유아의 발달특성을 고려한 미술관 교육에 대한 탐색:미국의 미술관 사례를 중심으로

정진나 2012년
논문상세정보

' 유아의 발달특성을 고려한 미술관 교육에 대한 탐색:미국의 미술관 사례를 중심으로' 의 참고문헌

  • 화가의 삶과 작품에 담긴 이야기 들려주기가 유아의 미술감상태도 및 감상능력에 미치는 효과
    정미경 유아교육연구 26 2 5-25 [2006]
  • 주요 외국 박물관교육 사례를 통해 본 한국 사립박물관 교육의 개선 방안
    최병식 조형교육 29 1 511-544 [2007]
  • 유아를 위한 미술관 교육 프로그램 개발 : 성곡 미술관 사례를 중심으로
    강윤정 [2004]
  • 어린이를 위한 미술관 교육프로그램 발전방향
    정경철 교육연구 18 2 3-22 [2010]
  • 미술비평활동이 유아의 미적 반응 및 표현 능력에 미치는 영향
    임수진 아동학회지 20 2 187-204 [1999]
  • 미술관과 소통: 미적발달 단계의 이론적 탐색과 적용
    양지연 문화예술교육연구 6 2 1-21 [2011]
  • 미술관 교육프로그램에 대한 고찰 : 어린이 교육프로그램을 중심으로
    조윤경 [2004]
  • 미술 작품 감상 활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향
    박화윤 아동학회지 22 2 277-290 [2001]
  • 국내외 어린이 대상 미술관교육 프로그램 현황 비교분석
    김희진 [2002]
  • 박사
  • 박사
  • Understanding in an art museum: A case study of interpretations of art by Japanese and American children
  • The relationship of cognitive style of young children and their modes of responding to paintings
    Douglas, N. Studies in Art Education 22 24-31 [1981]
  • The museum-university connection : Partners in early childhood education art experiences
    Danko-McGhee, K. Art Education 57 35-40 [2004]
  • The indepth approach : Incorporating an art museum program into a pre-primary classroom
    Trimis, E. Art Education 57 20-34 [2004]
  • The importance of art viewing experiences in early childhood visual arts : The exploration of a master art teacher's strategies for meaningful early arts experiences
    Eckhoff, A. Early Childhood Education Journal 35 463-472 [2008]
  • The educational roles of the museum
  • The artistic-aesthetic and curriculum
    Greene, M. Curriculum Inquiry 64 283-296 [1977]
  • Talks with teachers of young children: A collection
    Katz, L. - [1995]
  • Talking about art with children: From theory to practice
    Anderson, T. Art Education 38 5-8 [1986]
  • Professional practices in art museums
  • 박사
  • Nurturing aesthetic awareness in young children : Developmentally appropriate art viewing experiences
    Danko-McGhee, K. Art Education 59 20-35 [2006]
  • Learning from museums : visitor experiences and the making of meaning
    Falk, J. H. - [2000]
  • If you don't stop, you don't see anything
    Burnham, R. Teachers College Record 95 520-525 [1994]
  • How we understand art
    Parsons, M. - [1987]
  • How focus of interest in pictures changes with age : A cross-cultural comparison
    Jolley, R. P. International Journal of Behavioural Development 22 127-149 [1998]
  • Engagement with works of art through dialogue: Providing aesthetic experiences in discussion-based museum education programs and implications for museums in Korea
  • Early development and education program in public schools, In Approaches to early childhood education
    Johnson, J. 165-190 [2009]
  • Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children from birth through age 8 (3rd Ed.)
    Copple, C. - [2009]
  • Development of understanding of popular graphic art : A study of everyday aesthetics in children, adolescents, and young adults
    Lin, S. F. International Journal of Behavioral Development 26 278-287 [2002]
  • Creative and mental growth(8th Ed.)
    Lowenfeld, V. - [1987]
  • Children’s thinking(4th ed.)
    Siegler, R. S. - [2005]
  • Child development(8th Ed.)
    Berk, L. - [2009]
  • Art and creative development for young children
  • Art Trek: Looking at art with young children
    Chang, E. International Journal of Education through Art 8 151-167 [2012]
  • A portrait of an early childhood art teacher. In C. Thompson. The visual arts and early childhood learning
    Cole, E. S. 40-43 [1995]