대학생의 실패에 대한 반응성, 무엇이 차이를 만드는가? 대학생의 행복, 목표인식, 그릿, 연령, 성별의 차이를 중심으로

논문상세정보
    • 저자 진예민 배유진 양수진
    • 제어번호 107847461
    • 학술지명 한국심리학회지 발달
    • 권호사항 Vol. 34 No. 3 [ 2021 ]
    • 발행처 한국심리학회 산하 한국발달심리학회
    • 발행처 URL http://www.koreanpsychology.or.kr
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 43-65 ( 23쪽)
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2021
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 대학생의 실패에 대한 반응성, 무엇이 차이를 만드는가? 대학생의 행복, 목표인식, 그릿, 연령, 성별의 차이를 중심으로' 의 참고문헌

  • 행복은 4년 후 학업성취를 예측한다
    구재선 [2012]
  • 한국판 삼원그릿 척도의 개발 및 타당화
  • 한국의 교육열
    김왕배 [2014]
  • 학업적응에서 끈기(Grit)와 목표의식, 성실성, 탄력성의 역할
    하혜숙 [2017]
  • 학업적 실패에 대한 일고찰
    김현욱 [2020]
  • 학업동기 척도 표준화 연구
    김아영 [2002]
  • 학업 중단 이유는? 학생 41%“친구 관계 힘들어요”
  • 학습자의 동기적 특성과 학업 성취간의 관계 : 학습된 무기력과 실패내성을 중심으로
    주지은 [1999]
  • 학습실패개방척도 개발 및 타당화
    이성원 [2019]
  • 통제소재, 마인드셋, 그릿, 학업성취 간의 구조적 관계 분석
    이정림 [2016]
  • 최고 수준 전문가와 보통 수준 전문가의 특성 비교 분석
    오헌석 [2009]
  • 초등학생이 지각한 부모의 양육 태도와 학습된 무기력의 관계: 학업 실패 내성과 회복탄력성의 조절된 매개효과
    최현정 [2019]
  • 초등학생의 끈기(Grit), 자기효능감, 성취목표, 학업적 자기조절의 구조적 관계
    임효진 [2016]
  • 청소년이 지각한 사회적 지지가 진로성숙에 미치는 영향에 대한 실패내성의 매개효과
    홍국진 [2014]
  • 지적 성장을 위한 창의적 실패교육
    김종백 [2017]
  • 지능에 대한 암묵적 신념과 학업성취의 관계에서 투지의 매개효과
    김진구 [2017]
  • 인간관계, 학습사 및 동기적 변인들이 학습된 무기력에 미치는 효과
    배정희 [2008]
  • 완벽주의, 자기효능감, 실패공포가 학업지연행동에 미치는 영향
    한영숙 [2011]
  • 여대생의 직업세계로의 이행을 위한 대학의 지원현황과 정책과제
    민무숙 [2002]
  • 아마추어 골프선수들의 골프 입스현상에 대한 신경심리학적 탐색
    이현우 [2006]
  • 실패마인드셋 척도의 개발 및 타당화 연구
    박서단 [2020]
  • 성장신념, 자기결정성, 그릿의 관계에서 목표 유형의 조절효과
    류재준 [2018]
  • 성인 초기 청년들의 그릿과 정신적 안녕감: 진로소명과 취업스트레스의 매개효과
    정지혜 [2019]
  • 성격, 효능감, 생활경험과 주관적 행복의 관계 : 토착심리학적 접근
    구재선 [2005]
  • 부모의 심리적 통제와 중학생 자녀의 학업지연행동의 관계에서 사회부과적 완벽주의와 실패공포의 매개효과
    백지은 [2016]
  • 반복된 실패 상황에서 끈기(Grit), 낙관성, 정서 및 인지 반응 간의 관계
    안다휘 [2017]
  • 목표지향성과 피드백 유형이 학업적 실패내성에 미치는 영향
    김은하 [2014]
  • 대학생의 지각된 진로장벽과 진로결정자기효능감의 이차원적 진로유형과 학습행동과의 관계
    김연중 [2012]
  • 대학생 학습동기 유형에 따른 학업소진과 학업적 실패내성의 차이
    고홍월 [2012]
  • 단축형 행복 척도(COMOSWB) 개발 및 타당화
    서은국 [2011]
  • 기업 관리직의 젠더 격차와 “유리천장” 분석
    조혜원 [2016]
  • 그릿은 어떻게 길러지고 사회화되는가? 지각된 부모의 실패마인드셋 및 부모의 학업기대, 그리고 대학생의 실패내성의 관계를 중심으로
    안태영 [2020]
  • 그릿(Grit)의 요인구조와 타당도에 관한 탐색적 연구
    임효진 [2017]
  • 그릿(Grit), 학업적 실패내성, 성취목표지향성에 대한 잠재프로파일분석
    안태영 [2020]
  • 그릿 개념의 재정립: 목적, 열정, 인내의 재검토
    임효진 [2019]
  • 교실목표구조와 피드백 유형에 따른 학업적 실패내성 차이 분석
    김은하 [2018]
  • 공학전문가 목표인식검사 개발 및 타당화
    신종호 [2012]
  • 공직인사 상 유리천장(glass ceiling)현상에 관한 연구 : 지방자치단체 남녀공무원의 인식차이를 중심으로
    박혜영 [2010]
  • 고등학생의 학습된 무기력과 자아개념의 관계분석 : 고양시 인문계와 실업계 고등학교를 중심으로
    최용선 [2001]
  • 감각추구, 실패공포, 완벽주의와 대학생의 만성적 지연행동 간의 관계 : 자기효능감의 매개효과
    임성문 [2007]
  • 각성형과 회피형의 만성적 지연행동 측정: Ferrari가 제안한 방법은 타당한가?
