역량중심교육과정의 가능성과 한계-역량 개념을 중심으로

손민호 2011년
논문상세정보

' 역량중심교육과정의 가능성과 한계-역량 개념을 중심으로' 의 참고문헌

  • 학습사회 실현을 위한 미래교육 비전과 전략(안)
  • 평생교육체제 구축을 통한 학교교육 개혁방안 연구
    한숭희 - [2004]
  • 지식기반사회의 도래와 교육의 새로운 위상. 지식기반사회와 교육
    이돈희 - [1999]
  • 실천적 지식의 일상적 속성에 비추어 본 역량 (competence)의 의미:지식기반사회? 사회기반지식!
    손민호 교육과정연구 24 4 1-25 [2006]
  • 미술에서 시각문화”로 패러다임 변화의 필요성과 쟁점들
    김정선 미술과 교육 6 1 51-68 [2005]
  • 미래 한국인의 핵심 역량 증진을 위한 초중등학교 교육과정 비전 연구(II)-핵심 역량 영역별 하위 요소 설정을 중심으로
    이광우 - [2008]
  • 국가수준의 생애능력 표준설정 및 학습체제 질관리방안 연구
    김안나 - [2004]
  • 국가수준 생애능력 표준설정 및 학습체제 질관리 연구(I)
    유현숙 - [2002]
  • qSituated cognition and the culture of learning
    Brown, J. S Educational Researcher 18 1 32-42 [1989]
  • What is competence? Milton Keynes: Vocational Qualifications Centre
    Harvey, D - [1994]
  • Tinkering toward utopia
    Tyack, D. - [1995]
  • The structure of scientific revolutions(2nd ed.)
    Kuhn, T - [1970]
  • The practice turn in contemporary theory
    Schatzki, T. R - [2001]
  • The Presentation of Self in Everyday Life
    Goffman, E. - [1959]
  • The NVQ criteria and related guidance
    NCVQ - [1988]
  • Situated Learning
    Lave, J. - [1989]
  • Practical intelligence: Nature and ori/gins of competence in the everyday world
  • Practical intelligence in everyday life
    Sternberg - [2000]
  • Postmodernism and education
    Usher, R - [1994]
  • Modern organizations: Organization studiesin the postmodern world
    Clegg, S - [1990]
  • La condition postmoderne, 조건-정보사회에서의 지식의 위상
    Lyotard, J-F - [1979]
  • Knowledge and the curriculum in the sociology of education: Towards a reconceptualization
    Moore, R British Journal of Sociology of Education 22 4 445-461 [2001]
  • Key competencies for a successful life and a well-functioning society
    Rychen, D. S. - [2003]
  • How competency-based training locks the working class out of powerful knowledge: A modified Bernsteinian analysis
    Wheelahan, L British Journal of Sociology of Education 28 5 637-651 [2007]
  • For knowledge: Tradition, progressivism and progress in education, Reconstructing the curriculum debate
    Moore, R Cambridge Journal of Education 30 1 17-36 [2000]
  • Democracy and education
    Dewey,J - [1916]
  • Curriculum as institution and practice: Essays in the deliberative tradition
    Reid, W. A - [1999]
  • Communities of practice: Learning, meaning, and identity, 실천공동체론
    Wenger, E - [1998]
  • Appropriate competence: the competence movement, the New Right and the 'culture change' project
    Jones, L British Journal of Education & Work 8 2 78-92 [1995]
  • '이방인'의 사회학을 위한 이론적 정초
    김광기 한국사회학 38 6 1-29 [2004]