연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
박사
메타인지 기능을 강화한 과학 창의적 문제 해결 능력 신장 프로그램 개발과 적용
박인숙
2010년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
박인숙
형태사항
xix, 307 p.: 삽화
일반주기
지도교수: 강순희, 참고문헌: p. 235-247
학위논문사항
과학교육학과, 2010. 8. 졸업, 학위논문(박사)-, 이화여자대학교 대학원
발행지
서울
언어
kor
출판년
2010
발행사항
이화여자대학교 대학원
참고문헌( 151)
유사주제 논문( 0)
인용/피인용
메타인지 기능을 강화한 과학 창의적 문제 해결 능력 ...
' 메타인지 기능을 강화한 과학 창의적 문제 해결 능력 신장 프로그램 개발과 적용'
의 참고문헌
현대 기호학 강의
김성도
[1998]
현대 기초통계학의 이해와 적용(개정판)
성태제
[2001]
한국 교육 60년 성장에 대한 교육지표 분석
강성국
[2005]
학급규모의 교육효과 분석
김영철
한유경
교육재정경제연구
[2004]
학급규모의 교육재정?경제적 분석
장수명
[2003]
학교전체 심화학습 모형
Reis
Renzulli
김홍원
[2003]
학교교육과정론
김경자
학교교육과정론
[2000]
편저자 서문
Gale
[2005]
초등학교 자연 수업에서 메타인지 학습 전략의 효과
노태희
임희준
장신호
한국과학교육학회지
[1998]
초·중학생들의 과학탐구능력 측정도구의 개발
권재술
김범기
초 중학생들의 과학 탐구 능력 측정도구의 개발
[1994]
창의적인 사람은 무엇이 다를까
임선하
[1993]
창의적인 문제해결력
박정옥
전경원
[1993]
창의적 사고 지향 교수 모델 개발 및 적용
[2008]
창의적 문제해결의 교육적 이해
박병기
[2000]
창의적 문제해결력 신장을 위한 초등 과학 교육과 정 연구 -현행 교육과정
조덕주
조연순
최경희
창의적 문제해결력 신장을 위한 초등 과학 교육과정 연구-현행 교육과정
[1997]
창의적 문제해결능력 신장을 위한 교육과정 개발의 기초: 창의적 문제해결의 개념 모형 탐색
조연순
창의적 문제 해결 능력 신장을 위한 교육 과정 개발의 기초-창의적 문제 해결의 개념 모형 탐색-
[1997]
창의적 문제해결: 창의력의 이론, 개발과 수업
창의적 문제 해결: 창의력의 이론
[1999]
창의인성교육 기본방안
교육과학기술부
창의인성 교육 기본 방안
[2009]
창의성이 영역 일반적인 이유와 영역 특수적으로 보이는 이유, 그리고 그 구분이 중요하지 않은 이유
Beghetto
Plucker
임 웅
창의성이 영역 일반적인 이유와 영역 특수적으로 보이는 이유
[2009]
창의성의 일반성과 특수성-다변량적 접근
Guignard
Lubart
[2009]
창의성의 영역 한정성과 영역 보편성에 관한 분석과 탐구
한기순
영재교육연구
[2000]
창의성과 학교교육
이재신
[2007]
창의성과 비판적 사고
김영정(Young-Jung Kim)
인지과학
[2002]
창의성과 문제해결력
박영태
[2008]
창의성 : 문제 해결, 과학, 발명, 예술에서의 혁신
Weisberg, Robert W
창의성 문제해결
[2009]
중학생의 과학창의력 측정도구의 개발과 창의력 관련 변인과의 관계
김승훈
[2004]
중학교 고학과 교육과정 및 그 운영진단(Ⅱ)-지적발달수준과 학업성취도
권재술
최병순
허명
[1987]
제7차 과학과 교육 과정(교육부 고시 제 1997-15호) [별책 9] 과학과 교육 과정
교육부
[1998]
인지학습과 문제해결
김경옥
[1997]
인간의 창의적 재능에서 진화되어 온 유동적 특수성
Feist
임 웅
[2009]
예비 과학교사들의 가설 창안 과정에 대한 탐색적 분석
권용주
양일호
정원우
한국과학교육학회지
[2000]
영재판별을 위한 간편 창의적 문제해결력 검사 개발을 위한 기초 연구
조석희
한국교육
[2003]
영재교육의 방법과 자료 . 하
Karnes, Frances A
[2003]
수학적 문제해결 과정의 순수인지외적 분석
백석윤
[1992]
수학영재 판별도구 개발 연구(Ⅱ)-검사 제작 편-
김홍원
김흥원
한국교육개발원
[1997]
산과 염기의 반응- 고등학교 1학년 과학 탐구 수업 지도 자료 - ⑤
강순희
[2007]
사고력: 이론, 개발과 수업
사고력: 이론
[1998]
사고기능의 교육(The IDEAL problem solver)
Bransford
Stein
[1984]
비판적 사고와 논리
한상기
[2007]
비판적 사고와 교육
존 맥펙 지음/박영환
[1989]
비판적 사고를 위한 논리(개정판)
김희정
박은진
[2004]
별도 교육방식이 아닌 정규 과학교육에서 창의적 문제해결력 지향 교수전략 모형 개발 및 활용
강순희
[2009]
변인 통제 능력 강화를 위한 수업 모형 및 프로그램 개발
이윤하
[2010]
베트겐슈타인의 딱정벌레: 철학과 과학의 26가지 사고 실험
Cohen
[2007]
문항제작 및 분석의 이론과 실제(개정판)
성태제
[2004]
메타인지 훈련이 귀인양식과 문제해결력에 미치는 효과
金愛景
메타인지 훈련이 귀인양식과 문제 해결력에 미치는 효과
[1996]
메타인지 개념의 수학교육적 고찰
[1996]
마인드 맵 북
라명화
[1999]
국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발
김효남
정완호
정진우
한국과학교육학회지
[1998]
교과교육을 통한 창의성 교육의 접근 방안 탐색
이영만
초등교육연구
[2001]
과학교육의 이론과 실제(제2판)
최경희
[2008]
과학교육과 STS에 관한 중등 과학교사들의 인식 조사
최경희
[1994]
과학과 교육과정(교육인적자원부 고시 제 2007-79호) [별책 9] 과학과 교육과정
교육인적자원부
[2007]
과학과 교육 과정(교육인적자원부 고시 제 2009-41호)
교육과학기술부
[2009]
과학과 교사의 학생 평가 전문성 신장 모형과 기준
김범기
이인제
[2004]
고차적 사고력 교육
Lipman, Matthew
[2005]
결론적 논평-영역 일반인가 혹은 영역 특수인가
Singer
[2009]
