초기 청소년의 학년에 따른 개인적 변인, 사회적 지지와 자아 존중감 간의 인과적 관련성

논문상세정보
' 초기 청소년의 학년에 따른 개인적 변인, 사회적 지지와 자아 존중감 간의 인과적 관련성' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 가정학 및 가정생활
  • academic achievement
  • middleschooltransition
  • prosocial behavior
  • self-esteem
  • social support
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
5,163 0

0.0%

' 초기 청소년의 학년에 따른 개인적 변인, 사회적 지지와 자아 존중감 간의 인과적 관련성' 의 참고문헌

  • 초등학생이 지각한 사회적 지지, 학교행복감, 긍정적 착각이 학업성취도에 미치는 영향
    홍애순 아동교육 21 (4) : 81 ~ 95 [2012]
  • 초등학생의 심리적 안녕감에 영향을 미치는 사회적 지지, 희망, 우울증 및 학업성취도의 구조적 관계 분석
    조한익 교육심리연구 25 (1) : 153 ~ 174 [2011]
  • 초등학교 상급학년생의 학습습관 현황 및 학업성취도와의 관계분석
    함명옥 연세대학교 교육대학원 [2002]
  • 청소년의 친사회적 행동에 대한 또래집단의 영향력 검증 -또래영향모델과 개인특성모델의 비교를 중심으로-
    김학령 한국아동복지학 36 (36) : 261 ~ 288 [2011]
  • 청소년의 자아존중감에 대한 개인적 변인 및 사회적 지지의 영향
    박선희 부산대학교 교육대학원 [2006]
  • 청소년의 공격성과 관련변인간의 인과관계 : 친사회적 행동, 감정이입, 자기존중감 및 사회적 지지를 중심으로
    하영희 아동학회지 25 (2) : 121 ~ 132 [2004]
  • 지각된 사회적 지지가 정서지능, 정신건강에 미치는 영향
    김종렬 경북대학교 교육대학원 [2009]
  • 중학생의 학업스트레스와 학업성적이 심리적 안녕감에 미치는 영향-자아존중감과 우울불안에 대한 개인요인 및 사회적 지지 요인의 매개효과를 중심으로-
    노충래 한국아동복지학 39 (39) : 39 ~ 68 [2012]
  • 중학생의 사회적지지, 자기조절학습, 학업성취간의 구조관계
    최명구 청소년학연구 19 (11) : 357 ~ 373 [2012]
  • 중학생의 사회적 지지와 사회불안에 대한 학업성취도의 영향에 관한 연구
    황명숙 특수아동교육연구 10 (1) : 111 ~ 125 [2008]
  • 중학교 진학 후의 심리적 부적응을 예측하는 요인
    정현희 청소년상담연구 11 (2) : 3 ~ 46 [2003]
  • 중학교 진학 과정에서 나타나는 심리적 적응의 변화 유형
    정현희 상담학연구 6 (2) : 573 ~ 586 [2005]
  • 저소득층 유 · 청소년의 스포츠바우처 참가와 자아존중감, 사회적 지지 인식 및 친사회적 행동 간의 인과관계
    강나경 한국사회체육학회지 46 (46) : 881 ~ 898 [2011]
  • 여중생의 학업성적 및 사회성 수준별 RET집단상담이 자아존중감에 미치는 효과
    김명숙 東亞大學校 敎育大學院 [1999]
  • 아동이 지각한 어머니의 학습관여행동이 학업스트레스에 미치는 영향 및 낙관성과 또래지지의 조절효과
    안지영 아동교육 21 (3) : 241 ~ 253 [2012]
  • 박사
  • 아동의 심리사회적인 발달과 또래 괴롭힘의 가해,피해,친사회적 행동과의 횡종단적인 관계
    심희옥 아동학회지 23 (3) : 1 ~ 16 [2002]
  • 아동과 청소년의 외모 및 신체만족과 심리적 특성간의 관계
    김경아 성신여자대학교 대학원 [2003]
  • 시설아동을 위한 음악활동 중심의 친 사회적 행동 증진 프로그램의 효과
    이선화 啓明大學校 大學院 [1999]
  • 부모의 아동평가·자아존중·양육태도와 아동의 자아존중과의 관계
    김경연 釜山大學校 大學院 [1987]
  • 도덕적 자아와 도덕 행동 선택에 관한 연구 : Blasi의 도덕적 자아를 중심으로
    원현주 서울大學校 大學院 [1999]
  • 데이터마이닝을 이용한 학업성취 결정요인 탐색
    이혜주 아동교육 22 (2) : 5 ~ 18 [2013]
  • 남녀 청소년의 친사회적 행동 관련 변인 연구
    이승미 한국가정관리학회지 26 (2) : 1 ~ 12 [2008]
  • Understanding prosocial behavior : the impact of empathy and gender among African American adolescents
    McMahon, S. D. Journal of Adolescent Health 39 (1) : 135 ~ 137 [2006]
  • Transitions during early adolescence : Changes in children's domain-specific self-perceptions and general self-esteem across the transition to junior high school
    Wigfield, A. Developmental Psychology 27 (4) : 552 ~ 565 [1991]
  • Transition matters : Pupil’s experiences of the primary-secondary school transition in the west of Scotland and consequences for well-being and attainment
    West, P. Research Papers in Education 25 (1) : 21 ~ 50 [2010]
  • Transfer and transitions in the middle years of schooling (7-14): Continuities and discontinuities in learning
    Galton, M. [2003]
  • The transition to junior high school : A longitudinal study of self-esteem, psychological symptomatology, school life, and social support
    Hirsch, B. J. Child Development 58 (5) : 1235 ~ 1243 [1987]
  • The relation of peer social support and psychological symptomatology during the transition to junior high school : A two-year longitudinal analysis
    Hirsch, B. J. American Journal of Community Psychology 20 (3) : 333 ~ 347 [1992]
  • The peer group as a context for the development of young adolescent motivation and achievement
    Ryan, A. M. Child Development 72 (4) : 1135 ~ 1150 [2001]
  • The impact of school transitions : A focus for preventive efforts
    Felner, R. D. American Journal of Community Psychology 9 (4) : 449 ~ 459 [1981]
  • The impact of risk and resiliency factors on the adjustment of children after the transition from primary to secondary school
