연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
한국 아동의 실행기능 발달과 수학능력의 관련성
맹세호(Se Ho Maeng)
정윤경(Yoon Kyung Jeong)
권미경(Mee Kyoung Kwon)
2014년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
맹세호(Se Ho Maeng)
정윤경(Yoon Kyung Jeong)
권미경(Mee Kyoung Kwon)
주제어
Executive Function
graph
inhibition
Mathematical Ability
Sacle
shifting
그래프
수준 측정
억제
인지척도
전환
한국형베일리영유아발달검사3판
참고문헌( 63)
유사주제 논문( 629)
심리학 194건
전환 121건
executive function 72건
억제 52건
그래프 50건
inhibition 48건
graph 44건
수준 측정 38건
mathematical ability 6건
shifting 3건
한국형베일리영유아발달검사3판 1건
인용/피인용
한국 아동의 실행기능 발달과 수학능력의 관련성
' 한국 아동의 실행기능 발달과 수학능력의 관련성' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 요약
주제
심리학
executive function
graph
inhibition
mathematical ability
sacle
shifting
그래프
수준 측정
억제
인지척도
전환
한국형베일리영유아발달검사3판
동일주제 총논문수
논문피인용 총횟수
주제별 논문영향력의 평균
641
0
0.0%
자세히
주제별 논문영향력
논문영향력
주제
주제별 논문수
주제별 피인용횟수
주제별 논문영향력
주제분류(KDC/DDC)
심리학
195
0
0.0%
주제어
executive function
73
0
0.0%
graph
45
0
0.0%
inhibition
49
0
0.0%
mathematical ability
7
0
0.0%
sacle
1
0
0.0%
shifting
4
0
0.0%
그래프
51
0
0.0%
수준 측정
39
0
0.0%
억제
53
0
0.0%
인지척도
1
0
0.0%
전환
122
0
0.0%
한국형베일리영유아발달검사3판
2
0
0.0%
계
642
0
0.0%
* 다른 주제어 보유 논문에서 피인용된 횟수
0
닫기
' 한국 아동의 실행기능 발달과 수학능력의 관련성'
의 참고문헌
한국과 싱가포르의 초등 수학 교과서 비교 분석-도형과 측정 영역을 중심으로-
최병훈
학교수학 8 (1) : 45 ~ 68
[2006]
초등학교 교육과정 해설(IV) : 수학, 과학, 실과
교육과학기술부
대한교과서주식회사
[2008]
초등학교 고학년 아동의 빠른 이름대기 및 실행기능과 읽기능력 간의 관계
안제원
한국심리학회지: 발달 26 (1) : 85 ~ 102
[2013]
초등학교 6학년 학생들의 그래프 이해 능력 실태 조사
황현미
학교수학 9 (1) : 45 ~ 64
[2007]
초·중등학교 교육과정
교육과학기술부
대한교과서 주식회사
[2011]
지각된 실행기능 수준이 중학생의 수학성적에 미치는 영향
김근영
한국산학기술학회논문지 13 (5) : 2063 ~ 2071
[2012]
아동들의 틀린 믿음 이해에서 실행기능의 역할
이유미
한국심리학회지: 발달 21 (4) : 57 ~ 73
[2008]
아동 언어 처리에서 문장 정보 위치 및 실행 기능의 역할-영어와 한국어 습득 아동의 비교-
최영은
한국심리학회지: 발달 22 (4) : 91 ~ 109
[2009]
실행기능의 차원과 영역별 발달
이명주
한국심리학회지 임상 25 (2) : 587 ~ 602
[2006]
실행기능 관련 국내 연구의 최근 동향
송찬원
정서·행동장애연구 23 (1) : 143 ~ 162
[2007]
시각적 정보 분석 능력을 신장시키기 위한 초등 미술교육 프로그램 개발 연구
이영임
경인교육대학교 교육대학원
[2003]
사회 경제적 지위에 따른학령 전기 아동의 실행 기능 발달
최영은
한국심리학회지: 발달 26 (4) : 107 ~ 123
[2013]
Working memory as a predictor of written arithmetic skills in children : The importance of executive functions
Andersson, U.
