academic emotions questionnaire(AEQ): User’s manual
    Pekrun, R. University of Munich, Department of Psychology [2005]
  • A qualitative assessment of personal and academic stressors among Korean college students : An exploratory study
    Lee, D. H. College Student Journal 39 (3) : 442 ~ 448 [2005]
  • 2015 청소년 통계
    통계청 [2015]
  • 2014 교육정보화백서
    교육부 [2014]