연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
웹기반 협력적 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형에 따른 상호작용 패턴 및 팀 성과 탐색
임규연
박효선
김주연
2015년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
임규연
박효선
김주연
주제어
collaborativeproblemsolving
interaction pattern
Scaffolding
team performance
상호작용패턴
스캐폴딩
팀 성과
협력적문제해결
참고문헌( 75)
유사주제 논문( 468)
팀 성과 156건
team performance 99건
scaffolding 85건
스캐폴딩 73건
collaborativeproblemsolving 24건
협력적문제해결 21건
interaction pattern 5건
상호작용패턴 5건
인용/피인용
웹기반 협력적 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형에 따 ...
' 웹기반 협력적 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형에 따른 상호작용 패턴 및 팀 성과 탐색' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 요약
주제
collaborativeproblemsolving
interaction pattern
scaffolding
team performance
상호작용패턴
스캐폴딩
팀 성과
협력적문제해결
동일주제 총논문수
논문피인용 총횟수
주제별 논문영향력의 평균
476
1
0.0%
자세히
주제별 논문영향력
논문영향력
주제
주제별 논문수
주제별 피인용횟수
주제별 논문영향력
주제어
collaborativeproblemsolving
25
0
0.0%
interaction pattern
6
0
0.0%
scaffolding
86
0
0.0%
team performance
100
0
0.0%
상호작용패턴
6
0
0.0%
스캐폴딩
74
0
0.0%
팀 성과
157
0
0.0%
협력적문제해결
22
0
0.0%
계
476
0
0.0%
* 다른 주제어 보유 논문에서 피인용된 횟수
1
닫기
' 웹기반 협력적 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형에 따른 상호작용 패턴 및 팀 성과 탐색'
의 참고문헌
협력적 문제해결력 교수·학습 및 평가를 위한 PISA와 ATC21S의 특징 비교 분석
박혜영
임해미
학습자중심교과교육연구 14 (9) : 439 ~ 462
[2014]
창의적 사고기법을 활용한 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형이 문제해결력과 성취도에 미치는 영향
김주연
교육정보미디어연구 21 (1) : 111 ~ 136
[2015]
좋은 수업설계와 실제
정석기
원미사
[2008]
웹기반 협력학습에서참여와 상호작용의 차이에 대한 고찰
임규연
컴퓨터교육학회 논문지 17 (4) : 69 ~ 78
[2014]
웹기반 협력학습에서 상호작용의 중심화정도가 팀원의 공유정신모형, 만족도, 성취도에 미치는 영향
임규연
컴퓨터교육학회 논문지 18 (4) : 41 ~ 53
[2015]
웹기반 프로젝트 학습에서 학습자의 내외향성과 교사의 스캐폴딩 유형에 따른 학업성취도와 학습참여도
사공미경
교육정보미디어연구 15 (1) : 215 ~ 234
[2009]
웹기반 PBL에서 학습자의 메타인지와 스캐폴딩 유형이 문제해결과정에 미치는 효과
전희정
한국콘텐츠학회 논문지 7 (2) : 161 ~ 169
[2007]
웹 기반 문제해결학습 환경에서 소집단 협동학습전략이 온라인 토론의 참여도와 문제해결에 미치는 효과
林正勳
서울大學校 大學院
[1999]
웹 게시판을 활용한 협력적 문제 해결 학습 과정 분석
이영민
교육공학연구 21 (2) : 61 ~ 78
[2005]
온라인 토론학습에서 사회연결망분석 기반 피드백이 상호작용 및 성취도에 미치는 영향
김희준
박하나
임규연
교육공학연구 30 (3) : 443 ~ 466
[2014]
스포츠중계모형을 활용한 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형이 문제해결력과 성취도에 미치는 영향
김주연
이태구
임규연
한국교육공학회 춘계학술대회논문집
[2014]
스캐폴딩 유형에 따른 스토리텔링 활용 웹기반 협력학습의 교육적 효과
박지연
이예경
교육공학연구 30 (4) : 805 ~ 837
[2014]
스마트러닝 기반 협력적 문제해결 수업모형 개발: 설계기반연구
김현주
임정훈
교육공학연구 30 (4) : 651 ~ 677
[2014]
소셜 네트워크분석
곽기영
청람
[2014]
사이버대학에서 교수자-학습자 간, 학습자-학습자 간 상호작용이 학업성취도에 미치는 영향
김원경
교육정보미디어연구 12 (1) : 23 ~ 46
[2006]
사이버 교수-학습과정에서 상호작용성 평가방법에 관한 탐색적 연구
김미량
컴퓨터교육학회 논문지 7 (1) : 79 ~ 88
[2004]
면대면과 웹기반에서의 협력적 문제해결과정 분석 ― 비구조화된 문제를 중심으로 ―
조형정
교육방법연구 20 (1) : 173 ~ 195
[2008]
멀티미디어 기반 문제중심학습 환경에서 스캐폴딩 설계원리 탐색
송해덕
열린교육연구 18 (3) : 149 ~ 164
[2010]
대학생의 팀 기반 프로젝트 학습에서 학습성과에 대한 협력적 자기효능감, 팀 효능감, 팀 상호작용 간 관계
유지원
학습자중심교과교육연구 14 (10) : 89 ~ 110
[2014]
교육실습·수업시연·수업연구를 위한 교실 수업 전략
조용개
학지사
[2011]
When computer-supported collaboration means computer-supported competition : professional mediation as a model for collaborative learning
Shaffer, D.
