박사

백워드 設計에 基盤한 學校 敎育課程 評價의 改善 硏究 = A Study on the Improvement of School Curriculum Evaluation Based on Backwards Design

정수경 2016년
논문상세정보
' 백워드 設計에 基盤한 學校 敎育課程 評價의 改善 硏究 = A Study on the Improvement of School Curriculum Evaluation Based on Backwards Design' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 학교 조직과 운영,특별한 교육
  • 백워드 설계
  • 실행연구
  • 이해중심 교육과정
  • 학교교육과정 평가
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
620 0

0.0%

' 백워드 設計에 基盤한 學校 敎育課程 評價의 改善 硏究 = A Study on the Improvement of School Curriculum Evaluation Based on Backwards Design' 의 참고문헌

  • 현대 교육과정 탐구
    강현석 서울: 학지사 [2011]
  • 행정학 사전
    이동수 서울: 대영문화사 [2009]
  • 행복교육, 창의인재 양성: 2013년 국정과제 실천 계획
    교육부 2013 대통령 업무보고(2013. 3. 28.) [2013]
  • 학교장과 학교 평가
    진동섭 교육행정학연구, 19(2), 223-238 [2001]
  • 학교교육과정론
    김경자 서울: 교육과학사 [2000]
  • 학교교육과정 평가모형 개발
    박일수 한국교원대학교 대학원 박사학 위논문 [2010]
  • 학교교육과정 개발요인 및 평가지표 설정과 적용사례 연구
    이재철 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 [2012]
  • 학교 교육과정 평가의 철학: 무엇을 어떻게 할 것인가?
    허경철 교 육과정연구, 20(2), 1-25 [2002]
  • 학교 교육과정 자율화 정책의 성과와 과제
    조난심 한국교육학회 학 술대회논문집, 41, 163-178 [2010]
  • 초등학교 자체평가 도구 개발 연구
    김한나 이화여자대학교 대학원 박사학위논문 [2015]
  • 초등 학교교육과정 개발 모형
    강충열 초등교육학연구, 13(2), 65-87 [2006]
  • 초 중등학교 교육과정 총론
    교육부 교육부 고시 제2015-74호 [2015]
  • 증보 교육과정 탐구
    이홍우 서울: 배영사 [1992]
  • 이해중심교육과정에서의 교사 전문성 관점과 교사 역할 탐 색
    강현석 정수경 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 6(2), 371-378 [2016]
  • 예비과학교사의 수업전문성 신장을 위한 교육실습과 연계된 대학 강좌 개발에 관한 실행 연구
    장효순 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문 [2014]
  • 역량중심 교육을 위한 교육과정 설계 방안으로서‘과정-탐 구’모형 활용의 가능성과 의미 탐색
    소경희 교육과정연구, 30(1), 59-79 [2012]
  • 백워드 설계모형을 적용한 이해중심 교육과정 개발
    이지은 경북대 학교 대학원 박사학위논문 [2011]
  • 백워드 교육모형의 체육과 적용 가능성 탐색
    김영식 박대권 학습 자중심교과교육연구, 12(3), 67-89 [2012]
  • 백워드 교육과정 이론에서 본 포트폴리오평가의 과제
    최미정 허명 한국엔터테이먼트산업학회논문지, 7(3), 97-102 [2013]
  • 백워드 교육과정 설계 모형의 고찰
    조재식 교육과정연구, 23(1), 63-94 [2005]
  • 백워드 교육과정 모형의 미술과 적용 가능성 탐색
    손지현 미술과 교육, 17(1), 29-51 [2016]
  • 맞춤형 교육 지원을 위한 형성평가 체제 도 입(Ⅱ): 온라인 문항관리시스템 개발
    김인숙 김희경 정연준 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2015-10 [2015]
  • 국민학교 교육과정 해설(Ⅰ): 총론, 국어, 수학
    교육부 서울: 대한 교과서주식회사 [1993]
  • 교육효과를 반영한 학교평가 모형 개발 연구
    남궁지영 연세대학교 대학원 박사학위논문 [2006]
  • 교육현장 개선과 함께 하는 실행연구방법
  • 교육프로그램 평가론
    배호순 서울: 원미사 [2008]
  • 교육인적자원부 초등학교 교육과정 해설(Ⅰ): 총론, 재량 활동
    서 울: 대한교과서주식회사 [1998]
  • 교육과학기술부 초 ․ 중등학교 교육과정 총론
    교육과학기술부 고시 제2011-361호 [2011]
  • 교육과정의 새로운 모형: Stenhouse의 연구모형에 대한 검 토
    조영태 교육과정연구, 13, 137-157 [1995]
  • 교육과정 평가의 모형정립과 목표의 평가준거 설정 및 타당 화
    최호성 경북대학교 대학원 박사학위논문 [1993]
  • 교육과정 평가의 개념모형
    김재복 교육과정연구, 16(1), 375-395 [1998]
  • 공업계 고등학교 학교수준의 교육과정 평가준거 개발 연구
    이병욱 충남대학교 대학원 박사학위논문 [2002]
  • “현장연구와 실행연구”
    조용환 교육인류학연구, 18(4), 1-49 [2015]
