어머니의 수학 마인드셋과 수학적 상호작용의 관계에서 수학 불안의 매개 효과

논문상세정보
    • 저자 김화섭 김유미 박다은
    • 제어번호 107847439
    • 학술지명 한국심리학회지 발달
    • 권호사항 Vol. 34 No. 3 [ 2021 ]
    • 발행처 한국심리학회 산하 한국발달심리학회
    • 발행처 URL http://www.koreanpsychology.or.kr
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 1-20 ( 20쪽)
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2021
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 어머니의 수학 마인드셋과 수학적 상호작용의 관계에서 수학 불안의 매개 효과' 의 참고문헌

  • 한국아동패널 2014
    최윤경 [2014]
  • 학습자 변인과 가정환경 변인에 따른 유아수학능력 발달의 차이
    최혜진 [2005]
  • 학부모의 유아수학교육에 대한 인식과 가정수학교육 현황
    한종화 [2007]
  • 학부모와 초등교사 및 유치원교사의 취학 전 유아의 문자·수학교육에 대한 인식 비교
    박연옥 [2005]
  • 탐구중심 수 ‧ 조작영역 활동이 유아의 수학적 문제해결력 및 태도에 미치는 효과
    조형숙 [2012]
  • 유아의 수학활동에 있어서의 부모의 역할에 관한 연구
    김혜숙 [2002]
  • 유아수학교육에 관한 어머니의 인식조사
    정정인 [2004]
  • 유아수학교육 및 스토리텔링 수학교육에 대한 부모의 인식과 가정수학교육 현황
    이진희 [2019]
  • 유아기 어머니의 수학학습관점이 가정환경의 질과 어머니의 수학적 상호작용의 관계에 미치는 조절효과
    이은지 [2018]
  • 유아기 부모의 수학적 상호작용 척도 개발 및 타당화 연구
    김지현 [2015]
  • 유아교사의 학습지원 상호작용과유아의 실행기능이 유아의 수학적 문제해결력에 미치는 영향
    이지현 [2016]
  • 유아 수학학습과 언어학습에 대한 어머니의 인식 연구
    김유정 [2013]
  • 유아 수학능력과 관련 변인 간의 관계 구조 분석
    남순경 [2014]
  • 유아 가정 수학문해환경에 영향을 미치는 관련 변인 간의 관계
    홍혜경 [2014]
  • 영유아기 자녀를 둔 어머니가 인식한 아버지 양육참여의 변화양상
    서미정 [2017]
  • 영어 유치원도 모자라수학․과학 유치원? 과도한 평가 실시하며 유아 경쟁에 내몰아. [교육불평등리포트➉]
  • 어머니의 수학적 태도와 유아의 수학능력의 관계에서 가정수학환경의 매개효과 분석
    서윤희 [2018]
  • 어머니의 수학 교수 효능감, 가정의 수학교육환경 및 유아의 수학적 성향간의 관계
    최보미 [2013]
  • 수학활동(탐색활동)에 대한 어린이집 교사의 인식, 실행, 요구 탐색
    김갑순 [2017]
  • 부모의 성 고정관념과 고정 마인드셋에 의한 초등 자녀의 수학 학습동기 및 성취도 예측
    이수향 [2020]
  • 부모의 과잉기대와 과잉간섭이 자녀의 학업성취도에 미치는 영향: 초6, 중3, 고3 비교를 중심으로
    이수진 [2021]
  • 부모-자녀 간 수학적 상호작용과 가정 내 수학놀잇감 활용도가 유아의 수 개념 발달에 미치는 영향
    이현경 [2010]
  • 부모 참여적 놀이신념이 유아기 부모의 수학적 상호작용에 미치는 영향에 대한 가정환경의 질의 매개효과
    오혜선 [2021]
  • 부모 인식을 통한 가정에서의 부모-자녀 간 수학적 상호작용 및 수학 관련 놀잇감 활용 실태 조사 연구
    이현경 [2011]
  • 만5세 유아 어머니의 수학교육내용별 중요성 인식 및 수학적 상호작용
    김지현 [2014]
  • 동반자적 부모참여 프로그램에 의한 활동중심 학습이 유치원과 초등학교 1학년아동의 수학적 능력에 미치는 효과
    김창복 [1999]
  • 가정환경의 질과 부모의 수학적 상호작용이 만 3세 유아의 인지능력에 미치는 영향
    배진희 [2018]
  • 가정수학활동의 현황과 어머니의 수학에 대한 태도의 관계
    한종화 [2008]
  • “Doing the math”: Maternal beliefs about early mathematics versus language learning
    Cannon, J. [2008]
  • Young children’s motivational frameworks and math achievement : Relation to teacher-reported instructional practices, but not teacher theory of intelligence
    Park, D. [2016]
  • Why do women opt out? Sense of belonging and women's representation in mathematics
    Good, C. [2012]
  • Why do women opt out? Sense of belonging and women's representation in mathematics
    Rattan, A. [2012]
  • Who needs innate ability to succeed in math and literacy? Academic-domain-specific theories of intelligence about peers versus adults
  • What counts in the development of young children’s number knowledge
  • Using design thinking to improve psychological interventions : The case of the growth mindset during the transition to high school
  • Trait beliefs that make women vulnerable to math disengagement
    Burkley, M. [2010]
  • The single-item math anxiety scale : An alternative way of measuring mathematical anxiety
  • The role of expressive writing in math anxiety
    Park, D. [2014]
  • The potential role of mindsets in unleashing employee engagement
  • The perils and promises of praise
  • The origins of intelligence in children
    Piaget, J. [1952]
  • The nature of math anxiety in adults : Prevalence and correlates
