Rasch 모형을 통한 유치원 교사 회복탄력성 척도 개발

논문상세정보
' Rasch 모형을 통한 유치원 교사 회복탄력성 척도 개발' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • kindergarten teachers
  • kindergartenteacherresiliencescale
  • rasch model
  • rasch 모형
  • resilience
  • 유치원교사
  • 유치원교사회복탄력성척도
  • 회복탄력성
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
2,736 1

0.0%

' Rasch 모형을 통한 유치원 교사 회복탄력성 척도 개발' 의 참고문헌

  • 회복탄력성 검사 지수의 개발 및 타당도 검증
    신우열 한국청소년연구 20 (4) : 105 ~ 131 [2009]
  • 회복탄력성 ; 시련을 행운으로 바꾸는 유쾌한 비밀
    김주환 위즈덤 하우스 [2011]
  • 타당도와 신뢰도
    성태제 학지사 [2004]
  • 박사
  • 유치원 종일반 교사의 직무스트레스에 따른 교사-유아 상호작용
    엄정애 유아교육연구 25 (5) : 75 ~ 100 [2005]
  • 유치원 교사의 회복탄력성에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인 탐색
    박은혜 한국교원교육연구 27 (1) : 253 ~ 275 [2010]
  • 유치원 교사의 회복탄력성, 교사효능감 및 직무만족도가 행복감에 미치는 영향
    황해익 유아교육학논집 17 (3) : 411 ~ 432 [2013]
  • 박사
  • 유치원 교사의 이직의도에 관한 연구
    서지영 유아교육연구 22 (4) : 229 ~ 250 [2002]
  • 유치원 교사의 어려움과 회복력(resilience)에 대한 탐색
    이진화 유아교육·보육복지연구 14 (2) : 137 ~ 164 [2010]
  • 유치원 교사론
    박은혜 창지사 [2009]
  • 유치원 교사가 인식하는 역할갈등 및 역할갈등이 역할수행에 미치는 영향 분석: 회복탄력성 상·하 집단을 중심으로
    권수현 유아교육연구 31 (2) : 311 ~ 331 [2011]
  • 박사
  • 유아교육기관 교사의 회복탄력성, 지각된 사회적 지지와 조직몰입 간의 관계
    이재영 대구가톨릭대학교 대학원 [2012]
  • 유아교사의 직무스트레스와 조직효과성과의 관계
    송미선 교육과학연구 39 (2) : 95 ~ 111 [2008]
  • 유아교사의 정서지능과 낙관성의 관계에서회복탄력성의 매개효과
    황해익 유아교육연구 34 (2) : 323 ~ 346 [2014]
  • 예비유아교사의 교직관 수준에 따른 심리적 안녕감과 자아탄력성의 차이
    허수윤 유아교육연구 34 (4) : 423 ~ 440 [2014]
  • 보육교사의 회복탄력성 인식수준에 따른 소진과 자아존중감의 관계
    황해익 열린유아교육연구 19 (4) : 31 ~ 52 [2014]
  • 문항제작 및 분석의 이론과 실제
    성태제 학지사 [1998]
  • ‘Bad days don’t kill you : They just make you stronger’ : A case study of early childhood educator’s resilience
    Sumsion, J. International Journal of Early Years Education 11 (2) : 141 ~ 154 [2003]
  • What makes the difference? Children and teachers talk about resilient outcomes for children ‘at risk’
    Howard, S. Educational Studies 26 (3) : 321 ~ 337 [2000]
  • WINSTEPS Rasch measurement. ver 3.80.1 [Computer software]
    Linacre, J. M. Winsteps [2013]
  • Vulnerable but invincible: A Longitudinal study of resilient children and youth
    Werner, E. E. McGraw-Hill [1982]
  • Veteran teachers : Commitment, resilience and quality retention
    Day, C. Teachers and Teaching : Theory and Practice 15 (4) : 441 ~ 457 [2009]
  • Uses of Rasch modeling in counseling psychology research
    Fox, C. M. Journal of Counseling Psychology 45 (1) : 30 ~ 45 [1998]
  • Thriving not just surviving : A review of research on teacher resilience
    Beltman, S. Educational Research Review 6 : 185 ~ 207 [2011]
  • The resilience factor
    Reivich, K. Broadway Books [2002]
  • The rating scale model for objective measurement
  • The broaden-and-build theory of positive emotions
    Fredrickson, B. L. The Royal Society 359 (1449) : 1367 ~ 1377 [2004]
  • The brief resilience scale : Assessing the ability to bounce back
    Smith, B. W. International Journal of Behavioral Medicine 15 : 194 ~ 200 [2008]
  • Teachers’ mental health and teaching levels
    Kovess-Masféty, V. Teaching and Teacher Education 23 (7) : 1177 ~ 1192 [2006]
  • Teacher retention in a teacher resiliency-building rural school
    Malloy, W. W. The Rural Educator 18 (2) : 19 ~ 27 [2007]
  • Teacher resiliency: A key to career longevity
    Bobek, B. L. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas 75 (4) : 202 ~ 205 [2002]
