유아기 지속가능발전교육 관련 연구 동향 분석

' 유아기 지속가능발전교육 관련 연구 동향 분석' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • early childhood education
  • education for sustainable development
  • esd
  • research trend
  • sustainability
  • sustainable development
  • 연구 동향
  • 유아교육
  • 지속가능발전
  • 지속가능발전 교육
  • 지속가능성
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
6,172 0

0.0%

' 유아기 지속가능발전교육 관련 연구 동향 분석' 의 참고문헌

  • 통합적 녹색성장교육 활동이 만5세 유아의 환경 친화적 소양에 미치는 효과
    이윤옥 유아교육학논집 16 (5) : 97 ~ 116 [2012]
  • 토의활동에 중점을 둔 지속가능발전교육이 유아의 의사소통능력 및 환경친화적 태도에 미치는 영향
    전희준 중앙대학교 교육대학원 [2014]
  • 최근 5년간 유아교육관련 학회지에 게재된질적연구 논문의 동향 분석
    권연정 유아교육연구 33 (2) : 191 ~ 212 [2013]
  • 지속가능한 발전-세계적 논의와 한국의 전책 대안
    권혁주 국제개발협력 2005 (6) : 11 ~ 20 [2006]
  • 박사
  • 지속가능발전교육의 관점에서 본어린이집 교사의 물교육 실태, 인식 및 요구
    백은주 어린이미디어연구 13 (1) : 191 ~ 221 [2014]
  • 박사
  • 박사
  • 지속가능발전교육을 위한 ‘공원 프로젝트’ 중유아들의 공원에 대한 인식 변화 분석
    지옥정 어린이미디어연구 12 (3) : 373 ~ 396 [2013]
  • 지속가능발전교육으로의 공존지향적 유아교육의 개념, 목적 및 목표, 교육내용에 대한 델파이 연구-공존소양 검사도구 개발을 위한 기초연구Ⅰ
    김숙자 열린유아교육연구 19 (6) : 393 ~ 422 [2014]
  • 지속가능발전교육으로의 공존지향적 유아교육에서의 교육내용 분석-만5세 누리과정 교사용 지도서를 중심으로
    김숙자 유아교육학논집 18 (5) : 527 ~ 540 [2014]
  • 박사
  • 지속가능발전교육에 관한 한국의 교육정책 및 현 국가수준 교육과정의 분석
    유영의 유아교육학논집 17 (3) : 319 ~ 341 [2013]
  • 지속가능발전교육관점으로 살펴본「5세 누리과정 교사용 지도서」활동 분석
    김민경 열린유아교육연구 19 (5) : 495 ~ 518 [2014]
  • 지속가능발전교육10년의 성과와 과제-유네스코 지속가능발전교육 세계 대회와 최종보고서를 중심으로
    이선경 한국환경교육학회 2014 하반기 학술발표대회 논문집 : 3 ~ 12 [2014]
  • 지속가능발전교육(ESD)에 대한 교원의 인식조사 : ESD 교원연수 중심으로
    채희종 한국교원대학교 교육정책전문대학원 [2014]
  • 지속가능발전교육(ESD)’에 대한 유아교사의 인식 조사
    정기섭 발도르프교육연구 2 (1) : 65 ~ 96 [2010]
  • 지속가능발전교육 사례로서의 ‘시장 프로젝트’분석
    윤복희 한국산학기술학회논문지 15 (2) : 866 ~ 874 [2014]
  • 지속가능발전교육 맥락과 구조의 검토
    Wals, A. 유네스코한국위원회 [2010]
  • 지속가능발전교육 길잡이
    UNESCO 유네스코한국위원회 [2013]
  • 유엔 지속가능발전교육 10년을 위한 국가 추진 전략 개발 연구
    이선경 [2005]
  • 유아환경교육에 대한 보육교사의 인식연구
    김은하 한국교원대학교 대학원 [2012]
  • 유아행복 관련 연구동향의 분석
    신지혜 유아교육연구 34 (1) : 5 ~ 28 [2014]
  • 유아의 환경소양증진을 위한 통합적 녹색성장교육의 효과
    류경희 아동교육 23 (2) : 69 ~ 89 [2014]
  • 유아사회교육에 관한 최근 연구동향 분석
    최혜순 열린유아교육연구 19 (6) : 195 ~ 223 [2014]
  • 유아를 위한 지속가능발전교육 프로그램 개발 연구
    곽노의 열린유아교육연구 18 (4) : 419 ~ 436 [2013]
  • 유아를 위한 지속가능발전교육 방안 연구
    권영임 생태유아교육연구 8 (2) : 211 ~ 230 [2009]
  • 박사
  • 유아교육에서 자연친화교육의 실상과 과제: 일본의 지속가능 자연친화교육이 주는 시사를 중심으로
    박승순 열린유아교육연구 17 (5) : 285 ~ 307 [2012]
  • 유아교사의 녹색성장교육에 대한 인식 수준 및 의미 탐색
    지옥정 미래유아교육학회지 20 (2) : 271 ~ 294 [2013]
  • 유아 환경교육의 연구 동향
    조형숙 유아교육학논집 15 (2) : 419 ~ 445 [2011]
  • 유아 인성교육 관련 연구동향 분석
    방승미 유희진 정희영 유아교육연구 32 (5) : 277 ~ 296 [2012]