Journal of Interactive Learning Research 15 (2) : 101 ~ 115
[2004]
Using group communication to monitor web-based group learning
Chen, G. D.
Journal of Computer Assisted Learning 19 (4) : 401 ~ 415
[2003]
Ucinet 5. 0(Version 5. 4)[windows]
Borgatti, S. P.
Analytic technologies
[2000]
Ties with potential : Social network structure and innovative climate in Dutch schools
Moolenaar, N. M.
Teachers College Record 113 (9) : 1983 ~ 2017
[2011]
The use of embedded scaffolds with hypermedia-supported student-centered learning
Brush, T.
Journal of Educational Multimedia and Hypermedia 10 (4) : 333 ~ 356
[2001]
The social structure of trust
Buskens, V.
Social networks 20 (3) : 265 ~ 289
[1998]
The sequential analysis of group interaction and critical thinking in online
Jeong, A. C.
The American Journal of Distance Education 17 (1) : 25 ~ 43
[2003]
The role of tutoring in problem solving
Wood, D.
Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines 17 (2) : 89 ~ 100
[1976]
The role of communication in group decision-making efficacy a task-contingency perspective
Hirokawa, R. Y.
Small Group Research 21 (2) : 190 ~ 204
[1990]
The effects of computer-mediated communication on the small-group problem-solving process
Kwon, H.
University of Pennsylvania State
[1998]
Team assembly mechanisms determine collaboration network structure and team performance
Guimera, R.
Science 308 (5722) : 697 ~ 702
[2005]
Teaching and learning in digital environments : The resurgence of resource-based learning
Hill, J.
Educational Technology Research and Development 49 (3) : 37 ~ 52
[2001]
Social patterns in mobile technology mediated collaboration among members of the professional distance education community
Laru, J.
Educational Media International 45 (1) : 17 ~ 32
[2008]
Social networks and the performance of individuals and groups
Sparrowe, R. T.
Academy of Management Journal 44 (2) : 316 ~ 325
[2001]
Social network analysis: Methods and. applications
Wasserman, S.
Cambridge University Press
[1994]
Social network analysis: History, theory and methodology
Prell, C.
Sage Publications
[2011]
Social network analysis: A handbook
Scott, J. G.
Sage Publications
[2000]
Social capital in the creation of human capital"
Coleman, J. S.
American Journal of Sociology 94 (S) : S95 ~ S120
[1988]
Scaffolding students’ problem-solving process in ill-structured task using question prompts and peer interaction
Ge, X.
Educational Technology Research and Development 51 (1) : 21 ~ 38
[2003]
Scaffolding student learning: Instructional approaches and issues
Roehler, L. R.
Brookline Books : 6 ~ 42
[1997]
Scaffolding strategies in electronic performance support systems : Types and challenges
Cagiltay, K.
Innovations in Education and Teaching International 43 (1) : 93 ~ 103
[2006]
Scaffolding middle school students’ content knowledge and ill-structured problem solving in a problem-based hypermedia learning environment
Bulu, S. T.
Educational Technology Research and Development 58 (5) : 507 ~ 529
[2010]
Scaffolding critical reasoning about history and social issues in multimedia-supported learning environments
Saye, J. W.
Educational Technology Research and Development 50 (3) : 77 ~ 96
[2002]
Proceedings of world conference on educational multimedia, Hypermedia and telecommunications 2000
Winnips, K.
AAGE : 1798 ~ 1799
[2000]
Performance in e-learning : Online participation and student grades
Davies, J.