가설 제안 활동을 통한 창의적 사고력과 비판적 사고력 신장에 기여하는 모델 개발 및 과학 교수에서 그 활용
강순희 ( Soon Hee Kang )
한국과학교육학회지
[2008]
가설 연역적 탐구 실험이 과학 탐구 능력과 과학의 본성에 미치는 영향 및 가설 설정과 검증 과정의 특징 분석
김지영
[2007]
Why investigate metacognition
Narens
Nelson
[1994]
What influences of learning?
Walberg
Wang
[1990]
Thinking critically (2nd ed.)
Chaffee.J
[1988]
The use of the GALT(Group Assessment of Logical Thinking) as a predictor of academic success in college chemistry
Bunce
Hutchinson
[1993]
The tennessee study of class size in the early school grades
Mosteller
Mosteller, F.
[1995]
The science of problem-solving
Watts
[1991]
The pole of metacognition in contemporary theories of cognitive development
Yussen
[1985]
The penguin dictionary of psychology (3rd ed.)
Reber
[2001]
The nature and role of hypotheses in school investigations
Whenham
[1993]
The method of hypothesis: What is it supposed to do, and can it do it?
Achinstein
The method of hypothesis: What is it supposed to do
[1985]
The laboratory of the mind: Thought experiments in the natural sciences
Brown
[1991]
The instructional enhancement of the flexibility and originality scores of divergent thinking tests
Okuda
Runco
[1991]
The effects of general specific self-instruction training on children's comprehension monitoring performances during reading
Miller
[1985]
The construction and validation of group assessment of logical thinking
Padilla
Roadranka
Yeany
[1983]
The conditions of creativity
Amabile
Hennessey
[1988]
The behavioral effects of variations in class size: The case of math teachers
Betts
Shkolnik
[1999]
The Origins of Metacognition
Wellman
[1985]
The Nature of human intelligence
Guilford, J. P.
[1967]
Teaching thinking throughout the curriculum-Where else?
Chambers
[1998]
Teaching secondary school science: Strategies for developing scientific literacy (9th ed.)
Bybee
Trowbridge
[2008]
Teaching problem-solving skills
Schoenfeld
Teaching problem solving skills
[1980]
Separability of metacognition and cognition: Problem solving in learning disables and regular students
Bell
Slife
[1985]
Scientific literacy and the myth of the scientific method
Bauer, Henry H
Scientific literacy and the myth of the scientific method
[1992]
Science teaching and the development of thinking
Lawson, Anton E
Science teaching and the development of thinking
[1995]
Science teaching
Lawson,A.E.
[1995]
Science problem solving and problem finding: A theoretical model
Feldhusen
Hoover
[1994]
STS 수업방법과 전통적 수업방법에 의한 중학교 학생들의 과학 성취도 및 과학과 관련된 태도 변화에 관한 연구
김추령
최경희
[1995]
Revolutionary wealth
Toffler, Alvin
Revolutionary wealth
[2006]
Reflection and recursion
Kilpatrick
[1985]
Realizing that you don't understand: A preliminary investigation
Markman
[1977]
Promoting general metacognitive awareness
Schraw
Promoting general metacognitive awareness
[1998]
Problem solving
Shiotsu
[1989]
Probing understanding
White, Richard T
[1992]
National Science Education Standards
National Research Council
[2000]
Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance
Pintrich,P.R.
Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance
[1990]
Methodological considerations in research on mathematical problem solving instruction
Lester
Methodological considerations in research on mathematical problem-solving instruction
[1985]
Metamemory: A criticalexamination
Cavanaugh
Permutter
Metamemory: A critical examination
[1982]
Metaconition and mathematical problem solving in grade 3
Buysse
Desoete A.
[2001]
Metacognitive factors in scientific problem solving strategies
Rozencwajg
Metacognitive factors in scientific problem-solving strategies
[2003]
Metacognitive and epistemological issues inmathematical understanding
Schoenfeld
Metacognitive and epistemological issues in mathematical understanding
[1985]
Metacognition, executive control, self-regulation, and mechanisms
Brown
Metacognition
[1987]
Metacognition, cognitive monitoring, and mathematical performance
Garofalo,J.
Metacognition
[1985]
Metacognition in science teaching and learning
Hartman
[2002]
Metacognition in creative problem solving
Jausove
[1994]
Metacognition and problem solving
Alvarez
Fortunato
[1991]
Metacognition and cognitive monitoring; A new area ofcognitive-developmental inquiry
Flavell
Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry
[1979]
Measure of children's knowledge and regulation of cognition
[2002]
Mapping meta-territory
Thomas
[1984]
Making policy choices: Is class size reduction the best alternative?
Harris
Plank
[2000]
Learning to think things through: A guide to critical thinking across the curriculum (3rd ed.)
Nosich
[2009]
Learning and assessing science process skills, 4th ed
Fiel,R.L.
Rezba,R.J.
Sprague,C.S.
[2002]
Knowledge structure and problem solving in physics
Heller
Rief
[1982]
Investing in creativity
Lubart
Sternberg
[1996]
Instrument review: Getting the most from a panel of experts
Davis
[1992]
How we think
Dewey, John
[1910]
How to Solve It (2nd ed)
Po?lya
How to solve it (2nd ed.)
[1973]
Guiding creative talent
Torrance, E. Paul (Ellis Paul)
Guiding creative talent
[1976]
Fostering creativity in the knowledge-based society
Gardner
[2000]
Fifty years of Creativity Research. In R.J. Sternberg (ed.)
Mayer
Fifty years of creativity research
[1999]
Experimental Estimates of Education Production Functions
Krueger
[1997]
Estimating the cost of national class size reductions under different policy alternatives
Brewer
Reichardt
[1999]
Enhancing creativity. In R. J. Sternberg(Ed.)
Nickerson
Enhancing creativity. In R. J. Sternberg (Ed.)
[1999]
Effect s of training in strategic questioning on children sproblem- solving performance
King A
Effects of training in strategic questioning on children's problem-solving performance
[1991]
Educational psychology(7th ed.)
Woolfolk,A.E
Educational psychology (7th ed.)
[1998]
Education and thinking : The role of knowledge
Glasser
[1986]
Education
Hauser
Swell
[1975]
Dual space search during scientific reasoning
Dunbar
Klahr
Dual space search during scientific reasoning
[1988]
Divergent thinking
Runco, Mark A
[1991]
Developmental trends in the metamemory-memory behaviorrelationship: An integrative review
Schneider
Developmental trends in the metamemory-memory behavior relationship: An integrative review
[1986]
Developmental changes in memorization processes
Flavell
Hoyt
[1970]
Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies
Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies
[1986]
Developing students' metacognitive knowledge and skills
Hartman
[2002]
Designing tests for evaluating student achievement
Cangelosi
[1990]
Critical thinking: A streamlined conception
Ennis
[1991]
Critical thinking : learn the tools the best thinkers use
Paul, Richard
[2006]
Creativity: Shifting across ontological categories flexibly
Chi
[1997]
Creativity testing and giftedness
Weisberg
Creativity testing and giftedness
[1986]
Creativity in context
Amabile, Teresa
Creativity in context
[1996]
Creativity and giftedness
Treffinger, Donald J
[2004]
Creativity : flow and the psychology of discovery and invention
Csikszentmihalyi, Mihaly
Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention
[1996]
Creativity
[1950]
Creative problem solving: an introduction (4th ed.)
Stead-Dorval.K.B
Treffinger
[2006]
Cognitive psychology and its implications (6th ed.)
Anderson
[2005]
Cognitive monitoring
Flavell
[1981]
Cognitive instruction and mathematics : Implications for students with learning disorders
Montague
Cognitive instruction and mathematics: Implications for students with learning disorders
[1995]
Beyond universals in cognitive development (2nd ed.)
Feldman
[1994]
Beyond the pur ely cognitive: Belief systems, socialcognitions, and metacognitions as driving forces in intellectualperformance
Schoenfeld
Beyond the purely cognitive: Belief systems social cognitions
[1983]
An interview study of children's knowledge about memory
Flavell
Kreutzer
[1975]
A metacognitive support during the process of problem solving in a computerized environment
Kapa
[2001]
A logical basis for measuring critical thinking skills
Ennis
[1985]
A concept of critical thinking
Ennis
[1962]
2008 교육통계분석자료집
한국교육개발원
[2008]
' 메타인지 기능을 강화한 과학 창의적 문제 해결 능력 신장 프로그램 개발과 적용'
의 유사주제(
) 논문