British Journal of Educational Psychology 78 : 181 ~ 203
[2008]
Working memory and mathematics in primary school children : A meta-analysis
Friso-Van den Bos, I.
Educational Research Review 10 : 29 ~ 44
[2013]
The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex frontal lobe tasks : a latent variable analysis
Miyake, A.
Cognitive Psychology 41 (1) : 49 ~ 100
[2000]
The structure of working memory from 4 to 15 years of age
Gathercole, S. E.
Developmental Psychology 40 (2) : 177 ~ 190
[2004]
The role of executive functions in school achievement at the end of Grade 1
Monette, S.
Journal of Experimental Child Psychology 109 : 158 ~ 173
[2011]
The rise and fall of the inhibitory mechanism : Toward a unified theory of cognitive development and aging
Dempster, F. N.
Developmental Review 12 : 45 ~ 75
[1992]
The inhibition capacities of children with mathematical disabilities
Censabella, S.
Child Neuropsychology 14 : 1 ~ 20
[2008]
The handbook of aging and cognition
McDowd, J. M.
Lawrence Erlbaum Associates : 221 ~ 292
[2000]
The effects of interruptions, task complexity, and information presentation on computer-supported decisionmaking performance
Speier, I. Vessey
Decision Sciences 34 (4) : 771 ~ 797
[2003]
The development of executive functions and early mathematics : a dynamic relationship
van der Ven, S. H. G.
The British Journal of Educational Psychology 82 : 100 ~ 119
[2012]
The contributions of hot and cool executive function to children's academic achievement, learningrelated behaviors, and engagement in kindergarten
Brock, L. L.
Early Childhood Research Quarterly 24 (3) : 337 ~ 349
[2009]
The contribution of executive functions to emergent mathematic skills in preschool children
Espy, K. A.
Developmental Neuropsychology 26 (1) : 465 ~ 486
[2004]
TIMSS 2011결과에 나타난 우리나라 학생들의 학력 특성
한국교육과정평가원
[2013]
Specific impairments in planning. Philosophical Transactions of the Royal Society of London Series B
Shallice, T.
Biological Sciences 298 : 199 ~ 209
[1982]
Shifting ability predicts math and reading performance in children : A meta-analytical study
Yeniad, N.
Learning and Individual Differences 23 : 1 ~ 9
[2013]
Representation and working memory in early arithmetic
Rasmussen, C.
Journal of Experimental Child Psychology 91 : 137 ~ 157
[2005]
Relating effortful control, executive functioning, and false belief understanding to emerging match and literacy ability in kindergarten
Blair, C.
Child Development 87 : 647 ~ 663
[2007]
Principles of frontal lobe function
Diamond, A.
Oxford University Press : 466 ~ 503
[2002]
Preschool program improves cognitive control
Diamond, A.
Science 318 : 1387 ~ 1388
[2007]
Preschool executive functioning abilities predict early mathematics achievement
Clark, C. A. C.
Developmental Psychology 46 (5) : 1176 ~ 1191
[2010]
On inhibition/disinhibition in developmental psychopathology : Views from cognitive and personality psychology and a working inhibition taxonomy
Nigg, J. T.
Psychological Bulletin 126 : 220 ~ 246
[2000]
Measuring executive functions in childhood: Problems and solutions?
Hughes, C.
Child and Adolescent Mental Health 7 : 131 ~ 142
[2002]
Mapping conceptual to spatial relations in visual reasoning
Gattis, M.
Journal of Experimental Psychology:Learning, Memory, and Cognition 22 (1) : 231 ~ 239
[1996]
Korean preschoolers’advanced inhibitory control and its relation to other executive skills and mental state understanding
Oh, S.
Child Development 79 (1) : 80 ~ 99
[2008]
Investigating mathematics with young children
Althouse, R.
Teachers College Press
[1994]
Inhibition and shifting in children with learning deficits in arithmetic and reading
Van der Sluis, S.