    Hart, S. A. [2019]
  • The moderator–mediator variable distinction in social psychological research : Conceptual, strategic, and statistical considerations
  • The anti-anxiety curriculum:Combating math anxiety in the classroom
    Geist, E. [2010]
  • Testing a motivational model of achievement : How students’mathematical beliefs and interests are related to their achievement
  • Sex-related differences in mathematics achievement and related factors : A further study
    Fennema, E. [1978]
  • School readiness and later achievement
  • Reciprocal relations among motivational frameworks, math anxiety, and math achievement in early elementary school
  • Reading intervention with a growth mindset approach improves children’s skills
  • Promoting malleability is not one size fits all : Priming implicit theories of intelligence as a function of self-theories
  • Positive mother-child interactions in kindergarten : Predictors of school success in high school
    Gregory, A. [2008]
  • Parents’ views of failure predict children’s fixed and growth intelligence mind-sets
  • Parental beliefs about the fixedness of ability
    Muenks, K. [2015]
  • Organizational structure, work process, and proposal making in administrative bureaucracies
    Aiken, M. [1980]
  • Non-symbolic arithmetic abilities and mathematics achievement in the first year of formal schooling
  • Motivation and achievement of gifted children in East Asia and the United States
  • Mindsets : A view from two eras
  • Mathematics Anxiety Rating Scale : Psychometric data
  • Math anxiety : Past research, promising interventions, and a new interpretation framework
    Ramirez, G. [2018]
  • Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach
  • Intergenerational effects of parents’ math anxiety on children’s math achievement and anxiety
  • Interaction between learning and development
  • Implicit theories, attributions, and coping : A meaning system approach
    Hong, Y. [1999]
  • Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition : A longitudinal study and an intervention
  • Implicit theories and their role in judgments and reactions : a word from two perspectives
  • Impaired acuity of the approximate number system underlies mathematical learning disability(dyscalculia)
  • Handbook of socialization theory and research
    Bandura, A. [1969]
  • Gender differences in children’s achievementrelated beliefs and emotional responses to success and failure in mathematics
  • Female teachers’ math anxiety affects girls’ math achievement
  • Early childhood mathematics education research : Learning trajectories for young children
  • Don’t want to look dumb? the role of theories of intelligence and humanlike features in online help seeking
    Kim, S. [2018]
  • Do student self-efficacy and teacherstudent interaction quality contribute to emotional and social engagement in fifth grade math?
  • Ability mindsets influence the quality of mothers' involvement in children's learning : An experimental investigation
  • A structural analysis on korean young children’s mathematical ability and its related children’s and mothers’ variables
    Lee, H. J. [2016]
  • A social-cognitive approach to motivation and personality
  • A parent intervention with a growth mindset approach improves children’s early gesture and vocabulary development
    Rowe, M. L. [2019]
  • 3-5세 누리과정 교사용 지침서