비형식 교육환경에서 일어나는 부모와아동의 대화 특성: ZPD 체계를 중심으로

논문상세정보

' 비형식 교육환경에서 일어나는 부모와아동의 대화 특성: ZPD 체계를 중심으로' 의 참고문헌

  • 효과적인 비계설정을 위한 수업설계모형
    이상수 교육정보미디어연구 12 3 149-175 [2006]
  • 현장학습을 통한 중학생들의 과학관 선호도 및 인식 변화
    장현숙 한국과학교육학회지 26 3 330-341 [2006]
  • 청소년을 위한 “이동과학교실” 사례연구를 통한 재미있는 과학의 특성 연구
    황성원 초등과학교육 24 5 602-611 [2005]
  • 지리개념의 발달과 학습에 대한 인지심리학적인 고찰
    강창숙 36 2 161-176 [2001]
  • 자연사와 자연사 박물관에 대한 학생, 교사, 학부모들의 인식연구
    최지은 한국과학교육학회지 24 5 869-885 [2004]
  • 자연사 박물관에서 엄마-아동의 상호 작용
    최지은 교육심리연구 20 3 605-631 [2006]
  • 자연사 박물관 전시물의 메시지 디자인 원리 분석: 미국의 자연사 박물관을 중심으로
    변호승 교육공학연구 22 1 83-108 [2006]
  • 어린이박물관에서의 아동과 어머니의 전시참여형태와 아동과 어머니 간의 상호작용에 관한 연구
    이경희 아동학회지 25 1 77-92 [2004]
  • 야외 지질 학습에 대한 초임 지구과학 교사의 인식
    권홍진 한국지구과학회지 28 1 14-23 [2007]
  • 아동의 수학적 문제해결에서의 부모의 비계설정
    한순미 초등교육연구 11 115-134 [1997]
  • 세계 주요 자연사 박물관의 교육 프로그램의 종류 및 특징
    이선경 한국과학교육학회지 24 2 357-374 [2004]
  • 미국 자연사박물관의 전시물에 반영된 학교 과학교육과정
    정주혜 생물교육 33 2 235-247 [2005]
  • 또래간 상호작용이 아동의 추론에 미치는 영향
    윤초희 교육심리연구 17 2 - [2003]
  • 과학교육의 변화: 과학적 소양(scientific literacy)의 추구
    신동희 국어교육학연구 21 95-120 [2004]
  • 과학관 전시물의 특징과 학생들의 전시물에 대한 인식 -서울시 소재 3개 과학관을 중심으로-
    김소희 한국과학교육학회지 23 5 544-560 [2003]
  • 과학관 전시물의 분석을 통한 국내외 주요 과학관의 STS 교육 실시 현황 파악
    최경희 한국과학교육학회지 25 3 336-345 [2005]
  • 과학관 교육 프로그램 활용에 대한 초등학교 교사들의 인식
    최경희 초등과학교육 25 3 331-337 [2006]
  • “지리개념 발달과 상보적 교수-학습”
    강창숙 한국지리환경교육학회지 10 2 4-60 [2002]
  • Vygotsky이론에서 ZPD의 성장과 활용
    김규수 열린유아교육연구 6 3 235-255 [2001]
  • Toward an agenda for advancing research on science learning in out-of school settings
    Rennie, L. Journal of Research in Science Teaching 40 2 112-120 [2003]
  • The zone of proximal development: Some conceptual issues, In Children's learning in the zone of proximal development
    Wertsch, J. V. 7-18 [1984]
  • Seeing ourselves through their eyes: How do teachers regard science centres?
    Zana, B. - [2006]
  • Searching for Science Education in On-Line Resources Provided by Natural History Museums
    Myeonng-Kyeong Shin 한국과학교육학회지 24 1 63-75 [2004]
  • Science education : Border crossing into the subculture of science
    Aikenhead, G. S. Studies of Science Education 27 1-52 [1996]
  • Scaffolding children's learning: Vygotsky and early childhood education
    Berk, L. E. - [1995]
  • Renegotiating the culture of school science, In Improving science education: The Contribution of research
    Aikenhead, G. S. 245-264 [2000]
  • Reflective scientific sense-making dialogue in two languages : The science in the dialogue and the dialogue in the science
    Ash, D. Science Education 88 855-884 [2004]
  • Outside the classroom walls: Learning in informal environments, In Innovations in learning new environments for education
    Schauble, L. 5-24 [1996]
  • Oh, yes, they do : How museum visitors read labels and interact with exhibit texts
    McManus, P. M. Curator 32 3 174-189 [1989]
  • Museums as science learning environments
    Ramey-Gassert, L. Science Education 78 4 345-363 [1994]
  • Mind in Society- The Development of Higher Psychological Processes
    Vygotsky.L.S - [1978]
  • Looking for learning in visitor talk: A methodological exploration, In Learning conversations in museums
    Allen, S. 259-304 [2002]
  • It's the company you keep : The social determination of learning-related behavior in a science museum
    McManus, P. M. International Journal of Museum Management and Curatorship 6 3 263-270 [1987]
  • Investigating learning from informal sources : Listening to conversations and observing play in science museums
    Lucas, A. M. International Journal of Science Education 8 4 341-352 [1986]
  • Informal learning in children's museums: Questions adults pose to children
    Pilcher, M. - [1999]
  • Home-school learning of science : The culture of homes, and pupils' difficult border crossing
    Solomon, J. Journal of Research in Science Teaching 40 2 219-233 [2003]
  • Home, school, and peer group influences on student attitudes and achievement in science
    Schibeci, R. Science Education 73 1 13-24 [1989]
  • Exploring science at the museum
    McLeod, J. Educational Leadership 59-63 [2001]
  • Drawing things together, In Representation in scientific practice
    Latour, B. 19-68 [1990]
  • Dialogic inquiry in life science conversations of family groups in a museum
    Ash, D. Journal of Research in Science Teaching 41 2 138-162 [2003]
  • Construction of the zone of proximal development in adult-child joint action: The socialization of meals, In Children's learning in the zone of proximal development
    Valsiner, J. 65-76 [1984]
  • Apprenticeship in thinking:Cognitive development in social context
    Rogoff,B. - [1990]
  • A matter of time: Risk and opportunity in the nonschool hours