보육교사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에서 교직선택동기의 조절효과

논문상세정보
' 보육교사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에서 교직선택동기의 조절효과' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교직선택동기(motivation for child care work)
  • 보육교사(child care teacher)
  • 이직의도 (turnover intention)
  • 직무 스트레스(job stress)
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
101 0

0.0%

' 보육교사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에서 교직선택동기의 조절효과' 의 참고문헌

  • 초등학교 교사의 교직 선택 동기가 직무수행 및 교사만족에 주는 영향 분석
    이쌍철 초등교육연구 25 (4) : 239 ~ 260 [2012]
  • 직무스트레스에 의한 소진이 이직의도에 미치는 영향: 보육시설 종사자를 중심으로
    양안숙 한국정책과학학회보 12 (4) : 367 ~ 388 [2008]
  • 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향 및 조직건강의 조절효과 :어린이집과 유치원 교사의 비교를 중심으로
    전병주 한국콘텐츠학회 논문지 14 (11) : 260 ~ 271 [2014]
  • 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향
    이정언 한국콘텐츠학회 논문지 14 (7) : 449 ~ 456 [2014]
  • 중소도시 보육교사의 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향 시설장 리더십의 조절효과를 중심으로
    표갑수 한국영유아보육학 (66) : 1 ~ 23 [2011]
  • 유치원 교사가 지각한 자기의식 수준, 직무스트레스 및 직무만족도와의 관계
    최정선 열린유아교육연구 19 (5) : 387 ~ 404 [2014]
  • 유아교육과 학생들의 전공 선택 동기와 유아교사직에 대한 인식
    조경자 미래유아교육학회지 12 (1) : 289 ~ 312 [2005]
  • 유아교사의 직무스트레스와 이직의도의 관계에서 직무만족의 매개효과
    임난주 한국산학기술학회논문지 15 (8) : 4972 ~ 4980 [2014]
  • 유아교사의 정서지능과 정서노동 및 직무스트레스와의 관계
    권정윤 유아교육연구 30 (6) : 269 ~ 289 [2010]
  • 원장의 코칭리더십과 영아교사의 자아탄력성 및 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향
    강진숙 유아교육학논집 19 (1) : 321 ~ 342 [2015]
  • 영아보육교사의 직무환경과 직무만족이 이직의도에 미치는 영향- 경기도 북부지역을 중심으로 -
    이주영 한국보육지원학회지 11 (1) : 63 ~ 82 [2015]
  • 어린이집교사의 직무스트레스와 교사효능감이 이직의도에 미치는 영향 : 몰입의 매개효과를 중심으로
    홍석영 교사교육연구 51 (2) : 271 ~ 281 [2012]
  • 보육교사의 직무스트레스가 이직의도 및 전직의도에 미치는 영향과 개인적 성취감의 조절효과
    권혜진 한국지역사회생활과학회지 19 (4) : 597 ~ 609 [2008]
  • 보육교사의 직무스트레스, 자아탄력성 및소진이 이직의도에 미치는 영향
    배성희 유아교육·보육복지연구 18 (1) : 233 ~ 258 [2014]
  • 보육교사의 직무스트레스, 경력몰입,소진과 이직의도 간 관계
    윤혜미 한국아동복지학 (43) : 157 ~ 184 [2013]
  • 보육교사의 직무만족이 이직의도에 미치는 영향
    이병록 한국영유아보육학 (71) : 53 ~ 72 [2012]
  • 보육교사의 조직몰입과 경력몰입, 직무만족이 이직의도에 미치는 영향
    이혜원 유아교육·보육복지연구 15 (2) : 107 ~ 126 [2011]
  • 보육교사의 이직의도와 관련된 억제변인의 메타회귀분석
    문동규 한국보육지원학회지 8 (1) : 25 ~ 44 [2012]
  • 보육교사의 건강과 기관의 조직건강이 이직의도에 미치는 영향
    구은미 유아교육·보육복지연구 17 (4) : 33 ~ 53 [2013]
  • 보육교사가 지각한 의사결정참여와조직적심리적 요인, 직무만족도,이직의도 간의 관계
    이진화 유아교육학논집 10 (1) : 229 ~ 250 [2006]
  • 보육교사가 지각한 의사결정 참여와 이직의도와의 관계:조직몰입의 매개효과를 중심으로
    최인숙 한국보육지원학회지 9 (5) : 109 ~ 129 [2013]
  • 교사의 직무스트레스요인이 직무만족과 조직몰입 및 이직의도에 미치는 영향
    옥장흠 한국교원교육연구 26 (2) : 175 ~ 200 [2009]
  • 공립유치원 교사의 교직선택동기와 직무만족도 및 직무능력의 관계
    오수진 미래유아교육학회지 18 (3) : 1 ~ 24 [2011]
  • study on moderating effects of personally ·environmentally protective factors in the relationship between child care teachers' job stress and turnover intentions
    Beak, Y. S. Sookmyung Women’s University [2014]
  • Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century
    Latham, G. P. Annual Review of Psychology 56 : 485 ~ 516 [2005]
  • Within and beyond the classroom door : Assessing quality in child care center
    Phillips, D. Early Childhood Research Quarterly 15 (4) : 475 ~ 496 [2000]
  • Why do you leave? Modeling child welfare worker’s turnover intentions
    MorBarak, M. E. Children and Youth Services Review 28 (5) : 548 ~ 577 [2006]
  • Turnover begets turnover : An examination of job and occupational instability among child care center staff
    Whitebook, M. Early Childhood Quarterly 18 : 273 ~ 293 [2003]
  • The theories of turnover:Causes, effect, & meaning. Research in the Sociology of Organizations
    Bluedorn, A. C. JAI Press : 75 ~ 182 [1982]
  • The study on the factors affecting the nursing teacher’ turnover intention: Focusing on Buddhist nursery schools in seoul
    Jung, L. H Dongkuk University [2010]
  • The study of the factors job movement intention of quit of nursery teachers
    Hong, C. J. Sangji University [2008]
  • The relationships among child care teacher’s motives for choosing their career, professional recognition on their job performances
    Lee, S. J. Namseoul University [2008]
  • The relationship between the elementary school teacher's work stress and personal characteristics and work satisfaction
    Jang, E. Y. Yonsei University [2002]
  • The relation of elementary school teacher’s motivation for selecting teaching profession and occupational view on teaching profession and burnout experience
    Kim, J. Y. Gyeongin National University of Education [2010]
  • The measurement and antecedent of affective, continuance and normative committment to the organization
    Allen, N. J. Journal of Occupational Psychology 63 : 1 ~ 18 [1990]
