연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
박사
고등교육에서의 학습자중심 교육이론에 기반한 PBL 모형 개발
주현재
2011년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
주현재
형태사항
26cm: 삽도: vii, 166 p.
일반주기
경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다, 지도교수: 강인애, 참고문헌: p. 148-157
학위논문사항
경희대학교 대학원, 학위논문(박사)-, 교육학과, 2011. 2
DDC
22, 370
발행지
서울
언어
kor
출판년
2011
발행사항
경희대학교 대학원
주제어
PBL(Problem-Based Learning)
구성주의
모형 개발
성찰 저널
질적 연구
학습자중심 교육
형성적 연구
참고문헌( 110)
유사주제 논문( 18,095)
교육학 14,718건
질적 연구 2,727건
구성주의 343건
학습자중심 교육 212건
모형 개발 68건
형성적 연구 11건
pbl(problem-based learning) 8건
성찰 저널 8건
인용/피인용
고등교육에서의 학습자중심 교육이론에 기반한 PBL ...
' 고등교육에서의 학습자중심 교육이론에 기반한 PBL 모형 개발' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 요약
주제
교육학
pbl(problem-based learning)
구성주의
모형 개발
성찰 저널
질적 연구
학습자중심 교육
형성적 연구
동일주제 총논문수
논문피인용 총횟수
주제별 논문영향력의 평균
17,729
12
1.6%
자세히
주제별 논문영향력
논문영향력
주제
주제별 논문수
주제별 피인용횟수
주제별 논문영향력
주제분류(KDC/DDC)
교육학
14,719
4
0.0%
주제어
pbl(problem-based learning)
9
1
11.1%
모형 개발
69
1
1.4%
구성주의
344
0
0.0%
성찰 저널
9
0
0.0%
질적 연구
2,728
1
0.0%
학습자중심 교육
213
0
0.0%
형성적 연구
12
0
0.0%
계
18,103
7
1.6%
* 다른 주제어 보유 논문에서 피인용된 횟수
5
닫기
' 고등교육에서의 학습자중심 교육이론에 기반한 PBL 모형 개발'
의 참고문헌
확장적 사고력과 PBL. PBL의 이론과 실제 (pp. 463-510)
강인애
최영회
[2003]
혼합형 학습(blended learning)전략의 초·중등학교 현장 적용 가능성 탐색
임정훈
혼합형 학습(blended learning) 전략의 초·중등학교 현장적용 가능성 탐색
[2004]
현대 수업의 원리
[1995]
학습자중심의 교과교육을 위한 철학적 연구
장인실 ( In Sil Chang )
[2008]
학습자중심 심리원리와 그 의의
권낙원
[2003]
학습자 중심 교육의 의미에 대한 재조명: 현직교사들의 이 와 실천을 중심으로
강인애
주현재
[2009]
학습자 중심 교육의 성격과 이론
권낙원 ( Nak Won Kwon )
[2001]
학습자 중심 교육과정 운영을 위한 체험학습의 활성화 조건 탐색
김수동
이광우
교육방법연구
[2004]
학습일기를 통한 대학생 영어학습자의 자기주도학습 관찰
심영숙(Shim, Young-Sook)
한국외국 어학회
[2008]
학교에서의 자기주도학습 구현을 위한 실천적 모형 개발 연구
배영주 ( Young Ju Bae )
학교에서의 자기주도학습 구현을 위한 실천적 모형 개발 연구
[2008]
학교 교육현장 탐구를 위한 질적 연구의 방법과 과정
김영천
[1999]
초등학교 수업과 PBL 수업설계 및 적용사례
이종두
[2003]
질적연구방법론Ⅰ
김영천
질적 연구방법론 Ⅰ
[2006]
정보사회이론(Theories of the information society)
Webster
조동기
[1997]
전자게시판을 활용한 성찰저널 쓰기와 교사 피드백의 효과
이재숙
[2003]
자기조절학습전략 글쓰기 프로그램이 아동의 글쓰기 능력
황순희
[2004]
의학분야에서 PBL 운영의 실제
신좌섭
[2006]
의료정보 교육을 위한 웹기반 PBL 교수·학습 콘텐츠 개발 모형
박주희(Joo-Hee Park)
주현재(Hyun-Jae Choo)
[2010]
의과대학 문제중심학습에서 성찰 유형 및 문제기반학습 경험수준에 따른 성찰의 수준 분석
장선영
[2010]
웹 2.0 기반의 e-PBL 모형 개발
이준희(Lee Jun Hee)
[2008]
우리시대 구성주의
강인애
[2003]
왜 구성주의인가
왜 구성주의인가?