  • 우리나라 유치원의 지속가능발전교육 관련 실태 조사
    지옥정 한국영유아보육학 90 (90) : 23 ~ 52 [2015]
  • 우리 공동의 미래
  • 영유아와 환경: 유아기 지속가능성을 위한 교육
    Davis, J. M. 학지사 [2014]
  • 영국의 지속가능발전교육 추진 현황에 관한 연구 -유아 및 초등학교 아동을 대상으로-
    권영임 생태유아교육연구 9 (1) : 119 ~ 136 [2010]
  • 수업사례를 활용한 지속가능발전교육 프로그램 개발과 예비유아교사의 역량 증진에 미치는 영향
    유선영 이화여자대학교 대학원 [2014]
  • 만 5세 유아의 통합적 접근에 따른환경녹색성장 교육 프로그램 개발 연구
    정은경 유아교육연구 33 (4) : 217 ~ 240 [2013]
  • 독일, 영국, 호주의 지속가능발전교육 분석과 학교 교육과정 및 유아교육과정에의 시사
    김은정 열린유아교육연구 18 (4) : 75 ~ 100 [2013]
  • 누리과정과 연계한 유아녹색성장 교육활동이 유아의 환경보전지식, 자연환경감수성및 환경보전태도에 미치는 효과
    강인숙 카톨릭대학교 대학원 [2014]
  • 녹색성장 교육활동이 유아의 환경보전 지식과 환경친화적 태도에 미치는 효과
    이수진 한국생활과학회지 23 (6) : 1035 ~ 1048 [2014]
  • 내일의 교육을 그리다
    Wals, A. 유네스코한국위원회 [2013]
  • 국내 지속가능발전교육(ESD)연구동향-최근 10여년간 발표된 논문과 보고서를 중심으로-
    조의호 글로벌교육연구 4 (2) : 83 ~ 95 [2012]
  • 교육의 내재적 관점에서 지속가능발전교육(ESD)의 고찰과 이를 통한 ESD 발전 방향연구
    임효진 교원대학교 대학원 [2015]
  • 교구를 활용한 녹색성장교육활동이 만 5세 유아의 정서지능과 환경친화적 태도에 미치는 영향
    정상녀 열린유아교육연구 19 (6) : 21 ~ 49 [2014]
  • ‘지속가능성을 위한 유아교육’ 사례로서의 ‘무심천 프로젝트’에 나타난 유아들의 지역사회 참여 내용 분석
    지옥정 열린유아교육연구 16 (6) : 363 ~ 382 [2011]
  • kindergarten teacher’s conception about nature
    Flogaitis, E. Environmental Education Research 9 (4) : 461 ~ 478 [2003]
  • Young children, environmental education, and the future
    Davis, J. Early Childhood Education Journal 26 (2) : 117 ~ 123 [1998]
  • Young children learning for the environment researching a forest adventure
    Gambino, A. Australian Journal of Environmental Education 25 : 83 ~ 94 [2009]
  • Working on the impossible : Early childhood policies in Nambimia
    Penn, H. Childhood 15 (3) : 379 ~ 395 [2008]
  • Why We Should Begin Early with ESD: The Role of Early Childhood Education
    Ingrid Pramling Samuelsson International Journal of Early Childhood 43 (2) : 103 ~ 118 [2011]
  • Why Education for Sustainable Development Needs Early Childhood Education: The Case of Norway
    Kristin Gregers Eriksen Journal of Teacher Education for Sustainability 15 (1) [2013]
  • To know, to decide, to act: the young child’s right to participate in action for the environment
    Mackey, G. Environmental Education Research 18 (4) : 473 ~ 484 [2012]
  • Thinking of children: Democratic approaches with young children in research
    Mackey, G. Australasian Journal of Early Child 36 (2) : 82 ~ 86 [2011]
  • The swedish national curriculum : play and learning with fundamental values in focus
    Sandberg, A . Australasian Journal of Early Child 36 (1) : 44 ~ 50 [2011]
  • The preschool child of today — The world-citizen of tomorrow?