    임성문 [2006]
  • 學習된 無力感 診斷尺度의 開發에 관한 연구
    申基明 [1990]
  • 『구조방정식 모형의 기본과 확장』
    김수영 [2016]
  • Why the items versus parcels controversy needn’t be one
  • What predicts children’s fixed and growth intelligence mind-sets? Not their parents’views of intelligence but their parents’views of failure
  • What is the common thread of creativity? Its dialectical relation to intelligence and wisdom
  • Thoughts on a theory of constructive failure
  • The role of positive emotions in positive psychology : The broaden-and-build theory of positive emotions
  • The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success?
  • The Unique Psychological Meanings of Multidimensional Fears of Failing
  • The Shame of Failure : Examining the Link Between Fear of Failure and Shame
  • The Cognitive Flexibility Inventory : Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity
  • Structural Equation Modeling: Foundations and extensions
    Kaplan, D. [2008]
  • Series in affective science. Handbook of affective sciences
    Ryff, C. D. [2003]
  • Responses to Failure as Influenced by Task Attribution, Outcome Attribution, and Failure Tolerance
  • Reporting analyses of covariance structures
    Boomsma, A. [2000]
  • Promoting and protecting mental health as flourishing : A complementary strategy for improving national mental health
  • Productive Failure
    Kapur, M. [2008]
  • Principles and Practice of Structural Equation Modeling
  • Positive Psychology
  • Positive Clinical Psychology
  • Peer-model attributes and children's achievement behaviors
  • Overcoming Adversity : High-Achieving African American Youths Perspectives on Educational Resilience
  • Organizational behavior
  • Organizational Behavior2:Essential Theories of Process And Structure
    Cyert, R. [1963]
  • Optimism and Attributional Retraining : Longitudinal Effects on Academic Achievement, Test Anxiety, and Voluntary Course Withdrawal in College Students
  • On the interpretation of intuitive probability : A reply to Jonathan Cohen
  • OECD 교육지표 2019
  • Multidimensional fear of failure measurement : The performance failure appraisal inventory
  • Mothers parenting practices and adolescents learning from their mistakes in class : The mediating role of adolescents self-disclosure
    Roth, G. [2009]
  • Learning the hard way : the lessons of ownermanagers who have closed their businesses
    Stokes, D. [2002]
  • Learning from business failure : Propositions of grief recovery for the self-employed
  • Item parceling in structural equation modeling : A primer
  • Impact of Self-Regulatory Influences on Writing Course Attainment
  • Helplessness : on Depression, Development, and Death
  • Handbook of affective sciences
  • Guaranteeing the Failure of First-Year Composition : Four Assumptions about Writing Expertise That Support an Unattainable Standard for Transfer
  • Grit : perseverance and passion for long-term goals
  • Fixed and growth mindset in education and how grit helps students persist in the face of adversity
  • Falling Forward: Real Options Reasoning and Entrepreneurial Failure
  • Failure tolerance and academic risk-taking in ten-to twelveyear-old students
  • Fail but Try Again? The Effects of Age, Gender, and Multiple-Owner Experience on Failed Entrepreneurs’ Reentry
    Baù, M. [2017]
  • Exploring determination for long term goals in a collectivist context : a Qualitative study
    Datu, J. D. [2018]
  • Examining the motivational impact of intrinsic versus extrinsic goal framing and autonomy-supportive versus internally controlling communication style on early adolescents' academic achievement
  • Estimation of a model with multiple indicators and multiple causes of a single latent variable
  • Development and validation of the short Grit scale (GRIT.S)
  • Deliberate Practice and the Acquisition and Maintenance of Expert Performance in Medicine and Related Domains
  • Deliberate Practice Spells Success
  • Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis : Conventional criteria versus new alternatives
    Hu, L. T. [1999]
  • Cultivating positive emotions to optimize health and well-being
  • Confirmatory factor analysis for applied research
  • Assessing measurement invariance in cross-national consumer research
  • Arrested adulthood: The changing nature of maturity and identity in the late modern world
  • Academic procrastination : Frequency and cognitive-behavioral correlates
  • A stitch in time : Self-regulation and proactive coping
  • 2019년 초중고 사교육비조사 결과
  • 2013 청소년 통계