행위자-네트워크 이론의 교육 분야 적용 연구 분석을 통한 과학교육 연구 기여 가능성 탐색

논문상세정보
' 행위자-네트워크 이론의 교육 분야 적용 연구 분석을 통한 과학교육 연구 기여 가능성 탐색' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • actor-network theory
  • science learning
  • science teaching
  • scienceeducationresearch
  • scientific practice
  • 과학 학습
  • 과학교수
  • 과학교육 연구
  • 과학적 실행
  • 행위자-네트워크 이론
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
291 0

0.0%

' 행위자-네트워크 이론의 교육 분야 적용 연구 분석을 통한 과학교육 연구 기여 가능성 탐색' 의 참고문헌

  • 홍성욱 편, 인간⋅사물⋅동맹: 행위자네트워크이론과 테크노사이언스
    Hong, S. [2010]
  • 행위자-네트워크 이론으로 본 과학적 실행의 교육적 함의 - ‘순환하는 지시체’ 개념을 중심으로 -
    이종혁 [2021]
  • 행위자 네트워크 이론과 북한연구방법론
    홍민 [2013]
  • 행위자 네트워크 이론(actor-network theory)을 기반으로 한 교육공학의 학문적 정체성 탐구
    류재훈 [2016]
  • 포스트휴먼 시대의 학교교육의 변화와 교사전문성의 방향
    박휴용 [2019]
  • 포스트휴머니즘과 휴머니즘에 기반한 교육 재고
    정윤경 [2019]
  • 이공계 대학생의 사회적 책임감 함양을 위한 ENACT 모형의 개발과 교육적 함의
    이현주 [2020]
  • 유아교육현장의 교사배움공동체 이해: 행위자-네트워크 이론을 중심으로
    최고은 [2021]
  • 유아 교실 속 디지털 사진이 구성하는 다양하고 예측 불 가능한 관계와 의미: 행위자-네트워크 이론 중심으로
    동풀잎 [2019]
  • 사회적 실천지향 SSI 수업을 시행하면서 직면하는 초등 교사의 어려움 탐색 -구조와 행위주체성 관점에서-
    임성은 [2021]
  • 사회과학의 물질적 전환(material turn)을 위하여
    김환석 [2016]
  • 사회과학과 신유물론 패러다임: 사회학 분야를 중심으로
    김환석 [2020]
  • 사회과 교육에서 감정 개념의 명료화: 정동 이론(Affect Theory)을 중심으로
    이태성 [2017]
  • 미디어 생태학 관점에서의 초등 사회과 수업 연구
    문현진 [2019]
  • 디지털교과서의 연구동향과 학업성취도 효과성 연구에 대한 메타분석
    변호승 [2011]
  • 디지털 교과서를 활용한 과학수업에서 디지털교과서 자기효능감, 디지털교과서 품질, 자기주도적 학습능력 및 학습만족도 간의 구조적 관계규명
    주영주 [2015]
  • 대학생들의 과학기술관련 사회쟁점(SSI) 논의에서 기술의 본성(NOT)은 어떻게 나타나는가?
    이현옥 [2016]
  • 교육개혁 실행 맥락에서 정책 문서의 행위성에 대한 탐색: 2015 개정 교육과정 문서를 중심으로
    소경희 [2022]
  • 과학기술관련 사회쟁점에 대한 의사결정에서 나타나는 NOT 이해 수준의 평가를 위한 루브릭 개발 및 적용
    이현옥 [2017]
  • 과학교육에서 ‘참여와 실천’을 추구하는 융복합 활동으로서SSI(과학기술관련 사회쟁점)의 교육적 접근- ANT(행위자-네트워크 이론) 관점의 제안
    이종혁 [2021]
  • 과학·기술관련 사회쟁점(SSI)에 대한 학생들의 주요 의사결정 논점의 기술의 본성(NOT)적 해석
    이현옥 [2015]
  • 과학 관련 사회적 문제 (SSI) 교육 맥락에서 초등학생의 위치짓기 양상 -실천 지향 기후변화 동아리 활동을 중심으로-
    김종욱 [2021]
  • ‘설다’와 ‘익다’의 너나들이-이종네트워크로서 과학 학습
    정용재 [2020]
  • ‘과학의 본성’ 교육 -그 다원성 고찰-
    조은진 [2018]
  • handbook of research on science education
  • Using technology to accomplish comparability of provision in distributed medical education in Canada : An actor–network theory ethnography
    Tummons, J. [2018]
  • Using actor-network theory to understand the process of information systems curriculum innovation
  • Unruly practices: Whata sociology of translations can offer to educational policy analysis
  • Two views about explicitly teaching nature of science
  • Turning around the question of ‘ transfer ’ in education : Tracing the sociomaterial
  • Translating the prescribed into the enacted curriculum in college and school
  • Tracing the feedback loop: A Foucauldian and actor-network-theory examination of heart rate monitors in a physical education classroom
    Esmonde, K. [2019]
  • The sociology of science: Theoretical and empirical investigations
  • The proof is in the pudding : Putting ActorNetwork-Theory to work in medical education
  • The mangle of practice : Agency and emergence in the sociology of science
  • The changing landscape of literacy curriculum in a Sino-Canada transnational education programme: An actor-network theory informed case study
    Zhang, Z. [2016]
  • Student-led improvement science projects : A praxiographic , actor-network theory study
  • Socioscientific issues via controversy mapping : Bringing actor-network theory into the science classroom with digital technology
    Elam, M. [2019]
  • Sociology of scientific knowledge and science education Part 2 : Laboratory life under the microscope
    Slezak, P. [1994]
  • Socio-scientific issues via actor network theory
  • Science in schools and everywhere else : What science educators should know about science and technology studies
    Roth, W. M. [1997]
  • Science in action: How to follow scientists and engineers through society
    Latour, B. [1987]
  • Science and technology education promoting wellbeing for individuals, societies and environments: STEPWISE
    Bencze, L. [2017]
  • Science and technology education promoting wellbeing for individuals, societies and environments
    Bencze, L. [2017]
  • Science and technology education promoting wellbeing for individuals, societies and environments
    Pierce, C. [2017]
  • Science and technology education promoting wellbeing for individuals, societies and environments