  • ______(2005). The Sage handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oks, CA: Sage.
  • ______(2000). Handbook of qualitative research (2nd ed.) Thousand Oakes, CA: Sage.
  • ______(1987). Educational evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. New York: Longman.
  • ______(1984). Readings in school-based curriculum development. London: Harper & Low.
  • Worthen, B. R., & Sanders, J. R.(1973). Educational evaluation: theory and practice. Worthington, Ohio: Jones.
  • Worthen, B. R.(1990). Program evaluation. In H. Walberg & G. Haertel (Eds.), The international encyclopedia of educational evaluation (42-47). Toronto, ON: Pergammon Press.
  • Wolcott, H. F.(1990). On seeking―and rejecting―validity in qualitative research. In E. W. Eisner & A. Peshkin (Eds.), Qualitative inquiry in education: The continuing debate (121-152). New York: Teachers College Press.
  • Wiggins, G. & McTighe, J.(1998). Understanding by design. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Understanding by design: Professional Development Workbook. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 강현석, 이원희, 박영무, 최호성, 박창언, 경북대학교 교육과정연구팀 역(2008). 거꾸로 생각하는 교육과정 개 발: 교사연수를 위한 워크북
    Teddlie, C. 서울: 학지사 [2004]
  • Understanding by design(2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 강현 석, 이원희, 허영식, 이자현, 유제순, 최윤경 역(2008). 거꾸로 생각하 는 교육과정 개발: 교과에 대한 진정한 이해를 목적으로
    Teddlie, C. 서울: 학지 사 [2005]
  • Tyler, R.(1949). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Press.
  • Tomlinson, C, A. & McTighe, J.(2006). Intergrating & differentiated instruction understanding by design. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Thomas, R.(2002). Getting to the root of the gap. School Administrator, 59(7), 23–25.
  • The understanding by design guide to creating high-quality units. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 강현석, 유제순, 조인숙, 이지은 역 (2013). 백워드 단원 설계와 개발: 기본 모듈(Ⅰ)
    Teddlie, C. 서울: 교육과학사 [2011]
  • The understanding by design guide to advanced concepts in creating and reviewing units. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 강현 석, 유제순, 온정덕, 이지은 역(2015). 백워드 단원 설계와 개발: 기 본 모듈(Ⅱ)
    Teddlie, C. 서울: 교육과학사 [2012]
  • The Understanding by design: Handbook. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 강현석, 이원희, 박영무, 최호성, 박창언, 경북대학교 교육과정연구팀 역(2008). 거꾸로 생각하는 교육과정 개발: 핸드북
    Teddlie, C. 서울: 학지사 [1999]
  • Tashakkori. A. Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. CA: Sage. 강현석, 김경식, 박 창언, 백상수, 조영남, 주동범, 황윤세 역(2015). 통합방법 연구의 기 초: 사회․행동과학에서 양적 접근과 질적 접근의 통합
    Teddlie, C. 서울: 아카데미 프레스 [2009]
  • Stufflebeam, D. L. (1973). Evaluation as enlightenment for decision-making. In B. R. Worthen & J. R. Sanders (Eds.), Educational evaluation: theory and practice. Worthington, OH: Charles A. Jones Publishing Company.