    Eva Johansson International Journal of Early Childhood 41 (2) : 79 ~ 95 [2009]
  • The impact of professional development on early childhood educator’s confidence, understanding and knowledge of education for sustainability
    Dyment, J. E. Environmental Education Research 20 (5) : 660 ~ 679 [2013]
  • The contribution of education towards meeting the challenges of climate change
    Filho, W. L. Journal of Baltic Science Education 9 (2) : 142 ~ 155 [2010]
  • The comparative study of education for sustainable development in early childhood in Sweden and Japan : Through"The environmental epistemological model of 5aspects"
    Asano, Y. Problems of education in the 21ST century 32 : 23 ~ 32 [2011]
  • The bubble-wrap generation: children growing up in walled garden
    Malone, K. Environmental Education Research 13 (4) : 513 ~ 527 [2007]
  • Teaching Preschool Children about Nature : A Project to Provide Soil Education for Children in Turkey
    Ogelman, H. G. Early Childhood Education Journal 40 (3) : 177 ~ 185 [2012]
  • Sustainable development in early childhood education: In-service students’s comprehension of the concept’
    Ärlemalm-Hagsér, E. Environmental Education Research 17 (2) : 187 ~ 200 [2011]
  • Sustainability and relationality within early childhood care and education setting in Aotearoa New Zealand
    Ritchie, J. International Journal of Early Childhood 45 : 307 ~ 326 [2013]
  • Sowing the seed: educaion for sustainability within the early years curriculum
    Prince, C. European Early Childhood Education Reserch Journal 18 (3) : 423 ~ 434 [2010]
  • STS 접근에 기초한 유아 녹색성장교육이 유아의 환경감수성 및 창의성에 미치는 영향
    류경희 아동교육 23 (4) : 45 ~ 62 [2014]
  • Revealing the research ‘hole’ of early childhood education for sustainability : a preliminary survey of the literature
    Davis, J. Environmental Education Research 15 (2) : 227 ~ 241 [2009]
  • Research in early childhood education for sustainability:international perspectives and provocations
    Davis, J. M. Routledge [2014]
  • Reflection, renewal and relationship building : an going journey in early childhood arts education
    Deans, J. Contemporary Issues in Early Childhood 9 (4) : 339 ~ 353 [2008]
  • Promoting obesity prevention together with environmental sustainability
    Skouteris, H. Health Promotion International 29 (3) : 454 ~ 462 [2013]
  • Preschool teacher’s early perceptions of education for sustainable development in early childhood education
    Green, S. S. Southern Illinois University [2013]
  • Preschool children’s ideas on sustainable development: how preschool children perceive three pillars of sustainability with the regard to 7R
    Kahriman-öztürk, D. Educational Sciences: Theory & Practice (Special Issue) : 2987 ~ 2995 [2012]
  • Perceptions and attitudes of students of teacher-training towards environment and sustainability
    Ull, M. A. Procedia-Social and Behavioral Sciences 131 : 453 ~ 457 [2013]
  • More than just a vegie patch : Sustainability and sustainable practices in early childhood education-the way forward
    Bowley, C. Educating Young Children : Learning and Teaching in the Early Childhood Years 20 (2) : 22 ~ 25 [2014]
  • Mobilizing ‘juvenocratic spaces’ by the biopoliticization of children through sustainability
    Skoglund. A. Children’s Geographies 12 (4) : 429 ~ 446 [2014]
  • Minds on Earth Hour – a theme for sustainability in Swedish early childhood education
    EVA ÄRLEMALM-HAGSÉR Early Child Development and Care 183 (12) : 1782 ~ 1795 [2013]
  • Making ‘place’ for ecological sustainability in early childhood education
    Duhn, I. Environmental Education Research 18 (1) : 19 ~ 29 [2012]
