인공지능 챗봇 관련 국내 연구 동향 및 챗봇 활용 현황 분석: 과학 교육에서의 활용을 위한 시사점을 중심으로

논문상세정보
' 인공지능 챗봇 관련 국내 연구 동향 및 챗봇 활용 현황 분석: 과학 교육에서의 활용을 위한 시사점을 중심으로' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • Objectives The purpose of this study is to analyze the trends of educational research related to Artificial Intelligence (AI) chatbot
  • a total of 53 studies conducted from 2016 to 2021 were investigated in terms of research topics and areas and the directions of using chatbot
  • and platforms. We also drew the major issues for educational use of chatbot. Results As a result
  • and to draw implications for use in science education. Methods To this end
  • chatbots have been mainly used in English education
  • have been expanding to other education fields from 2019. Overall
  • however
  • it is essential to consider the technical features and roles of the chatbot along with learning goals and students’ characteristics. Despite various technical limitations of the existing chatbots
  • language
  • most studies focused on developing and applying chatbot-based activities practically mainly for elementary school students and college students. For using chatbot effectively
  • practical ways and development direction for using chatbots in science inquiry activities and concept learning were proposed.
  • such as learning subjects
  • their effectiveness has been reported in various ed
  • ucational contexts such as individualized learning and process-oriented evaluation. Conclusions Based on the results
  • 과학교육
  • 교육 연구
  • 문헌 분석
  • 인공지능
  • 챗봇
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
3,636 0

0.0%

' 인공지능 챗봇 관련 국내 연구 동향 및 챗봇 활용 현황 분석: 과학 교육에서의 활용을 위한 시사점을 중심으로' 의 참고문헌

  • 한국어 튜터링 챗봇을 위한 말뭉치 구축의 필요성과 방법론
    김한샘 [2017]
  • 학교 교육에서의 인공지능(AI)의 개념 및 활용
    홍선주 [2020]
  • 초등영어교육에서 음성대화형 챗봇 활용 방법론 탐색 및 효과
    홍선호 [2021]
  • 초등영어교과서를 활용한 영어말하기 학습용 챗봇 제작 방안
    이동한 [2019]
  • 초등영어 예비교사들이 개발한 인공지능 챗봇
    성민창 [2020]
  • 초등영어 예비교사들의 AI 챗봇 개발 활동 연구
    민덕기 [2019]
  • 챗봇을 이용한 토론 수업 보조 도구 개발
    배경진 [2020]
  • 증강현실을 활용한 국내․외 과학교육 연구 동향 분석- 초등과학교육 연구를 위한 시사점을 중심으로 -
    나지연 [2021]
  • 인공지능형 대화형 챗봇 현황과 영어교육용 챗봇 개발 방안
    김인석 [2020]
  • 인공지능을 활용한 영어 학습용 챗봇 시스템 개발 방안 연구
    이동한 [2018]
  • 인공지능과 초등영어교육: 챗봇의 현황과 발전 방향을 중심으로
    윤여범 [2020]
  • 인공지능(AI)을 활용한 국내 영어 학습에 대한 체계적 문헌고찰: 대학 교육을 중심으로
    이현주 [2020]
  • 인공지능 기반교육 가이드북
  • 유튜브와 인공지능 챗봇을 활용한 과업 중심 초등영어 수업 모형 개발
    이동한 [2021]
  • 원격교육 시대의 인공지능 활용 온라인 평가
    이용상 [2020]
  • 예비교사를 위한 챗봇 제작AI-STEAM 교육 사례 연구
    김지윤 [2021]
  • 예비 초등영어교사의 적응적 전문성 신장을 위한 인공지능 챗봇 교육과정 개발
    성민창 [2020]
  • 영어교과 보조 도구로서의 AI 챗봇 분석 연구
    김혜영 [2019]
  • 영어 학습을 위한 챗봇 및 챗봇 빌더 분석
    김영우 [2020]
  • 영어 상호작용 촉진을 위한 과업 기반 AI 챗봇 활용 및 학생 발화 분석
    추성엽 [2019]
  • 알파고와 파파고: 인공지능과 영어교육의 관계
    윤여범 [2020]
  • 시나리오 플로우를 활용한 영어 학습용 대화형 챗봇 개발 방안
    이동한 [2019]
  • 네이버 하정우 AI 연구소장 “한국어판GPT-3 청사진 4월 공개
  • 기술수용모형을 적용한 학습용 챗봇 사용의도와 영향요인 간 구조적 관계 분석
    민윤정 [2020]
  • 국내 ‘실행공동체’ 관련 연구 동향 분석 - 초등 과학교육 연구에 주는 시사점을 중심으로 -
    정용재 [2014]
  • 교육용 과학언어 연구를 위한 범용 자료로서 과학교과서 말뭉치 K-STeC(Korean Science Textbook Corpus) 구축
    윤은정 [2018]
  • 교실수업 활용을 위한 인공지능 챗봇의 개발 및 활용 모형: 학습대화 설계 중심
    김혜정 [2020]
  • 과학관 챗봇 도슨트 개발을 위한 구조화된 시나리오의 틀 연구
    김홍정 [2020]
  • 게이미피케이션 기반 AI 챗봇 활용 수업이 초등학생의 영어 말하기 수행 및 정의적 영역에 미치는 영향
    이삭 [2019]
  • “온라인 학습 공동체” 관련 국내 연구동향 분석: 초·중등 온라인 과학 학습 공동체 구성을 위한 시사점을 중심으로
    장진아 [2018]
  • SW 교육 보조 도구로서의 AI 챗봇 활용
    최서원 [2019]
  • Intelligence Unleashed : An argument for AI in Education
    Luckin, R. [2016]
  • Feasibility and Constraints in Applying an AI Chatbot to English Education
    신동광 [2019]
  • Enhancing the art and science of teaching with technology
    Magana, S. [2014]
  • Eliciting self-explanations improves understanding,
    M Chi [1994]
  • Deriving Design Principles for Educational Chatbots from Empirical Studies on Human–Chatbot Interaction
    정효정 [2020]
  • Chatbots for learning: A review of educational chatbots for the Facebook Messenger
  • Artificial intelligence in education : Promises and implications for teaching and learning
    Holmes, W. [2019]
  • Artificial Intelligence Applications and Innovation
  • AI 챗봇을 활용한 초등영어 과정중심 말하기 평가: 가능성과 한계
    최원경 [2020]
  • AI 기술을 활용한 영어교육의 가능성: 영어 예비교사들의 인공지능 챗봇 사용과 개발을 중심으로
    황요한 [2021]