[1997]
온라인 탐구환경에서의 학습경험:효과적인 탐구학습 설계를 위한 시사
임병노
온라인 탐구환경에서의 학습경험: 효과적인 탐구학습 설계를 위한 시사
[2003]
온라인 문제기반학습 설계모형 개발 연구
장정아
온라인 문제기반학습 설계모형 개발연구
[2005]
예비교사 교육을 위한 웹기반 문제중심학습과 e-포트폴리오의 적용에 관한 연구
김혜정
김홍래
[2008]
수업보조용 블로그의 활용방안과 효과탐색
박나경
안승환
대한사고개발학회 학술발표대회 발표논문집
[2007]
성찰저널(Reflective Journal)이 지닌 교육적 의미에 대한 탐구: 대학에서의 수업사례
강인애
정은실
[2009]
성찰게시판을 활용한 학습자중심 수업평가 방안연구
홍경선
[2007]
보건대학원 사이버 수업에서의 문제중심학습
김민경(Min Kyung Kim)
윤수진(Soo Jin Yoon)
채영문(Young Moon Chae)
호까마(Tomiko Hokama)
호승희(Seung Hee Ho)
한국보건교육건강 증진학회
[2007]
문제중심학습환경에서 예비교사들의 자기효능감 변화 연구
장경원
[2008]
문제중심학습을 적용한 대학 창작무용수업 모형 개발과 효과 검증
박중길
[2009]
문제중심학습 상황에서 문제특성
김성일
소연희
[2005]
문제 중심 학습: 또 하나의 구성주의적 교수?
강인애
[1998]
멀티리터러시 학습을 위한 성찰지원도구의 개발
권성호
유명숙
교육공학 연구
[2006]
구성주의에 대한 교사들의 인식과 수업에의 적용사례
최명숙
교육정보미디어연구
[2001]
교육개혁이념에 대한 철학적 접근
김철(Kim Cheol)
교육문제연구
[2004]
경영학 교육에서의 PBL(Problem-Based Learning) 방식 도입 사례
김주현
[2010]
간호학 문제중심학습 효과 평가
고일선(Ko Il-Sun)
김희순(Kim Hee-Soon)
배성연(Bae Seong-Yeon)
심정언(Shim Joung-Ohn)
이원희(Lee Won-Hee)
[2004]
Why triangulate?
Mathison
Why triangulate?
[1988]
Where is the mind?
Cobb
[1996]
Web 2.0 기반 PBL 음악 교수-학습모형 구안 연구: 예비 음악 교사 교육을 중심으로
[2009]
Using reflective learning journals to improve individual and team performance
Loo
Thorpe
[2002]
Using journal writing to enhance reflective practice
Using journal writing to enhance reflective practice
[2001]
Using case studies to enhance instructional design
Ertmer
Russell
[1995]
Transformative dimensions of adult learning
Mezirow, Jack
Transformative dimensions of adult learning
[1991]
Toward a design theory of problem solving
Jonassen
[2000]
The role of reflection in managerial learning: Theory, research, and practice
Daudelin
Seibert
The role of reflection in managerial learning: Theory
[1999]
The moder practice of adult education: From pedagogy to andragogy
Knowles
[1980]
The learner-centered classroom and school : strategies for increasing student motivation and achievement
McCombs, Barbara L
[1997]
The design of goal-based scenarios
Bell
Fano.A
Jona
Schank
[1993]
Teaching your students to think reflectively: The case of reflective journals
Beveridge
[2009]
Teachers construct constructivism: The center for constructivist teaching/teacher preparation project
Fosnot
[1996]
Social and emotional intelligence: Applications for developmental education
Liff
[2003]
Situated learning : legitimate peripheral participation
Lave, Jean
Situated Learning: Legitimate peripheral participation
[1991]
Situated cognition and the culture of learning
Situated cognition and the culture of learning
[1989]
Situated cognition and learning environments: Roles structures, and implications for design
Choi J.I
Hannafin
Situated cognition and learning environments: Roles
[1995]
Reflective journal writing: Theory and practice
Yinger, R.
Reflective journal writing as an alternative assessment
Williams
[2006]
Reflection: Turing experience into learning
Boud
Keogh
Walker
[1985]
Radical constructivism: A way of knowing and learning
Radical constructivism: A way of knowing and learning
[1995]
Qualitative data analysis : a sourcebook of new methods
Miles, Matthew B
[1984]
Problems and possibilities problem based learning for K-16 education
Sage
Torp
[1998]
Problem-based learning: An introductional media and its constructivist framework
Duffy
Savery
[1994]
Problem-based learning in occupational therapy education, Master of Science
Schawinsky
Problem-based learning in occupational therapy education
[2009]
Problem-based learning in an online course: A case study
James
[2005]
Problem-based learning PS.
