초등학생들이 생각하는 과학수업의 특징: 과학수업 문화 분석틀 개발을 위한 기초 연구

논문상세정보
' 초등학생들이 생각하는 과학수업의 특징: 과학수업 문화 분석틀 개발을 위한 기초 연구' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • culture
  • elementary school
  • science classroom
  • science classroom culture
  • 과학교실
  • 과학수업
  • 과학수업 문화
  • 문화
  • 초등학생
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
3,437 4

0.0%

' 초등학생들이 생각하는 과학수업의 특징: 과학수업 문화 분석틀 개발을 위한 기초 연구' 의 참고문헌

  • 초등학생의 과학 수업에 대한 평가가 교사의 수업 행동에 미치는 영향
    서희정 초등과학교육 26 (1) : 12 ~ 23 [2007]
  • 초등학생들의 과학 수업에 대한 이미지와 이미지 형성에 영향을 미치는 요인
    강훈식 한국과학교육학회지 30 (4) : 519 ~ 531 [2010]
  • 초등학교 학생들의 과학 태도 변화에 영향을 미치는 요인 분석
    김영선 초등과학교육 24 (3) : 292 ~ 300 [2005]
  • 초등학교 교실 문화 형성에 관한 질적 탐구
    정광순 교육인류학연구 13 (2) : 1 ~ 28 [2010]
  • 초등학교 3학년의 과학자와 과학 학습에 대한 이미지 분석
    주은정 초등과학교육 28 (1) : 35 ~ 45 [2009]
  • 초등 과학 교과전담 교사의 실험수업에서 형성되는 사회문화적 맥락의 특징- 사회문화적 요인 및 요인들 간 상호작용을 중심으로 -
    장진아 초등과학교육 33 (2) : 217 ~ 230 [2014]
  • 초·중등 학생들의 과학 흥미도 조사
    곽영순 한국지구과학회지 27 (3) : 260 ~ 268 [2006]
  • 좋은 수업에 대한 질적 연구: 중등 과학 수업을 중심으로
    곽영순 한국과학교육학회지 23 (2) : 144 ~ 154 [2003]
  • 국내 ‘실행공동체’ 관련 연구 동향 분석 - 초등 과학교육 연구에 주는 시사점을 중심으로 -
    정용재 초등과학교육 33 (3) : 464 ~ 478 [2014]
  • 구성주의와 과학교육
    조희형 최경희 한국과학교육학회지 22 (5) : 820 ~ 836 [2002]
  • 과학과 수업평가 실태 및 개선 방안 연구
    곽영순 한국과학교육학회지 25 (4) : 494 ~ 502 [2005]
  • 과학 실험 수업에 대한 초등학생들의 인식 분석
    조현준 초등과학교육 27 (2) : 117 ~ 133 [2008]
  • ‘실행공동체’ 관점에서 과학교실문화 분석을 위한 조사도구의 개발 및 적용
    천은겸 한국과학교육학회지 35 (1) : 131 ~ 142 [2015]
  • the Development of Synthesized Korean Data Processor(SynKDP).
    So, K. -C. Korean Historical Linguistics 2 : 257 ~ 384 [2001]
  • What is the purpose of this experiment? Or can students learn something from doing experiments?
    Hart, C. Journal of research in science teaching 37 (7) : 655 ~ 675 [2000]
  • The nature of science in science education
    McComas, W. F. Springer Netherlands : 3 ~ 39 [2002]
  • The Qualitative Content Analysis Process
    Elo, S. Journal of advanced nursing 62 (1) : 107 ~ 115 [2008]
  • The Principal's Role in Shaping School Culture
  • Taking Science to School: Learning and Teaching Science in Grades K-8
    Schweingruber, H. A. National Academies Press [2007]
  • TIMSS 결과에 기초한 과학의 정의적 성취 특성 및 과학 교사의 인식 분석
    김미영 한국과학교육학회지 33 (1) : 46 ~ 62 [2013]
  • Student evaluation of teaching effectiveness:An assessment of student perception and motivation
    Chen, Y. Assessment & evaluation in higher education 28 (1) : 71 ~ 88 [2003]
  • Strategies of discourse comprehension
    Van Dijk, T. A. Academic Press [1983]
  • Situated learning: Legitimate peripheral participation
    Lave, J. Cambridge university press [1991]
  • Second international handbook of science education
    Fraser, B. J. Springer : 1191 ~ 1239 [2012]
  • Second international handbook of science education
    Tobin, K. Springer : 3 ~ 17 [2012]
  • Reducing confusion about grounded theory and qualitative content analysis: similarities and differences
    Cho, J. Y. The Qualitative Report 19 (32) : 1 ~ 20 [2014]
  • Qualitative Content Analysis [28 paragraphs] Forum Qualitative Sozialforschung
    Mayring, P. Forum: Qualitative Social Research 1 (2) [2000]
  • Mind in society: The development of higher psychological processes
    Vygotsky, L. S. Harvard University Press [1978]
  • Korean language curriculum
  • International encyclopedia of communication Vol. 1
    Krippendorff, K. Oxford University Press : 403 ~ 407 [1989]
  • International Handbook of Science Education (Volume 1)
    Fraser, B. J. Kluwer Academic : 527 ~ 564 [1998]
  • Handbook of research on science teaching and learning
    Lazarowitz, R. MacMillan : 94 ~ 130 [1994]
  • Dynamic memory: A theory of reminding in people and computers
    Schank, R, C. Cambridge University Press [1982]
  • Does practical work really work? A study of the effectiveness of practical work as a teaching and learning method in school science
    Abrahams, I. International Journal of Science Education 30 (14) : 1945 ~ 1969 [2008]
  • Development of the Psychological Learning Environment Instrument Generated by Science Teachers in the Science Instruction.
    Lee, J, C. Journal of Korean Association Science Education 18 (3) : 313 ~ 325 [1998]
  • Designed curriculum and local culture: Acknowledging the primacy of classroomculture
    Squire, K. D. Science education 87 (4) : 468 ~ 489 [2003]
  • Cultures and organisations-software of the mind: intercultural cooperation and its importance for survival
    Hofstede, G. McGraw-Hill [1991]
  • Culture's consequences: International differences in work-related values (Vol. 5)
    Hofstede, G. Sage [1980]
  • Cultural factors of science classroom learning environments, teacher‐student interactions and student outcomes
    Fisher, D. L. Research in Science & Technological Education 17 (1) : 83 ~ 96 [1999]
  • Communities of practice: Learning, meaning and identity
    Wenger, E. Cambridge University Press [1998]
  • Cognitive structures in comprehension and memory of narrative discourse
    Thorndyke, P. W. Cognitive psychology 9 (1) : 77 ~ 110 [1977]
  • Assessment and investigation of constructivist science learning environments in Korea
    Kim, H. B. Research in Science & Technological Education 17 (2) : 239 ~ 249 [1999]