  • Making the path as we walk it : changing context and strategy on green street
    Astbury, J. Canadian Journal of Environmental Education 14 : 149 ~ 157 [2009]
  • Making eco-waves early childhood care and education sustainability practieces in Aotearoa New Zealand. Children
    Duhn, I. Youth & Environments 24 (2) : 123 ~ 145 [2014]
  • Listening to teachers : teacher and student roles in the New South Wales sustainable schools programme
    Kenelly, J. Environmental Education Research 14 (1) : 53 ~ 64 [2008]
  • Learning: the treasure within. report to Unesco of the International Commission on Education for the twenty-first century
    Delors, J. [1996]
  • Kindergarten children’s introduction to sustainability through transformative, experimential natural play
    Hass, C. Australian Journal of early childhood 39 (2) : 21 ~ 29 [2014]
  • It’ all about Ben10TM, : Children’s play, health, and sustainability decision in the early years
    Edwards, S. Early Childhood Development and Care 183 (2) : 280 ~ 293 [2013]
  • Integrating sustainability into early childhood education through in-service training: an effort towards transformative learning
    Feriver, Ş. Middle East Technical University [2010]
  • Impact of education for sustainability at a Montessori primary school from silos to systems thinking
    Lewis, E. Murdoch University [2012]
  • I like the red plants: Children’s perception of their local natural environments in Australia and Singapore
    Anderson, R. Procedia-Social and Behavioral Science 141 : 940 ~ 950 [2014]
  • Holding environments : creating spaces to support children’s environmental learning in the 21st century
    Malone, K. Australian Journal of Environmental Education 20 (2) : 53 ~ 66 [2004]
  • Harmony as the for education for sustainable development : A case example of Yew Chung International School
    Chan, B. International journal of early childhood 41 (2) : 35 ~ 48 [2009]
  • Going on a turtle egg hunt and other adventures : education for sustainability in early childhood
    Lewis, E. Australasian Journal of Early Childhood 35 (4) : 95 ~ 100 [2010]
  • Forest schools in Great Britain: an initial exploration
    Maynard, T. Contemporary Issues in Early Childhood 8 (4) : 320 ~ 331 [2007]
  • Food Reciprocity and Sustainability in Early Childhood Care and Education in Aotearoa New Zealand
    Jenny Ritchie Australian Journal of Environmental Education 31 (01) : 74 ~ 85 [2015]
  • Finnish early childhood educators and sustainable development
    Salonen, A. O. Journal of Sustainable Development 6 (2) : 70 ~ 85 [2013]
  • Exploring the role of children and young people as agents of change in sustainable community development
    Barry Percy-Smith Local Environment 18 (3) : 323 ~ 339 [2013]
  • Exploring how adults who work with young children conceptualise sustainability and describe their practices initiatives
    Hill, A. Australasian Journal of Early Childhood 39 (3) : 14 ~ 22 [2014]
  • Examining the Rhetoric: a comparison of how sustainability and young children's participation and agency are framed in Australian and Swedish early childhood education curricula
    EVA ÄRLEMALM-HAGSÉR Contemporary Issues in Early Childhood 15 (3) : 231 ~ [2014]
  • Engaging children: research issues around participation and environmental learning
    Elisabeth Barratt Hacking Environmental Education Research 13 (4) : 529 ~ 544 [2007]
  • Education for sustainable development in early childhood education: a review of the research literature
    Maria Hedefalk Environmental Education Research 21 (7) : 975 ~ 990 [2014]
  • Education for sustainable development in early childhood education: a global solution to local concerns?
