예비교사의 봉사-학습 사례연구: 교육봉사활동의 시사점 탐색을 중심으로

이지현 2010년
논문상세정보

' 예비교사의 봉사-학습 사례연구: 교육봉사활동의 시사점 탐색을 중심으로' 의 참고문헌

  • 학습이론에 근거한 교원교육 및 양성 프로그램. in: 학습자 중심의 21세기 신교육 패러다임: 방법과 전망
    신종호 71-84 [2008]
  • 학교교육력 제고를 위한 '교원양성체제 개선방안'
  • 초등학교 신규교원 선발을 위한 교직적성 심층면접 평가방안 탐색
    최진영 - [2008]
  • 초등 교사의 수업 속에 나타난 실천적 지식에 대한 이해 - 초등 수학수업을 중심으로 -
    김자영 초등교육연구 16 1 141-160 [2003]
  • 중등교사 임용시험의 ‘교직적성 심층면접’ 평가방안 탐색을 위한 세미나 자료
    백순근 - [2008]
  • 중등 교사양성과정 중 <교과교재연구 및 지도법>이 예비교사들의 교수효능감과 교과교육학지식에 미치는 영향
    박성혜 한국교원교육연구 25 1 209-233 [2008]
  • 예비교사의 실천적 지식 함양을 위한 수업 프로그램 연구
    이지현 교육과학연구 40 1 1-33 [2009]
  • 수행평가 과정을 통해서 본 지리교사의 실천적 지식
    마경묵 대한지리학회지 42 1 96-120 [2007]
  • 봉사-학습: 민주주의를 위한 교욱
    Frazier - [1997]
  • 미국과 영국의 교사 양성교육 동향 분석
    황규호 한국교육 30 3 31-58 [2003]
  • 미국 교사교육의 오늘: PDS 교사교육을 중심으로
    김현숙 사회과교육학연구 4 186-203 [2000]
  • 대학생 봉사학습에 관한 실증적 사례연구
    김통원 한국사회복지학 47 11 148-177 [2001]
  • 교육지식을 재구성하는 장으로서 교육실습: 다섯 교육실습생 경험을 중심으로
    허창수 교육과정연구 25 1 95-127 [2007]
  • 교원양성체제 개선방안
  • 교사의 실천적 지식에 대한 이론적 탐색
    김자영 한국교원교육연구 20 2 77-96 [2003]
  • 교사교육의 반성과 대안 탐색- 중등교원 양성을 중심으로-
    박고훈 한국교원교육연구 19 1 273-300 [2002]
  • 교사 신규임용 시험제도 개선발표
  • Voice, perspective, bias and stance: Applying and modifying Piagetian theory in mathematics education. in: Learning mathematics: from hierarchies to networks
    Confrey, J. - [1999]
  • Transforming educational curriculum and service-learning
    Rice, K. L. Journal of experiential education 21 3 140-146 [1998]
  • The teaching for understanding guide
    Blythe, T. - [1998]
  • The teacher's "practical knowledge": Report of a case study
    Elbaz, F. Curriculum Inquiry 11 1 43-71 [1981]
  • The interpretation of culture:selected essays
    Geertz, C. - [1973]
  • Teachers' thought processes. in: Handbook of research on teaching(3rd ed.)
    Clark, C. M. 255-296 [1986]
  • Taxonomy of educational objectives―Handbook 1: Cognitive domain. preliminary edition
    Bloom, B. S. - [1954]
  • Taxonomy of educational objectives―Book 1: Cognitive domain
    Bloom, B. S. - [1956]
  • Service-learning in today's higher education. in: Service-learning in higher education: concepts and practices
    Jacoby, B. 3-26 [1996]
  • Service-Learning in a one-year alternative route to teacher certification: a poweful multicultural teaching tool
    Brown, E. L. Equity & excellence in education 38 61-74 [2005]
  • Rethinking field experience
    Bullough, Jr. R. V. Journal of teacher education 53 1 68-80 [2002]
  • Reexamining the field experiences of preservice teachers
    Moore, R. Journal of teacher education 54 1 31-42 [2003]
  • Putting understanding up front
    Perkins, D. N. Educational Leadership 51 5 4-7 [1994]
  • Professional development and reform in science education: the role of teachers' practical knowledge
    Driel, J. H. V. Journal of Research in Science Teaching 38 2 137-158 [2001]
  • Looking for water from a deeper well: service-learning, civic engagement and a renewed academy
    Campbell, J. - [2006]
  • Linking service with learning
    Sigmon, R. L. - [1994]
  • Learning through serving
    Cress, C. M. - [2005]
  • Knowledge and teaching: Foundation of the new reform
    Shulman, L. S. Harvard Educational Review 57 1-22 [1987]
  • Knowledge alive. in: Contemporary issues in curriculum
    Perkins, D. 279-284 [2007]
  • Integrating community service and classroom instruction enhances learning: results form and experiment
    Markus, B. B. Educational evaluation and policy analysis 15 4 410-419 [1993]
  • Instrumentation of Bloom’s and Krathwohl’s taxonomies for the writing of educational objectives. in: Behavioural objectives and instruction
    Metfessel, N. S. 177-188 [1970]
  • How to conduct collaborative action research
    Sagor, R. - [1992]
  • How can student teachers elicit experienced teachers' practical knowledge?
    Meijer, P. C. Journal of Teacher Education 53 5 406-419 [2002]
  • Experiential learning: Esperience as the source of learning and development
    Kolb, D. A. - [1984]
  • Enquiring teachers, enquiring learners: A constructivist approach for teaching
    Fosnot, C. T. - [1989]
  • Empowement in student teaching through community Service-Learning
    Wade, R. C. Theory into practice 36 3 184-191 [1997]
  • Ecological economics and sustainable development
    Daly, H. E. - [2007]
  • Critical reflective thinking through service-learning in multicultural teacher education
    Li, X. Intercultural education 16 3 217-234 [2005]
  • Combining service and learning: an introduction. in: Combining service and learning: a resource book for community and public service. Raleigh
    Kendall, J. C. - [1990]
  • Characterizing pedagogical flow: an investigation of mathematics and science teaching in six countries
    Schmidt, W. H. - [1996]
  • Cahllenge and support: the dynamics of student teachers' professional learning in the field experience
    Tang, S. Y. F. Teaching and teacher education 19 483-498 [2003]
  • Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques
    Strauss A - [1990]
  • An expanded sourcebook: qualitiative data analysis
    Miles, M. B. - [1994]
  • America's promise: civil society and the renewal of American culture
    Eberly, E. - [1998]
  • 2009년도 교원자격검정 실무편람
  • 2008년도 교원자격검정 실무편람