구성주의 연구에 대한 회고와 전망:국내?외 연구동향 비교

논문상세정보

' 구성주의 연구에 대한 회고와 전망:국내?외 연구동향 비교' 의 참고문헌

  • 초중등학교에서 교실수업과 웹기반 학습을 연계한 커뮤니티 기반 프로젝트 학습모형 개발 연구
    임정훈 외 20 3 101-133 [2004]
  • 자원기반 학습환경에서 탐구훈련모형의 활용이 탐구능력과 과제수행능력에 미치는 영향
    강명희 17 1 37-55 [2000]
  • 인터넷활용 문제중심학습이 학업성취 수준에 따른 정보화 능력과 파지효과에 미치는 영향
    최욱, 18 3 109-131 [2002]
  • 인터넷활용 문제중심 탐구학습 모형
    최욱, 20 4 147-183 [2004]
  • 인터넷호라용 문제중심 논쟁 수업이 균형있는 비판적 사고력에 미치는 효과
    최욱, 19 3 261-283 [2003]
  • 인터넷을 활용한 프로젝트 중심학습방법(NetPBL)의 활용유형과 절차
    조미헌 15 3 3-27 [1999]
  • 인지적 도제 방법을 반영한 교수설계의 기본방향 교육공학연구
    조미헌 147-161 [1994]
  • 웹기반 학습환경에서 협력적 성찰이 문제해결 수행 및 과정에 미치는 영향
    이승희 19 1 131-159 [2003]
  • 웹기반 가상토론 환경이 학습자의 관점변화에 미치는 영향: 사회과 창조적 의사결정모형 활용
    강이철 16 1 3-27 [2000]
  • 웹 기반 토론학습 환경에서 수학 영재들의 지식 구축 과정 분석 연구
    박은영 교육공학연구 19 2 179-210 [2003]
  • 온라인 탐구환경에서의 학습경험 효과적인 탐구학습 설계를 위한 시사
    임병노 19 3 69-99 [2003]
  • 수업체제설계의 연구동향과 발전방향 패러다임 전환과 이론적 실천에의 시사점 논의를 중심으로 교육공학연구
    유영만 3-43 [1994]
  • 상황의 맥락성과 복잡성이 학업성취와 태도 지식의 전이에 미치는 효과 수학적 문제해결 능력을 중심으로
    최정임 12 1 213-230 [1996]
  • 문제해결시나리오 교수학습환경 설계모형에 관한 형성적 연구
    임철일 14 2 137-165 [1998]
  • 대응적 구성주의 평가모형 객관주의 평가의 한 대안 교육학연구
    이기종 103-118 [1994]
  • 기업교육에서의 Goal-Based Scenario 그 이론과 실제 Andersen Consulting 컨설턴트 교육방법론 사례연구
    이재경 12 1 231-248 [1996]
  • 국제간 인터넷 프로젝트 중심학습의 수업설계 전략 고찰 - 한국형 앵커드 수업이론 설계를 위한 사례분석 -
    조은순 16 1 247-266 [2000]
  • 구성주의 연구의 이해 ‘객관주의와 구성주의 대립에서 대화로’를 읽고
    최정임 14 3 385-400 [1998]
  • 강의기반학습과 문제기반학습에 있어서의 학습전략에 관한 연구
    이인경 13 2 241-261 [1997]
  • Why children are left behind and what we can do about it
    Reigeluth, C. 43 5 24-32 [2003]
  • What the biology of the brain tells us about learning
    Dec - [1993]
  • What is constructivism and why is it growing?
    Mahoney, M. 49 360-363 [2004]
  • Using design to advance learning theory or using learning theory to advance design
    Barab, S 44 3 16-19 [2004]
  • Using a virtual learning environment in collaborative learning: Criteria for Success
    Elijl, P. 43 2 54-56 [2003]
  • Theory and the design of learning environments:Reflections on differences in disciplinary focus
    Duffy,T 44 3 13-15 [2004]
  • The quality school
    Glasser,W - [1990]
  • The learning sciences: What's in a name?
    Koschmann, T 44 3 26-2 [2004]
  • The learning sciences: Past, present, future.
    Kolodner, J 44 3 34-39 [2004]
  • The intelligence of emotional intelligence
    Mayer 433-442 [1993]
  • The Brain, Education and the Competitive Edge
    Caine, G. - [2001]
  • Synthesizing research : a guide for literature reviews
    Cooper H - [1998]
  • Scientific research in education
    - [2002]
  • Scaffolding for online learning environments: Instructional design strategies that provide online learner support
    Schutt, M 43 6 28-35 [2003]
  • PBL에 의한 수업설계와 적용 초등사회과 수업사례
    강인애 14 3 1-31 [1998]
  • Objectivism versus Constructivism:Do We Need a New Philosophical Paradigm?
    Jonassen,D.H 39 3 5-14 [1991]
  • Mind in society The development of higher psychological processes
    Cambridge - [1978]
  • Media and Technology in Education:A Constructivist View
    Fosnot,C.T 32 4 195-205 [1984]
  • Linked:The new science of networks
    Barabasi,A - [2002]
  • Lessons learned:20 keys to successful training and performance improvement
    Spitzer,D 43 4 50-53 [2003]
  • Learning in artificial environments
    Winne, W. 8 3 5-23 [2001]
  • Journal of Creative Behaviour
    Wight 234-282 [1970]
  • Instructional systems and learning sciences: When universes collide
    Smith,B 43 6 20-25 [2004]
  • Instructional design for situated learning
    Young 43-58 [1993]
  • From need to ownership:socialization into online teaching
    Mellon,C 43 2 47-50 [2003]
  • Frames of mind, The theory of multiple intelligences
    Gardner, H. - [1993]
  • Evaluating constructivistic learning In Duffy & Jonassen Constructivism and the technology of instruction
    Jonassen -148 [1992]
  • Environmental detectives: PDAs as a window into a virtual simulated world.
    Klopfer, E., 95-98 [2002]
  • Emotional Intelligence
    Goleman, D - [1995]
  • Dialogue:The method of choice in collective communication
    Banathy,B 43 2 11-18 [2003]
  • Creating a consructivist atmosphere in early education
    DeVries - [1994]
  • Constructivism and the technology of instruction
    Duffy - [1992]
  • Collaborative Knowledge Building: A Case Study
    Gilbert, N. 50 1 59-79 [2002]
  • Building effective blended learning programs
    Singh,H 43 6 51-54 [2003]
  • Brain literacy for psychologists and educators
    Berninger, V., - [2002]
  • Beyond constructivism: A return to science-based research and practice in educational technology.
    Winn,W 43 6 5-14 [2003]