협동학습을 통한 사회정서학습 프로그램이 통합학급 학생들의 정서지능과 또래지원에 미친 영향

' 협동학습을 통한 사회정서학습 프로그램이 통합학급 학생들의 정서지능과 또래지원에 미친 영향' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 특수교육
  • cooperative learning
  • elementaryinclusiveclassroom
  • emotional intelligence
  • inclusive education
  • peer support
  • social emotional learning
  • students with intellectual disability
  • 또래지원
  • 사회정서학습
  • 정서지능
  • 지적장애학생
  • 초등 통합학급
  • 통합교육
  • 협동학습
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
7,431 8

0.0%

' 협동학습을 통한 사회정서학습 프로그램이 통합학급 학생들의 정서지능과 또래지원에 미친 영향' 의 참고문헌

  • 협력교수를 통한 초등 통합 진로교육 프로그램이 통합학급 학생들의 진로성숙도와 학습동기에 미치는 영향
    이영아 특수교육 13 (1) : 245 ~ 271 [2014]
  • 협동학습을 통한 사회정서학습이 통합학급 학생들의 정서지능, 또래지원 및 또래관계망에 미치는 영향
    홍정아 이화여자대학교 대학원 [2013]
  • 한국과 일본의 초등 통합학급 학생들이 경험한 또래지원: 국가 간 및 학년별 비교
    박승희 초등교육연구 23 (3) : 71 ~ 103 [2010]
  • 한국 장애 학생 통합 교육: 특수교육과 일반 교육의 관계 재정립
    박승희 교육과학사 [2003]
  • 학업수월성 지향 학교에서 사회정서학습의 필요성과 지속가능성에 관한 고찰
    신현숙 한국심리학회지:학교 8 (2) : 175 ~ 197 [2011]
  • 학급차원의 또래도우미 활동 프로그램이 비장애학생의 장애학생과의 친구관계와 장애학생의 학교생활적응에 미치는 영향
    허희선 특수교육 10 (1) : 155 ~ 186 [2011]
  • 학급차원의 구어적 또래칭찬 중재가 초등학생들의 문제행동과 자아개념에 미치는 영향
    강선영 정서·행동장애연구 28 (2) : 49 ~ 74 [2012]
  • 학급공동체 의식 증진 프로그램이 초등학교 일반학생이 지각하는 장애학생과의친구관계에 미치는 영향
    최원아 특수교육 8 (1) : 111 ~ 136 [2009]
  • 팀강화 및 전체강화 학급차원 또래교수가 초등 통합학급 영어시간의 학급풍토와 학생들의 영어받아쓰기 성취도에 미친 효과
    최재완 특수교육학연구 48 (3) : 227 ~ 246 [2013]
  • 통합교육 환경에서 자연적 지원:개념화와 적용에서의 쟁점
    박승희 특수교육학연구 44 (1) : 49 ~ 83 [2009]
  • 통합교육 질 지표의 개발과 활용: 초등 통합교육 평가를 향하여
    박승희 특수교육학연구 47 (1) : 87 ~ 117 [2012]
  • 통합교육 지원프로그램 : 서로 다른 아이들이 함께 만드는 우정
  • 통합 상황에서의 갈등 해결 프로그램이 장애 아동과 일반 아동의 대인간 갈등 해결 전략 이용 능력에 미치는 영향
    장유영 특수교육 5 (1) : 73 ~ 90 [2006]
  • 초등학생의 정서지능과 사회적 능력 및 대인문제해결력과의 관계
    심혜숙 한국심리학회지 상담 및 심리치료 13 (1) : 163 ~ 175 [2001]
  • 초등학교 재량활동시간을 이용한 “우리가 만드는 따뜻한 교실"프로그램이 비장애아동의 정서능력과 장애아동의 사회적 상호작용에 미치는 영향
    이미현 정서·행동장애연구 21 (4) : 23 ~ 43 [2005]
  • 초등학교 고학년용 정서지능진단검사
    서울대학교 교육연구소 대교교육과학연구소 [1997]
  • 초등 통합학급 저학년 장애아동의 사회적 능력 신장 방안에 관한 반성적 고찰
    신현기 재활복지 7 (2) : 26 ~ 49 [2003]
  • 지적장애 학생 교육의 최선의 실제- 현재 진전과 미래 진전을 위한 과제 -
    박승희 지적장애연구 16 (2) : 1 ~ 31 [2014]
  • 박사
  • 정서지능 프로그램이 아동의 정서지능 및 학교적응에 미치는 효과
    정숙경 부산교육학연구 20 (1) : 121 ~ 136 [2007]
  • 정서지능 교육 프로그램이 초등학생의 갈등해결전략과 또래관계에 미치는 효과
    김광수 한국초등교육 20 (1) : 171 ~ 191 [2009]
  • 정서적 능력 향상 프로그램 ; 장애를 포함한 개인의 다양성 이해 촉진의 한 접근
    박승희 정서·행동장애연구 19 (1) : 139 ~ 162 [2003]
  • 정서교육프로그램이 초등학생의 정서지능과 사회적 능력에 미치는 효과
    김연지 교육발전논총 26 (2) : 99 ~ 121 [2005]
  • 장애아동의 사회적 통합 촉진을 위한 통합 놀이프로그램 고안 및 실행의 구성요소
    김수연 특수교육 2 (2) : 35 ~ 56 [2003]
  • 자기성장 프로그램이 초등학생의 정서지능에 미치는 효과
    유경미 공주대학교 교육대학원 [2003]
  • 일반학급의 비장애학생과 특수학급의 장애학생과의 사회적 관계에 대한 일 분석 : 통합교육을 통한 비장애학생의 긍정적 경험
    박승희 특수교육논총 11 : 1 ~ 32 [1994]
  • 일반학급에 통합된 장애학생의 수업의 질 향상을 위한 교수적 수정의 개념과 실행방안
    박승희 특수교육학연구 34 (2) : 29 ~ 71 [1999]
  • 유아를 위한 친사회적 프로그램이 유아의 우정개념과 공감능력에 미치는 영향
    이영석 아동학회지 21 (2) : 147 ~ 156 [2000]
  • 얼굴표정 정서 인식 능력과 고등학생의 심리사회적 적응 및 또래관계
    양재원 한국심리학회지 임상 30 (2) : 475 ~ 495 [2011]
  • 아동 청소년의 얼굴표정을 통한 정서인식능력과 심리 사회적 적응의 관계
    오경자 한국심리학회지 임상 21 (3) : 515 ~ 532 [2002]
  • 상황중심 갈등해결 프로그램이 지적장애 중학생의 동료와의 갈등해결기술 수행 및 갈등해결전략 사용에 미치는 영향
    이신령 특수교육학연구 48 (1) : 19 ~ 47 [2013]
  • 살아있는 협동학습: 협동적 학급 운영의 이해
    이상우 시그마프레스 [2009]
  • 사회 정서 발달 프로그램이 주의력결함 과잉행동유아의 정서지능 향상에미치는 효과
    박명화 정서학습장애연구 16 (2) : 165 ~ 191 [2000]
  • 보편적 학습 설계를 적용한 초등 과학 통합수업이 통합학급 학생들의 과학 학습성취도에 미치는 영향
    조선화 특수교육학연구 46 (2) : 51 ~ 84 [2011]
  • 박사
  • 교실학습에서의 학생 간 상호작용의 역할 : 초등교육 수준에서의 사례연구
    김정효 초등교육연구 8 : 127 ~ 141 [1994]
