현대사회에서 효의 의미와 효 교육의 원리

김병희 2006년
논문상세정보
    • 저자 김병희
    • 제어번호 35498619
    • 학술지명 중등교육연구
    • 권호사항 Vol. 54 No. 2 [ 2006 ]
    • 발행처 경북대학교 사범대학부속 중등교육연구소
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 165-185 ( 21쪽)
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2006
    • KDC 376.05
    • 등재정보 KCI등재
    • 소장기관 고려대학교 도서관
    • 판매처
    유사주제 논문( 406)
' 현대사회에서 효의 의미와 효 교육의 원리' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 중등교육
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
407 3

0.0%

' 현대사회에서 효의 의미와 효 교육의 원리' 의 참고문헌

  • 효의 의미변천을 통해 본 현대교육적 의의
    75 ~ 93 [2004]
  • 효사상과 시민윤리
    14 ~ 15 [2005]
  • 조선후기 새로운 정치론의 전개와 ‘효경’-윤휴의 ‘효경’ 이해와 효치론
    [2003]
  • 윤리개념의 형성
    백종현 [2003]
  • 유교의 효 사상과 현대 사회 . 동아시아 유교문화의 새로운 지 향
    [2004]
  • The Meaning of Hyo and Principles of Hyo Education
  • It was considered that hyo was the source of all human conducts in Confucian ethics Its status in Confucian ethics is implied in the meaning of 'favoring in parents and child relation' one of Oryun which are the fundamental norms in Confucian ethics It represents the primitive love and respect in interpersonal relations and is the origin of other four norms of Oryun 'favoring in parents and child relation' is realized by the reciprocal execution of parents' love and filial piety
  • It was considered that hyo was the source of all human conducts in Confucian ethics Its status in Confucian ethics is implied in the meaning of 'favoring in parents and child relation' one of Oryun which are the fundamental norms in Confucian ethics It represents the primitive love and respect in interpersonal relations and is the origin of other four norms of Oryun 'favoring in parents and child relation' is realized by the reciprocal execution of parents' love and filial piety