수학·과학수업 교실문화 분석연구의 신뢰도 검증방법에 대한 고찰: 구성주의 수업관찰 프로토콜을 중심으로

' 수학·과학수업 교실문화 분석연구의 신뢰도 검증방법에 대한 고찰: 구성주의 수업관찰 프로토콜을 중심으로' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • classroomanalysis
  • reformed teaching observation protocol
  • reliability
  • 수업분석
  • 신뢰도
  • 탐구중심 수학·과학 수업 분석 프로토콜(rtop)
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
1,701 2

4.4%

' 수학·과학수업 교실문화 분석연구의 신뢰도 검증방법에 대한 고찰: 구성주의 수업관찰 프로토콜을 중심으로' 의 참고문헌

  • 확인실험수업과 발견실험수업에서의 교사 발문 유형 분석
    김오범 한국과학교육학회지 33 (7) : 1354 ~ 1366 [2013]
  • 협력적 멘토링을 통한 초임 중등과학교사의 교수실행에서 나타나는 반성적 실천의 변화
    고문숙 한국과학교육학회지 33 (1) : 94 ~ 113 [2013]
  • 특수교육 수업 관찰연구 분석
    김성희 김진호 지적장애연구 16 (2) : 227 ~ 251 [2014]
  • 통계적 논증활동을 강조한 통계수업의 효과에 대한 사례연구
    강현영 수학교육학연구 21 (4) : 399 ~ 422 [2011]
  • 초등학교 수업상황에서 교사 담화의 양상과 교육적 함의
    추갑식 학습자중심교과교육연구 14 (9) : 23 ~ 45 [2014]
  • 초·중등학교 과학 실험수업의 유형 분석
    양일호 한국과학교육학회지 27 (3) : 235 ~ 241 [2007]
  • 연구 설계 및 연구 방법의 최근 동향: 초·중등 수학과 교육과정에 관한 연구를 중심으로
    김래영 학교수학 14 (3) : 395 ~ 408 [2012]
  • 수학교육에서 질적 연구방법
    이중권 수학교육 42 (2) : 111 ~ 119 [2003]
  • 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 1997-15 [별책 8]
    교육부 [1997]
  • 수학 수업에서 드러나는 교사 지식을 분석하기 위한 틀로서의 ‘교사 지식의 사중주(Knowledge Quartet)’
    방정숙 수학교육 52 (4) : 567 ~ 586 [2013]
  • 빛의 반사 개념 이해를 위한 상호작용적 실험이 포함된 동료교수법 교수․학습 자료의 개발 및 적용
    이지원 과학교육연구지 37 (1) : 186 ~ 202 [2013]
  • 반성적 사고가 초등 신규교사의 수업에 미치는 영향
    송현순 학습자중심교과교육연구 15 (5) : 483 ~ 502 [2015]
  • 담화 중심 수학적 의사소통 수업의 분석
    김상화 한국초등수학교육학회지 14 (3) : 523 ~ 545 [2010]
  • 국내 ‘실행공동체’ 관련 연구 동향 분석 - 초등 과학교육 연구에 주는 시사점을 중심으로 -
    정용재 초등과학교육 33 (3) : 464 ~ 478 [2014]
  • 구성주의에 기반한 모의수업 활동이 예비 생물교사의 인식론적 신념, 과학 교수 효능감 및 교수 동기에 미치는 영향
    김선영 한국과학교육학회지 32 (7) : 1157 ~ 1168 [2012]
  • 교육연구방법론
    박도순 문음사 [2003]
  • 과학과 수업 분석에 대한 사례 연구
    곽영순 한국과학교육학회지 23 (5) : 484 ~ 493 [2003]
  • 공동체 단위 수학교사 연수 프로그램의 개발 및 효과-‘함께 만들어가는 수학교사 연수’를 중심으로-
    권오남 수학교육 53 (2) : 201 ~ 217 [2014]
  • 고등학교 과학수업 사례 분석을 통한 학교 과학 탐구의 특징
    이선경 한국과학교육학회지 33 (2) : 284 ~ 309 [2013]
  • ‘실행공동체’ 관점에서 과학교실문화 분석을 위한 조사도구의 개발 및 적용
    천은겸 한국과학교육학회지 35 (1) : 131 ~ 142 [2015]
  • When rater reliability is not enough teacher observation systems and a case for the generalizability study
    Hill, H. C. Educational Researcher 41 (2) : 56 ~ 64 [2012]
  • Using video clips of mathematics classroom instruction as item prompts to measure teachers' knowledge of teaching mathematics
    Kersting, N. Educational and Psychological Measurement 68 (5) : 845 ~ 861 [2008]
  • Two Case Studies in Reforming Undergraduate Geoscience Education: Instructional Change in a Lecture Class and Increasing Inquiry in a Geologic Time Lab
    Czajka, C. D. North Carolina State University [2014]