Barrows
Tamblyn
Problem-based learning PS
[1980]
Problem based learning in secondary schools
Barrows, H. S.
Problem based learning in secondary schools
[1993]
Problem Based Learning Workshop
Little.P
Problem-based learning workshop
[2000]
Physical processes. Leamington Spa
Neil
[1960]
PBL의 이론과 실제
강인애
[2003]
PBL(Problem-Based Learning)과 GBS(Goal-Based Scenario)의 학습효과 비교 연구: 고등학교 환경교육 적용 사례를 중심으로
이명순
[2009]
Naturalistic inquiry
Lincoln, Yvonna S
[1985]
Model for problem-based instruction in undergraduate course
Duch
[2001]
Lived meanings: What teachers mean when they say they are learner-centered. Teachers and Teaching:
Combs
Paris
[2006]
Learner-centered teaching : five key changes to practice
Weimer, Maryellen
[2002]
Learner-centered classroom practice and Assessments
McCombs
Miller
[2007]
Knowledge model and business model innovation
Malhotra
[1998]
Know thyself: The impact of portfolio development on adult learning
Brown
[2002]
Interactive processes and learning attitude in a web-based problem-based learning(PBL) platform
Feng
Kuo-Hung
Wen-Hua
[2008]
Instructional design
Smith, Patricia L
[1999]
In search of understanding: The Case for Constructivist Classrooms
Jacqueline
M.G.Brooks
In search of understanding: The case for constructivist classrooms
[1993]
How we think : a restatement of the relation of reflective thinking to the educative process
Dewey, John
How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process
[1971]
How do students learning in a problem-based tutorial?
[1995]
Higher education students' attitudes to students centered learning: Beyond educational bulimia
Lea
Stephenson
Troy
[2003]
Goal-Based Scenarios and the Problem of Situated Learning: A Commentary on Anderson Consulting's Design of Goal-Based Scenario
Collins
Goal-based scenarios and the problem of situated learning: A commentary on anderson consulting's design of goal-based scenario
[1994]
Gender, identity and language use in teenage blogs
Calvert
Huffaker
Gender
[2005]
Foundations for learner-centered education: A knowledge base
Henson
[2003]
Formative research: A methodology forcreating and improving design theories
Frick
Reigeluth
Formative research : A methodology for creating and improving design theories
[1999]
Facilitating problem based learning in an online biology laboratory course
Wesolowski
[2008]
Exploring qualitativemethodologies in online learning environments
Bianco
Carr-Chellman
[2002]
Experiential learning : experience as the source of learning and development
Kolb, David A.
Experiential learning: Experience as the source of learning and development
[1984]
Energizing teacher education and professional development with problem-based learning
Levin, Barbara B
Energizing teacher education and professional development with problem-based learning
[2001]
Effectiveness of problem-based learning curricula: Theory, practice and paper darts
Norman
Schmidt
Effectiveness of problem-based learning curricula: Theory
[2000]
Developing a pedagogy of teacher education : understanding teaching and learning about teaching
Loughran, J. John
[2006]
Designing constructivist learning environments
Jonassen
[1999]
Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking
Rogers
[2003]
Defining The Diverse Notion of Learner-Centered Approaches
강인애
주현재
[2008]
Curriculum: a comprehensive introduction (5th ed.)
NcNeil
Curriculum: A comprehensive introduction (5th ed.)
[1981]
Creating learner-centered schools: Dreams and practices
Rallis
[1995]
Constructivist theory applied to instruction: Success or failure?
Duffy
Tobias
[2008]
Constructivism and the technology of instruction : a conversation
Duffy, Thomas M
[1993]
Collaborative problem-based learning in online environments
An
[2006]
Cognitive apprenticeship: Teaching the crafts of reading, writing, and instruction
Brown
Collins
Newman
Cognitive apprenticeship: Teaching the crafts of reading
[1989]
Case writing: Case writers' perspectives
Hafler
[1991]
Case study research in education : a qualitative approach
Merriam, Sharan B
Case study research in education: A qualitative approach
[1988]
Blog on: Building communication and collaboration among staff and students
Poling
[2005]
Basic of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques
Strauss, A.
Basic of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques
[1998]
Assessment, learning theories and testing systems
Bredo
Assessment
[1999]
A comparison of the effects of problem-based learning and lecturing on the development of students' critical thinking
[2006]
A PBL Experience in the Teaching of Computer Graphics
Mart?
[2006]
' 고등교육에서의 학습자중심 교육이론에 기반한 PBL 모형 개발'
의 유사주제(
) 논문