  • Stringer, E. T.(2008). Action research in education(2nd ed.). New Jersey: Pearson.
  • Skilbeck, M. (1976). School-based curriculum development and teacher education. OECD.
  • Shulman, L. S.(1987). Knowledge and teaching: Foundation of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Sergiovanni, T. J., & Starratt, R. J.(2007). Supervision: A redefinition(8th ed.). New York: McGraw Hill.
  • Schooling by design: Mission, action, and achievement. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 강현석, 허영식, 유제순, 온정덕, 이지은, 정수경 역 (2015). 백워드로 시작하는 창의적인 학교교육과정 설계
    Teddlie, C. 서울: 학지 사 [2007]
  • Schmuck, R. A.(1997). Practical action research for change. Arlington Heights, IL: IRI/Skylight Training and Publishing.
  • Sch n, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
  • Reason, P., & Bradbury, H. (2001). Handbook of action research: participative inquiry and practice. London: SAGE.
  • Qualititative inquiry & research design: choosing among five approaches(2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. 조흥식, 정선욱, 김진숙, 권지성 역(2010). 질적 연구방법론: 다섯 가지 접근
    Creswell, J. W. 서울: 학지사 [2007]
  • Provus, M. (1969). Evaluation of ongoing programs in the public school systems : the sixty eighth year book of the national society for the study of education. Chicago: The University of Chicago Press
  • Patton, M. Q.(1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: Sage.
  • Patton, M. Q.(1980). Qualitative evaluation methods. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Mills, G. E.(2013). Action research: A guide for the teacher researcher(4th ed.). Boston: Pearson.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Merriam, S.(1988). Case study research in education: a qualitative approach. San Fransisco: Jossey-Bass.
  • Mclaughlin, M. W., & Talbert, J. E. (2006). Building school-based teacher learning communities: Professional strategies to improve student achievement. New York: Teachers College Press.
  • McTighe, J., & Thomas, R. S.(2003). Backward design for forward Action. Educational Leadership, 60(5), 52-55.
  • McTaggart, R.(1997). Reading the collection. In R. McTaggart(Ed.), Participatory Action Research(1-12). Albany, NY: SUNY press.
  • McNiff, J., Lomax, P., & Whitehead, J. (1996). You and your action research project. New York: Routledge.
  • McIntyre, A. (2008). Participatory action research. Los Angeles: Sage Publications.
  • McDavid, J. C., & Hawthorn, L. L.(2006). Program evaluation & performance measurement. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Marsh, C., Day, C., Hannay, L., & McCucheon, G. (1990). Reconceptualizing school-based curriculum development. London: The Falmer Press.
  • Madaus, G. G.(1999). The influence of testing on the curriculum. In M. Early & K. Rehage(Eds.), Issues in curriculum. Chicago: National Society for the Study of Education.
  • Lynn, M. Kelting-Gibson.(2005). Comparison of curriculum development practices. Educational research quarterly, 29(1), 26-36.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: SAGE.
  • Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of social issues, 2(4), 34-46.
  • Kemmis, S., & McTaggart, R.(2000) Participatory action research. In N. K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., 336-396). CA: Sage.
  • Holter, A. C., & Frabutt, J. M.(2012). Mission driven and data informed leadership. Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice, 15(2), 253-269.
  • Hirst의 지식과 교육과정
    김대현 서울: 교육과학사 [1994]
  • Hirst의 사회적 실제에 기반한 교육과정 설계 모형 개발
    김무정 경 북대학교 대학원 박사학위 논문 [2008]
  • Hine, G. S. C.(2013). The importance of action research in teacher education programs. Issues in Educational Research, 23(2), 151-163.