  • Science and citizenship education
    Davies, I. [2004]
  • Rethinking contexts for learning and teaching: Communities, activities and networks
    Edwards, R. [2009]
  • Regaining focus in Irish junior cycle science : Potential new directions for curriculum development on nature of science
    Erduran, S. [2014]
  • Reconceptualizing the nature of science for science education: Scientific knowledge, practices and other family categories
    Erduran, S. [2014]
  • Reassembling the social : An introduction to actor-network theory
    Latour, B. [2005]
  • Reading educational reform with actor network theory:Fluid spaces, otherings, and ambivalences
    Fenwick, T. [2011]
  • Re/assembling spaces of learning in Victorian government schools : Policy enactments , pedagogic encounters and micropolitics
  • Re-presenting the social construction of science in light of the propositions of Bruno Latour : For a renewal of the school conception of science in secondary schools
    Richard, V. [2010]
  • Re-assembling environmental and sustainability education : orientations from new materialism
  • Power, Action and Belief: A new sociology of knowledge?
    Callon, M. [1986]
  • On recalling ANT
    Latour, B [1999]
  • On Actor-Network Theory . A few clarifications , plus more than a few complications
  • Notes on the theory of the actor-network: Ordering, strategy, and heterogeneity
    Law, J [1992]
  • Material practice and materiality:Too long ignored in science education
    Milne, C. [2019]
  • Learning about a fish from an ANT : Actor network theory and science education in the postgenomic era
    Pierce, C. [2015]
  • Laboratory life: the construction of scientific knowledge
    Latour, B. [1986]
  • Introduction: Reclaiming and renewing actor network theory for educational research
    Fenwick, T. [2011]
  • International handbook of research in history, philosophy and science teaching
    Irzik, G. [2014]
  • Growing dens. On re-grounding the child–nature relationship through a new materialist approach to children’s dens
  • Finding science in the school body : Reflections on transgressing the boundaries of science education and the social studies of science
  • Exploring the implications of heterogeneous network perspectives on teaching practicum
  • Devices and educational change
    Nespor , J [2011]
  • Circulating reference: Sampling the soil in the Amazon forest. Pandora’s hope: Essays on the reality of science studies
    Latour, B. [1999]
  • Bruno Latour: Hybrid thoughts in a hybrid world
    Blok, A. [2011]
  • Assembling the ‘ accomplished ’ teacher : The performativity and politics of professional teaching standards
  • Assembling the actors : exploring the challenges of ‘system leadership’in education through actor-network theory
    Kamp, A. [2018]
  • Applying actor–network theory to identify factors contributing to nonpersistence of African American students in STEM majors
    Green, A. [2019]
  • Analysing the multiplicity of voices in the agora: using actor-network theory to unravel a complex issue
    France, B. [2017]
  • Against neoliberal pedagogies of plants and people : Mapping actor networks of biocapital in learning gardens
    Pierce, C. [2015]
  • Actor-network theory of cosmopolitan education
    Saito, H. [2010]
  • Actor-network theory and the OSCE : Formulating a new research agenda for a post-psychometric era
    Bearman, M. [2018]
  • ANT on the PISA trail : Following the statistical pursuit of certainty
    Gorur , R. [2011]
  • A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia
    Deleuze, G. [1987]
  • A struggle for translation : An actor-network analysis of Chilean school violence and school climate policies
    López, V. [2021]
  • A family resemblance approach. Plenary presentation session with N. Lederman titled: Current philosophical and educational issues in nature of science (NOS) research, and possible future directions
    Irzik, G. [2011]
  • A family resemblance approach to the nature of science for science education
    Irzik, G. [2011]
  • 4th Comprehensive plan for science education
  • (un)Doing the next generation science standards : Climate change education actor-networks in Oklahoma
  • (un)Doing standards in education with actor-network theory