과학교사교육이 예비 유아교사에게 미치는 영향 - 과학교수 효능감, 과학교육 목표, 과학교수방법을 중심으로

김지영 2005년
논문상세정보
    • 저자 김지영
    • 제어번호 104095119
    • 학술지명 유아교육연구
    • 권호사항 Vol. 25 No. 4 [ 2005 ]
    • 발행처 한국유아교육학회
    • 발행처 URL http://www.ksece.or.kr
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 133-151
    • 언어 -
    • 출판년도 2005
    • 등재정보 KCI등재
    • 소장기관 가톨릭대학교 성심교정도서관 영남대학교 중앙도서관 영남대학교 중앙도서관
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 과학교사교육이 예비 유아교사에게 미치는 영향 - 과학교수 효능감, 과학교육 목표, 과학교수방법을 중심으로' 의 참고문헌

  • 흥미영역에 대한 유아의 선호 연구
    - [2003]
  • 포트폴리오 평가 활용을 통한 예비교사의 유아과학교수방법에 대한 반성적 사고 증진과 전문성 함양에 관한 연구
    20 1 163-184 [2000]
  • 포트폴리오 체제의 적용이 초등예비교사의 과학교수 자기 효능 신념에 미치는 영향
    20 1 183-192 [2000]
  • 제 6차 유치원교육과정
    - [1998]
  • 유치원 흥미영역에서 유아의 놀이행동 특성 연구
    323-332 [2003]
  • 유치원 자유선택활동 시간에 교사의 흥미영역별 개입빈도 및 유형
    - [2000]
  • 유치원 교사의 과학교수 효능감에 영향을 미치는 관련 변인 연구
    22 2 361-373 [2001]
  • 유치원 교사의 과학 교수 효능감에 따른 과학 관련 경험 및 태도에 관한 연구
    - [1997]
  • 유아교사의 과학활동에 대한 수행장애 요인의 정도에 따른 수행수준 연구
    11 139-156 [2003]
  • 유아과학교육의 이론과 실제
    - [2002]
  • 유아 흥미영역에 따른 자유놀이 내용과 환경구성에 관한 연구
    - [1993]
  • 예비유아교사를 위한 탐구중심 과학교육 수업의 효과 탐색
    19 2 227-245 [1999]
  • 어린이집 자유선택활동에 대한 교사인식 및 운영실태에 관한 연구
    - [2000]
  • 상호작용적 교수법에 의한 과학교육이 유아의 과학적 개념탐구능력태도에 미치는 효과
    - [2000]
  • 보육교사의 과학 교수 개인효능감에 관한 연구 - 충남지역을 중심으로 -
    12 5 687-696 [2003]
  • 발달적 장학을 통한 유아교사의 과학교육에 대한 관점 및 교수실제의 변화과정
    21 1 269-291 [2001]
  • 물리적 지식활동 - 피아제 이론이 암시하는 과학교육 -
    - [1990]
  • 국가과학교육기준
    - [2000]
  • 구성주의 접근에 기초한 탐구중심 과학교육의 효과 - 예비유아교사 교육을 중심으로 -
    - [2002]
  • 구성주의 이론에 기초한 유아과학교육
    - [1999]
  • 구성주의 교사교육을 통한 예비교사의 과학교육에 대한 신념의 형성 과정
    20 2 97-120 [2003]
  • 교육에서의 질적 연구 방법과 적용
    - [1998]
  • 과학교육에 대한 유치원교사의 교육목표 및 교수방법 인식에 관한 연구
    - [1992]
  • 개념변화 교수법에 기초한 과학교사교육이 유아교사의 과학 교수능력 증진에 미치는 효과
    23 1 79-103 [2003]
  • http://www.mde.k12ms. us(검색일: 2003. 3. 5
    - [2002]
  • Using interactive teaching to help children develop their ideas In Primary Science Education in Asia and Pacific
    - [1986]
  • Toward the development of an elementary teachers' science teaching efficacy belief instrument
    625-637 [1990]
  • The young child as scientist A constructivist approach to early childhood science education
    - [1991]
  • The relationship of pupil control to preservice elementary science teacher self efficacy and outcome expectancy
    79 1 63-75 [1995]
  • The effects of hands-on minds-on teaching experiences on attitudes of preservice elementary teachers
    141-146 [1992]
  • The development of an elementary teachers' science teaching efficacy belief instrument
    625-637 [1988]
  • Teachers and children as science learners
    - [1999]
  • Science with reason
    - [1995]
  • Science in early childhood education Handbook of research on the education of young children
    225-235 [1993]
  • Reflections on the press and product of a unit constructed by a preservice class Journal of Early Childhood Teacher Education
    18 2 12-13 [1997]
  • On science for young children
    - [1985]
  • Journal of Educational Psychology
    569-582 [1984]
  • Journal of Early Childhood Teacher Education
    18 1 23-26 [1997]
  • In defense of modest goals when teaching about the nature of science Journal of Research in Science Teaching
    35 2 161-174 [1998]
  • Impact of preparatory science methods courses on korean prospective elementary school teachers' science teaching efficacy beliefs
    17 2 33-44 [1998]
  • Handbook of research on teacher education
    459-484 [1996]
  • From piagetian theory to educational practice Developing and supportive constructivist early childhood teachers through project Journal of Early Childhood Teacher Education
    18 2 34-42 [1997]
  • Enhancing science teaching self-efficacy in preservice elementary teacher Journal of Elementary Science Education
    26-34 [1992]
  • Elementary science methods: A constructivist approach
    - [1997]
  • Effects of a staff development program in science on participants' self-efficacy and commitment to teaching University of Wisconsin
    - [1989]
  • Early explorations in science
    - [1996]
  • Creating a context for constructivist pedagogy in teacher education Journal of Early Childhood Teacher Education
    18 2 27-33 [1997]
  • Assessing teaching/learning successes in multiple domains of science and science education
    22-26 [1989]
  • An investigation of the relationships among science teaching anxiety University of Ohio
    - [1989]
  • A qualitative study of factors influencing teaching self efficacy of elementary level teachers
    80 3 283-315 [1996]
  • A psychological theory of learning
    fos fos t t - [1996]
  • A model for extending hands-on science to be inquiry based
    101 1 32-42 [2001]