상호협조적-독립적 부모자녀관계와 진로정체감과의 관계에서 부모자녀진로합치과정의 매개효과

논문상세정보
    • 저자 손영미 박정열
    • 제어번호 107830488
    • 학술지명 한국심리학회지: 문화 및 사회문제
    • 권호사항 Vol. 27 No. 3 [ 2021 ]
    • 발행처 한국문화및사회문제심리학회
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 325-350
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2021
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 상호협조적-독립적 부모자녀관계와 진로정체감과의 관계에서 부모자녀진로합치과정의 매개효과' 의 참고문헌

  • 한국청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구 : 자기 효능감과 성취 동기를 중심으로
    박영신 [2004]
  • 한국인의 Self의 특성
    최상진 [1999]
  • 한국사회에서의 부모자녀 관계 특성에 대한 발달심리학적 탐색
    방희정 [2000]
  • 학령 초기 자녀를 둔 한국과 일본 어머니의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육행동 간의 관계
    엄은주 [2014]
  • 청소년의 정신건강에 미치는 영향에 대한 부모·자녀관계의 문화적 특징-부자유친 성정을 중심으로-
    최인재 [2005]
  • 자녀가 지각한 효도의 구성개념과 형성: 부모의 정서적 지원과 부모관계효능감이 자녀의 효도와 행복에 미치는 영향
    박영신 [2014]
  • 여대생의 심리적 독립, 진로정체감, 진로결정 자기효능감이 진로준비행동에 미치는 영향
    양진희 [2008]
  • 애착과 심리적 독립이 진로발달 및 선택에 미치는 영향에 관한 국내 연구의 동향
    김수임 [2009]
  • 아동과 어른 그리고 청소년에 대한 사회적 표상: 성격적, 관계적 및 과업적 특성을 중심으로
    정태연 [2002]
  • 부자유친성정 척도의 제작과 타당화 연구
    이장주 [2003]
  • 부모의 진로관련 행동 및 애착과 남녀대학생의 진로정체감의 관계
    이현주 [2010]
  • 부모의 진로 및 자율성 지지가 고등학생의 진로태도성숙에 미치는 영향 : 성별에 따른 진로결정자기효능감의 매개효과를 중심으로
    안미경 [2013]
  • 부모애착과 심리적독립이 진로준비행동에 미치는 영향: 진로결정 자기효능감을 매개하여
    임수진 [2015]
  • 발달단계로서의 ‘철들기’의 문화심리학적 분석
    김효창 [2000]
  • 대학생의 진로자기효능감, 진로탄력성이 진로정체감 및 진로결정수준에 미치는 영향
    김주석 [2019]
  • 대학생의 자율성, 유능감, 관계성이 진로미결정에 미치는 영향
    김은영 [2007]
  • 대학생의 심리적 독립과 진로결정자율성이 진로탐색행동에 미치는 영향
    송현아 [2010]
  • 대학생의 부모 진로지지 척도 개발 연구
    이상희 [2009]
  • 고등학생의 심리적 독립과 진로결정수준 및 진로준비행동의 관계
    박현주 [2006]
  • 고등학생 부모가 지각한 자녀의 효도에 대한 토착심리 분석
    박영신 [2009]
  • 大學生의 進路決定水準과 進路準備行動의 發達 및 二次元的 類型化
    金鳳煥 [1997]
  • ‘슈퍼맨’: 유아기 자녀를 둔 아버지가 추구하는 바람직한 아버지 상(像)
    김영철 [2014]
  • The"what"and"why"of goal pursuits : Human needs and the self-determination of behavior
    Deci, E. L. [2000]
  • The relational-interdependent self-construal and relationships
  • The process of occupational decision making : Patterns during the transition to adulthood
  • The problem of ego identity
  • The mediating roles of career self-efficacy and career decidedness in the relationship between contextual support and persistence
  • The characteristics of Korean mature personality
    Kim, U. [2001]
  • The autonomous-relational self : A new synthesis
  • The adolescent–parent career congruence scale : Development and initial validation
  • The Career-Related Parent Support Scale
  • Separation–individuation revisited : On the interplay of parent–adolescent relations, identity and emotional adjustment in adolescence
    Meeus, W. [2005]
  • Psychological testing: A practical approach to design and evaluation
  • Psychological control and autonomy granting : Opposite ends of a continuum or distinct constructs
    Silk, J. S. [2003]
  • Parenting and children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory
  • Parental influences and adolescent career behaviours in a collectivist cultural setting
  • My vocational situation
  • Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments
  • Life design : a paradigm for career intervention in the 21st century
    Savickas ML [2012]
  • Is there a universal need for positive self-regard
  • Individualism and collectivism: Theory, method, and applications
    Kim, U. [1994]
  • Identity: A handbook for psychosocial research
  • Identity status and locus of control : A meta-analysis
  • Identity status and authoritarianism : A meta-analysis
  • Identity development: Adolescence through adulthood
    Kroger, J. [2007]
  • Identity : Youth and Crisis
  • Handbook of identity theory and research
    Skorikov VB [2011]
  • Handbook of identity theory and research
    Chen, S. [2011]
  • Handbook of identity theory and research
    Kroger, J. [2011]
  • Handbook of identity theory and research
    Scabini, E. [2011]
  • Filial piety in contemporary Chinese societies : A comparative study of Taiwan, Hong Kong, and China
    Yeh, K. H. [2013]
  • Family interaction patterns as predictors of vocational identity and career decision-making self-efficacy
  • Families and Family Therapy
  • Effects of parental expectations and cultural-values orientation on career decisionmaking difficulties of Chinese University students
  • Domain-specific identity, epistemic regula-tion, and intellectual ability as predictors of belief-biased reasoning : A dual-process perspective
  • Documenting different domains of promotion of autonomy in families
    Manzi, C. [2012]
  • Disentangling different dimensions of intrusive parenting
  • Development of a culturally specific career exploration group for urban Chinese immigrant youth
    Shea, M. [2007]
  • Culture, identity consistency, and subjective well-being
    Suh, E. M. [2002]
  • Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation
  • Culture and self-concept stability : Consistency across and within contexts among Asian Americans and European Americans
    English, T. [2007]
  • Contributions of family factors to career readiness : A cross-cultural comparison
    Fan, W. [2014]
  • Construct validation of individuating and relating autonomy orientations in culturally Chinese adolescents
    Yeh, K. H. [2006]
  • Conceptual development and empirical use of the Family Intrusiveness Scale
  • Cohesion and enmeshment revisited : Differentiation, identity, and well-being in two European cultures
    Manzi, C. [2006]
  • Career-specific parental behaviors, career exploration and career adaptability A three-wave investigation among Chinese undergraduates
    Guan, Y. [2015]
  • Career-specific parental behaviors in adolescents’ development
  • Career development and vocational behavior of racial and ethnic minorities
  • Asian Americans’ career choices : A path model to examine factors influencing their career choices
    Tang, M. [1999]
  • Asian American career development : A qualitative analysis
  • Adolescent autonomyrelatedness and the family in cultural context;What is optimal?
  • A test of the dual filial piety model
    Yeh, K-H. [2003]
  • A structural model of autonomy in middle and late adolescence : Connectedness, separation, detachment, and agency
    Beyers, W. [2003]
  • A family systems approach for the career counselor