고등학교 생물교과서 실험의 특성 분석

논문상세정보
    • 저자 황진석 곽대오 박철규
    • 제어번호 104841978
    • 학술지명 교육과정평가연구
    • 권호사항 Vol. 11 No. 1 [ 2008 ]
    • 발행처 한국교육과정평가원
    • 발행처 URL http://www.kice.re.kr
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 51-77
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2008
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 고등학교 생물교과서 실험의 특성 분석' 의 참고문헌

  • 현행 과학 고등학교 생물 교과 실험 분석: 참과학 탐구의 추론 특성을 중심으로
    김미경 한국생물교육학회지 34 3 330-341 [2006]
  • 학교 과학교육에서의 실험활동의 목적: 전문가 커뮤니티를 통한 델파이 연구
    양일호 한국과학교육학회지 26 2 177-190 [2006]
  • 초ㆍ중등학교 과학 실험수업의 유형 분석
    양일호 한국과학교육학회지 27 3 235-241 [2007]
  • 초ㆍ중ㆍ고등학교 제6차 교육과정 과학 교과서에 나오는 광합성 실험 재료 및 탐구활동에 관한 분석
    김해식 한국생물교육학회지 29 3 260-271 [2001]
  • 초ㆍ중ㆍ고등학교 생물 영역에서 공통 실험내용의 연계성에 관한 연구
    정완호 한국생물교육학회지 19 1 11-26 [1991]
  • 초ㆍ중ㆍ고등학교 과학 교과서의 광합성 실험 주제와 방법의 분석
    구자옥 한국생물교육학회지 29 3 251-259 [2001]
  • 초ㆍ중ㆍ고등학교 과학 교과서에서의 물관과 체관에 관한 탐구활동 내용 분석
    황진숙 한국생물교육학회지 28 4 320-329 [2000]
  • 중학교 과학 생물의 구조와 기능 단원의 실험 및 관찰 탐구활동에 대한 교과서 비교 연구
    고계순 한국생물교육학회지 29 1 46-56 [2007]
  • 중학교 과학 생명영역 유전과 진화 단원의 관찰 및 실험 학습 내용 분석 연구
    심현섭 한국생물교육학회지 30 1 89-95 [2002]
  • 중ㆍ고등학교 생물 교과과정의 세포 및 동물실험 모델의 개발에 관한 연구: 원생생물의 채집 및 분류를 중심으로
    안태인 한국과학교육학회지 7 2 21-35 [1987]
  • 제7차 교육과정 고등학교 생물Ⅰ 자극과 반응 단원의 탐구활동에 대한 교과서 비교 분석
    박남이 한국생물교육학회지 33 1 70-81 [2005]
  • 제6차와 제7차 과학과 고등학교 1학년(공통과학과 10학년 과학) 교과서 생식 단원 탐구의 비교 분석
    심규철 한국생물교육학회지 32 1 9-15 [2004]
  • 제6차 교육과정에 따른 고등학교 생물 교과서의 탐구 영역 비교 분석
    강동진 한국과학교육학회지 24 2 153-165 [1996]
  • 제 7차 교육과정에 따른 고등학교 생물Ⅱ교과서에서 물질 대사 단원에 대한 탐구 활동의 비교 분석
    박재근 생물교육 32 2 124-124 [2004]
  • 재조합 DNA 기술에 대한 실험교재의 개발과 적용
    유준희 한국생물교육학회지 21 2 163-174 [1993]
  • 우리나라 3-10학년 과학 교과서에 나타난 기초탐구과정 분석 : 관찰 및 측정 탐구요소를 중심으로
    이봉우 한국과학교육학회지 27 5 421-431 [2007]
  • 실험수업 유형 분류틀 개발
    양일호 한국과학교육학회지 26 3 342-355 [2006]
  • 생물실험의 창의력 및 과학적 사고력 향상 효과에 대한 생물교사들의 인식 조사
    김영신 한국생물교육학회지 30 4 301-308 [2002]
  • 국민공통기본교육과정 과학과 생명영역 생식과 발생 단원의 탐구 활동 분석
    심규철 생물교육 34 3 321-329 [2006]
  • 국민공통기본 교육과정 과학과 생명영역 물질대사 관련 탐구활동 분석
    심규철 한국과학교육학회지 24 2 202-215 [2004]
  • 과학고 학생들의 창의력과 과학적 사고력 향상을 위한 생물실험 모듈의 적용 효과
    윤덕근 한국과학교육학회지 24 3 556-564 [2004]
  • 공통과학 중 생물분야의 탐구활동 분석
    류면옥 한국생물교육학회지 27 2 109-117 [1999]
  • 고등학교 장학생 선발고사 응시생의 탐구적 생물실험 평가에 관한 연구
    홍정림 한국과학교육학회지 17 2 201-207 [1997]
  • 고등학교 교과서 생물Ⅰ과 생물Ⅱ에서 탐구학습 내용의 비교 분석: 환경 단원을 중심으로
    양홍준 한국생물교육학회지 26 1 9-18 [1998]
  • 고교 공통과학의 실험 능력 평가 도구 개발: 생물영역을 중심으로
    박인근 한국생물교육학회지 26 2 191-201 [1998]
  • What is ‘scientific method’ and can it be taught?, Skills and processes in science education: A critical analysis
    Millar, R. - [1989]
  • Vee Diagram을 이용한 제5차, 제6차 교과서의 실험ㆍ관찰의 비교 분석: 중학교 2학년 생물단원을 중심으로
    박성은 한국과학교육학회지 16 3 260-269 [1996]
  • The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research
    Hofstein, A. Review of Educational Research 52 2 201-217 [1982]
  • The nature of scientific inquiry
    Herron, M. D. School Review 79 171-212 [1971]
