연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실습 과정을 중심으로
김희경
이나래
2014년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
김희경
이나래
주제어
pre-service science teacher
professional identity
student teaching
교육실습
예비과학교사
직업적 정체성
참고문헌( 54)
유사주제 논문( 15,209)
교육학 14,718건
교육실습 223건
예비과학교사 95건
professional identity 83건
pre-service science teacher 61건
student teaching 22건
직업적 정체성 7건
인용/피인용
예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실 ...
' 예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실습 과정을 중심으로' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 요약
주제
교육학
pre-service science teacher
professional identity
student teaching
교육실습
예비과학교사
직업적 정체성
동일주제 총논문수
논문피인용 총횟수
주제별 논문영향력의 평균
14,842
6
0.0%
자세히
주제별 논문영향력
논문영향력
주제
주제별 논문수
주제별 피인용횟수
주제별 논문영향력
주제분류(KDC/DDC)
교육학
14,719
0
0.0%
주제어
pre-service science teacher
62
0
0.0%
professional identity
84
0
0.0%
student teaching
23
0
0.0%
교육실습
224
0
0.0%
예비과학교사
96
0
0.0%
직업적 정체성
8
0
0.0%
계
15,216
0
0.0%
* 다른 주제어 보유 논문에서 피인용된 횟수
6
닫기
' 예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실습 과정을 중심으로'
의 참고문헌
학력신장 교육개혁과 교사 감정노동의 관계 연구
윤혜선
한국교원대학교 대학원
[2011]
초등학교 수학교실에서 사회적 관행과 정체성의 상호작용 분석
권점례
수학교육 46 (4) : 389 ~ 406
[2007]
초등학교 교사의 감정노동 연구
손준종
한국교육학연구 17 (3) : 93 ~ 127
[2011]
초등사회과 교사되기 : 교대생의 ‘사회과 심화과정’경험 이해를 중심으로
김순희
시민교육연구 39 (3) : 21 ~ 54
[2007]
체육교사의 직업정체성 형성요인 분석
류태호
한국체육학회지 39 (3) : 725 ~ 739
[2000]
중학교 과학영재교육 교사 전문성에 대한 질적 연구
서혜애
교사교육연구 49 (2) : 171 ~ 193
[2010]
중등학교 교육실습생의 교육실습 인식 및 자기평정도 분석
서재복
교육종합연구 8 (1) : 43 ~ 65
[2010]
중등 과학 예비교사들이 교육실습에서 겪는 어려움 분석
강경희
한국과학교육학회지 29 (5) : 580 ~ 592
[2009]
유아교육실습생의 갈등상황 및 대처방안 탐색
송연숙
아동교육 19 (1) : 19 ~ 36
[2010]
예비교사의 교육실습에 대한 기대와 평가, 교육실습을 통한 인식 변화에 관한 연구
정혜영
한국교원교육연구 21 (2) : 209 ~ 230
[2004]
예비교사들은 교육실습을 통해 무엇을 경험하는가
김병찬
교육행정학연구 23 (4) : 49 ~ 76
[2005]
예비 초등 교사의 정체성 딜레마 -국어과 심화 학생의 교육 실습 과정을 중심으로-
정혜승
한국초등국어교육 45 (45) : 303 ~ 333
[2011]
심층면담을 통한 초등교사의 감정노동에 대한 인식 및 실태에 관한 연구
최한올
황수아
교원교육 30 (1) : 59 ~ 91
[2014]
사범대학 예비교사의 삶과 정체성 변화 연구
한재영
교사교육연구 51 (1) : 75 ~ 89
[2012]
교육실습이 초등 예비교사들의 과학 교수에 대한 자기 이미지에 미치는 영향
강훈식
김은경 ( Eun Kyoung Kim )
노태희 ( Tae Hee Noh )
최숙영 ( Sook Yeong Choi )
한국과학교육학회지 30 (2) : 261 ~ 274
[2010]
교육실습의 이론과 실제
남정걸
교육과학사
[1998]
교육실습에서 교실수업에 대한 과학교육전공학생들의 고려사항
강경희
한국교원교육연구 21 (1) : 105 ~ 132
[2004]
교육실습생의 갈등에 관한 분석연구 - 서울 · 경기지역 사립초등학교를 중심으로 -
정혜영
한국교원교육연구 20 (3) : 277 ~ 294
[2003]
교육실습 중 중등 예비교사들의 갈등요인 측정도구 구안
안미리
조인진
한국교원교육연구 21 (3) : 163 ~ 182
[2004]
교육 실습을 통한 중등 예비 교사들의 개인적 교수효능감과 결과기대감의 변화
박성혜
한국교원교육연구 24 (1) : 271 ~ 297
[2007]
교사 전문성:교육전문가로서 교사에 대한 논의
오욱환
교육과학사
[2005]
교대생의 직업적 자아개념의 발달과 그 관련요인
정종진
초등교육연구 13 (2) : 205 ~ 220
[2000]
과학교육연구
박승재
교육과학사
[1998]
과학과 교과교육학 지식 유형별 교사 전문성의 특징 연구
곽영순
한국과학교육학회지 28 (6) : 592 ~ 602
[2008]
과학 교사의 전문성 계발 프로그램의 조건과 모형
김희경
초등과학교육 26 (3) : 295 ~ 308
[2007]
Toward the development of an elementary teachers' science teaching efficacy belief instrument
Riggs, I. M.