  • 공감교육 프로그램이 초등학생의 공감능력과 정서지능에 미치는 영향
    김광수 초등교육연구 22 (4) : 275 ~ 300 [2009]
  • “안 그러면 종우는 맨날 맨 마지막에 밥을 먹게 돼서요”: 통합학급의 비장애학생들이 장애학생에게 제공한 또래지원
    박승희 초등교육연구 22 (2) : 307 ~ 334 [2009]
  • The quality of friendships between children with and without learning problems
    Siperstein, G. American Journal on Mental Retardation 102 (2) : 111 ~ 125 [1997]
  • The promotion of social competence : Longitudinal study of a preventive school-based program
    Elias, M. J. American Journal of Orthopsychiatry 61 : 409 ~ 417 [1991]
  • The prevention of mental disorders in school-aged children : Current state of the field
    Greenberg, M. Prevention & Treatment 4 : 1 ~ 63 [2001]
  • The inclusive classroom: Strategies for effective differentiated instruction
    Mastropieri, M. A. Pearson [2014]
  • The effects of Strong Start on second grade students’ emotional and social competence
    Caldarella, P. Early Childhood Education Journal 37 (1) : 51 ~ 56 [2009]
  • Sustained effects of the PATHS Curriculum on the social and psychological adjustment of children in special education
    Kam, C. Journal of Emotional and Behavioral Disorders 12 : 66 ~ 78 [2004]
  • Stability and change in emotional intelligence : Exploring the transition to young adulthood
    Parker, J. D. Journal of Individual Differences 26 : 100 ~ 106 [2005]
  • Social competence in young children’s peer relationships : Patterns of development and change
    Denham, S. A. Child Psychiatry and Human Development 22 (1) : 29 ~ 43 [1991]
  • Social and emotional learning: Promoting the development of all students
    Zins, J. E. Journal of Educational and Psychological Consultation d17 (2) : 233 ~ 255 [2007]
  • Social and emotional learning in the kindergarten classroom : Evaluation of the strong start curriculum
    Kramer, T. J. Early Childhood Educational Journal 37 (4) : 303 ~ 309 [2010]
  • Social and emotional learning in the classroom: Promoting mental health and academic success
    Merrell, K. W. The Guildford Press [2010]
  • Social and emotional learning in the classroom : Evaluation of strong kids and strong teens on students’’ social-emotional knowledge and symptoms
    Merrell, K. W. Journal of Applied School Psychology 24 : 209 ~ 224 [2008]
  • Social and emotional learning as a universal level of student support : Evaluating the follow-up effect of strong kids on social and emotional outcomes
    Harlacher, J. E. Journal of Applied School Psychology 26 : 212 ~ 229 [2010]
  • Safe and sound: An educational leader’s guide to evidence-based social and emotional learning programs
    Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning[CASEL]. The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning [2002]
  • Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood : Implications for substance abuse prevention
    Hawkins, J. D. Psychological Bulletin 112 : 64 ~ 105 [1992]
  • Promoting social and emotional competence : The PATHS Curriculum and the CASEL Network
    Greenberg, M. T. Reaching Today’s Youth 1 : 49 ~ 52 [1997]
  • Promoting emotional resiliency through classroom instruction: The effects of a classroom-based prevention program
    Feuerborn, L. L. University of Oregon Eugene [2004]
  • Promoting emotional competence in school-aged children : The effects of the PATHS curriculum
    Greenberg, M. T. Development and Psychopathology 7 : 117 ~ 136 [1995]
  • Preventive intervention for school-aged deaf children : The PATHS curriculum
