분과학문으로서 교육학의 위기에 대한 비판적 고찰: 현장적 전문성과 학문적 정체성의 관점에서

김재웅 2012년
논문상세정보

' 분과학문으로서 교육학의 위기에 대한 비판적 고찰: 현장적 전문성과 학문적 정체성의 관점에서' 의 참고문헌

  • 한국교육학의 논리와 운동
    이종각 - [1992]
  • 한국 사범대학 제도의 형성
    박수정 한국교원교육연구 20 1 135-157 [2003]
  • 학문과 교육【상】: 학문이란 무엇인가
    장상호 - [1997]
  • 학문과 교육(중III) : 교육연구의 새 지평
    장상호 - [2009]
  • 학문과 교육(중II) : 교육본위의 삶
    장상호 - [2009]
  • 학문과 교육(중I) : 교육이란 무엇인가
    장상호 - [2005]
  • 학문과 교육 (하)
    장상호 - [2000]
  • 특별기고: 새로운 개념에 의해 포착된 교육이란 세계의 아름다움- 장상호의 『학문과 교육』에 대한 서평 -
    김재웅 교육원리연구 16 1 201-216 [2011]
  • 통섭의 식탁
    최재천 - [2011]
  • 통섭: 지식의 대통합
    Wilson. E. O. - [2005]
  • 초등교사의 전문성과 교육대학 프로그램의 관계
    이유경 열린교육연구 14 2 243-268 [2006]
  • 중등교원양성 교육과정의 전문성 확보: 교육과정구조의 논거를 중심으 로
    한명희 교육학 연구 35 5 171-194 [1997]
  • 중등교원 양성체제 개선방안 연구
    임연기 - [2008]
  • 예비교사들은 교육실습을 통해 무엇을 경험하는가
    김병찬 교육행정학연구 23 4 49-76 [2005]
  • 서울대학교 사범대학 교육학과 50년사
  • 사범대학 위기론에 관한 고찰
    김병찬 교육행정학연구 21 3 29-56 [2003]
  • 사범대학 교직과목의 성격과 운영 방안
  • 사범대학 교사교육 특성 분석 : 서울대학교 사례연구
    박상완 [2000]
  • 미국 교육사 연구의 역사에 대한 비판적 고찰: 교육사 연구를 위한 새로운 접근의 가능성
    김재웅 교육원리연구 13 2 1-31 [2008]
  • 교직의 전문성에 대한 역사적 고찰:미국교원사를 중심으로
    이윤미 한국교육사학 27 2 77-110 [2005]
  • 교직사회: 교직과 교 사의 삶
    Lortie, D. N. - [1993]
  • 교육행정 및 학교경영의 이해
    진동섭 - [2011]
  • 교육학 논쟁
    이종각 - [1994]
  • 교육정치학적 관점에서 본 교사 양성 체제
    김재웅 교육정치학연구 5 1 22-41 [1998]
  • 교육실습생의 교직 경험에 관한 질적 분석
    조석훈 교육행정학연구 22 1 225-248 [2004]
  • 교육실습 전.후 예비교사의 역량변화 연구
    엄미리 한국교원교육연구 26 3 491-508 [2009]
  • 교육사회학의 역사에 함축된 그 학문의 정체: 미국과 한국에서 서술된 역사가 주는 시사
    강태중 교육원리연구 16 2 1-29 [2011]
  • 교원임용시험에서의 교육철학의 필요성에 대한 비판과 대안모색
    정진곤 교육철학연구 33 2 159-179 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육행정학의 위상
    임연기 교육행정학연구 29 4 297-317 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육학의 위상
    이종승 3-21 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육평가학의 위상
    김성훈 101-117 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육평가학, 교육공학, 교육상담학의 위상에 대한 토론 I
    노명완(2011) 159-167 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육심리학의 위상
    신종호 175-184 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육심리학, 교육사회학, 교육행정학의 위상에 대한 토론 II
    김영화(2011) 229-235 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육상담학의 위상
    김계현 151-157 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육사회학의 위상
    한대동 185-196 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육사학의 위상
    한용진 25-41 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육과정학의 위상
    박창언 63-83 [2011]
  • 교원양성과정에 있어서 교육공학의 위상
    김회수 119-150 [2011]
  • 교원양성 교육과정에 대한 초·중등 교원의 요구 분석
    정미경 한국교원교육연구 28 3 287-306 [2011]
  • 교사공동체의 실천적 지식
    서경혜 한국교원교육연구 27 1 121-148 [2010]
  • ‘교육연수원’그 설치와 폐지의 경위
    장용희 교육학연구 32 3 77-104 [1994]
  • What matters most: Teaching for America's future
  • Tracing the provenance of teacher education, In Critical studies in teacher education: Its folklore, theory and practice
    Schneider, B. L. 211-241 [1987]
  • Tomorrow's teachers
    Holmes Group - [1986]
  • Tomorrow's schools of education
    Holmes Group - [1995]
  • Tomorrow's schools
    Holmes Group - [1990]
  • The trouble with ed schools
    Labaree, D. F. - [2004]
  • The study of education, In Education studies: Essential issues
    Bartlett, S. 1-13 [2003]
  • The sources of a science of education, In John Dewey: The later works, 1925-1953
    Dewey, J. - [1929]
  • The reflective practitioner
    Schön, D. A. - [1983]
  • The miseducation of American teachers
    Koerner, J. - [1963]
  • The education of the educating professions (The 19th Charles W. Hunt Lecture)
    Cremin, L. A. - [1978]
  • The clash of cultures in academe: The university and education faculty
    Schweibel, M. Journal of Teacher Education 36 Fall 2-7 [1985]
  • The awful reputation of education research
    Kaestle, C. Educational Researcher 22 23-31 [1993]
  • The American state normal school. New
    Ogren, C. A. - [2005]
  • Teaching subject matter, In Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do
    Grossman, P. - [2005]
  • Teachers professional lives
    Goodson, I. F. - [1996]
  • Sociological imagination
    Mills, C. W. - [1959]
  • Professional knowledge and professional practice
    Hoyle, E. - [1995]
  • Preparing America's teachers : A history
    Fraser, J. W. - [2007]
  • Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs
  • Philosophy and education
    Carr, W. Journal of Philosophy of Education 38 1 55-73 [2004]
  • Knowledge and teaching : Foundations of the new reform
    Shulman, L. S. Harvard Educational Review 57 1-22 [1987]
  • Educational science and educational practice
    Flitner, A. Education 25 63-75 [1982]
  • Educating the reflective practitioner
    Schön, D. A. - [1987]
  • Educating teachers: Getting it right the first time, In The role of the university in the preparation of teachers
    Goodlad, J. I. 1-12 [1999]
  • Ed school
  • Do colleges of liberal arts and sciences need schools of education?, In The politics of teacher education reform
    Mason, S. F. 121-128 [2000]
  • Coaching reflective teaching, In Reflection in teacher education
    Schön, D. A. 19-30 [1988]
  • And sadly teach: Teacher education and professionalization in American culture
    Herbst, J. - [1989]
  • An uneasy relationship: The history of teacher education in the university, In Handbook of research on teacher education(3rd ed.)
    Labaree, D. F. 290-306 [2008]
  • An elusive science : The troubling history of educational research
  • A nation prepared: Teachers for the 21st century
  • A confusion of contexts : The interdisciplinary study of education
    Walton, J. Educational Theory 24 219-229 [1974]
  • 3주기 교원양성기관 평가편람
  • 21세기의 교사상과 교직
    이돈희 한국교사교육 17 1 1-18 [2000]