통합적 정신모형 이론에 기반한 4M 순환학습 수업모형의 효과: 고등학생의 원운동 관련 기초 개념과 정신모형의 발달 측면에서

논문상세정보

' 통합적 정신모형 이론에 기반한 4M 순환학습 수업모형의 효과: 고등학생의 원운동 관련 기초 개념과 정신모형의 발달 측면에서' 의 참고문헌

  • 힘과 운동과의 관계에서 학생의 오개념 변화를 위한 시범에 대한 학생의 반응 분석
    박문주 [1995]
  • 학습 후 고등학교 학생들의 힘과 운동개념 조사
    구안서 과학교육연구논총 7 79-109 [1990]
  • 학생의 물리 오개념 지도
    송진웅 - [2004]
  • 정신모형 수업이 원운동 정신모형 변화에 미치는 효과
    신종호 아시아교육연구 7 1 163-187 [2006]
  • 원심력에 관한 대학생들의 이해 유형 조사
    이주현 한국과학교육학회지 26 1 132-142 [2006]
  • 왜 학생들은 물리학을 어려워하는가?: 지식 신념틀을 이용한 물리학습의 어 려움에 대한 구조적 분석을 향하여
    이경호 새물리 54 4 284-295 [2007]
  • 대립개념의 증거적 비판 논의와 반성적 사고를 통한 대학생의 힘과 가속도 개념 변화
    김익균 [1991]
  • 기준계와 운동의 상대성에 대한 중학교 1학년의 개념
    오원근 한국과학교육학회지 17 4 373-381 [1997]
  • 과학수업 후 변하는 것과 변하지 않는 것: 정신모형 이론을 중심으로 한 고등학생의 원운동 학습사례 분석
    이경호 한국과학교육학회지 26 4 475-491 [2006]
  • 고등학생의 힘과 운동에 대한 수업 전후 개념 변화
    정대영 [1990]
  • The effect of task content upon proportional reasoning
    Saunders, W. L. Journal of Research in Science Teaching 25 1 59-67 [1988]
  • The Processes and challenges of conceptual change
    Chi, M.T.H. - [2002]
  • Teaching Physics
    Redish, E.F. - [2003]
  • Students' talk about rotational motion within and across contexts, and implications for future learning
    Roth, W. International Journal of Science Education 23 2 151-179 [2001]
  • Reasoning and a sense of reality
    P. N. Brithish Journal of Psychology 63 395-400 [1972]
  • Performance on multiple-choice diagnostics and complementary exam problems
    Steinberg, R. N. The Physics Teacher 35 150-155 [1997]
  • Motivational, social, and contextual aspects of conceptual change: A commentary. In: Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice
    Sinatra, G. M. 187-197 [2002]
  • Model analysis of fine structures of student models: An example with Newton's third law
    Bao, L. American Journal of physics 70 7 766-778 [2002]
  • Is transfer ubiquitous or rare? New paradigms for studying transfer
    Mestre, J.P. - [2004]
  • How do you hit a moving target Addressing the dynamics of students' thinking
    Meltzer, D. - [2004]
  • Force Concept Inventory
    Hestenes, D. The Physics Teacher 30 141-158 [1992]
  • Examinations in familiar and unfamiliar surroundings
    Farnsworth, P.R. Journal of Social Psychology 5 128-129 [1934]
  • Correlating student attitudes with student learning using the Colorado Learning Attitudes about Science Survey
    Perkins, K. - [2004]
  • Conceptual change-still a powerful frame for improving science teaching and learning
    Duit, R. - [2002]
  • Circular motion
    Warren, J. W. Physics Education 6 2 74-78 [1971]
  • An integrated theoretical structure of mental model: Toward understanding how students form their ideas about science
    Lee, G. Journal of the Korean Association for Research in Science Education 25 6 698-707 [2005]
  • Acceleration for circular motion
    Leff, H.S. American Journal of Physics 70 5 490-492 [2002]