    Pearson, E. International Journal of Early Childhood 4 (2) : 97 ~ 111 [2009]
  • Education for sustainable development in early childhood education in Finland
    Reunamo, J. Journal of Teacher Education for Sustainability 15 (2) : 91 ~ 102 [2013]
  • Education for sustainability and pre-service teacher education
    Kennelly, J. University of New England [2011]
  • Education for strategic environmental behavior
    Louise Chawla Environmental Education Research 13 (4) : 437 ~ 452 [2007]
  • Education for next generation
    Samuelsson, I. P. International Journal of Early Childhood 36 (2) : 97 ~ 99 [2004]
  • Educating for sustainability in the early years : creating cultural change in a child care setting
    Davis, J. Australian Journal of Environmental Education 21 : 47 ~ 55 [2005]
  • Educating for a healthy, sustainable world: an argument for integrating health promoting school and sustainable schools
    Davis, J. M. Health Promotion International 22 (4) : 346 ~ 353 [2007]
  • Editorial : education for sustainable development in early childhood
    Siraj-Blatchford, J. International Journal of Early Childhood 41 (2) : 9 ~ 22 [2009]
  • Economic Globalization and Institutions of Global Governance
    Griffin, K. Development and Change 34 (5) : 789 ~ 807 [2003]
  • Ecological footprinting: its potential as a tool for change in preservice teacher education
    Lyndal O’Gorman Environmental Education Research 19 (6) : 779 ~ 791 [2013]
  • Early childhood environmental education : A Hong Kong example
    Lee, J. C. Applied Environmental Education & Communication 5 (2) : 83 ~ 94 [2006]
  • Early childhood education for sustainability : recommendation for development
    Davis, J. International Journal of Early Childhood 41 (2) : 113 ~ 117 [2009]
  • Early childhood education and learning for sustainable development and citizenship
    Solveig Hägglund International Journal of Early Childhood 41 (2) : 49 ~ 63 [2009]
  • Children’s understanding of sustainability in their home and kindergarten
    Sageidat, B. Journal of the Comenius Association 23 : 9 ~ 10 [2014]
  • Children’s Voices About the State of the Earth
    Ingrid Engdahl International Journal of Early Childhood 43 (2) : 153 ~ 176 [2011]
  • Children: Citizens in a Challenged World
    Ingrid Engdahl International Journal of Early Childhood 43 (2) : 99 ~ 102 [2011]
  • Call for research-the consuming child-in-context in unhealthy and unstainable times
    Skouteris, H. Australian Journal of Environmental Education 26 : 33 ~ 45 [2010]
  • Bringing Environmentalism Home: Children's influence on family consumption in the Nordic countries and beyond
    B. Larsson Childhood 17 (1) : 129 ~ 147 [2010]
  • Beliefs and education for sustainability in rural and regional Australia
    Boon, H. J. Education in Rural Australia 21 (2) : 37 ~ 54 [2011]
  • An ecological footprint for an early learning center : identifying opportunities for early childhood sustainability education through interdisciplinary research
    McNicohl, H. Environmental Education Research 17 (5) : 689 ~ 704 [2011]
  • A 유치원의 이야기 나누기 활동에서 나타난 지속가능발전교육으로의 공존지향적 유아교육에서의 교육내용과 교수-학습 방법
    김숙자 유아교육학논집 19 (1) : 179 ~ 205 [2015]
  • A critical analysis of research in environmental education
    Hart, P. Studies in Science Education 34 (1) : 1 ~ 69 [1999]
  • 5세 누리과정 유치원 교사용 지도서와 어린이집 프로그램에 나타난 지속가능발전을 위한 물교육 활동내용 분석
    지옥정 유아교육연구 32 (6) : 469 ~ 487 [2012]
  • 5세 누리과정 교사용 지도서에 나타난환경 관련 교육내용 분석
    김숙자 유아교육학논집 18 (1) : 365 ~ 386 [2014]
  • 3-5세 누리과정 지도서에 나타난 지속가능발전교육 관련 내용 분석
    최현정 유아교육학논집 18 (4) : 251 ~ 270 [2014]
  • (Re)Positioning the Child in the Policy/Politics of Early Childhood
    Christine Woodrow Educational Philosophy and Theory 39 (3) : 312 ~ 325 [2007]