  • Hensen, K. T.(1996). Teachers as researchers. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education(4th ed., 53-66). New York: Macmillan Library Reference USA.
  • Hendrickson, S.(2006). Backward approach to inquiry. Science Scope, 29(4), 30-33.
  • Henderson, J. G.(1996). Reflective teaching: The study of you constructivist practices. Englewood Cliffs, NJ: Merrill Prentice-Hall.
  • Hambleton, R. K.(2001). Setting performance standards on educational assessments and criteria for evaluating the process. In G. J. Cizek(Ed.). Setting performance standards: Concepts, methods & perspectives(89-116). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Accociates, Pub.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S.(1981). Effective evaluation: improving the usefulness of evaluation results throught responsive and naturalistic approaches. CA: Jossey-Bass.
  • Glesne, C., & Peshkin, A.(1992). Becoming qualitative researches: an introduction. White Plains, NY: Longman.
  • Frechtling, J. A.(2007). Logic modeling methods in program evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R., & Worthen, B. R.(2004). Program evaluation: Alternatives approaches and practical guides(3rd ed.). NY: Longman.
  • Ferrance, E.(2000). Action reasearch. Providence, RI: LAB at Brown University.
  • Fayer, L., & Walker, S.(2009). Constructing curriculum units using backward design. Pieces of Learning.
  • Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B. L., & Allen, S. D.(1993). Doing naturalistic inquiry: a guide to methods. Newbury Park, CA: Sage.
  • Ely, M., Anzul, M., Friedman, T., Garner, D., & Steinmetz, A. C.(1991). Doing qualitative research: circles within circles. New York: Falmer Press.
  • Elliot, J. (1981). Action research: A framework for self-evaluation in schools. Schools Council Progrmme 2: Teacher Pupil Interaction and the Quality of Learning(TIQL). Working paper No. 1 (1-28). Norwich: Centre for Applied Research in Education, University of East Anglia.
  • Elbaz, F.(1983). Teacher thinking: a study of practical knowledge. London: Croom Helm.
  • Eisner, E. W.(1991). The enlightened eye: qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. New York: Macmillan.
  • Dinkelman, T.(1997). The promise of action research for critically reflective teacher education. The Teacher Educator, 32(4), 250-257.
  • Designing the school curriculum(Allyn & Bacon, Trans.). Boston: Pearson Education, Inc. 강현석, 박영무, 이원희, 박창언, 유제순, 이자현 역(2006). 학교 교육과정 설계론의 새 지평
    Helbowitsh, P. S. 서울: 아카데미프레스 [2005]
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S.(1994). The handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Chen, H. T.(2005). Practical program evaluation: Assessing and improving planning, implementation, and effectiveness. Thousand Oaks, CA.: SAGE.
  • Cangelosi, J. S.(1991). Evaluating classroom instruction. New York: Longman.
  • Bruner, J.(1960). The process of education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bransford, J., Brown, A., & Cocking, R. (Eds.).(1999). How people learn: brain, mind, experience, and school. Washington, DC: National Research Council.
  • Brady, L. (1992). Curriculum Development, 4th ed., New York: Prentice Hall.
  • Bangs. J., & Frost. D.(2012). Teacher self-efficiency, voice and leadership: towards a policy framework for education international. University of Cambridge Faculty of Education.
  • Backwards planning: Building enduring understanding through instructional design. Huntington Beach, CA: Shell Education. 강현석, 이지은, 정수경 역(2016). 백워드 설 계와 수업 전문성
    Isecke, H. 서울: 학지사 [2011]
  • Ado(2013). Action research: professional development to help support and retain early career teachers. Educational Action Research, 21(2), 131-146.
  • Action inquiry: planned enactment. In E. C. Short(Ed.), Forms of curriculum inquiry(309-326)
    McKernan, J. Albany: State University of New York Press. 강현석, 조인숙, 전호재, 정 상원, 이지은, 경북대교육과정연구회 번역팀 역(2016). 교육과정 탐구 방법론. 서울: 한국문화사 [1991]