  • Third International Mathematics and Science Study 1999 Video Study Technical Report: Volume 1--Mathematics
    Jacobs, J. [2003]
  • The development of the Korean teaching observation protocol(KTOP)for improving science teaching and learning
    Park, J. Journal Of Baltic Science Education 13 (2) : 259 ~ 275 [2014]
  • The Powerful Potential of Learning Communities: Improving Education for the Future
  • Situated learning: Legitimate peripheral participation
    Lave, J. Cambridge university press [1991]
  • Secondary Mathematics Methods Courses in California : 20 ~
    Kurz, T. L. [2009]
  • Research methodology in organizational studies
    Podsakoff, P. M. Journal of management 13 (2) : 419 ~ 441 [1987]
  • Reforming physics instruction via RTOP
    MacIsaac, D. The Physics Teacher 40 (8) : 479 ~ 485 [2002]
  • Reformed teaching observation protocol (RTOP) reference manual. Tempe
    Piburn, M. Arizona Collaborative for Excellence in the Preparation of Teachers [2000]
  • RME 기반 수학 교실에서의 개념적 모델의 사회적 변환:미분방정식에 대한 개념적 은유 사용 패턴 분석.
    주미경 수학교육학연구 14 (3) : 221 ~ 237 [2004]
  • Peer observations among faculty in a college of education : investigating the summative and formative uses of the Reformed Teaching Observation Protocol(RTOP). Educational Assessment
    Amrein-Beardsley, A. Evaluation and Accountability 24 (1) : 5 ~ 24 [2012]
  • Naturalistic inquiry
    Linclon. Y. Sage [1985]
  • National Science Education Standards
    National Research Council National Academy Press [2000]
  • Measuring reform practices in science and mathematics classrooms : The reformed teaching observation protocol
    Sawada, D. School Science and Mathematics 102 (6) : 245 ~ 253 [2002]
  • Mathematical investigations in inquiry-based courses for pre-service teachers
  • Handbook of research design in mathematics and science education : 457 ~ 486
  • Generalizing From Observations of Mathematics Teachers' Instructional Practice Using the Instructional Quality Assessment
    Wilhelm, A. G. Journal for Research in Mathematics Education 46 (3) : 270 ~ 279 [2015]
  • Flanders 언어상호작용분석 프로그램을 이용한 초등수학영재 수업에서의 교사 발언 사례 분석
    김미환 한국초등수학교육학회지 15 (2) : 385 ~ 415 [2011]
  • Cultivating Communities of Practice: A Guide to Managing Knowledge
    Wenger, E. Harvard Business Press [2002]
  • Comparative Analysis of Two Inquiry Observational Protocols : Striving to Better Understand the Quality of Teacher‐Facilitated Inquiry‐Based Instruction
    Marshall, J. C. School Science and Mathematics 111 (6) : 306 ~ 315 [2011]
  • Classroom instructions observed from the perspectives of current reform in science education : Comparisons between Korean and US classrooms. Eurasia Journal of Mathematics
    Campbell, T. Science &Technology Education 6 (3) : 151 ~ 162 [2010]