“대학생의 지각된 부모 양육 태도가 자기 통제력과 학교 생활 적응에 미치는 영향: 자기통제력의 매개효과 검증,”

논문상세정보

' “대학생의 지각된 부모 양육 태도가 자기 통제력과 학교 생활 적응에 미치는 영향: 자기통제력의 매개효과 검증,”' 의 참고문헌

  • 특수목적고등학교 졸업 대학생의 대학생활 적응 영향요인 분석
    이영민 교육종합연구 8 1 97-119 [2010]
  • 초등학생의 문제행동에 영향을 미치는부모관련 변인 및 자아관련 변인에 관한 연구
    백혜정 한국심리학회지: 발달 19 3 1-27 [2006]
  • 청소년이 지각한 모-자녀 간의 의사소통과 자아탄력성 및 학교적응간의 관계
    이지미 미래청소년학회지 8 4 97-120 [2011]
  • 청소년의 학교적응에 영향을 미치는 변인들 간의 구조적 관계
    우성희 [2012]
  • 청소년의 학교적응도 분석
    곽수란 교육사회학연구 16 1 1-26 [2006]
  • 청소년의 학교생활 적응행동에 관련되는 사회 심리적 변인들의 구조 적 분석
    문은식 [2002]
  • 청소년의 학교생활 적응 관련요인의 인과적 관계 분석
    성선진 [2010]
  • 청소년의 탄력성 발달 과정에서 희망과 삶의 의미의 효과
    김택호 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 16 3 465-490 [2004]
  • 청소년의 생활양식 유형과 정신건강 및 학교적응과의 관계
    윤은종 청소년복지연구 7 2 105-120 [2005]
  • 지각된 부모의 양육태도와 대학생의 진로태도성숙과의 관계:사회적으로 부과된 완벽주의와 자기제시동기를 매개로
    우영지 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 19 4 1023-1039 [2007]
  • 지각된 부모의 양육태도가 자녀의 성취목표지향성에 미치는 영향:강인성의 매개역할
    하정희 상담학연구 11 4 1375-1392 [2010]
  • 지각된 부모의 양육태도가 성취목표 및 진로결정수준에 미치는 영향 - 대학생을 중심으로
    이현숙 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 16 1 89-105 [2004]
  • 중학생이 지각한 부모의 부부갈등 및 자기 통제력이 학교부적응 행동에 미치는 영향
    김원희 상담학연구 11 4 1767-1782 [2010]
  • 중학생이 지각한 부·모의 양육태도와 심리적 독립성이 학교적응에 미치는 영향
    김영린 아시아교육연구 12 4 125-143 [2011]
  • 조절력과 부정적 정서 및 문제행동이 아동의 학교생활적응에 미치는 영향
    옥경희 한국가정관리학회지 20 6 61-68 [2002]
  • 전문계 고등학생의 학업성취, 자아개념, 학교적응 및 학교부적응행동 간의 관계
    이명숙 교육과학연구 40 1 167-193 [2009]
  • 전문계 고등학교 졸업생들의 대학진학 준비와 대학 적응 사례 연구
    최지연 청소년학연구 19 8 23-53 [2012]
  • 자기표현과 자기통제력이 대학생의 대학생활적응에 미치는 영향
    최낙현 [2009]
  • 인터넷 중독과 충동성이 대학생들의 학교생활적응과의 관계
    안권순 청소년학연구 13 6 409-428 [2006]
  • 박사
  • 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계
    김선희 가정관리학회지 17 1 155-166 [1999]
  • 아동의 학교적응에 영향을 미치는 부모의 양육태도와 아동의 자기통제력
    이혜림 [2009]
  • 비학업자아개념과 학습동기 및 학교적응간의 관계 분석
    김일태 열린교육연구 12 1 75-96 [2004]
  • 부모의 양육행동 및 부모 자녀간 의사소통이아동의 학교생활적응에 미치는 영향
    장영애 한국가족복지학 13 2 69-85 [2008]
  • 부모의 양육태도 및 대학생의 경제적 자립도가 대학생의 심리적 안녕감 및 자기효능감에 미치는 영향
    곽윤영 한국청소년연구 21 3 121-141 [2010]
  • 부모의 양육방식에 대한 아동의 지각과 정의적 특성과의 관계
    오성심 10-32 [1982]
  • 부모-자녀관계, 아동의 우울 및 공격성과 학교적응 간의 구조모형 검증
    장신재 한국청소년연구 18 2 5-29 [2007]
  • 부⋅모의 양육태도 및 의사소통이 남⋅여 청소년의 학교생활적응에 미치는 영향
    임정화 청소년학연구 19 8 169-190 [2012]
  • 대학생이 지각한 부모의 부부갈등과 자기통제력, 분노표현방식의 관계
    김용현 [2012]
  • 대학생의 학생지도 및 상담 경험 분석
    오명화 동신논총 22 215-230 [2013]
  • 대학생의 학교적응 행동, 학업성취도와 성역할 정체감 및 학습양식의 관계
    최임숙 인문학연구 34 2 547-573 [2007]
  • 대학생의 자기효능감과 주관적 삶의 질 관계 연구 -학교생활만족도와 관계만족도의 매개효과를 중심으로-
    정여주 청소년복지연구 14 3 239-257 [2012]
  • 박사
  • 대학생의 기질 및 지각된 부모양육행동이 외현적․내재적 자기애 성향에 미치는 영향
    홍영미 한국심리학회지: 발달 25 4 35-48 [2012]
  • 대학생의 개인특성 및 학교특성에 따른 대학생활 적응 결정요인 분석
    이영민 평생교육 · HRD연구 7 4 89-118 [2011]
  • 대학생들의 교수신뢰와 학습동기 및 대학 생활적응과의 관계
    정은이 아시아교육연구 9 1 73-93 [2008]
  • 대학 신입생의 학교적응을 위한 교수 멘토링 교육과정의 효과
    이인경 상담학연구 12 2 673-691 [2011]
  • 남·여 아동의 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계
    강지흔 [2004]