  • 박사
  • Scaling procedures
    Netemeyer, R. G. Sage [2003]
  • Scale Development: Theory and Applications
    DeVellis, R. F. Sage [2003]
  • Risk and resilience in childhood
    Fraser, M. W. NASW : 13 ~ 66 [2003]
  • Resiliency: What we have learned
    Benard, B. WestEd [2004]
  • Resilience under fire : Perspectives on the work of experienced, inner city high school teacher in the United States
    Brunetti, G. J. Teaching and Teacher Education 22 (7) : 812 ~ 825 [2006]
  • Resilience in relation to personality and intelligence
    Friborg, O. International Journal of Methods in Psychiatric Research 14 (1) : 29 ~ 42 [2005]
  • Resilience as a contributor to novice teacher success, commitment, and retention
    Tait, M. Teacher Education Quarterly : 57 ~ 75 [2008]
  • Resilience and social support as moderators of work stress of young teachers in engineering college
    Wei, S. Procedia Engineering 24 : 856 ~ 860 [2011]
  • Resilience and development : Contributions from the study of children who overcome adversity
    Masten, A. S. Development & psychopathology 2 : 425 ~ 444 [1990]
  • Resilience : A historical review of the construct
    Tusaie, K. Holistic Nursing Practice 18 (1) : 3 ~ 8 [2004]
  • Resilience
    APA APA
  • Recognizing and fostering resilience
    Gordon, K. A. Performance Improvement 35 (9) : 14 ~ 17 [1996]
  • Rasch모형의 이론과 실제
    지은림 교육과학사 [2000]
  • Rasch 측정모형에 의한K 비판적 사고성향 검사의 양호도 검증
    김명숙 교육평가연구 20 (2) : 101 ~ 124 [2007]
  • Rasch 모형을 이용한 Marlowe-Crowne의 사회적 정향성 척도 타당화
    설현수 교육평가연구 18 (1) : 101 ~ 124 [2005]
  • Quantifying and evaluating resilience-promoting factor-teachers’ beliefs and perceived roles
    Oswald, M. Research in Education 70 : 50 ~ 64 [2003]
  • Psychometric properties of the children’s depression inventory : An item response theory analysis across age in a nonclinical, longitudinal, adolescent sample
    Lee, Y. Measurement and Evaluation in Counselling and Development 45 (2) : 84 ~ 100 [2012]
  • Messick의 타당도 관점에서 Rasch 측정모형 적용을 통한 대학 강의평가 도구개발의 타당화
    설현수 교육평가연구 20 (4) : 31 ~ 51 [2007]
  • Happiness is Everything, or Is It? : Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being
    Ryff, C. D. Journal of Personality and Social Psychology 57 : 1069 ~ 1081 [1989]
  • Early childhood teachers’ constructions of their resilience and thriving : A continuing investigation
    Sumsion, J. International Journal of Early Years Education 12 (3) : 275 ~ 290 [2004]
  • Development of a new resilience scale : The Connor-Davidson Resilience Scale(CD-RISC)
    Connor, K. M. Depression and Anxiety 18 (2) : 76 ~ 82 [2003]
  • Development and psychometric evaluation of the resilience scale
    Wagnild, G. M. Journal of Nursing Measurement 1 (2) : 168 ~ 178 [1993]
  • Cultural relevance of adult attachment
    Lee, Y. Educational and Psychological Measurement 68 (5) : 824 ~ 844 [2008]
  • Content validity and its estimation
    Yaghmale, F. Journal of Mental Education 3 (1) : 25 ~ 27 [2003]
  • Committed for life? Variation in teachers’ work, lives and effectiveness
    Day, C. Journal of Educational Change 9 (3) : 243 ~ 260 [2008]
  • Children and violence
    Garmezy, N. Guilford : 127 ~ 130 [1993]
  • A rating formulation for ordered response categories
    Andrich, M. Psychometrika 43 (4) : 561 ~ 573 [1978]