  • The effectiveness of communication program for employees on interpersonal relationships, interpersonal stress, and work satisfaction
    Jeong, K. J. Sookmyung Women’s University [2011]
  • The determinants of voluntary employee turnover in nursing homes
    Montague, R. W. The University of Iowa [2004]
  • The Lives of Teacher
    Huberman, M. Columbia University [1993]
  • Teachers’ attributions for stress and their relationships with burnout
    McCormick, J. International Journal of Educational Management 25 (3) : 278 ~ 293 [2011]
  • Teacher education, motivation, compensation, workplace, support, and links to quality of center based child care and teachers’ intention to stay in the early childhood profession
    Torquati, J. C. Early Childhood Research Quarterly 22 (2) : 261 ~ 275 [2007]
  • Study on kindergarten teacher’s job satisfaction according to interpersonal stress and principals’communication styles as perceived by them
    Kim, K. L. Sungshin Women’s University [2012]
  • School climate factors relating to teacher burnout: A mediator model
    Grayson, J. L. Teaching & Teacher Education 24 (5) : 1349 ~ 1363 [2008]
  • Relationship between the motivation for teaching profession and commitment to teaching
    Choi, J. Y. Chuncheon National University of Education [2006]
  • Motivation and Education: The Self-Determination Perspective
    Deci, E. L. Educational Psychologist 26 (3) : 325 ~ 346 [1991]
  • Korean child care survey –child care center-
  • Korean child care survey –child care center-
  • Job satisfaction, intention to leave, and the quality of teachers’ interactions with children
    Greene, K. Journal of Early Education and Family Review 7 (2) : 7 ~ 18 [1999]
  • Employee intent to stay: an empirical test of revision of the price and Mueller model
    Iverson, R. D. University of Iowa City [1992]
  • Emotional exhaustion, absenteeism, and turnover intentions in childcare teacher
    Carson, R. L. Journal of Health Psychology 15 (6) : 905 ~ 914 [2010]
  • Effects of teachers’ job stress and belief of efficacy on the quality of teachers’ interaction behaviors in child care
    Shin, H. Y. Yonsei University [2004]
  • Effects of job stress and self-efficacy on job satisfaction and turnover intention among educare teachers
    Jeong, K. J. Chungbuk National University [2007]
  • Effect of motivation for choosing the teaching profession on commitment to teaching and teacher efficacy in early childhood
    Namgung, M. G. Hanyang University [2011]
  • Developmental stage of preschool teachers
    Katz, L. G. The Elementary School Journal 73 (1) : 50 ~ 54 [1972]
  • Development of the child care coworker job stress inventory
    Curbow, B. Early Childhood Research Quarterly 15 (4) : 515 ~ 536 [2000]
  • Correlation of motivation for choosing the teaching profession to job satisfaction in elementary teachers
    Jang, Y. S. Gyeongin National University of Education [2010]
  • Correlation of job stress, job satisfaction, job motivation and burnout and feeling stress
    Khalatbari, J. Procedia-Social and Behavioral Sciences 84 (90) : 860 ~ 863 [2013]
  • Chinese teachers’work stress and their turnover intention
    Liu, S. International Journal of Educational Research 53 : 160 ~ 170 [2012]
  • Child care policy and statistics
  • Caregiving involvement, job condition, and job satisfaction of infant-toddler child-care teachers in the United States
    Hossain, Z. Education Research International 2012 : 1 ~ 9 [2012]
  • An Effect of Child Care Teachers' Job Stress and Burnout upon Job Turnover Intention
    이주연 한국보육학회지 11 (4) : 213 ~ 230 [2011]
  • An Analysis on working environment and job actual condition
  • A study on the theoretical model of turnover intention among kindergarten teachers in Korea
    Seo, J. Sookmyung Women’s University [2002]
  • A study on the related variables influencing child-care teachers’ turnover intentions: Focusing on directors’ leadership and child-care teachers’ psychological well-being
    Jeon, S. Y. Gachon University [2013]
  • A study on the effect of working condition on the turnover intention of childcare teachers
    Lim, Y. J. Nambu University [2012]
  • A study of social worker’s job satisfaction and turnover intention focusing on the role of job stress, personal characteristics and coping behaviors
    Yoon, H. M. Korean Journal of Social Welfare 28 : 251 ~ 280 [1996]
  • A study for relationship teacher efficacy, psychological well being and intend to turnover
    Yoo, H. J. Kyung Hee University [2011]
  • 21C early childhood teacher
    Lee, S. W. Changjisa [2006]