Journal of Experimental Child Psychology 87 : 239 ~ 266
[2004]
Improving executive functions in 5-and 6-year-olds : Evaluation of a small group intervention in prekindergarten and kindergarten children
Röthlisberger, M.
Infant & Child Development 21 (4) : 411 ~ 429
[2012]
Higher cortical function in man
Luria, A. R.
BasicBooks
[1966]
Helping children learn mathematics
Reys, R. E.
John Wiley & Sons
[2009]
Handbook of childhood cognitive development
Zelazo, P. D.
Blackwell : 445 ~ 469
[2002]
Fostering children's mathematical power: An Investigative approach to K-8 mathematics instruction
Baroody, A. J.
Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers
[1998]
Executive functions after age 5 : Changes and correlates
Best, J. R.
Developmental Review 29 (3) : 180 ~ 200
[2009]
Executive functioning as a predictor of children’s mathematics ability : Inhibition, switching, and working memory
Bull, R.
Developmental Neuropsychology 19 (3) : 273 ~ 293
[2001]
Executive function in preschoolers : A review using an integrative framework
Garon, N.
Psychological Bulletin 134 : 31 ~ 60
[2008]
Executive Functions
Diamond, A.
Annual Review of Psychology 64 : 135 ~ 168
[2013]
Early childhood education
Spodek, B.
McCutchan Publishing Corporation
[1977]
Dysfunctional neural network of spatial working memory contributes to developmental dyscalculia
Rotzer, S.
Neuropsychologia 47 : 2859 ~ 2865
[2009]
Dramatically Larger Flanker Effects (6-foldelevation)
Munro, S.
Presented at the Cognitive Neuroscience Society Annual Meeting
[2006]
Development of cognitive control and executive functions from 4 to 13 years : Evidence from manipulations of memory, inhibition, and task switching
Davidson, M. C.
Neuropsychologia 44 (11) : 2037 ~ 2078
[2006]
Cross-sectional and incremental changes in working memoryand mathematical problem solving
Swanson, H. L.
Journal of Educational Psychology 98 : 265 ~ 281
[2006]
Components of attentional setswitching
Rushworth, M.
Experimental Psychology 52 : 83 ~ 98
[2005]
Cognitive abilities as precursors of the early acquisition of mathematical skills during first through second gradts
Passolunghi M
Developmental Neuropsychology 33 (3) : 229 ~ 250
[2008]
Changes in executive control across the life span : Examination of task-switching performance
Cepeda, N. J.
Developmental Psychology 37 (5) : 715 ~ 730
[2001]
An integrative theory of prefrontal cortex function
Miller, E. K.
Annual Review of Neuroscience 24 : 167 ~ 202
[2001]
Aging and executive control : Introduction to this special issue
Mayr, U.
European Journal of Cognitive Psychology 13 : 1 ~ 4
[2001]
Age-related change in executive function : Developmental trends and a latent variable analysis
Huizinga, M.
Neuropsychologia 44 (11) : 2017 ~ 2036
[2006]
Age differences in executive functioning across the lifespan: The role of verbalization in task preparation
Kray, J.
Acta Psychologica 115 (2) : 143 ~ 165
[2004]
A model of the development of frontal lobe function: Findings from a meta-analysis
Romine, C. B.
Applied Neuropsychology 12 : 190 ~ 201
[2005]
A componential model of human interaction with graphs : 1. Linear regression modeling
Gillan, D. J.
Human Factors 36 : 419 ~ 440
[1994]
6차와 7차 교과서 분석을 통한 그래프 지도 방안
송정화
학교수학 4 (2) : 2 ~ 192
[2002]
3, 4, 5세 유아의 마음이론 발달과 가장놀이, 언어의 표상 능력, 실행기능, 그리고 중앙통합 능력과의 관계
신은수
유아교육연구 25 (1) : 65 ~ 90
[2005]
' 한국 아동의 실행기능 발달과 수학능력의 관련성'
의 유사주제(
) 논문