    Greenberg, M. T. Journal of Deaf Studies and Deaf Education 3 : 49 ~ 63 [1998]
  • Prevention of peer rejection through a classroom-level intervention in middle school
    Mikami, A. Y. Journal of Primary Prevention 26 : 5 ~ 23 [2005]
  • Multiple intelligences
    Kagan, S. Kagan Cooperative Learning [1998]
  • Linking prevention science and social and emotional learning : The Oregon resiliency project
    Merrell, K. W. Psychology in the Schools 47 (1) : 55 ~ 70 [2010]
  • Initial impact of the Fast Track prevention trial for conduct problems: II. Classroom Effects
    Conduct Problems Prevention Research Group Journal of Consulting and Clinical Psychology 67 (5) : 648 ~ 657 [1999]
  • Including students with special needs: A practical guide for classroom teachers
    Friend, M. Allyn & Bacon [1996]
  • Healthy children 2010: Establishing preventive services. Issues in children’s and families’ lives, Vol. 9
    Elias, M. J. Sage : 253 ~ 289 [1997]
  • Enhancing young people’’s social competence and health behavior : An important challenge for educators, scientists, policy makers, and funders
    Weissberg, R. P. Applied and Preventive Psychology : Current Scientific Perspectives 3 : 179 ~ 190 [1993]
  • Emotional intelligence and the identification of emotion
    Mayer, J. D. Intelligence 17 : 89 ~ 113 [1996]
  • Emotional intelligence
    Salovey, P. Imagination, Cognition, and Personality 9 : 185 ~ 211 [1990]
  • Emotional intelligence
    Goleman, D. Bantam Books [1995]
  • Effects of the Positive Action program on achievement and discipline : Two matched-control comparisions
    Flay, B. R. Prevention Science 2 : 71 ~ 89 [2001]
  • Effectiveness of a violence prevention curriculum among children in elementary school
    Grossman, D. C. Journal of the American Medical Association 277 : 1605 ~ 1611 [1997]
  • Dosage effects of a preventive social-emotional learning intervention on achievement loss associated with middle school transition
    Rosenblatt, J. Journal of Primary Prevention 29 (6) : 535 ~ 555 [2008]
  • Creating inclusive classrooms: Effective and reflective practice
    Salend, S. J. Merrill Prentice Hall [2001]
  • Cooperative learning and strategies for inclusion: Celebrating diversity in the classroom
    Putnam, J. W. Paul H. Brookes Publishing Co [1998]
  • Cooperative Learning
    Kagan, S. Resources for Teachers, Inc [1994]
  • Contributions to probability and statistics: Essays in honor of Harold Hotelling
    Levene, H. Stanford University Press : 278 ~ 292 [1960]
  • Children’s needs III: Development, prevention, and intervention
    Zins, J. E. NASP Publications : 1 ~ 13 [2006]
  • Caring classroom/ Intelligent school: The social emotional education of young children
    Fopiano, J. E. Teacher College Press : 47 ~ 58 [2001]
  • Building inclusive education on social and emotional learning : Challenges and perspectives-A review
    Reicher, H. International Journal of Inclusive Education 14 (3) : 213 ~ 246 [2010]
  • Building academic success on social emotional learning: What does the research say?
    Zins, J. E. Teacher College Press : 3 ~ 22 [2004]
  • An investigation of preschool classroom behavioral adjustment problems and social-emotional school readiness competencies
    Fantuzzo, J. W. Early Childhood Research Quarterly 20 : 259 ~ 275 [2005]
  • A social-emotional intervention for at-risk 4-year-olds
    Denham, S. A. Journal of School Psychology 34 (3) : 225 ~ 245 [1996]