한국사회의 연령집단에 대한 유능함과 따뜻함 지각: 내집단 편향효과를 중심으로

' 한국사회의 연령집단에 대한 유능함과 따뜻함 지각: 내집단 편향효과를 중심으로' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • age groups
  • in-groupbias
  • social identity theory
  • stereotype content model
  • 고정관념 내용 모델
  • 내집단 편향
  • 사회정체성 이론
  • 연령 집단
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
186 1

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' 한국사회의 연령집단에 대한 유능함과 따뜻함 지각: 내집단 편향효과를 중심으로' 의 참고문헌

  • 현대사회의 여성과 남성
    김혜숙 정일문화사 [1992]
  • 한·일 대학생 소비자의 소비가치, 브랜드동일시와 소비자-브랜드 관계 연구: 유명브랜드를 중심으로
    박배진 소비자학연구 17 (4) : 113 ~ 143 [2006]
  • 집단범주에 대한 고정관념, 감정과 편견
    김혜숙 한국심리학회지 : 사회 및 성격 13 (1) : 1 ~ 33 [1999]
  • 중국의 한류 현상에 대한 ‘매개된’ 문화 간 커뮤니케이션효과 모형 검증 연구: 중국인의 한국, 미국, 일본, 대만 문화상품 이용에 따른 신념, 감정, 태도의 형성 비교를 중심으로
    이준웅 한국방송학보 20 (3) : 277 ~ 323 [2006]
  • 정규직과 비정규직의 임금 격차와 불평등 그리고 빈곤:연령집단별 차이를 중심으로
    백학영 사회복지정책 40 (3) : 75 ~ 105 [2013]
  • 연령에 따른 소비자 집단별 소비자의식 및정보탐색․활용과 소비행동 분석
    허경옥 소비자학연구 12 (4) : 39 ~ 64 [2001]
  • 아산재단연구총서 192집
    박길성 집문당 [2005]
  • 아바타에 대한 꾸밈욕구, 아바타동일시 및 사이트 태도와 충성도에 관한 구조적 모형에 관한 연구
    안광호 소비자학연구 15 (2) : 19 ~ 38 [2004]
  • 심리학에서 본 지역감정
    김혜숙 성원사 : 123 ~ 170 [1988]
  • 스포츠 브랜드 퍼스낼리티와 브랜드 동일시가 고객충성도에 미치는 영향
    이효경 한국사회체육학회지 17 (35) : 195 ~ 202 [2009]
  • 소비자-브랜드 관계의 질이 브랜드충성도와브랜드커뮤니티 충성도에 미치는 영향에 관한 연구: 커뮤니티 규모와 브랜드지식수준의 조정효과
    안광호 소비자학연구 17 (4) : 193 ~ 215 [2006]
  • 세대명칭과 세대갈등 담론에 대한 비판적 검토
    박재흥 경제와 사회 81 (81) : 10 ~ 34 [2009]
  • 세대갈등 및 공동체 의식에 대한 조사
    엠브레인 엠브레인 트렌드 모니터 [2012]
  • 서비스전환과 서비스충성도에 대한 CS와 서비스브랜드동일시의 영향에 관한 연구 - 실용적 서비스와 쾌락적 서비스에서 CS와 서비스브랜드동일시의 상대적 영향력 비교를 중심으로 -
    라선아 소비자학연구 20 (1) : 93 ~ 125 [2009]
  • 서비스마케팅, 5판
    이유재 학현사 [2013]
  • 베이비붐세대, X세대, Y세대 소비자들의 소비관련 가치관과 라이프스타일의 비교
    김우성 소비문화연구 10 (4) : 31 ~ 53 [2007]
  • 다수 집단과 소수 집단에 대한 고정관념의 내용: 유능성과 따뜻함의 차원에서의 분석
    김혜숙 한국심리학회지: 사회및성격 17 ()) : 121 ~ 143 [2003]
  • 구매 인센티브 유형과 기업 인지도가 소비자 반응에 미치는 영향:따뜻함–유능함 지각을 중심으로
    최민경 마케팅연구 28 (1) : 21 ~ 44 [2013]
  • 공감은 국민건강보험에 대한 세대 간 태도 차이를 매개하는가?
