청소년의 학업스트레스와 우울 간의 관계에서 자아존중감의 종단매개효과 검증

' 청소년의 학업스트레스와 우울 간의 관계에서 자아존중감의 종단매개효과 검증' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • academic stress
  • depression
  • latent growth modeling
  • mediation effect
  • self-esteem
  • 매개효과
  • 우울
  • 자아존중감
  • 잠재성장모형
  • 학업 스트레스
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
17,399 0

0.0%

' 청소년의 학업스트레스와 우울 간의 관계에서 자아존중감의 종단매개효과 검증' 의 참고문헌

  • 홍세희 교수의 고급연구방법론 워크샵 시리즈 5: 잠재성장모형을 이용한 종단연구방법론
    홍세희 [2009]
  • 학업스트레스와 여고생의 폭식과의 관계에서 자아존중감의 매개효과 검증
    박유정 한국심리학회지:학교 6 (2) : 171 ~ 187 [2009]
  • 학업스트레스가 청소년의 자살충동에 미치는 영향: 부모와 친구에 대한 애착의 매개효과
    문경숙 아동학회지 27 (5) : 143 ~ 157 [2006]
  • 학업스트레스가 청소년 비행 행동에 미치는 영향과 우울의 매개효과
    김재엽 한국아동복지학 41 (41) : 101 ~ 123 [2013]
  • 초등학교 아동의 심리적 환경과 스트레스와의 관계연구
    최애숙 교육발전논총 20 (1) : 176 ~ 178 [1998]
  • 초기 청소년기의 자살생각에 관한 종단 연구: 스트레스와 우울의 영향을 중심으로
    서한나 한국심리학회지:일반 30 (3) : 629 ~ 646 [2011]
  • 청소년의 학업스트레스 및 또래애착이 우울에 미치는 영향: 인터넷 사용과 음주행위의 매개효과를 중심으로
    윤명숙 사회과학연구 25 (2) : 131 ~ 156 [2009]
  • 청소년의 주관적 행복감에 영향을 미치는 변인탐색: 학업스트레스에 대한 가족관계요인의 조절효과를 중심으로
    모상현 홀리스틱교육연구 16 (3) : 23 ~ 40 [2012]
  • 청소년의 자살생각과 관련된 우울, 인지적 와해 및 친구지지 간의 관계 분석
    정영주 한국심리학회지: 발달 20 (1) : 67 ~ 88 [2007]
  • 청소년의 스트레스와 우울의 변화 및 우울에 대한 스트레스의 장기적 영향
    임은미 정성석 청소년학연구 16 (3) : 99 ~ 121 [2009]
  • 청소년기 자아존중감의 발달궤적과 예측요인
    정익중 한국청소년연구 18 (3) : 127 ~ 166 [2007]
  • 박사
  • 박사
  • 자아존중감과 청소년비행 간의 상호적 영향
    정익중 사회복지연구 31 (31) : 133 ~ 159 [2006]
  • 자아의 발달
    Leahy, R, L. 문음사 [1995]
  • 인문계 고등학생의 학업문제가 자살생각에 미치는 영향 -개인수준의 위험요인과 보호요인의 매개역할을 중심으로-
    박재연 한국아동복지학 32 (32) : 69 ~ 97 [2010]
  • 인문계 고등학생의 입시스트레스와 자살생각과의 관계 - 우울에 따른 매개효과 -
    양원영 청소년시설환경 11 (2) : 59 ~ 73 [2013]
  • 아동·청소년 정신건강 증진을 위한 지원방안 연구 - 총괄보고서
    최인재 [2011]
  • 박사
  • 세계 최고수준의 청소년 학업스트레스, 해결법은?
    경향신문
  • 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려 사항
    서영석 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 22 (4) : 1147 ~ 1168 [2010]
  • 사회복지연구에서의 매개효과 검증 : 예방프로그램의 효과성검증을중심으로
    이상균 사회복지리뷰 12 : 19 ~ 36 [2007]
  • 박사
  • 메타분석을 통한 국내 아동․청소년의 우울 관련 변인 탐색
    김선미 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 18 (4) : 533 ~ 555 [2012]
  • 구조방정식 모형에 있어서 적합도 선정 기준과 그 근거
    홍세희 한국심리학회지 : 임상 19 : 161 ~ 177 [2000]
  • 고등학생들의 스트레스와 학업성적 및 정신건강간의 관계연구
    강승호 교육심리연구 13 (4) : 405 ~ 442 [1999]
  • 고3학생들의 학업스트레스 원에 따른 학업스트레스 증상과 대처방식 : 일반계 고등학생 남녀비교를 중심으로
    조강래 경상대학교 [2007]
  • 결식아동의 내재화 문제와 스트레스, 자아존중감, 사회적 지지의 관계
    이주희 상담학연구 8 (2) : 621 ~ 637 [2007]
  • The use of latent trajectory models in psychopathology research
    Curran, P. J. Journal of abnormal Psychology 112 (4) : 526 ~ 544 [2003]
  • The development of self
    Rosenberg, M. Academic Press : 55 ~ 121 [1985]
  • The development of multiple domains of child and adolescent self-concept : A cohort sequential longitudinal design
    Cole, D. A. Child Development 72 (6) : 1723 ~ 1746 [2001]
  • The antecedents of self-esteem
    Coopersmith. S. Consulting Psychologists Press [1967]
  • The Moderator-Mediator Distinction in Social Psychological Research : Conceptual, Strategic and Statistical Considerations
    Baron, R. M. Journal of Personality and Social Psychology 51 : 1173 ~ 1182 [1986]
  • Testing structural equation models
    Browne, M. W. Sage : 136 ~ 162 [1993]
  • Test anxiety and cardiovascular responses to daily academic stressors
    Conley, K. M. Journal of the International Society for the Investigation of Stress 28 (1) : 41 ~ 50 [2012]
  • Taking account of time lags in casual models
    Gollob, H. F. Child development 58 : 80 ~ 92 [1987]
  • Structural equation modeling with AMOS
    Byne, B. M. Routledge [2010]
  • Society and adolescent self-image
    Rosenberg, M. Princeton University Press [1965]
  • Situational and transituational determinants of adolescent self-feelings
    Savin-Williams, R. C. Journal of Personality and Social Psychology 44 : 824 ~ 833 [1983]
  • Sex differences and adolescent depression
    Allgood-Merten, B. Journal of Abnormal Psycholoy 99 : 55 ~ 63 [1990]
  • Self-regulation of learning and performance: Issues and educations
    Schunk, D. H. Lawrence Erlbaum Associates [1994]