  • 남.여 아동의 정서조절 능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계
    박성연 아동학회지 26 1 1-14 [2005]
  • 과학영역에서의 자기효능감과 학업성취의 관계에서 인지적 자기조절학습전략의 매개효과
    조선미 한국과학교육학회지 31 6 958-969 [2011]
  • 개인의 자기 통제력이 범죄 억제에 미치는 영향
    김두섭 - [1996]
  • 간호학과 편입생의 첫 학기 대학생활 체험: 대학생활의 적응 및 위기 극복
    김건희 한국위기관리논집 8 5 123-142 [2012]
  • 가족기능과 청소년의 자아조절이 게임 과몰입과 학교적응에 미치는 영향
    권용준 청소년학연구 18 6 99-121 [2011]
  • The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning
    Pintrich, D. A. International Journal of Educational Research 31 459-470 [2001]
  • The relationships of adolescent school-related deviant behaviour and victimization with psychological distress: Testing a general model of the mediational role of parents and teachers across groups of gender and age
    Herrero, J. Journal of adolescence 29 5 671-690 [2006]
  • The permanence of change and the impermanence of stability
    Baumrind, D. Psycscan Developmental psychology 11 33- [1991]
  • The moderator–mediator variable distinction in social psychological research : Conceptual, strategic, and statistical considerations
    Baron, R. M. Journal of Personality and Social Psychology 51 6 1173-1182 [1986]
  • The influence of violent behavior and victimization at school on psychological distress: The role of parents and teachers
    Estevez, E. Family Therapy 32 3 143-156 [2005]
  • The dynamic of parent-child relationship
    Symonds, P. M. - [1949]
  • Teacher and classmate influence on scholastic motivation, self-esteem, and level of voice in adolescents, In Social motivation: Understanding children's school adjustment
    Harter, S. 11-42 [1996]
  • Student motivation in middle school: The role of perceived pedagogical caring
    Wentzel, K. R. Journal of Educational Psychology 89 411-419 [1997]
  • Self-control and its manifestations among university students: An empirical test of gottfredson and hirschi's general theory
    Gibbs, J. J. Justice quarterly 12 2 231- [1995]
  • School adjustment, In Encyclopedia of psychology
    Bierman, K. L. - [1994]
  • Resilience in face of adversity: Protective factors and resilience to paychiatric disorder
    Rutter, M. British Journal of Psychiatry 147 598-611 [1985]
  • Representation of relationships to teachers, parents, and friends as predictors of academic motivation and self-esteem
    Ryan, R. M. Journal of Early adolescence 14 226-249 [1994]
  • Relations of social goal pursuit to social acceptance, classroom behavior, and perceived social support
    Wentzel, K. R. Journal of Educational Psychology 86 173-182 [1994]
  • Relations among family interaction patterns, clasroom self-restraint, and academic achievement in preadolescent boys
    Feldman, S. S. Journal of Educational Psychology 82 4 813-819 [1990]
  • Relation of eighth graders' family structure, gender, and family environment with academic performance
    Kurder, L. A. Journal of Educational Psychology 80 1 90-94 [1988]
