의학 정보 유튜브 크리에이터 평판 및 콘텐츠 속성이 시청자의 건강행동 의도에 미치는 영향 정보 신뢰도의 매개 효과를 중심으로

논문상세정보

' 의학 정보 유튜브 크리에이터 평판 및 콘텐츠 속성이 시청자의 건강행동 의도에 미치는 영향 정보 신뢰도의 매개 효과를 중심으로' 의 참고문헌

  • 확장된 기술수용모형(TAM)을 적용한 TV 건강 프로그램 시청의도 분석
    최믿음 [2014]
  • 호텔 예약사이트 이용후기 구전정보 특성에 따른 구전신뢰가 행동의도에 미치는 영향
    문호식 [2018]
  • 합리적 행동이론, 계획된 행동이론, 휴리스틱 변수가 학습행동의도에 미치는 영향에 관한 연구
    김형준 [2020]
  • 플랫폼에 따른 건강정보추구 행동의 영향요인과 결과: 사회경제적 요인, 디지털 미디어 리터러시, 사회적 지지, 생활만족을 중심으로
    권예지 [2018]
  • 트위터의 업데이트 신속성과 사회적 지지가 정보원 신뢰도와 위험인식에 미치는 영향: 정보원 신뢰도의 매개효과를 중심으로
    유재원 [2018]
  • 크리에이터에게 이용자와 상호작용한다는 것은 무슨 의미인가
    김해원 [2018]
  • 진정성(authenticity) 효과 : 구매행동의도에 대한 조직-공중 관계성과기업명성의 매개역할을 중심으로
    유선욱 [2013]
  • 지역주민의 건강정보 수용 수준과 건강행동과의 관련성 - 인천지역 성인 거주자를 대상으로 -
    양선영 [2018]
  • 정보의 신뢰와 전달 요인에 대한 연구: 정보 이용 경험과 사회적 신뢰를 중심으로
    신창선 [2016]
  • 정보원의 공신력과 이성적․감성적 메시지 유형이 사회적 지지, 태도, 건강행동의도에 미치는 영향: 건강 관련 검색 서비스의 답변을 중심으로
    권예지 [2011]
  • 인플루언서 마케팅에서 정보원 유형과 경제적 대가 표시에 따른 광고 효과 연구 : 유튜브(YouTube) 플랫폼을 중심으로
    김은재 [2019]
  • 인터넷 건강 정보의 정보원 유형과 상업 링크유무, 질병의 심각성에 따른 설득 효과 차이: 설득지식모델의 적용
    조수영 [2011]
  • 인터넷 개인방송의 영향력에 대한 인식과 규제 지지 평가: 국내 이용자와 비이용자의 차이 비교
    유은 [2019]
  • 의학정보 유튜브 콘텐츠 지속이용의도, 확산의도의 영향요인 탐색 : 개인적 심리, 콘텐츠 평가, 사회규범, 그리고 인지된 유용성을 중심으로
    이준영 [2020]
  • 의사방송출연가이드라인 이후 방송심의 경향 분석
    김창숙 [2016]
  • 유튜브에서의 정보 수용: 유튜브 장르의 영향을 중심으로
    공민영 [2020]
  • 유튜브를 통한 식품관련 가짜의학정보의 확산에 관한 사례연구: ‘귀 통증에 양파’ 뉴스의 네트워크분석
    이귀옥 [2018]
  • 유튜브(YouTube) 1인 미디어 뷰티 채널의 이용 동기가 채널 평가, 제품 태도 및 구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구
    석보라 [2019]
  • 유튜브 크리에이터의 매력과 소통이 관계 형성과 지원의도에 미치는 영향: 1인 미디어 산업의 관계마케팅 전략적 접근
    최정영 [2020]
  • 유튜브 인플루언서의 인도스먼트(endorsement) 영향력에 대한 탐색적 연구: 인플루언서의 특성, 콘텐츠의 특성, 의사사회 상호작용을 중심으로
    신경아 [2019]
  • 유튜브 뷰티 채널에서 화장품 구매의도에 미치는 영향요인 분석
    증가녕 [2018]
  • 유튜브 관광콘텐츠 품질과 유튜버의 신뢰성이 지각된 즐거움, 사용자 만족 및 관광행동에 미치는 영향
    최수진 [2020]
  • 유명인의 매력성 측정
    김정렴 [2016]
  • 온라인 건강정보 활용의 한계와 발전방향 모색: 무지의 틀을 이용한 전문가 지식 분석을 중심으로
    오영삼 [2019]
  • 온라인 1인 미디어 개인방송 BJ에 대한 매력도와 신뢰성이 미디어 채널에 대한시청 몰입, 상호 작용성, 인지된 즐거움과 이용자의 반응에 미치는 효과 연구
    김혜영 [2018]
  • 연예인 평판의 척도개발에 관한 연구한국, 중국, 싱가포르를 중심으로
    한은경 [2007]
  • 여대생의 뷰티 유튜브 이용동기 및 시청경험에 관한 연구
    정용국 [2018]
  • 아리스토텔레스가 말하는 수사학적 설득이란 무엇인가?