British Journal of Educational Technology 36 (4) : 657 ~ 663
[2005]
Patterns of participation and discourse in elementary students’ computer-supported collaborative learning
Lipponen, L.
Learning and Instruction 13 (5) : 487 ~ 509
[2003]
Networks, diversity, and productivity : The social capital of corporate R&D teams
Reagans, R.
Organization Science 12 (4) : 502 ~ 517
[2001]
Networking relations of using ICT within a teacher community
Ryymin, E.
Computers & Education 51 (3) : 1264 ~ 1282
[2008]
Network analysis of team communication in a busy emergency department
Patterson, P. D.
BMC Health Services Research 13 (1) : 109 ~
[2013]
Mind in society: The development of higher psychological processes
Vygotsky, L. S.
Harvard University Press
[1978]
Learning with peers : From small group cooperation to collaborative communities
Blumenfeld, P. C.
Educational Researcher 25 (8) : 37 ~ 42
[1996]
Issues in the computer-based assessment of collaborative problem solving
O’Neil, H. F.
Assessment in Education 10 : 361 ~ 373
[2003]
Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory
Nelson, L. M.
Lawrence Erlbaum Associates : 241 ~ 267
[1999]
Instructional design theories and models: A new paradign of instructional theory
Jonassen, D. H.
Lawrence Erlbaum Associates : 215 ~ 239
[1999]
Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory Vol. II
Hannafin, M.
Erlbaum : 115 ~ 140
[1999]
Individual students’ interpretations of their contribution to the computer-mediated discussions
Leinonen, P.
Journal of Interactive Learning Research 14 (1) : 99 ~ 122
[2003]
In support of a funcional definition of interaction
Wagner, E.
American Journal of Distance Education 8 (2) : 6 ~ 29
[1994]
Group Social Capital and Group Effectiveness : The Role of Informal Socializing Ties
Oh, H.
Academy of Management Journal 47 (6) : 860 ~ 875
[2004]
Fourth International Conference of the Learning Sciences
Häkkinen, P.
Erlbaum : 203 ~ 204
[2000]
Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating quantitative and qualitative research
Creswell, J.
Prentice Hall
[2005]
Does adaptive scaffolding facilitate student‘s ability to regulate their learning with hypermedia
Azevedo, R.
Contemporary Educational Psychology 29 (3) : 344 ~ 370
[2004]
Designing technology to support reflection
Lin, X.
Educational Technology Research and Development 47 (3) : 43 ~ 62
[1999]
Creating joint representations of collaborative problem solving with multi-touch technology
Mercier, E.
Journal of Computer Assisted Learning 30 : 497 ~ 510
[2014]
Cooperation and collaboration using computer-mediated communication
Hathorn, L. G.
Journal of Educational Computing Research 26 (3) : 325 ~ 347
[2002]
Content analysis : What are they talking about?
Strijbos, J. W.
Computers & Education 46 (1) : 29 ~ 48
[2006]
Communication patterns in computer mediated versus face-to-face group problem solving
Jonassen, D. H.
Educational Technology Research and Development 49 (1) : 35 ~ 51
[2001]
Combining qualitative evaluation and social network analysis for the study of classroom social interactions
Martınez, A.
Computers & Education 41 (4) : 353 ~ 368
[2003]
Collaborative reflection and professional community building : An analysis of preservice teachers’ use of an electronic discussion board
Nicholson, S.
Journal of Technology and Teacher Education 11 (2) : 259 ~ 279
[2003]
Collaborative Learning: Cognitive and Computational Approaches : 20 ~ 30
Littleton, K.
[1999]
Coding procedures to analyse interaction patterns in educational web forums
Manca, S.
Journal of Computer Assisted Learning 25 (2) : 189 ~ 200
[2009]
CSCL에서 공유 리더십과 질문활용 스캐폴딩이 협력적 문제해결에 미치는 영향
윤수정
교육학연구 45 (4) : 115 ~ 144
[2007]
Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach
Hesse, F.
Springer
[2012]
An analysis of peer interaction patterns as discoursed by on-line small group problem-solving activity
Liu, C. C.
Computers & Education 50 (3) : 627 ~ 639
[2008]
A multidimensional analysis tool for visualizing online interactions
Kim, M.
Journal of Educational Technology & Society 15 (3) : 89 ~ 102
[2012]
A coaching agent for learners using multimedia simulations
Acovelli, M.
Educational Technology 37 (2) : 44 ~ 48
[1997]
' 웹기반 협력적 문제해결학습에서 스캐폴딩 유형에 따른 상호작용 패턴 및 팀 성과 탐색'
의 유사주제(
) 논문