    양혜경 소비자학연구 25 (2) : 119 ~ 141 [2015]
  • 고령화 한국사회의 사회통합을 위한 소비자의 공감 역할에 대한다학제적 기초 연구: 국민연금, 건강보험, 소셜미디어 리터러시영역에서 세대 간 태도 및 공감 차이를 중심으로
    주소현 소비자학연구 26 (1) : 123 ~ 147 [2015]
  • 경제위기 전후 청년 일자리의 구조 변화
    이병희 노동정책연구 2 (4) : 1 ~ 16 [2002]
  • 경기지역 사회신뢰 현황 변화에 대한 연구
    서운석 공공사회연구 3 (1) : 47 ~ 73 [2013]
  • 강원도 중장년 실직자 직업교육훈련 실태 및 인식
    김동철 HRD연구 15 (3) : 139 ~ 160 [2013]
  • When Do Warmth and Competence Sell Best? The"Golden Quadrant"Shifts as a Function of Congruity with the Product Type, Targets’ Individual Differences, and Advertising Appeal Type
    Zawisza, Magdalena. Basic and Applied Social Psychology 37 (2) : 131 ~ 141 [2015]
  • What Do the Young(Old)People Think of Me? Content and Accuracy of Age-Based Metastereotypes
    Finkelstein, Lisa M. European Journal of Work and Organizational Psychology 22 (6) : 633 ~ 657 [2013]
  • Warmth and Competence as Universal Dimensions of Social Perception : The Stereotype Content Model and the BIAS Map
    Cuddy, Amy J. C. Advances in Experimental Social Psychology 40 : 61 ~ 149 [2008]
  • Using Empathy to Improve Intergroup Attitudes and Relations
    Batson, C. Daniel. Social Issues and Policy Review 3 (1) : 141 ~ 177 [2009]
  • Universal Dimensions of Social Cognition : Warmth and Competence
    Fiske, Susan T. Trends in Cognitive Sciences 11 (2) : 77 ~ 83 [2007]
  • This Old Stereotype : The Pervasiveness and Persistence of the Elderly Stereotype
    Cuddy, Amy J. C. Journal of Social Issues 61 (2) : 267 ~ 285 [2005]
  • The Unbearable Automaticity of Being
    Bargh, John A. American Psychologist 54 (7) : 462 ~ 479 [1999]
  • The Social Psychology of Intergroup Relations
    Tajfel, Henri. Brooks/Cole : 33 ~ 47 [1979]
  • The Role of Empathy in Improving Intergroup Relations
    Stephan, Walter G. Journal of Social Issues 55 (4) : 729 ~ 743 [1999]
  • The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations
    Baron, Reuben M. Journal of Personality and Social Psychology 51 (6) : 1173 ~ 1182 [1986]
  • The Minimal Group Paradigm : Theoretical Explanations and Empirical Findings
    Diehl, Michael European Review of Social Psychology 1 (1) : 263 ~ 292 [1990]
  • The Malleable Self : The Role of Self-Expression in Persuasion
    Aaker, Jennifer L. Journal of Marketing Research 36 (1) : 45 ~ 57 [1999]
  • The Effect of Outgroup Status and Perspective-Taking on Empathy and Outgroup Helping
    Mashuri, Ali. International Journal of Research Studies in Psychology 2 (2) : 3 ~ 14 [2012]
  • The Dynamics of Warmth and Competence Judgments, and Their Outcomes in Organizations
    Cuddy, Amy J. C. Research in Organizational Behavior 31 : 73 ~ 98 [2011]
  • The BIAS Map : Behaviors from Intergroup Affect and Stereotypes
    Cuddy, Amy J. C. Journal of Personality and Social Psychology 92 (4) : 631 ~ 648 [2007]
  • Stereotypes of Young and Old: Does Age Outweigh Gender?