    한석환 [2016]
  • 스포츠센터 직원의 인적서비스와 매력성이 감정반응과 행동의도에 미치는 영향
    최명수 [2012]
  • 비만의 책임귀인 메시지와 감정이 정책지지와 건강행동의도에 미치는 영향: 귀인이론과 계획된 행동이론을 중심으로
    김수진 [2016]
  • 브랜드 관련 정보원천에 따른 소비자 수용행동 연구: 기업제공 정보와인플루언서 정보의 영향력 비교
    강인원 [2018]
  • 뷰티 콘텐츠 요인이 정보 신뢰도와 정보 만족도에 미치는 영향 -대학생을 중심으로-
    유현경 [2019]
  • 보건의료와 소셜미디어: 소셜네트워크를 통한 관계구축
    당지연 [2012]
  • 방송 건강프로그램에 관한 연구
    이주열 [2002]
  • 모바일 앱 이용을 통한 노인의 건강 증진자기효능감과 사회적 낙인의 영향
    안순태 [2019]
  • 디지털 사이니지의 매체결합 유형과 상호작용 전략 - 유형별 미디어 크리에이티브 사례분석을 중심으로
    이현우 [2016]
  • 노인의 TV 건강프로그램 시청과 건강행위 실천과의 관련성
    이현정 [2011]
  • 기업의 파워블로그(power blog) 스폰서쉽(sponsorship)이 정보 신뢰도 및 구매의도에 미치는 영향
    이미혜 [2013]
  • 국내외 인터넷 개인방송 규제현황 및 규제 방향성 제언
    임한솔 [2020]
  • 구성타당도 평가에 있어서 요인분석의 활용. ?
    강현철 [2013]
  • 광고모델 특성이 구매의도와 브랜드태도에 미치는 영향
    김성덕 [2012]
  • 공영방송의 공적가치와 수행평가: 수용자와 제작진 인식 비교
    강형철 [2011]
  • 건강오락프로그램에서 유머의 사용이 정보기억, 건강인식변화, 건강행위 실천의도에 미치는 영향: 주의집중, 지각된 유쾌함, 화자의 매력성의 매개효과를 중심으로
    김세은 [2012]
  • 개인방송 먹방채널의 콘텐츠 품질 및 크리에이터 속성이 시청자 만족도 및 행동의도에 미치는 영향: 정교화가능성 모형을 기반으로
    김지선 [2019]
  • Youtube illegal medical advertisement advance enforcement network becomes tighter … ministry of welfare “revision of the enforcement decree of the medical law within the year”
  • YouTube as a source of information on immunization : a content analysis
    Keelan, J. [2007]
  • Why ‘doctor friends’ doctors directly YouTube
  • Who Is the Celebrity Endorser? Cultural Foundations of the Endorsement Process
  • Use of social media in health promotion : purposes, key performance indicators, and evaluation metrics
  • Understanding attitudes and predicting social behavior
    Azjen, I. [1980]
  • UCC 서비스의 콘텐츠 품질이 사용자 만족과 지속이용의도에 미치는 영향
    정철호 [2009]
  • Theoretical foundations of campaigns
  • The theory of planned behavior
    Ajzen, I. [1991]
  • The role of influencer marketing and social influencers in public health
    Byrne, E. [2017]
  • The moderator–mediator variable distinction in social psychological research : Conceptual, strategic, and statistical considerations
  • The influence of YouTubers on teenagers: a descriptive research about the role YouTubers play in the life of their teenage viewers
  • The impact of social media influencers on purchase intention and the mediation effect of customer attitude
    Lim, X. J. [2017]
  • The impact of celebrity spokespersons’perceived image on consumers’ intention to purchase
    Ohanian, R. [1991]
  • The health-promoting lifestyle profile : development and psychometric characteristics
    Walker SN [1987]
  • The extraordinary influence of ordinary people, influencer
    Lee, S. Y. [2018]
  • The effects of physical attractiveness and other demographic characteristics on promotion decisions
  • The effects of fashion magazine's advertising on purchasing behavior-focused on the moderating effect of involvement
    Cho, Y. K. [2019]
  • The effectiveness of e-WOM(Word-Of-Mouth)on the movie marketing focusing on the impacts of the type of information source, type of message, and characteristics of receiver
    Kim, S. [2013]
  • The effect of perceived blogger credibility and argument quality on message elaboration and brand attitudes : An exploratory study