  • Pathways to adulthood in changing societies: Variability and mechanisms in life course perspective
    Shanahan, M. J. Annual Reviews of Sociology 26 667-692 [2000]
  • Parents and their young adult children: Transitions to adulthood
    Gitelson, I. B. Child Welfare 85 5 853-866 [2006]
  • Parenting practices, child adjustment, and family diversity
    Amato, P. R. Journal of Marriage and the Family 64 3 703-716 [2002]
  • Parenting efficacy and the early school adjustment of poor and near-poor black children
    Jackson, A. P. Journal of family issues 30 10 1339-1355 [2009]
  • Parental management and self-control: An empirical test of gottfredson and hirschi's general theory
    Gibbs, J. J. Journal of Research in crime and Delinquency 35 1 40-70 [1998]
  • On the relation between social-emotional and school functioning during early adolescence: Preliminary findings from Dutch and American samples
    Roeser, R. W. Journal of School Psychology 39 111-139 [2001]
  • On the frontier of adulthood: Emerging themes and new directions, In On the frontier of adulthood: Theory, research, and public policy
  • Interpersonal relationships in the school environment and children's early school adjustment: The role of teachers and peers, In Social motivation: Understanding children's school adjustment
    Birch, S. H. 199-225 [1996]
  • High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success
    Tangney, J. P. Journal of Personality 72 2 271-324 [2004]
  • Having friends, keeping friends, making friends, and being liked by peers in the classroom: Predictors of children's early school adjustment?
    Ladd, G. W. Child Development 61 1081-1100 [1990]
  • Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment
    Ladd, G. W. Child Development 67 3 1103-1118 [1996]
  • Friends' influence on student's adjustment to school
    Berndt, T. J. Educational Psychologist 34 15-28 [1999]
  • Development of a maternal behavior: Resear instrument
    Schaefer, E. S. The Journal of Genetic Psychology 95 83-104 [1965]
  • Classrooms: Goals, structures, and student motivation
    Ames, C. Journal of Educational Psychology 84 261-271 [1992]
  • Child development: Study guide for
    Elias, C. L. - [1997]
  • Child and maternal correlates of impulse control in 24 month-old children: Correction genetics
    Silverman, I. W. Social & General Psychologyu Monographs 116 4 435-473 [1990]
  • Autonomy as competence in 2-year-olds: Maternal correlates of child defiance, compliance, and self-assertion
    Crockenberg, S. Developmental Psychology 26 961-971 [1990]
  • Antecedents of adult inter personal functioning: Effects of individual differences in age 3 temperament
    Newman, D. L. Developmental Psychology 33 206-217 [1997]
  • Academic and emotional functioning in early adolescence: Longitudinal relations, patterns, and prediction by experience in middle school
    Roeser, R. W. Development and Psychopathology 10 2 321-352 [1998]
  • A general theory of crime