고등학생들의 과학 문장 읽기 과정에서 문장 이해 정도에 따른 시선 움직임의 차이 탐색

윤은정 2020년
논문상세정보
    • 저자 윤은정
    • 제어번호 106593508
    • 학술지명 교육문화연구
    • 권호사항 Vol. 26 No. 1 [ 2020 ]
    • 발행처 인하대학교 교육연구소
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 453-481
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2020
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 고등학생들의 과학 문장 읽기 과정에서 문장 이해 정도에 따른 시선 움직임의 차이 탐색' 의 참고문헌

  • 한글을 읽는 시선의 움직임
    이춘길 [2004]
  • 한국판 초등학생 읽기 태도 검사 도구의 타당도 검증
    윤준채 [2008]
  • 한국어 단어의 연상 빈도 및 심상가 조사
    박태진 [2004]
  • 학습자의 전문성 수준과 과제난이도가 인지부하요인 및 과제수행에 미치는 영향
    류지헌 [2009]
  • 학습자 중심 수업 운영의 관점에서 초중등 교사와 학생이 본 현행 과학 교과서의 문제점 분석
    윤은정 [2015]
  • 초등 과학 교과서의 학습읽기 전략 실태와 개선 방안
    천경록 [2017]
  • 중학생용 과학 문장이해력 검사 개발
    윤은정 [2004]
  • 읽기태도, 읽기활동, 인지-초인지 전략과 읽기성취와의 관계
    임효진 [2014]
  • 읽기 태도 평가를 위한 점검표(checklists) 개발 연구 : 학생과 교사의 읽기 태도에 대한 인식 조사를 중심으로
    정혜승 [2007]
  • 실제 과학수업에서 시선추적과 주의력 검사를 통한 초등학생들의 주의 특성 분석
    신원섭 [2016]
  • 문제 해결 상황에서 독자의 눈동자 움직임 및 뇌파 특성 분석: 독해력 수준에 따른 독자의 과제집착력(task commitment) 양상을 중심으로
    서혁 [2016]
  • 국어 사고도구어 교육 연구
    신명선 [2004]
  • 과학용어에 대한 ‘포털 사전’, ‘표준국어대사전’, ‘과학교과서’ 설명의 비교 분석
    윤은정 [2017]
  • 과학문장 읽기를 통한 학생들의 과학적 이해 과정 분석 - 문헌 연구를 중심으로 -
    박종원 [2010]
  • 과학교사의 시선 공감 향상을 위한 시선 추적 기반 수업 컨설팅 전략 개발
    권승혁 [2018]
  • 과학 용어 교육을 위한 과학 교과서 수록 물리 용어 분석
    윤은정 [2013]
  • “읽기 태도의 개념과 성격”
    정혜승 [2006]
  • Working memory and language comprehension: a meta-analysis
    Daneman, M. [1996]
  • Vision Research: A Practical guide to laboratory methods
  • Understanding eye movements in reading
    Rayner, K. [1997]
  • The simple view of reading
  • The scientific value of cognitive load theory: A research agenda based on the structuralist view of theories
    Gerjets, P. [2009]
  • The science of words
  • The role of working memory capacity in retrieval
  • The role of language in science
    Ford, A. [1988]
  • The psychology and pedagogy of reading
    Huey, E. B. [1908]
  • The nation’s report card
    Lee, J. [2007]
  • The importance of terminology in teaching K-12 science
  • The IOVP effect in mindless reading : experiment and modeling
    Nuthmann A. [2007]
  • Testing and refining the direct and inferential model of reading comprehension
  • Teaching refugee learners with interrupted education in science: Vocabulary, literacy and pedagogy
    Miller, J. [2009]
  • Teaching and learning science
  • Talking science
    Lemke, J. [1990]
  • Science, order and creativity
    Bohm, D. [1987]
  • Saccadic suppression
    Martin, E. [1974]
  • Saccadic omission: Why we do not see a gray out during a saccadic eye movement
  • Poor children’s fourth-grade slump
  • PISA 2009 과학성취도 상중하 집단별 읽기태도 및 읽기방법의 영향
    김동화 [2013]
  • Motivational and cognitive predictors of text comprehension and reading amount
  • Making connections: Linking cognitive psychology and intervention research to improve comprehension of struggling readers
  • Logical language, natural strategies and the teaching of science
    Maskill, R. [1988]
  • In the eye of the beholder: A survey of models for eyes and gaze
  • Improving middle school students’ science literacy through reading infusion
    Fang, Z. [2010]
  • Eye movements in reading strategies
  • Eye movements in reading and information processing : 20 years of research
    Rayner, K [1998]
  • Eye movement in reading: Models and data
    Rayner, K. [2009]
  • Explaining science in the classroom
    Ogborn, J. [1996]
  • Examining the reasoning of conflicting science information from the information processing perspective -An eye movement analysis
    Yang, F. [2017]
  • English second language students in a grade 11 biology class: Relationships between language and learning
    Jaipal, K. [2001]
  • Effective beginning reading instruction
  • Differential roles for visuospatial and verbal working memory in situation model construction
  • Did Javal measure eye movements during reading?
    Wade, N. J. [2008]
  • Developmental relations between reading comprehension and reading strategies
  • Developmental changes in eye movements and visual information encoding associated with learning to read
  • Development of voluntary control of saccadic eye movements: I. Age-related changes in normal children
  • Decoding, knowledge, and strategies in comprehension of expository text
  • Children’s eye movements during reading reflect the quality of lexical representations: An individual differences approach
    Luke, S. G. [2015]
  • Children’s eye movements during reading
    Blythe, H. [2011]
  • Building prior knowledge and vocabulary in science in the intermediate grades : Creating hooks for learning
  • BeGaze, manual
  • Advances in text comprehension: Model, process and development
  • 7차와 2007 개정 과학교육과정에 따른 초등학교 과학 교과서의 읽기자료 분석
    강석진 [2014]
  • 52nd yearbook of the National Reading Conference
  • 3.6 minutes per day: The scarcity of informational texts in first grade
    Duke, N. K. [2000]