유아교사의 전문성 개발을 위한 소고: 반성적 사고를 중심으로

논문상세정보

' 유아교사의 전문성 개발을 위한 소고: 반성적 사고를 중심으로' 의 참고문헌

  • 현장연구의 새로운 방향에 대한 고찰:다섯 가지 유형의 현장연구 설계와 사례
    5 2 83-114 [2002]
  • 포트폴리오 평가 활용을 통한 예비교사의 유아과학 교수방법에 대한 방법에 대한 반성적 사고증진과 전문성 함양에 관한 연구
    20 1 163-184 [2000]
  • 이야기나누기에 나타난 유아교사의 실천적 지식에 대한 탐구
    17 1 67-85 [1999]
  • 유치원교육과 교사의 수업 전문성
    18 1 15-43 [2001]
  • 유치원 예비교사의 반성적 사고적용경험이 교사의 반성적 사고능력과 유아의 문제해결능력 증진에 미치는 효과
    - [1995]
  • 유아교육의 전문화 무엇을 준비해야하는가
    133-140 [1995]
  • 유아교사의 전문성과 교사교육의 방향
    121-145 [1998]
  • 유아교사의 전문성과 교사교육방향에 대한 토론
    147-153 [1998]
  • 유아교사의 반성적 사고 및 반성적 사고수준과 교수능력
    - [2002]
  • 유아교사를 위한 제언
    - [1992]
  • 유아교사교육의 과제와 발전방향에 대한 토론
    84-88 [1999]
  • 유아교사교육의 과제와 발전방향 2000년대 한국유아교육의 발전방향
    84-88 [1999]
  • 유아 교사의 실천적 지식과 교사 교육의 방향
    31 5 153-171 [1993]
  • 실행연구를 통한 교육실제의 개선
    17 2 381-408 [2001]
  • 수업사례활용의 효과에 관한 예비유아교사들의 평가
    22 1 105-124 [2002]
  • 반성적사고 신장을 위한 교육실습지도
    2 1 187-204 [1998]
  • 반성적 사고조장 교수방법이 유치원 예비교사의 자기 평가와 반성적 사고에 미치는 영향
    14 2 97-115 [1994]
  • 반성적 사고와 전문가 교육
    28 31-54 [2003]
  • 반성적 사고와 유아 교사교육
    16 1 175-192 [1996]
  • 반성적 사고경험에 나타난 유아교사의 반성적 사고과정
    8 2 113-133 [2003]
  • 반성적 교육실습 프로그램에 대한 협력교사, 초임교사, 교생의 지각분석
    14 3 317-345 [2001]
  • 민주주의와 교육
    - [1978]
  • 듀이의 교육이론에서 반성적 사고의 위상
    19 145-164 [1998]
  • 구성주의 이론에 기초한 유아과학 교육 교사연수 프로그램의 개발과 효과에 관한 연구
    23 1 27-51 [2003]
  • 교원연수의 반성과 대책
    8 7-15 [1991]
  • 교사의 수업개선을 위한 반성적 사고의 의미고찰
    19 3 169-188 [2002]
  • 교사교육을 위한 사례방법의 의의와 활용
    14 215-235 [1997]
  • 교사교육에서 포트폴리오의 개발과 활용
    17 1 315-335 [2000]
  • 과학과 예술
    - [1993]
  • the cornerstone of school reform Journal of Staff Development
    2-7 [1994]
  • Written case analyses and critical reflection
    12 1 25-37 [1996]
  • Writing to learn in teacher education
    37 4 20-23 [1986]
  • Using the case method in teacher education The role of discussion and experience in teachers' thinking about cases
    63-79 [1995]
  • Using reflective portfolios as a tool to teach writing to students with learning disabilities: A project for preservice teachers.
    14 3 11-20 [1998]
  • Using reflective learning journals to improvr individual and team performance
    134-139 [2002]
  • Using case to teach teacher'a refletion Issues and practice in inquiry oriented teacher education
    130-150 [1991]
  • Transforming the apprentice through dialetic Journal of Teacher Education
    31-35 [1989]
  • Thought processes underlying preschool teachers' classroom decisions
    28 197-208 [1987]
  • The reflective practitioner and the curriculum of teacher education
    17 139-150 [1991]
  • The initial training of primary school teachers
    - [1993]
  • Teaching student teachers to reflect
    23-48 [1987]
  • Teachers' critical reflection through expert talk
    47 2 110-119 [1996]
  • Stories of experience and narrative inquiry
    2-14 [1990]
  • Reflective thinking among preservice elementary mathematics teachers
    3 3 316-341 [1999]
  • Reflective educational practice from the perspective of whole theme constructivism
    -851 [1995]
  • Promoting reflective thinking in teacher candidates: Are digital video/multimedia portfolio a useful tool
    1 1427-1428 [2002]
  • Portfolios: A tool for reflective thinking in teacher education
    12 1 63-79 [1996]
  • How professionals think in action
    - [1983]
  • Helping student teachers think about teaching Another look at Lou Journal of Teacher Education
    10-19 [1990]
  • Guidelines for Preparation of Early Childhood Education
    - [1996]
  • Foundations of new reform
    k wledge and teaching 1-22 [1987]
  • Following the developmental process of reflection in novoice teachers: Three years of investigation
    47 4 288-295 [1996]
  • Exploring field experience through narrative and inquiry
    - [1994]
  • Educating the Reflective Practitioner
    - [1987]
  • Dispositions and portfolio development: Is there a connection
    118 4 584-572 [1998]
  • Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking
    104 4 842-866 [2002]
  • Context for reflecting on self as teacher and researcher Journal of Curriculum and Supervision
    305-315 [1986]
  • Can journal wright help? Journal of Early Childhood Teacher Education
    4-10 [1993]
  • Born to be a teacher; What am I doing in a College of Education
    15 1 129-136 [2000]
  • Association for Supervision and Curriculum Development
    -401 [1984]
  • Assessing reflective response in journals
    25-29 [1991]
  • A process for personal theory building
    14-16 [1991]
  • A conceptual framework to guide the development of teacher reflection and decision making Journal of Teacher Education
    45-54 [1993]