  • Self-perceived competence and the relation between life events and depressive symptoms in adolescence: Mediator or moderator?
    Tram, J. M. Journal of Abnormal Psychology 109 (4) : 753 ~ 760 [2000]
  • Self-esteem in early adolescence : The identification and prediction of contrasting longitudinal trajectories
    Hirsch, B. Journal of Youth and Adolescence 20 : 53 ~ 72 [1991]
  • Self-concept and school achievement
    Purkey, W. W. Prentice Hall [1970]
  • Principles and practice of structural equation modeling
    Kline, R. B. Guilford Press [2005]
  • Predictors and consequences of childhood depressive symptoms : A 5-year longitudinal study
    Nolen-Hoeksema, S. Journal of Abnormal Psychology 101 : 405 ~ 422 [1992]
  • Power Analysis and Determination of Sample Size for Covariance Structure Modeling
    MacCallum, Robert C. Psychological Methods 1 (2) : 130 ~ 149 [1996]
  • Perceived family environment as a moderator of young adolescents‘ life stress adjustment
    Burt, C. E. American Journal of Community Psychology 16 : 101 ~ 122 [1988]
  • Mental health, educational and social role outcomes of adolescents with depression
    Fergusson, D. M. Archives of General Psychiatry 59 : 225 ~ 231 [2002]
  • Low self-esteem during adolescence predicts poor helath, criminal behavior, and limited economic prospects during adulthood
    Trzwsniewski, K. H. Developmental Psychology 42 : 381 ~ 390 [2006]
  • Improving the performance of low self-esteem individual : An attributional approach
    Brockner, J. Academy of Management Journal 26 : 642 ~ 656 [1983]
  • Hanbook of child psychology(5th ed., Vol.3): Social, emotional, and personality development
    Harter, S. Wiley [1998]
  • Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier life style?
    Baumeister, R. F. Psychological Science in The Public Interest 4 : 1 ~ 44 [2003]
  • Disentangling the effects of low self-esteem and stressful events on depression : Findings from three longitudinal studies
    Orth, U. Journal of Personality and Social Psychology 97 : 307 ~ 321 [2009]
  • Development cascades : Linking academic achievement and externalizing and internalized symptoms over 20 years
    Maten, A. S. Developmental Psychology 42 (5) : 733 ~ 746 [2005]
  • Depression, self-esteem, and the absence of self-protective attributional biases
    Tennen, H. Journal of Personality and Social Psychology 52 : 72 ~ 80 [1987]
  • Depression symptoms among Korean immigrants : Assessment of a translation of the Center for Epidemiologic Studies – Depression Scale
    Noh, S. Psychological Assessment 4 : 84 ~ 91 [1992]
  • Cognitive vulnerability to depression
    Ingram, R. E. The Guilford Press [1998]
  • Cognitive process in depression
    Hammen C. The Guilford Press : 77 ~ 108 [1988]
  • Cognitions and stress : Direct and moderating effects on depressive symptoms and externalizing symptoms during the junior high school transition
    Robinson, N. S. Journal of Abnormal Psychology 104 (3) : 453 ~ 463 [1995]
  • Classrooms : Goals, structure, and student motivation
    Ames, C. Journal of Educational Psychology 84 : 261 ~ 271 [1992]
  • Assessing specific mediational models
    Brown, R. L. Structural Equation Modeling 4 : 142 ~ 156 [1997]
  • Age of onset of child maltreatment predicts long-term mental health outcomes
    Kaplow, J. Journal of Abnormal Psychology 116 : 176 ~ 187 [2007]
  • Advanced structural equation modeling:Issues and Techniques
    Arbuckle, J. L. Lawrence Erlbaum [1996]
  • Adult attachment security and symptoms of depression : The mediating roles of dysfunctional attitudes and low self-esteem
    Robert, J. E. Journal of Personality and social psychology 70 : 310 ~ 320 [1996]
  • A longitudinal study of children's depressive symptoms, self-preceptions, and cognitive distortions about the self
    McGrath, E. P. Journal of Abnormal Psychology 111 : 77 ~ 87 [2002]
  • A comparison of self-esteem lability and low trait self-esteem as vulnerability factor for depression
    Butler, A. C. Journal of Personality and Social Psychology 66 (1) : 166 ~ 177 [1994]
  • 2011청소년종합실태조사보고서