  • The centrality of practical work in science/technology/society movement, Practical science
    Yager, R. E - [1991]
  • The assessment of practicals work in science
    Gott, R. - [1988]
  • Teaching science by inquiry: Assessment and learning
    Tamir, P. Journal of Biological Education 33 27-32 [1998]
  • Rapid-Cycling Brassica rapa를 이용한 창의력 및 과학적 사고력 향상을 위한 광합성 실험 모듈의 개발
    이현미 한국생물교육학회지 30 4 289-300 [2002]
  • Practical work in science: A task-based approach, Practical science
    Gott, R. - [1991]
  • National science education standards
  • Meeting contemporary goals for lab instruction: A content analysis of two secondary biology textbooks
    Lumpe, A. T. School Science and Mathematics 91 6 231-235 [1991]
  • Matching lab activities with teaching goals
    Lunetta, V. N. The Science Teacher 46 5 22-24 [1979]
  • Investigative work in the science curriculum
    Gott, R. - [1995]
  • Inquiry-ralated tasks in high school science laboratory handbooks
    Tamir, P. Science Education 65 5 477-484 [1981]
  • Do secondary school laboratory texts reflect the goals of the new science curricula
    Fuhrman, M. Journal of Chemical Education 59 563-565 [1982]
  • Current trends of community college lab curricula in biology: An analysis of inquiry, technology, and content
    Basey, J. M. Journal of Biological Education 34 2 80-86 [2000]
  • Creating effective investigative laboratories for undergraduates
    Sundberg, M. D. Bioscience 44 698-704 [1994]
  • Comparing features of seven high school biology laboratory manuals
    German, P. J. The American Biology Teachers 58 2 78-84 [1996]
  • Characteristics of practical work in science classrooms in Namibia
    Kapenda, H. M. Journal of Science & Technological Education 29 1 53-65 [2002]
  • Characteristics of laboratory exercises included in science textbooks in Catalonia(Spain)
    Tamir, P. International Journal of Science Education 14 4 381-392 [1992]
  • Analysis of nine high school biology laboratory manuals: Promoting scientific inquiry
    German, P. J. Journal of Research in Science Teaching 33 5 475-499 [1996]
  • An exploratory study on students' problem-solving ability in earth science
    Chang, C-Y International Journal of Science Education 24 5 441-451 [2002]
  • An assessment of Caribbean integrated science textbooks practical tasks
    Soyibo, K. Research in Science & Technological Education 16 1 31-41 [1998]
  • An analysis of laboratory inquiries in the BSCS yellow version
    Tamir, P. The American Biology Teacher 40 6 353-357 [1978]
  • An analysis of laboratory activities: Project physics and PSSC
    Lunetta, V. N. School Science and Mathematics 81 635-642 [1981]
  • An analysis of lab work tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries
    Tiberghien, A. Science Education 85 5 483-508 [2001]
  • A study of the effect of a practical activity on problem solving in chemistry
    Kampourakis, C. Chemistry Education: Research and Practice 4 3 319-333 [2003]