    Kite, Mary E. Psychology and Aging 6 (1) : 19 ~ 27 [1991]
  • Stereotypes of Age Differences in Personality Traits : Universal and Accurate?
    Chan, Wayne. Journal of Personality and Social Psychology 103 (6) : 1050 ~ 1066 [2012]
  • Stereotype Threat and the Intellectual Test Performance of African Americans
    Steele, Claude M. Journal of Personality and Social Psychology 69 (5) : 797 ~ 811 [1995]
  • Stereotype Content Model across Cultures : Towards Universal Similarities and Some Differences
    Cuddy, Amy J. C. British Journal of Social Psychology 48 (1) : 1 ~ 33 [2009]
  • Statistical Mediation Analysis with a Multicategorical Independent Variable
    Hayes, Andrew F. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology 67 (3) : 451 ~ 470 [2014]
  • Social Structure Shapes Cultural Stereotypes and Emotions : A Causal Test of the Stereotype Content Model
    Caprariello, Peter A. Group Processes & Intergroup Relations 12 (2) : 147 ~ 155 [2009]
  • Social Psychology, 11th ed.
    Myers, David G. McGraw-Hill [2012]
  • Social Psychology of Intergroup Relations
    Tajfel, Henri. Annual Review of Psychology 33 (1) : 1 ~ 39 [1982]
  • Social Identity and Intergroup Relations
    Caddick, Brian Cambridge University Press : 137 ~ 154 [1982]
  • Social Identity Theory : Past Achievements, Current Problems and Future Challenges
    Brown, Rupert European Journal of Social Psychology 30 (6) : 745 ~ 778 [2000]
  • Social Exclusion Causes People to Spend and Consume Strategically in the Service of Affiliation
    Mead, Nicole L. Journal of Consumer Research 37 (5) : 902 ~ 919 [2011]
  • Self-construal, Reference Groups, and Brand Meaning
    Escalas, Jennifer. Edson. Journal of Consumer Research 32 (3) : 378 ~ 389 [2005]
  • Self-Categorization, Affective Commitment and Group Self-Esteem as Distinct Aspects of Social Identity in the Organization
    Bergami, Massimo. British Journal of Social Psychology 39 (4) : 555 ~ 577 [2000]
  • Self and Collective : Cognition and Social Context
    Turner, John C. Personality and Social Psychology Bulletin 20 (5) : 454 ~ 463 [1994]
  • Reconsidering Baron and Kenny : Myths and Truths about Mediation Analysis
    Zhao, Xinshu. Journal of Consumer Research 37 (2) : 197 ~ 206 [2010]
  • Psychology of Intergroup Relations
    Tajfel, Henri. Nelson-Hall : 7 ~ 24 [1986]
  • Prosocial Motives, Emotions, and Behavior: The Better Angels of Our Nature
    Dovidio, John F. American Psychological Association : 393 ~ 408 [2010]
  • Prosocial Emotions and Helping : The Moderating Role of Group Membership
    Stürmer, Stefan. Journal of Personality and Social Psychology 88 (3) : 532 ~ 546 [2005]
  • Personalization and the Promise of Contact Theory
    Miller, Norman Journal of Social Issues 58 (2) : 387 ~ 410 [2002]
  • Perceptions of Ingroup and Outgroup Variability : A Meta-Analytic Integration
    Mullen, Brian. Basic and Applied Social Psychology 10 (3) : 233 ~ 252 [1989]
  • Perceived Intragroup Variability as a Function of Group Status and Identification
    Doosje, Bertjan. Journal of Experimental Social Psychology 31 (5) : 410 ~ 436 [1995]
  • PROCESS: A Versatile Computational Tool for Observed Variable Mediation, Moderation, and Conditional Process Modeling
  • Multiple Regression and Behavioral Science : Explanation and Prediction