Science Education 74 (6) : 625 ~ 637
[1990]
Those who understand: knowledge growth in teaching
Shulman, L. S.
Educational Researcher 15 (2) : 4 ~ 14
[1986]
Theemotionalpracticeofteaching
Hargreaves
Hargreaves, A.
Teaching and Teacher Education 14 : 835 ~ 854
[1998]
The terrible problem of knowing thyself : Toward a poststructural account of teacher identity
Britzman, D.
Journal of Curriculum Theorizing 9 (3) : 23 ~ 46
[1992]
Teacher preparation research: Current knowledge, gaps, and recommendations
Wilson, S. M.
[2001]
Teacher preparation research : An insider’s view from the outside
Wilson, S. M.
Journal of Teacher Education 53 (3) : 190 ~ 204
[2002]
Shaping pedagogies through personal histories in pre-service teacher education
Knowles, J. G.
Teachers College Record 93 : 87 ~ 113
[1991]
Reforming practice or modifying reforms? Elementary teachers’ response to the tools of reform
Smith, L.
Journal of Research in Science Teaching 43 (3) : 396 ~ 423
[2007]
Reform, standards and teacher identity: challenges of sustaining commitment
Day, C.
Teaching and Teacher Education 21 (5) : 563 ~ 577
[2005]
Qualitative evaluation and research methods
Patton, M.
Sage : 169 ~ 186
[1990]
Professional knowledge and identity in a contested discipline: challenges for student teachers and teacher educators
Burn, K.
Oxford Review of Education 33 (4) : 445 ~ 467
[2007]
Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do
Hammerness, K.
Wiley & Sons : 358 ~ 389
[2005]
Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession
Hong, J. Y.
Teaching and Teacher Education 26 (8) : 1530 ~ 1543
[2010]
Positional Identity and Science Teacher Professional Development
Moore, F. M.
Journal of Research in Science Teaching 45 (6) : 684 ~ 710
[2008]
Performing for the students : Teaching identity and the pedagogical relationship
Stillwaggon, J.
Journal of Philosophy of Education 42 (1) : 67 ~ 83
[2008]
New understandings of teacher’s work. Emotions and education change
Day, C.
Springer : 45 ~ 64
[2011]
Narratives of practice and the construction of identity in teaching
Watson, C.
Teachers and Teaching: Theory and Practice 12 (5) : 509 ~ 526
[2006]
Making a difference: Teacher’s sense of efficacy and student achievement
Ashton, P. T.
Longman Publishing Group
[1986]
Introduction to advances in teacher emotion research: The impact on teachers’lives
Meyer, D. K.
Springer : 73 ~ 91
[2009]
Identity, development, and desire: Critical questions
Lemke, J. L.
Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association
[2003]
Identity development as a lens to science teacher preparation
Luehmann, A. L.
Science Education 91 (5) : 822 ~ 839
[2007]
Identity as an analytic lens for research in education
Gee, J. P.
Review of Research in Education 25 : 99 ~ 125
[2000]
Identity and agency in cultural worlds
Holland, D.
Harvard University Press
[1998]
Identity Theory
Burke, P. J.
Oxford university press
[2009]
Human emotions: A sociological theory
Turner, J. H.
Routledge
[2007]
Getting the story, understanding the lives: From career stories to teachers' professional development
Kelchtermans, G.
Teaching and Teacher Education 9 (5) : 443 ~ 456
[1993]
Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument : A preservice elementary scale
Enochs, L. G.
School Science and Mathematics 90 (8) : 694 ~ 706
[1990]
Building teaching identities: Implications for preservice teacher education
Mayer, D.
Paper presented at the Australian Association for Research in Education & New Zealand Association for Research in Education Conference
[1999]
A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform
Lasky, S.
Teaching and Teacher Education 21 : 899 ~ 916
[2005]
' 예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실습 과정을 중심으로'
의 유사주제(
) 논문