예비 유아교사가 인식하는 유아교사 전문성 탐색

논문상세정보
' 예비 유아교사가 인식하는 유아교사 전문성 탐색' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • group interview
  • pre-service early childhood teacher
  • professionalism
  • 예비 유아교사
  • 전문성
  • 집단면접
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
16,423 0

0.0%

' 예비 유아교사가 인식하는 유아교사 전문성 탐색' 의 참고문헌

  • 현직보육교사와 예비보육교사의 지원동기 및 전문성과 발달에 적합한 실제에 관한 인식비교 연구
    정채옥 유아교육학논집 10 (3) : 191 ~ 210 [2006]
  • 커리어 포트폴리오(Career portfolio)를 활용한 예비유아교사 전문성 강화 프로그램 개발
    유수경 열린유아교육연구 16 (5) : 545 ~ 577 [2011]
  • 제 3 판 질적 연구자 되기
    Glesne, C. 아카데미 프레스 [2008]
  • 유치원교사의 교직 전문성 인식과 관심사와의 관계에 관한 연구
    조부경 한국교원대학교 교수논총 10 (2) [1994]
  • 유치원 교원 핵심역량 구성 방향 탐색
    신은수 유아교육학논집 15 (5) : 203 ~ 226 [2011]
  • 유치원 교사의 셀프리더십과 전문성 인식과의 관계연구
    김진영 직업교육연구 31 (2) : 123 ~ 140 [2012]
  • 유아의 인지, 언어, 정서 및 사회적 능력에 영향을 미치는 유치원의 질과 교사 관련 변인 분석
    엄정애 장미정 유아교육연구 31 (3) : 249 ~ 276 [2011]
  • 유아교사와 초등교사의 현실충격(Reality Shock)과 교사효능감(Teacher Efficacy)에 관한 연구
    김현진 열린유아교육연구 17 (2) : 151 ~ 173 [2012]
  • 유아교사와 초등교사의 교직 전문성에 관한 인식
    최진령 열린유아교육연구 15 (1) : 335 ~ 360 [2009]
  • 유아교사론
    염지숙 정민사 [2011]
  • 유아교사론
    신은수 학지사 [2013]
  • 유아교사 양성 대학 교육과정에 반영된 ‘지식의 기초’에 대한 인식 및 요구 조사
    조부경 교육학연구 36 (3) : 225 ~ 254 [1998]
  • 유능한 교사로 이끄는 영유아교사론
    박근주 양서원 [2009]
  • 예비유아교사의 영아반 교사 전문성에 대한 인식
    박영희 교육혁신연구 22 (2) : 1 ~ 23 [2012]
  • 예비유아교사의 교직전문성 인식에 관한 연구
    한석실 한국보육학회지 7 (2) : 43 ~ 54 [2007]
  • 영유아교사의 전문성 인식과 직무만족 수준에 관한 연구
    노진형 유아교육·보육복지연구 17 (2) : 73 ~ 93 [2013]
  • 보육교사 양성대학 관련학과 예비교사의 교직 전문성 인식 연구
    김현주 유아교육학논집 17 (3) : 549 ~ 565 [2013]
  • 누리과정도입에 따른 유치원교사의 전문성 제고방안
    이희경 실천유아교육 18 (1) : 1 ~ 23 [2013]
  • 교육실습 전후 예비유아교사의 전문성 인식과 수행기대에 대한 연구
    임수진 한국보육학회지 13 (4) : 27 ~ 46 [2013]
  • ‘I feel absolutely incompetent’ : Professionalism, policy and early childhood teachers
    Bradbury, A. Contemporary Issues in Early Childhood 13 (3) : 175 ~ 186 [2012]
  • Who am I in the lives of children? An introduction to teaching young children
    Feeney, S. Merrill [2001]
  • Toward a strong profession
    Lagemann, E. C. Education Week 23 (24) : 48 ~ 50 [2004]
  • The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism
    Pearson, C. Educational Research Quarterly 29 (1) : 38 ~ 54 [2005]
  • The moral base for teacher professionalism
    Sockett, H. Teacher College Press [1993]
  • The focus group guidebook
    Morgan, D. Sage Publications [1998]
  • The development of the early childhood teacher’s role rating scael in Korea
    Cho, B. International Journal of Early Childhood Education 2 : 19 ~ 36 [1997]
  • Schools as collaborative cultures: Creating the future now
    Darling-Hammond, L. The Falmer Press : 25 ~ 50 [1990]
  • Qualitative research practice: A guide for social science students and reserchers
    Ritchie, J. Sage Publication [2003]
  • Qualitative research in action
    Mason, J. Sage Publication : 225 ~ 241 [2002]
  • Promoting early childhood teacher professionalism in the Australian context : The place of resistance
    Fenech, M. Contemporary Issues in Early Childhood 11 (1) : 89 ~ 105 [2010]
  • Professions and Professionalization
    Leggatt, T. Cambridge at the University Press : 153 ~ 177 [1970]
  • Professionalization and Bureaucratization
    Hall, R. H. American Sociological Review 33 : 92 ~ 104 [1968]
  • Professionalization
    Vollmer, P. Prentice-Hall [1966]
  • Professionalism, professionality and the development of education professionals
    Evans, L. British Journal of Educational Studies 56 (1) : 20 ~ 38 [2008]
  • Professionalism and the preparation of early childhood education practitioners
    Saracho, O. N. Early Childhood Development and Care 89 : 1 ~ 17 [1993]
  • Professionalism and the early childhood practitioner
    Katz, L. G. Teachers College Press : 75 ~ 83 [1988]
  • Professionalism Reborn: Theory, Prophecy, and Policy
    Freidson, E. University of Chicago Press [1994]
  • On the making and taking of professionalism in the further education workplace
    Gleeson, D. British Journal of Sociology of Education 26 (4) : 445 ~ 460 [2005]
  • Introduction to Early Childhood Teacher Education
    Hilderbrand, V. Macmillan Publishing Co., Inc [1979]
  • Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (Vol. 3rd Edition)
    Seidman, I. Teachers College Press [2006]
  • Hall's professionalism scale, An empirical reassessment
    Snizek, W. E. American Sociological Review 37 : 109 ~ 113 [1972]
  • Good teachers on dangerous ground : Towards a new view of teacher quality and professionalism
    Connell, R. Critical Studies in Education 50 (3) : 213 ~ 229 [2009]
  • Fostering teacher professionalism in schools : The role of leadership orientation and trust
    Tschannen-Moran, M. Educational Administration Quarterly 45 (2) : 217 ~ 247 [2009]
  • Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research
    Krueger, R. A. Sage Publications [2009]
  • Ethics and politics in early childhood education
    Dahlberg, G. Routledge Falmer [2005]
  • Early childhood generalist standards
    National Board for Professional Teaching Standard National Board for Professional Teaching Standard [2012]
  • Discovering teacher professionalism: How urban public and private elementary teachers reveal aspects of professionalism in conversation
    Monroe, C. The University of Dayton [2001]
  • Desiring professionalism: Female elementary teachers negotiating identities
    Terwilliger, C. C. Pennsylvania State University [2006]
  • Designing and conducting focus group interviews
  • Beyond educational reform: Bringing teachers back in
    McLaughlin, M. W. Open University Press [1997]
  • Assessment of professionalism: Recommendations from the Ottawa 2010 Conference
    Hodges, B. Medical Teacher 33 (5) : 354 ~ 363 [2010]
  • Assessing the gray area: A professional qualities inventory
    Fager, J. L. Presentation at the Annual Meeting of the MidWest Educational Research Association [1999]