지체부자유학교 초등부 뇌성마비 아동의 읽기와 음운인식과의 관계 연구

논문상세정보
    • 저자 박순길 조증열
    • 제어번호 103926411
    • 학술지명 특수아동교육연구
    • 권호사항 Vol. 9 No. 3 [ 2007 ]
    • 발행처 한국특수아동학회
    • 자료유형 학술저널
    • 수록면 171-190
    • 언어 -
    • 출판년도 2007
    • 등재정보 KCI등재
    • 판매처
    유사주제 논문( 0)

' 지체부자유학교 초등부 뇌성마비 아동의 읽기와 음운인식과의 관계 연구' 의 참고문헌

  • 한글 읽기장애 아동의 작업기억 특성
    송종용 [1999]
  • 한글 단어 재인을 위한 시각 처리 과정
    박권생 한국심리학회지 : 실험 및 인지 7 2 61-78 [1995]
  • 학령전 아동에서 음운인식, 시각지각 밀 한글 읽기와의 관계
    김현자 한국심리학회지 : 발달 14 15-28 [2001]
  • 지체부자유학교 초등부 뇌성마비 아동의 읽기를 예측하는 인지-언어적 변인 연구
    박순길 지체.중복.건강장애연구 50 2 1-20 [2007]
  • 중복․지체부자유 아동의 읽기 중재 전략
    한경임 중복․지체부자유아교육 41 121-140 [2003]
  • 읽기장애 아동의 음운인식 능력과 읽기 유창성 연구
    김미경 정서·행동장애연구 19 4 381-400 [2003]
  • 읽기장애 아동과 일반 아동의 음운처리과정 및 읽기재인 간 비교 연구
    이혜숙 [1997]
  • 음운인식훈련이 읽기장애아동의 음운인식과 읽기능력에 미치는 효과
    이원령 [2003]
  • 음운인식훈련을 통한 읽기장애아동의 음운인식 변화와 읽기능력에 관한 연구
    이원령 정서·행동장애연구 19 4 401-424 [2003]
  • 음운인식 훈련이 읽기 장애 아동의 문자 해독에 미치는 영향
    김영우 특수교육재활과학연구 41 2 115-137 [2002]
  • 유아의 한글 읽기에 영향을 미치는 요인
    장유경 한국심리학회지: 발달 16 3 87-101 [2003]
  • 유아의 음운인식과 읽기 능력과의 관계에 관한 연구
    이차숙 교육학연구 37 1 389-406 [1999]
  • 아동의 음운인식 발달
    박향아 아동학회지 20 1 35-44 [2000]
  • 비언어성 뇌성마비 아동의 효과적인 읽기 전략 연구
    노선옥 중복․지체부자유아교육 40 143-158 [2002]
  • 비언어 뇌성마비 아동의 문식 특성 연구
    노선옥 중복․지체부자유아교육 37 179-197 [2001]
  • 단어의 의미 파악에 관여하는 음운 정보의 역할
    박권생 한국심리학회지 : 실험 및 인지 9 2 131-152 [1997]
  • 뇌성마비아의 음운처리능력과 읽기, 쓰기와의 관계 연구
    박순길 특수교육학연구 40 3 145-170 [2005]
  • 뇌성마비 아동의 인지적 특성과 언어학습기능과의 관계 분석
    박순길 [2005]
  • 뇌성마비 아동 운동 기능 진단의 과정 중심 접근 연구
    전헌선 중복․지체부자유아교육 33 29-42 [1999]
  • 뇌성마비 아동 언어 치료 교육
    전헌선 - [2004]
  • 「아동의 한글 읽기 발달에 관한 연구-자소-음소-대응 규 칙의 터득을 중심으로」
    윤혜경 [1997]
  • Word-recognition skills of adults with childhood diagnosis of dyslexia
    Bruck, M. Developmental Psychological 26 3 439-454 [1990]
  • Vocabulary requirements for writing activities for the academically mainstreamed students with disabilities
    McGinnies, J. S. Augmentative and Alternative Communication 5 183-191 [1989]
  • Verbal and visual problems in reading disability
    Eden, G. F. Journal of Learning Disabilities 28 5 272-290 [1995]
  • The nature of phonological processes and its casual role in the acquisition of reading skills
    Wanger, R. K. Psychological Bulletin 101 192-212 [1987]
  • The early stages of reading : A longitudinal study
    Ellis, N. Applied Cognitive Psychology 2 47-76 [1988]
  • The development of reading : As you seek to shall you find
    Ellis, N. British Journal of Psychology 78 1-28 [1987]
  • Reading as an individual and social skill, In Literacy in a world of change: Perspective on reading and reading disability
    Lundberg, I. 14-22 [1991]
  • Reading and the awareness of linguistic segments
    Liberman, I. Y. Journal of Experimental Child Psychology 18 201-212 [1974]
  • Reading and spelling among nonvocal children with cerebral palsy : Influence of home and school literacy environment
    Sandberg, A. D. Reading and Writing : An Interdisciplinary Journal 10 23-50 [1998]
  • Phonological skills and learning to read
    Goswami, U. - [1990]
  • Phonological proceses, confrontational naming, and immediate memory in dyslexia
    Ackerman, P. T. Journal of Learning Disabilities 26 597-599 [1993]
  • Phonological awareness and verbal short-term memory
    Mann, V. A. Journal of Learning Disabilities 17 10 592-599 [1984]
  • Phonological and spatial processing abilities in language and reading-impaired children
    Kamhi, A. G. Journal of Speech and Hearing Disorders 53 316-327 [1988]
  • Movement into word reading and spelling: How spelling contributes to reading, In Reading writing connections
    Ehri, L. C. 65-81 [1989]
  • Models of speech perception and phonological processing in reading
    McBride-Chang, C. Child Development 67 1836-1856 [1996]
  • Making connections in learning to read and spell
    Bradley, L. Applied Cognitive Psychology 2 3-18 [1988]
  • Language and literacy in nonvocal children with cerebral palsy
    Sandberg, A. D. Reading and Writing : An Interdisciplinary Journal 9 107-133 [1997]
  • Lack of phonological awareness-a critical factor in dyslexia, In Brian and Reading
    Lundberg, I. 221-231 [1989]
  • K-레이븐검사(K-SPM)
    임호찬 - [2004]
  • Explicit vs implicit instruction in phonemic awareness
    Cunningham, A. E. Journal of Experimental Child Psychological 50 429-444 [1990]
  • Evaluation of long term effects of phonemic awareness training in kindergarten : Illustrations of some methodological problems in evaluation research
    Olofsson, A. Scandinavian Journal of Psychology 26 21-34 [1985]
  • Dyslexi [Dyslexia]
    HØien, T. - [1992]
  • Does phonemic awareness training in Kindergarten make a difference in early word recognition and development spelling
    Ball, E. W. Reading Research Quarterly 26 49-66 [1991]
  • Correlates of Korean Hangul Acquistition Among Kindergartners and Second Graders
    Cho, J. R. Scientific Studies of Reading 9 1 3-16 [2005]
  • Childhood reading and writing experiences of literate adults with severe speech and motor impairments
    Koppenhaver, D. Augmentative and Alternative Communication 7 20-33 [1991]
  • Categorizing sounds and learning to read : A causal connection
    Bradley, L. Nature 301 419-421 [1983]
  • Acquiring the alphabetic principle : A case for teaching recognition of phonemic identity
    Byrne, B. Journal of Educational Psychological 82 4 805-812 [1990]
  • Acoustic-Phonetic skills and reading-kindergarten through 12th grade
    Calfee, R. C. Journal of Educational Psychological 64 3 293-298 [1973]