전래동화 스토리텔링을 활용한 한국어교육 방안 - 다문화 및 재외동포 가정 아동을 대상으로

김영주 2008년
논문상세정보
    • 저자 김영주
    • 제어번호 104800534
    • 학술지명 새국어교육
    • 권호사항 Vol. 0 No. 80 [ 2008 ]
    • 발행처 한국국어교육학회
    • 발행처 URL http://mjkor.cafe24.com/
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 97-124
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2008
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 전래동화 스토리텔링을 활용한 한국어교육 방안 - 다문화 및 재외동포 가정 아동을 대상으로' 의 참고문헌

  • 한국인 부모의 이중언어 교육관-영어권 국가에 일시 체류하는 부모를 중심으로-
    조형숙 이중언어학 34 371-398 [2007]
  • 한국 다문화가정 자녀교육의 전망에 관한 연구
  • 한국 내 다문화가정의 자녀교육 실태조사 연구
    김갑성 [2006]
  • 초등학교 전래동화 교육의 논리와 구비문학 교육의 시각: 아동 중심 접근과 이야기 문화의 회복
    임성규 한국초등국어교육 34 381-408 [2007]
  • 초등학교 저학년 국어 교과서 연결어미 분석
    김성지 - [2008]
  • 초등영어교육을 위한 한국 전래동화 영역본의 어휘 연구
    박선호 초등영어교육 12 2 39-73 [2006]
  • 전래동화를 활용한 한국어 교수-학습 방법 연구
    최권진 한국어 교육 17 2 237-266 [2006]
  • 전래동화를 활용한 국어과 교육의 창의성 신장 방안 ―초등학교 3학년 국어교과서를 중심으로―
    정소영 한국초등국어교육 31 289-316 [2006]
  • 재외동포 한국어교육의 오늘과 내일
    박갑수 이중언어학 33 363-392 [2007]
  • 재미동포의 한국어 교육
    이선근 이중언어학 33 445-466 [2007]
  • 재대양주 동포의 한국어 교육
    홍종선 이중언어학 33 523-548 [2007]
  • 재대만 동포의 한국어 교육-대만 한국어 교육 전반적 현황-
    채련강 이중언어학 33 495-522 [2007]
  • 이야기 만들기(story generation)과제를 통한 초등 저학년 아동의 이야기구성 능력
    권유진 언어치료연구 15 3 115-126 [2006]
  • 이야기 구조 교육의 의의 탐구
    한명숙 청람어문교육 27 183-206 [2003]
  • 외국인을 위한 한국어문법1
  • 연세말뭉치 1-9를 대상으로 한 현대 한국어의 어휘빈도
    서상규 - [1998]
  • 멘토링을 통한 초임교사 영어수업능력 신장: 스토리텔링을 중심으로
    장경숙 초등영어교육 13 2 65-96 [2007]
  • 동화를 활용한 의사 소통 기능 중심 학습 자료 개발 연구-초등 영어 5·6학년 교과서를 중심으로-
    이재근 초등영어교육 13 1 165-193 [2007]
  • 다문화가정 자녀의 교육 실태조사 연구 -경상남도 다문화가정 자녀를 중심으로
    박은애 - [2006]
  • 다문화 사회에 따른 한국어 교육의 동향과 과제
    우인혜 새국어교육 79 281-310 [2008]
  • 국민학교 교육용 어휘집
  • 교사를 통해 본 다문화 가정 유아의 특성 및 교사의 어려움 : 결혼이민자 가정을 중심으로
    박미경 - [2007]
  • 결혼이민자를 위한 한국어·문화 교육방안 연구 -전래동화를 활용하여-
    구선희 한국어 교육 19 3 45-64 [2008]
  • Young children’'s storybook reading: Longitudinal study of parent-child interaction and children’'s independent functioning
    Teale, W. H. - [1987]
  • Who reads to young children: Identifying predictors of family reading activities
    Yarosz, D. J. Reading Psychology 22 - [2001]
  • What's the story? using the Narrative approach in beginning language classrooms
    Mcquillan, J. TESOL Journal - [1998]
  • Vocabulary acquisition from listening to stories
    Elley, W. B. Reading Research Quarterly 24 - [1989]
  • Using story reading to encourage children' 's conversations
    McNeil, J. H. Teaching Exceptional Children - [1996]
  • Using Folktales
    Taylor, Eric - [2000]
  • The bilingual brain
    Albert, M. L. - [1978]
  • The Storytelling Handbook for Primary Teacher1-2
    Ellis, G. - [1991]
  • The Practice of English Language Teaching
    Harmer, Jeremy - [2007]
  • Supporting the narrative development of young children
    Stadler, M. A Early Childhood Education Journal 33 - [2005]
  • Storytelling With Children
    Wright, A. - [2000]
  • Story grammar ability in children with and without language disorder: Story generation, story retelling, and story comprehension
    Merritt, L. J. Journal of Speech and Hearing Research 30 - [1987]
  • Recall of picture books by three-year-old children: Testing and repetition effects in joint reading activities
    Cornell, E. H. Journal of Educational Psychology 80 - [1988]
  • Predictors and outcomes of low-income fathers' reading with their toddlers
    Duursma E., Pan, B.A. Early Childhood Research Quarterly 23 - [2008]
  • Picture book reading by mothers and young children and its impact upon language development
    Moerk, E. L. Journal of Pragmatics 9 - [1985]
  • Parents’' book-reading habits with their children
    Pellegrini, A. D. Journal of Educational Psychology 77 - [1985]
  • Parent-child book reading as an intervention technique for young children language delays
    Dale, P. S. Topics in Early Childhood Special Education 16 2 - [1996]
  • Outreach Project for Children with Disabilities. CFDA 84.324R(Language is the Key)
    Cole, K. - [1996]
  • Mother-child conversation in different social classes and communicative settings
    Hoff-Ginsberg, E. Child Development 62 - [1991]
  • Materials and Methods in ELT-A teacher's guide
    McDonough J. - [2005]
  • Literacy and language:Relationships during the preschool years
    Snow, C. E. Harvard Educational Review 53 - [1983]
  • Linking children's connective use and narrative structure(Developing narrative structure)
    McCabe, A. - [1991]
  • Let’'s talk: Encouraging mother-child conversations during story reading
    McNeil, J. H. Journal of Early Intervention 22 1 - [1999]
  • Language use in mother-child and mother-child-sibling interactions
    Jones, C. P. Child Development 58 - [1987]
  • Incidental learning of word meanings by kindergarten and first grade children through repeated read aloud events
    Leung, C. B. - [1990]
  • Facilitating First language Development in Young Korean Children Through Parent Training in Picture Book Interaction
    Lim, S. L. Bilingual Research Journal 26 2 - [2002]
  • Effectiveness of teaching story grammar knowledge to preschool children with language impairment: An exploratory study
    Hayward, D. Child Language Teaching and Therapy 16 3 - [2000]
  • Education of culturally and linguistically diverse preschoolers: Moving the agenda
    Kagan, S. Early Childhood Research Quarterly 6 - [1991]
  • Cultural background and storytelling: A review and implications for schooling
    McCabe A. The Elementary School Journal 97 5 - [1997]
  • Challenges to developmental paradigms: Implications for assessment and treatment
  • Accelerating language development through picture book reading: Replication and extension to a videotape training format
    Arnold, D. H. Journal of Educational Psychology 86 2 - [1994]
  • Accelerating language development through picture book reading
    Whitehurst, G. J. Developmental Psychology 24 - [1988]