우수동기 집단의 심리적 특성 및 자기조절학습 변화 탐색; 성취목표지향성을 기반으로

논문상세정보
    • 저자 양명희 정윤선
    • 제어번호 104557513
    • 학술지명 청소년학연구
    • 권호사항 Vol. 19 No. 7 [ 2012 ]
    • 발행처 한국청소년학회
    • 발행처 URL http://www.kyra.or.kr
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 191-214
    • 언어 Korean
    • 출판년도 2012
    • 등재정보 KCI등재
    • 소장기관 영남대학교 중앙도서관 영남대학교 중앙도서관
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 우수동기 집단의 심리적 특성 및 자기조절학습 변화 탐색; 성취목표지향성을 기반으로' 의 참고문헌

  • 학습 성격 유형 및 전공 만족도에 따른 학업성취 관련 변인에 관한 연구
    이경아 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 16 1 107-121 [2004]
  • 학년 및 성별에 따른 자기규제학습수준과 학업성취 및 지능과의 관계
    孫鍾植 [1994]
  • 중학생의 학업성취 정도에 따른 자기조절학습의 차이 탐색
    김소영 중등교육연구 60 1 243-264 [2012]
  • 중다목표관점에서의 성취목표와 자기조절 학습전략 사용간의 관계
    한순미 교육심리연구 17 3 291-312 [2003]
  • 중·고생의 학업성취 결정요인으로서 사고양식, 학습동기, 교과흥미, 학습전략간의 관계모형
    윤미선 교육심리연구 18 2 161-180 [2004]
  • 중·고등학생의 자기 주도 학습 능력 향상 방안 연구
    오상철 - [2009]
  • 자기조절학습의 발달을 위한 동기적 요인의 역할
    박승호 교육심리연구 17 1 55-70 [2003]
  • 자기조절학습 탐구
    정미경 - [2008]
  • 자기조절전략과 학업성취간 종단적 인과관계
    양명희 - [2010]
  • 자기조절 연구의 현황과 과제
    이명진 교육문제연구 39 161-193 [2011]
  • 우리나라 학생들이 경험하는 학업상황의 정서 연구
    김은진 교육심리연구 25 3 501-521 [2011]
  • 성취목표지향성의 안정성 검토
    양명희 교육심리연구 26 1 251-270 [2012]
  • 성취목표지향성 프로파일에 따른 중학생의 학습기술과 학업성취도의 차이
    신현숙 교육학연구 48 2 45-66 [2010]
  • 대학생의 목표지향성과 자기효능감의 관계 분석
    권성연 학습자중심교과교육연구 7 2 49-71 [2007]
  • 교실에서의 동기
    김아영 교육심리연구 17 1 5-36 [2003]
  • 고등학생의 성취목표지향 프로파일 분석
    국중학 [2009]
  • The social-cognitive model of achievement and the 2×2 achievement goal framework
    Cury, F. Journal of Personality and Social Psychology 90 667-679 [2006]
  • The role of goal orientation in self-regulated learning, In Handbook of self-regulation: Theory, research and applications
    Pintrich, P. R. 451-502 [2000]
  • The development and validation of scales assessing students’ achievement goal orientation
    Midgley, C. Contemporary Educational Psychology 23 2 113-131 [1998]
  • The Development of self-regulated learning
    Chung, M. K. Asia Pacific Education Review 1 1 55-66 [2000]
  • Students’ goals, self-efficacy, self-handicapping, and negative affective responses : An australian senior school student study
    Smith, L. Contemporary Educational Psychology 27 3 471-485 [2002]
  • Student differences in self-regulated learning : Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use
    Zimmerman, B. J. Journal of Educational Psychology 82 51-59 [1990]
  • Self-regulated learning and academic achievement : An overview
    Zimmerman, B. J. Educational Psychologist 25 3-17 [1990]
  • Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating
    Harackiewicz J. M. Journal of Educational Psychology 94 638-645 [2002]
  • Performance-approach goals: Good ofr what, for whom, under what circumstances, and at what cost?
    Midgley, C. Journal of Educational Psychology 93 77-86 [2001]
  • Perfectionism and achievement goals in young Finnish ice-hockey players aspiring to make the Under-16 national team
    Stoeber, J. Journal of Sports Sciences 27 1 85-94 [2008]
  • Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement
    Pintrich, P.R Journal of Educational Psychology 92 544-555 [2000]
  • Motivational precesses affecting learning
    Dweck, C. S. American Psychologist 41 1040-1048 [1986]
  • Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance
    Pintrich, P. R. Journal of Educational Psychology 82 33-40 [1990]
  • Motivation in education: Theory, research and applications
    Schunk, D. H. - [2008]
  • Motivation and education : The self-determination perspective
    Deci, E. L. Educational Psychologist 26 642-650 [1991]
  • Introduction to Research in Education
    Donald, A, - [2009]
  • Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimal motivation and performance
    Sansone, C. - [2000]
  • Individual differences in achievement goals : A longitudinal study of cognitive, emotional, and achievement outcomes
    DanielsLia M. D. Contemporary Educational Psychology 33 4 584-608 [2008]
  • Developmental aspects of self-regulated learning
    Paris, S. G. Educational Psychologist 25 1 87-102 [1990]
  • Continuity of academic intrinsic motivation from childhood through late adolescence : A longitudinal study
    Gottfried, A. E. Journal of Educational Psychology 93 1 3-13 [2001]
  • Approach and Avoidance Achievement Goals and Intrinsic Motivation : A Mediational Analysis
    Elliot, A. J. Journal of Personality and Social Psychology 70 461-475 [1996]
  • An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research
    Pintrich, P.R. Contemporary Educational Psychology 25 92-104 [2000]
  • Achievement goals, study strategies, and exam performance : A mediational analysis
    Elliot, A. J. Journal of Educational Psychology 91 3 549-563 [1999]
  • Academic self-handicapping and achievement goals : A further examination
    Midgley, C. Contemporary Educational Psychology 26 61-75 [2001]
  • A social-cognitive approach to motivation and personality
    Dweck, C. S. Psychological Review 95 256-273 [1988]
  • A social cognitive view of self-regulated academic learning
    Zimmerman, B. J. Journal of Educational Psychology 81 329-339 [1989]
  • A 2?2 achievement goal framework
    Elliot, A. J. Journal of Personality and Social Psychology 80 501-519 [2001]
  • 2?2 성취목표지향성과 자기조절학습과의 관련성 검토
    양명희 교육심리연구 20 3 745-764 [2006]