    Bailey, S. Educational & Child Psychology 29 (1) : 47 ~ 63 [2012]
  • The effects of personal and environmental factors on adolescent’ self-esteem
    Kim, H. H. Journal of the Korean Home Economics Association 36 (2) : 47 ~ 60 [1998]
  • The effect of perceived relationships with parents on perceived social support
    Yoon, S. Y. Yonsei University [1993]
  • Surviving the junior high school transition : Family processes and self-perceptions as protective and risk factors
    Lord, S. E. Journal of Early Adolescence 14 (2) : 162 ~ 199 [1994]
  • Structure, stability, and development of young children’s self-concepts : A multicohortmultioccasion study
    Marsh, H. W. Child Development 69 (4) : 1030 ~ 1053 [1998]
  • Stress and life events during childhood and adolescence
    Compas, B. E. Clinical Psychology Review 7 (3) : 275 ~ 302 [1987]
  • Society and the adolescent self-image
    Rosenberg, M. Princeton University Press [1965]
  • Social behavior in children and early adolescents relationships to communication with parents, self-esteem, and depression
    Kim, A. K. Korean Journal of Child Studies 22 (3) : 271 ~ 285 [2001]
  • Self-perception profile of adolescent girls at a single-sex and a mixed-sex school
    Granleese, J. Journal of Genetic Psychology 154 (4) : 525 ~ 530 [1993]
  • Self-esteem: The puzzle of low self-regard
    Harter, S. Plenum Press : 87 ~ 116 [1993]
  • School transitions: Beginning of the end or a new beginning?
    Anderson, L. W. International Journal of Educational Research 33 (4) : 325 ~ 339 [2000]
  • School transitions and adjustment during early adolescence
    Crockett, L. J. Journal of Early Adolescence 9 (3) : 181 ~ 210 [1989]
  • Relationship between self-esteem and academic self-concept for German elementary and secondary school students
    Arens, A. K. Educational Psychology 33 (4) : 443 ~ 464 [2013]
  • Relational self-worth : Differences in perceived worth as a person across interpersonal contexts among adolescents
    Harter, S. Child Development 69 (3) : 756 ~ 766 [1998]
  • Psychological perspectives on the self: Vol. 3
    Harter, S. Lawrence Erlbaum Associates : 136 ~ 182 [1986]
  • Prospective study of changes in global self-worth and strain during the transition to middle school
    Fenzel, L. M. Journal of Early Adolescence 20 (1) : 93 ~ 116 [2000]
  • Prosocial development in early and middle adolescence
    Eisenberg, N. Sage [1990]
  • Positive Events and Social Support as Buffers of Life Change Stress
    Cohen, S. Journal of Applied Social Psychology 13 (2) : 99 ~ 125 [1983]
  • Peer relationships and academic adjustment during early adolescence
    Ryan, A. M. Journal of Early Adolescence 31 (1) : 5 ~ 12 [2011]
  • Peer acceptance and friendship as predictors of early adolescents’ adjustment across the middle school transition
    Kingery, J. N. Merrill-Palmer Quarterly 57 (3) : 215 ~ 243 [2011]
  • Patterns of individual adjustment changes during middle school transition
    Chung, H. H. Journal of School Psychology 36 (1) : 83 ~ 101 [1998]
  • Parenting practices and child social adjustment : Multiple pathways of influence
    Domitrovich, C. E. Merrill-Palmer Quarterly 47 (2) : 235 ~ 263 [2001]
  • Oxford Handbook of Positive Psychology
    Lerner, R. M. Oxford University Press : 149 ~ 164 [2009]
  • Negotiating the transition to junior high school: The contributions of coping strategies and perceptions of the school environment
    Causey, D. L. Prevention in Human Services 10 (2) : 59 ~ 81 [1993]
  • Moving into adolescence: The impact of pubertal change and school context
    Simmons, R. G. A. de Gruyter [1987]
  • Making the move : Assessing student attitudes to primary-secondary school transfer
