취학 전 시기의 모-자녀관계, 교사 및 또래관계가 아동의 초기 학교 적응에 미치는 영향 : 단기종단연구

이진숙 2004년
논문상세정보
    • 저자 이진숙
    • 제어번호 104156575
    • 학술지명 미래유아교육학회지
    • 권호사항 Vol. 11 No. 4 [ 2004 ]
    • 발행처 미래유아교육학회
    • 발행처 URL http://www.futureece.or.kr
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 333-358
    • 언어 -
    • 출판년도 2004
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 취학 전 시기의 모-자녀관계, 교사 및 또래관계가 아동의 초기 학교 적응에 미치는 영향 : 단기종단연구' 의 참고문헌

  • 학업자아개념과 자기효능감 및 학교적응간의 관계
    - [2002]
  • 학령기 행동문제의 위험요인과 보호요인으로서의 또래관계
    21 2 91-106 [2001]
  • 학령기 아동을 위한 친구관계의 질 척도 개발에 관한 연구
    20 2 225-242 [1999]
  • 초등학생의 자아개념과 학교적응간의 관계
    - [2002]
  • 초등학교 아동의 친구관계와 학교적응의 관계
    - [1998]
  • 정서지능과 자아개념 및 학교적응간의 관계
    - [2002]
  • 자녀의 힘을 북돋우는 프로그램이 어머니와 자녀에게 미치는 효과
    20 179-193 [1999]
  • 유아의 어머니 교사, 또래와의 관계와 유치원 적응
    9 3 163-180 [2002]
  • 유아의 애착표상과 교사유아관계 및 사회적 능력간의 관계
    - [2001]
  • 유아의 또래수용도 정서지능 적응행동과의 관계
    26 3 239-257 [2001]
  • 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향
    12 5 659-668 [2003]
  • 유아교육기관에서의 유아의 적응과 관련변인간의 연구
    11 3 167-189 [2004]
  • 어머니와 자녀와의 관계가 유치원 초기 적응에 미치는 영향
    - [2001]
  • 아동이 지각한 부모의 언어적 공격성과 아동의 자아존중감 및 학교적응과의 관계
    - [2001]
  • 아동의 친한 친구와의 관계와 자아지각 및 학교적응과의 관계
    22 4 99-114 [2001]
  • 아동의 친구관계에 관한 연구
    20 1 77-95 [1999]
  • 아동의 또래지위 및 친구관계와 학교적응의 관계
    2 1 1-18 [2001]
  • 부모의 양육태도와 초등학교 1학년 아동의 학교생활 적응능력간의 관계
    - [2003]
  • 교사-유아관계와 유아의 사회적 능력과의 관계
    22 2 123-134 [2002]
  • social cognition and children's subsequent relations with peers at kindergarten Journal of Social and Personal Relationship
    383-402 [1991]
  • Transition to school
    106-119 [1994]
  • The teacher-child relationship and children's early school adjustment,
    35 1 61-79 [1997]
  • The roots of school readiness in social and emotional development. In K Kauffman Foundation(Ed.) Set for success : Building a strong foundation for school readiness based on the social-emotional development of young children
    27-40 [2002]
  • The first two years of school: Teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment
    Pianta, R.C 7 295-312 [1995]
  • Teacher-child relationships and the process of adjusting to school New Directions in Child Development
    61-80 [1992]
  • Prebirth to preshool family factors in children's adaption to kindergarten
    - [1994]
  • Patterns of relationships between children and Kindergarten teacher Journal of School Psychology
    15-31 [1994]
  • Mother-child relationships as sources of support or stress A comparison of competent
    1732-1754 [1993]
  • Mother-child relationship, teacher-child relationship, and social outcomes in preschool and kindergarten
    Pianta, R. C., 12 263-280 [1997]
  • Linkages between friendship and adjustment during early school transition.
    322-345 [1996]
  • High-risk children in the schools Creating sustaining relationships.
    - [1996]
  • Hard to manage preschool boys and family context at two-tear follow-up Journal of Abnormal Child Psychology
    147-166 [1994]
  • Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment
    67 1103-1118 [1996]
  • Children's relationships with peers and teachers: Assessment, linkages between relationship systems, and associations with school adjustment
    - [2001]
  • Children's relationships with parents, teachers, and peers: Linkages with internalizing and externalizing behavior
    illi is - [1999]
  • Children's adjustment to first grade: Contributions of children's temperament
    - [2000]
  • Children's Relationships with Peers Differential Associations with Aspects of the Teacher-Child Relationship
    253-263 [1994]
  • Adjustment to first grade
    - [2003]
  • A prospective study of life stress and adaptation in early adolescence
    542-557 [1992]
  • A descriptive study of the Student-Teacher Relationship Scale with preschools University of virginia
    - [1994]