    Chu, S. C. [2008]
  • The effect of Youtube beauty video characteristics on beauty managing behavior and product purchase intention
  • The doctor, even you...the medical community also have a YouTube craze
  • The absolute power of video platforms, the growth and change of YouTube
  • The Measurement of Interpersonal Attraction
  • TV 오락 프로그램의 건강정보 실천에 미치는 영향에 관한 연구
    박선희 [2003]
  • TV 건강프로그램 시청경험은 어떻게 건강증진행동으로 이어지는가?: 건강 자기효능감의 매개효과를 중심으로
    권영학 [2014]
  • Source credibility dimensions in marketing communication : A generalized solution
    Eisend, M. [2006]
  • Setting the public agenda for online health search : a white paper and action agenda
  • SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models
  • SNS에 대한 이용자의 진정성 지각이 온라인 구전의 수용확산에 미치는 영향 : SNS미디어 인게이지먼트의 매개효과를 중심으로
    이경렬 [2014]
  • SNS를 기반으로 한 미세먼지 예방 행위의도 결정요인에 관한 연구: SNS 이용자들을 중심으로
    윤승욱 [2018]
  • SNS 패션 인플루언서 진정성이 팔로워 행동의도에 미치는 영향-팬쉽의 매개효과를 중심으로-
    김우빈 [2019]
  • SNS 진정성의 속성과 척도개발에 관한 연구 : 트위터와 페이스북 이용자의 진정성 지각을 중심으로
    최윤슬 [2013]
  • Role of health literacy in health-related information-seeking behavior online : cross-sectional Study
    Lee, H. Y. [2021]
  • Revisiting the online health information reliability debate in the wake of"web 2. 0" : An inter-disciplinary literature and website review
  • Relationships among communication competence, relational outcomes and attraction in situations of interpersonal conflict
    Jang, H. S. [2003]
  • Quality information and knowledge
    Huang, K. [1998]
  • Prepurchase information seeking for new cars and major household appliances
  • Prediction of goal-directed behavior : Attitudes, intentions, and perceived behavioral control
    Ajzen, I. [1986]
  • PRISM 4.0: Verification of probabilistic real-time systems
  • My daily life changed to COVID-19 … “Health management in a non-face- to-face manner”
  • Medical Service Act, 2 K.C. § 1
  • Mediation in experimental and nonexperimental studies : new procedures and recommendations
  • Media users in Korea 2020
  • Media convergence and audience media use patterns
    Lee, S. Y. [2004]
  • Marketing communication effect of social media influencer reputation according to sna platform: Focusing on the mediating effect of quasi-social interaction and identification
    Ryu, E. [2020]
  • Making great theories
  • MCN 내 브랜디드 엔터테인먼트가 소비자 평가에 미치는 영향: 콘텐츠 노블티와 크리에이터 매력성을 중심으로
    홍다현 [2017]
  • Koreans are YouTube holic … 83% of them watch 30 hours a month
  • Korean University Korean Dictionary
  • Jumped into big 5 hospital, the heyday of'doctuber'
  • Healthcare information on YouTube: a systematic review
    Madathil KC [2015]
  • Health-protective behavior : An exploratory study
  • Health management awareness survey results
  • Health insurance system national perception survey
  • Health information service mid-to long-term master plan establishment study
  • Factors of source credibility
    Jack L. [1968]
  • Factors influencing communication with doctors via the internet : A cross-sectional analysis of 2014 HINTS survey