    Chedzoy, S. M. Research in Education 74 (1) : 22 ~ 35 [2005]
  • Implications of resilience concepts for scientific understanding
    Rutter, M. Annals of the New York Academy of Sciences 1094 : 1 ~ 12 [2006]
  • Impact of a preventive social problem solving intervention on children’s coping with middle school stressors
    Elias, M. J. American Journal of Community Psychology 14 (3) : 259 ~ 275 [1986]
  • IMF시대 이후 한국 학생과 성인의 성공에 대한 의식: 토착심리학적 분석
    박영신 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 8 (1) : 103 ~ 139 [2002]
  • Handbook of child psychology: Vol 3. Social emotional and personality development
    Eisenberg, N. Wiley : 701 ~ 778 [1998]
  • Handbook of Child Psychology: Vol. 4. Socialization, personality and social development
    Harter, S. Wiley : 275 ~ 386 [1983]
  • Getting by with a little help from self and others : Self-esteem and social support as resources during early adolescence
    DuBois, D. L. Developmental Psychology 38 (5) : 822 ~ 839 [2002]
  • Friends' influence on student's adjustment to school
    Berndt, T. J. Educational Psychologist 34 (1) : 15 ~ 28 [1999]
  • Family functioning, sibling relationships and a child’s self-esteem
    Manning, P. C. California Institute of Integral Studies [1988]
  • Family and parenting behaviors predicting middle school adjustment : A longitudinal study
    Bronstein, P. Family Relations 45 (4) : 415 ~ 426 [1996]
  • Encyclopedia of adolescence
    Foster-Clark, F. S. Garland : 767 ~ 771 [1991]
  • Empathy : Conceptualization, measurement, and relation to prosocial behavior
    Eisenberg, N. Motivation and Emotion 14 (2) : 131 ~ 149 [1990]
  • Early adolescence and prosocial/moral behavior I : The role of individual processes
    Fabes, R. A. Journal of Early Adolescence 19 (1) : 5 ~ 16 [1999]
  • Differential effects of support providers on adolescents'mental health
    Colarossi, L. G. Social Work Research 27 (1) : 19 ~ 30 [2003]
  • Developmental psychopathology: Vol. 2. Risk, disorder, and adaptation
    Parker, J. G. Wiley : 96 ~ 161 [1995]
  • Developmental change and stability on adolescent self-concept
    Savin-Williams, R. C. Developmental Psychology 20 (6) : 1100 ~ 1110 [1984]
  • Development of self-esteem in adolescence: It's relation to environmental variables and adjustment
    Kim, H. H. Pusan National University [1998]
  • Contemporary topics in developmental psychology
    Harter, S. Wiley : 219 ~ 214 [1987]
  • Contemporary topics in developmental psychology
    Diane, R. N. Wiley : 243 ~ 270 [1987]
  • Competence considered
    Harter, S. Yale University Press : 67 ~ 97 [1990]
  • Changes in children’s competence beliefs and subjective task values across the elementary school years : A 3-year study
    Wigfield, A. Journal of Educational Psychology 89 (3) : 451 ~ 469 [1997]
  • Changes in academic adjustment and relational self-worth across the transition to middle school
    Ryan, A. M. Journal of Youth and Adolescence 42 (9) : 1372 ~ 1384 [2013]
  • Change and stability in children’s social network and self-perceptions during transition from elementary to junior high school
    Cantin, S. International Journal of Behavioral Development 28 (6) : 561 ~ 570 [2004]
  • At the threshold: The developing adolescent
    Harter, S. Harvard University Press : 352 ~ 387 [1990]
  • A study on the correlates to adolescents’ moral behavior
    Ha, Y. H. Pusan National University, [2001]
  • A study on development of social support scale
    Park, J. W. Yonsei University [1985]
  • A measure of adaptation to problematic academic and interpersonal tasks of middle school
    Elias, M. J. Journal of School Psychology 30 (1) : 41 ~ 57 [1992]
  • A longitudinal study of self-esteem : Implications for adolescent development
    Zimmerman, M. A. Journal of Youth and Adolescence 26 (2) : 117 ~ 141 [1997]