    Pedhazur, Elazar J. Holt, Rinehart and Winston [1982]
  • Market Segmentation: Conceptual andMethodological Foundations
    Wedel, Michel. Kluwer [2000]
  • Ingroup Bias as a Function of Salience, Relevance, and Status : An Integration
    Mullen, Brian. European Journal of Social Psychology 22 (2) : 103 ~ 122 [1992]
  • In-Group Bias in the Minimal Intergroup Situation : A Cognitive-Motivational Analysis
    Brewer, Marilynn B. Psychological Bulletin 86 (2) : 307 ~ 324 [1979]
  • How Group Loyalties Shape Ethical Judgment and Punishment Preferences
    Wright, Scott A. Psychology & Marketing 30 (3) : 203 ~ 210 [2013]
  • Handbook of Communication and Aging Research, LEA's Communication Series
    Harwood, Jake. Lawrence Erlbaum Associates, Inc : 133 ~ 159 [1995]
  • Groups in Conflict: The Psychology of Desegregation
    Brewer, Marilynn B. Academic Press : 123 ~ 146 [1984]
  • Group Identity and Social Preferences
    Chen, Yan. American Economic Review 99 (1) : 431 ~ 457 [2009]
  • Fundamental Dimensions of Social Judgment : Understanding the Relations between Judgments of Competence and Warmth
    Judd, Charles M. Journal of Personality and Social Psychology 89 (6) : 899 ~ 913 [2005]
  • Factors Leading to Group Identification : A Field Study of Winners and Losers
    Fisher, Robert. Psychology & Marketing 15 (1) : 23 ~ 40 [1998]
  • Empathy-Motivated Helping : The Moderating Role of Group Membership
    Stürmer, Stefan. Personality and Social Psychology Bulletin 32 (7) : 943 ~ 956 [2006]
  • Effects of the Legitimacy of the Low Group or Individual Status as Individual andCollective Status-Enhancement Strategies
    Ellemers, Naomi. Journal of Personality and Social Psychology 64 (5) : 766 ~ 778 [1993]
  • Effects of Service Setting and Other Consumers’ Age on the Service Perceptions of Young Consumers
    Thakor, Mrugank V. Journal of Retailing 84 (2) : 137 ~ 149 [2008]
  • Decision Making and Brand Choice by Older Consumers
    Cole, Catherine. Marketing Letters 19 (3-4) : 355 ~ 365 [2008]
  • Conspicuous Consumption versus Charitable Behavior in Response to Social Exclusion : A Differential Needs Explanation
    Lee, Jaehoon. Journal of Consumer Research 39 (3) : 530 ~ 544 [2012]
  • Brands as Intentional Agents Framework : How Perceived Intentions and Ability Can Map Brand Perception
    Kervyn, Nicolas. Journal of Consumer Psychology 22 (2) : 166 ~ 176 [2012]
  • Basking in Reflected Glory : Three(Football)Field Studies
    Cialdini, Robert B. Journal of Personality and Social Psychology 34 (3) : 366 ~ 375 [1976]
  • Aging and Decision Making : A Comparison between Neurologically Healthy Elderly and Young Individuals
    Kovalchik, Stephanie. Journal of Economic Behavior & Organization 58 (1) : 79 ~ 94 [2005]
  • Age Stereotypes in the Workplace : Common Stereotypes, Moderators, and Future Research Directions
    Posthuma, Richard A. Journal of Management 35 (1) : 158 ~ 188 [2009]
  • A Model of(Often Mixed)Stereotype Content : Competence and Warmth Respectively Follow from Perceived Status and Competition
    Fiske, Susan T. Journal of Personality and Social Psychology 82 (6) : 878 ~ 902 [2002]
  • (Dis)respecting versus(Dis)liking : Status and Interdependence Predict Ambivalent Stereotypes of Competence and Warmth
    Fiske, Susan T. Journal of Social Issues 55 (3) : 473 ~ 489 [1999]