    Jiang, S. [2017]
  • Factors affection intentions for health behaviors among male office workers : An analysis based on the theory of planned behavior
    Lee, H. J. [2002]
  • Exploring the construct of organization as source : Consumers’ understandings of organizational sponsorship of advocacy advertising
    Haley, E. [1996]
  • Explication and test of a model of communicative competence
  • Evaluating the influence of YouTube advertising for attraction of young customers
  • Erotic Capital
    Hakim, C. [2010]
  • Entertainment and informativeness as precursory factors of successful mobile advertising messages
  • Elementary schoolchildren's future hope YouTuber ranked third, overtaking doctors
  • Effects on Consumer's behavior from credibility of information in the age of Web 2.0
    Jung, H. J [2009]
  • Effects of multimedia on mobile consumer behavior: An empirical study of location-aware advertising
    Oh, L. B. [2003]
  • Dentist, who only gets 19 patients a day, says, “It’s okay to be bullied and screwed up”
  • Consumer reactions to electronic shopping on the World Wide Web
  • Construction and Validation of a Scale to Measure Celebrity Endorsers Perceived Expertise, Trustworthiness, and Attractiveness
    Ohanian, R. [1990]
  • Consideration on authenticity
    Kim, Y. [2010]
  • Communication and persuasion
  • Behavior change theory and practice
    Yoo, S. G. [2018]
  • Attractive capital
    Hakim, C. [2012]
  • Attraction, communicative competence and communication satisfaction
  • Attitude similarity and interpersonal attractiveness according to group membership
    Seok, D. [2020]
  • Asked the docs … Why do doctors go crazy about YouTube?
  • Analysis of the influence of entertainment, information, and empathy of the contents in the army’s YouTube channel on users’ content selection
    Seo, M. [2019]
  • Analysis of domestic ott service usage-focusing on YouTube
    No, H. [2019]
  • An introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach
  • An integrated model of information processing of e-wom in social network service
    Park, T. [2014]
  • Access to health
  • A study on the influence of social media influencer information source attributes on user intention
    Kim, H. [2020]
  • A study on the health behavior of high school students
    Kim, J. [2000]
  • A study on the effect of SNS characteristics on the relationship and behavioral intentions-Focusing on foreigner tourists
    Zhou, J. C [2017]
  • A study on establishment of mid-to long-term strategy for provision of consumer health information
  • 2020 Internet user survey
  • 2019 Online advertising law and system guidebook
  • 1인 크리에이터 방송 이용자의 시청만족 및 구독의도에 관한 연구: 자아일치성과 소비자 혁신성의 조절효과를 중심으로
    오종철 [2018]
  • 1인 미디어콘텐츠 특성이 소비자의 지각된 가치 및 지속적 이용의도에 미치는 영향: 신기성 추구성향 상호작용효과
    주선희 [2018]
  • 1인 미디어 크리에이터(BJ)의 광고모델 속성이 광고효과에 미치는 영향
    김나경 [2020]
  • 1인 미디어 콘텐츠의 인플루언서 요인이 상품 구매 의도에 미치는 영향: 브랜드 진정성의 매개효과를 중심으로
    유현주 [2020]
  • 1인 미디어 브랜디드 콘텐츠 특성이 소비태도에 미치는 영향
    이광원 [2018]
  • 15 minutes treatment per patient, experiment at seoul national university hospital